Wat voor groente en fruit kan je je paard geven?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 15:25

mijn pony kreeg werkelijk alles.... van de boertjes eromheen kreeg hij koolsoorten, aardappels, allerlei groenten en fruit.. hij heeft nooit koliek gehad, is nooit ziek geweest en is uiteindelijk 30 geworden, tot zn 29e in prima conditie, dus wat dat betreft....
het paard wat ik nu heb, lust bijna niets... alleen appels en wortels vind ie af en toe erg lekker

Dowski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 15:29

[***] schreef:
maar er is niet voor niets paardenvoer uitgevonden. Vinden jullie het niet eng om je paard te voeren met dingen waarvan je helemaal niet weet of het goed is? Nog afgezien van de hoeveelheid bestrijdingsmiddelen die op de schil van oa mandarijnen e.d. zitten?

En jij vindt iedere dag friet ook verschrikkelijk lekker.... yeah right. Variatie is ook belangrijk, is het niet voor verandering van voedingsstoffen dan wel voor gewoon eens een keer lekker.
Giftige stoffen kun je eraf wassen en anders moet je kiezen voor onbespoten fruit.

Anoniem schreef:
Rauwe aardappelen zijn idd niet goed maar gekookte aardappelen kun je wel geven.
Brood schijnt idd beter te zijn om dit gedroogd te geven het waarom weet ik niet.

rauwe aardappelen zijn ook giftig voor mensen, gekookt kan het geen kwaad. Bij een vriendin van mij kregen de paarden ook vaak de schillen en ze zijn er nooit ziek van geworden, dus ik weet het verder niet.
Gedroogd brood is beter omdat vers brood nog uit kan zetten in de maag en koliek kan veroorzaken.

Anoniem

Re: Wat voor groente en fruit kan je je paard geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 15:42

Nessah schreef:
Mijn paard is helemaal gek op Frambozen..

Kijk wel uit met frambozen en bramen want deze kunnen wanneer er teveel (en ja wanneer is teveel?) bij drachtige merries een miskraam/vroeggeboorte veroorzaken omdat er een stof in zit die baarmoederkramp veroorzaakt.

shadowlover schreef:
rauwe aardappelen zijn ook giftig voor mensen

Aardappelen is familie van de Nachtschade en deze is ook giftig. Tomaten en paprika's zijn hier ook familie van volgens mij.

lovelynutia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 15:45

Paard van een vriendin vind manderijnen lekker (incl. schil)

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 16:18

Ik zal mijn brood wel voortaan laten drogen, maar dat kan je beter thuis doen dan denk ik, met kans op muizen..in je kastje..

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:09

Anoniem schreef:
Nessah schreef:
Mijn paard is helemaal gek op Frambozen..

Kijk wel uit met frambozen en bramen want deze kunnen wanneer er teveel (en ja wanneer is teveel?) bij drachtige merries een miskraam/vroeggeboorte veroorzaken omdat er een stof in zit die baarmoederkramp veroorzaakt.

shadowlover schreef:
rauwe aardappelen zijn ook giftig voor mensen

Aardappelen is familie van de Nachtschade en deze is ook giftig. Tomaten en paprika's zijn hier ook familie van volgens mij.

ook uien zijn giftig voor paarden, knoflook is familie van de ui... knoflook KAN giftig zijn, als je het te langdurig achter elkaar voert

die van mij krijgen meestal appels en penen, af ent oe brood, en van alle soorten groentes en fruit die ze lusten, als iets niet goed is, laten de meeste paarden het automatisch al liggen, zo eten die van mij absoluut geen paprika of tomaat....

aardappels wee ik niet, rauwe aardappel lijkt me niet goed, maar ik weet wel dat ze vroeger vaak aardappel schillen aan paarden gaven.

gipsy ( die oudste van 25 ) is een alleseter, die eet witlof en bloemkool enzo... terwijl orisse daar dr neus voor ophaald...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:35

Mijn paard krijgt appels, wortels, sinaasappels, madarijnen, aardbeien, peren, bananen; verder mogen ze adijvie, boerenkool, brocolli, groene kool, paprika, komkommer, spitskool, selderij, rode kool, radijs, prei selderij, witlof, witte lof.. tomaten..
De koolsoorten iig niet in grote hoeveelheden voeren.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:43

De mijne krijgt appels, wortels en brood.
Heb een keer banaan gegeven, maar dat vond ie niet zo lekker.
Ik zal eens kijken of ie komkommer lust

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:01

Anoniem schreef:
Nessah schreef:

pitjes van de paprika zijn giftig geloof ik.

OrissE_GipsY schreef:
knoflook KAN giftig zijn, als je het te langdurig achter elkaar voert

alles is giftig als je het in te grote hoeveelheden inneemt. Zo was er vorig jaar toch een student die ontgroent werd en 6 liter water had gedronken, die werd opgenomen in het ziekenhuis met vergiftiging. Dit zal voor iedere stof gelden, voor mensen en dieren.

brood moet je drogen op de verwarming ofzo, anders gaat het schimmelen, dat is zeker niet goed.

