Biotine, werkt het nou echt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 16:23

Het is zo dat biotine pas na een maand of 6 constant voeren optimaal werkt. Mijn paard krijgt al zo'n 3 jaar biotine bijgevoerd. Verschillende merken (net wat in de aanbieding is, laatste jaar van de LIDL) maar het helpt wel. Zijn hoeven groeien redelijk snel voor zijn leeftijd (20 jaar). Ook een leuk voordeel, hij ziet eruit als goudlokje, zijn vacht is super...

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 16:27

er zijn wel onderzoeken naar gedaan, maar wetenschappelijk hebben ze geen overduidelijk bewijs. Het is wel bekend dat een tekort kan leiden tot slechte hoeven, maar in NL zal dat door ons rijke gras en goede hooi en goede biks nooit gebeuren.

Extra biotine geven is waarschijnlijk dus zinloos.

Smystique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 23:24

Mystica schreef:
Om antwoord te geven op je vraag. Als je paard te veel biotine krijgt, werkt het spul niet.

Lijkt me niet helemaal juist.
Je kan wel teveel gaanm voeren, maar dit wordt gewoon weer afgevoerd via de natuurlijke weg.

het lichaam neemt datgene op wat hij nodig hebt. En scheidt uit wat teveel is.

zonde van je investering dus.

Boktpony

Re: Biotine, werkt het nou echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 23:30

ik geef het ook aan mijn shet en ik moet zeggen dat ik verbetering zie!
tegen mij hebben ze gezegt dat je het niet op korte termijn moet bekijken maar na een aantal maanden...vind het toch een goede investering! pot kost 20 euro volgens mij die ik heb maar doe er wel lang mee! en wat is nou leuker? een paardje met slechte hoeven en 20 euro meer in je portomonee of een beestje met gezonde hoeven

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 23:33

Mijn DA en hoefsmid zeggen dat het weinig tot niks helpt...
In het voer van mijn paard zit al extra biotine en de hoefsmid vond zijn hoeven snel groeien dus hij had waarschijnlijk geen tekort.
En idd zonde als ik dan iets ga voeren wat mijn paard niet nodig heeft
Alleen de hoeven goed vochtig houden zou helpen volgens de DA.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:22

Alytje schreef:
Mijn DA en hoefsmid zeggen dat het weinig tot niks helpt...
In het voer van mijn paard zit al extra biotine en de hoefsmid vond zijn hoeven snel groeien dus hij had waarschijnlijk geen tekort.
En idd zonde als ik dan iets ga voeren wat mijn paard niet nodig heeft
Alleen de hoeven goed vochtig houden zou helpen volgens de DA.

als het niet nodig is zou ik het niet proberen! ik probeer het gewoon met het idee werkt het dan is het mooi en werkt het niet dan heb ik het iig geprobeert! hoeven natmaken hoeft niet te helpen bij brokkelhoeven...heel raar maar heb een keer een pony gezien met hele zachte ''vochtige'' hoeven en die brokkelden nog!

Lyonesse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:09

Smystique schreef:
Mystica schreef:
Om antwoord te geven op je vraag. Als je paard te veel biotine krijgt, werkt het spul niet.

Je kan wel teveel gaanm voeren, maar dit wordt gewoon weer afgevoerd via de natuurlijke weg.

Dit heb ik van van Nassau te horen gekregen. Ik mag dus aannemen dat het wel juist is. Anders had hij me wel een potje proberen aan te smeren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:01

Nog een goede tip.
Het paard van mij en mijn moeder heeft ook vreselijk slechte hoeven gehad.
Na een ander soort beslag is het al een stuk beter, en toen we via via hoorde van een dierenarts assistente dat de hoeven 1maaldaags met zonnebloemolie insmeren ook heel goed helpt, zijn we dat gaan proberen.
Echt, het werkt geweldig! Een echte aanrader en het kost bijna niks!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:05

en of biotine helpt, al ben ik meer ene voorstander van MSM omdat het net iets geconcentreerder is en dus ook gerichter werkt.
paard met hele bolle zolen en eigenlijk sowiesi hele slechte voeten is er heel erg van opgeknapt. van msm en biotine van binnen en dagelijks in emmers water gestaan om de voeten te voeden van buiten.
En onthouden he, brokkelvoeten nooit vetten!! ze zijn al zo droog, zet ze in water of spuit ze ongeveer 10 minuten per dag af en je ziet in no-time verbetering

olie werkt trouwens ook waterafstotend...dat is juist wat je niet wilt, het enige waar hoeven sterker van worden is water

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 20:12

Vetten doe ik ook nooit ivm het afsluiten van water idd. Ik heb in een ander topic gelezen over een hoefbevochtiger, een soort springschoen die je nat moet maken en dan 20 minuten omdoen. Ik denk dat ik dat eens ga proberen, scheelt heel wat water als wanneer je de tuinslang er 10 minuten op zet. Als dit niet werkt ga ik denk ik Marstall voeren en anders biotine.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:25

Het werkt toch echt. Zijn hoeven zijn veel sterkerder en brokkelen bijna niet meer. We hebben ook tijden lang van alles gedaan met water, en tot nu toe heeft niks wat we hebben geprobeerd zo goed geholpen als dit.

Smystique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:26

Citaat:

[/quote]
Dit heb ik van van Nassau te horen gekregen. Ik mag dus aannemen dat het wel juist is. Anders had hij me wel een potje proberen aan te smeren.
[/quote]

Ik had het gelezen op zijn site, terwijl andere (gerenomeerde) hoefsmeden het weer wel aanbevelen.

Vervelend dietegenscrtijdige berichten, hoor wel goede verhalen uit de praktijk van paardenliefhebbers.

En ach, kwaad kan het i.i.g. niet, het is wel het proberen waard
[/quote]
[/quote]

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:03

Ik koop Biotine Plus in een emmer bij de Paardendrogist, daar zitten alle goede werkzame stoffen in die tegenwoordig worden aangeraden. Er zit dus MSM, Methionine en Biotine in. Ze hebben ook een nieuw merk met dezelfde stoffen en dat is vloeibaar. Ik ben erg tevreden met Biotine Plus, je doet behoorlijk lang met een emmer. Vaak staat er op de verpakking wel dat je in het begin bijv een hogere dosis kan geven. Volgens mij zijn er geen negatieve gevolgen als je teveel zou geven. Dat zou je evt ook aan de Paardendrogist kunnen vragen want daar zijn ze erg goed op de hoogte. Volgens mij is het zo dat alles wat er evt te veel binnenkomt wordt niet gebruikt dus overdosis gebeurt niet zo makkelijk.
Zowel mijn dierenarts als mijn hoefsmid raadden biotine aan want mijn paard had dunne zolen, slechte dunne hoefwanden en zijn hoeven groeiden langzaam. Dit is allemaal sterk verbeterd! Mijn paard kreeg ook MSM maar samen met de Biotine Plus ging het echt beter vooruit.

Kiftje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:30

Hallo, 'k heb eigenlijk een vraagje, het gaat wel niet over biotine, maar misschien zijn er hier ook wel mensen die het weten.
Mijn paardje is gevoelig voor hoefbevangenheid en ik hou het gras en het fructaangehalte dus goed in het oog. Maar ik vroeg me af (is mss een domme vraag maar 'k wou het toch eens weten) of hooi dan ook geen kwaad kan?
Het is wel gedroogd, maar het is en blijft toch gras en de eiwitten gaan denk ik niet verloren als het gras gedroogd is?Of toch?
Is hooi dat later is geoogst beter?
In ieder geval bedankt!

Ilsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:04

Kiftje schreef:
Hallo, 'k heb eigenlijk een vraagje, het gaat wel niet over biotine, maar misschien zijn er hier ook wel mensen die het weten.
Mijn paardje is gevoelig voor hoefbevangenheid en ik hou het gras en het fructaangehalte dus goed in het oog. Maar ik vroeg me af (is mss een domme vraag maar 'k wou het toch eens weten) of hooi dan ook geen kwaad kan?
Het is wel gedroogd, maar het is en blijft toch gras en de eiwitten gaan denk ik niet verloren als het gras gedroogd is?Of toch?
Is hooi dat later is geoogst beter?
In ieder geval bedankt!

Het fructaan is wateroplosbaar. Mocht het dus toch nog in grotere hoeveelheden in je hooi zitten, kun je dit kwijtraken door simpelweg te weken in een bak water.

Lees anders het stukje over de Marstall Fortissimo eens, dat is ook een super product voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid.

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:49

biotine helpt zeker, het hersteld de hoef/huid en haar vanuit binnen. ik werk in een ruitersportzaak en wij bevelen dit aan boven hoefvet of iets dergelijks.

4pleasure

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 12:40

Ik heb ook een tijd lang biotine gevoerd, ik vond toen al dat het in een verbeterende fase zat. Totdat ik bij een DA kwam, die zei je moet geen biotine voeren maar kerabol. Daar zit ook biotine in maar het is een vloeibare variant waardoor het volgens de DA beter in het lichaam wordt opgenomen. Mijn ervaring is dat het super werkt! Je ziet pas daadwerkelijk verschil na een lange periode want bedenk het duurt ongeveer een jaar voordat het gedeelte dat bij de kroonkrand zit op dit moment helemaal naar onderen is gegroeid.

Ik geef het gedurende het gehele jaar maar meestal in de zomer een maand niet (staat ze toch vaak op het land dus is het al moeilijker te geven) omdat ik weleens heb voornomen als je het jaar in jaar uit geeft immuun voor kunnen worden (weet niet zeker of dit waar is hoor)

Succes ermee!!1

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:22

Ik voer mijn paard ook al jaren biotine,hij heeft extreem slechte hoeven,zelfs soms zo slecht dat het moeilijk is om zijn ijzers eronder te houden!!
Op aanraden van hoefsmid EN dierenarts ben ik een aantal jaren geleden Biotine gaan voeren,ik gebruik ook de Biotine Plus van de paardendrogist. En het duurt inderdaad een aantal maanden voordat het werkt. Maar we merken echt merkbaar verschil!! Ik heb echt elk smeerseltje,poedertje geprobeerd,maar biotine werkt gewoon het beste,je moet het wel echt elke dag door zijn voer doen.

Ik vind het raar om te lezen dat iemand boven schrijft dat zijn/haar dierenarts en hoefsmid zeiden dat Biotine niet of nauwelijks werkt! De meeste dierenartsen raden het juist aan!!

Dus...ik ben in ieder geval overtuigd dat het bij mijn paard goed werkt!!

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:26

Ik heb ook goede ervaringen met biotine, en niet alleen voor de voeten, ook de manen zijn er sneller door gaan groeien als leuke bijkomstigheid. Probleem is alleen dat de meeste supplementen veel te weinig biotine bevatten, je betaalt dan dus voor bijna geen biotine. Juiste hoeveelheid is 5.000 mg per kilo, maar de meesten meten dat in mcg - en dat is een factor 1000 minder .

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:51

biotine werkt bij mijn paard echt enorm goed! hij had snel last van brokken voeten en ze waren vrij zacht, hij krijgt het nu 2 jaar en zn voeten zijn echt super verbeterd!

Smystique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:02

Citaat:
5.000 mg per kilo

5 kg per kg?

Smystique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:02

ownee oliebol

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:38

Rekenfoutje zeker . Maar in de meeste supplementen zit veel minder dan zelfs die 5000 mg.

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:38

Ik heb mijn paardje ook lang biotine gevoerd (2 jaar ongeveer) maar moet zeggen dat ik hier niets van merkte

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 08:36

Als er te weinig van in je supplement zit merk je er ook niks van TheSam, behalve in je portemonnee...