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 20:08

@shadowlover: kan je dat brood op de verwarming leggen joh?

Dowski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:20

tuurlijk, waarom nie? (als je tenminste zo'n gewone radiator hebt, je weet wel, zo eentje met 2 platte stukken waar die zigzagdingen tussen zitten )
opletten met de hond natuurlijk, die vindt het vast ook lekker

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:28

Je kan je paard echt werkelijk vanalles geven

Dowski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:47

bij mij was een keer een blikje cola omgevallen in de voerbak, nou dat hij vlug op hoor! verder vind hij chips ook lekker, maar dat was ook een keer uitproberen voor de gein, hij gooide het weer naar buiten, net als de banaan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:37

shadowlover schreef:
[***] schreef:
maar er is niet voor niets paardenvoer uitgevonden. Vinden jullie het niet eng om je paard te voeren met dingen waarvan je helemaal niet weet of het goed is? Nog afgezien van de hoeveelheid bestrijdingsmiddelen die op de schil van oa mandarijnen e.d. zitten?

En jij vindt iedere dag friet ook verschrikkelijk lekker.... yeah right. Variatie is ook belangrijk, is het niet voor verandering van voedingsstoffen dan wel voor gewoon eens een keer lekker.
Giftige stoffen kun je eraf wassen en anders moet je kiezen voor onbespoten fruit.

Hallo, een paard met een mens vergelijken, dat is slim. Een goed paardendieet bevat zo min mogelijk verandering! En die laatste zin, dat doet natuurlijk niemand want er wordt zoals hier te lezen is niet erg zorgvuldig mee omgegaan.

Dowski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:49

het is altijd een aanvulling op zijn normale brokken, dus een grote verandering is het niet.
en waarvoor zijn paardenbrokken uitgevonden? denk jij dat er in de natuur ook overal paardenbrokken liggen? Die wilde paarden hebben echt niet iedere dag precies hetzelfde voer hoor? Die eten ook net wat ze tegenkomen.

en voor zover ik hier lees, is er nog geen paard ziek geworden of doodgegaan aan wat fruit, dus hoe ernstig is het. Als wij niet doodgaan van het bespuitingsgif, dan een paard ook niet zo vlug hoor.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:03

Paardenbrokken, daar doet een paard, laten we zeggen, 10 minuten over?
En daar zitten de voedingsstoffen in van een uur (of misschien wel meer) grazen in.
Ik vind het maar een stomme uitvinding

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 07:55

@shadowlover: ja wij hebben zo een verwarming.
Maar de kat lust het ook wel denk ik, ach ik probeer het gewoon..

Nessah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:31

Ik lees net dat frambozen invloed hebben op een drachtige merrie??Echt nog nooit van gehoord..

Tivoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:56

Uien schijnen erg gezond te zijn voor paarden,alleen zijn ze nooit zo dol op een rauwe ui
Ze schijnen bloedzuiverend te zijn.
Verder moet je uitkijken met koolsoorten,die werken inderdaad laxerend en er zitten veel gassen in.(gaskoliek kan een gevolg zijn)

Verder geef ik zelf wel appels,mandarijnen,sinaasappels,peren,druifjes(ook met pit,gaat prima) aardbeien (niet teveel i.v.m evt. allergische reactie)
Soms een stukje nectarine(perzik schijnt dan weer niet goed te zijn..).

Maar het is niet zo dat ik speciaal naar de winkel ga omdat mijn paard eens wat anders wil,als ik het op de fruitschaal heb liggen,of er is op de markt wat over,dan neem ik het mee.

Wel voer ik elke dag trouw een appel een een winterpeen door het voer,zodat hij er iets langer over kauwt,haha!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:09

De genoemde fruit/groentesoorten heb ik van een artikel over kerstkransen voor paarden, geschreven door Da & Voedingsdeskundige Marc van den Top.
Het geleverde commentaar was oppassen met koolsoorten (geen grote hoeveelheden) en oppassen geblazen met kleine appeltjes, maar dat spreekt voor zich en heeft niks met giftig te maken, maar met verstoppingen.

Ik geef meestal bij het voer een winterpeen en een appel, gewoon ook voor de lekker en zeker niet ongezond te noemen, toch ?
Verder geef ik wel eens een enkele keer een banaan of 2 peren, altijd een groot succes!

gillian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 19:31

Miriano schreef:
En daar zitten de voedingsstoffen in van een uur (of misschien wel meer) grazen in.

Tja, in onze eigen gezaaide weitjes groeien echt niet alle planten die ze nodig hebben om alle vit, min en de rest uit te halen hoor
Vind het juist een superuitvinding, brokken

Mijn paard vind peren helemaal geweldig
Appels, wortels, brood krijgt ie ook.
Een stalgenootje van mij geeft s'zomers altijd watermeloen, vinden ze heerlijk!!

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 19:33

gillian schreef:
Miriano schreef:

Tja, in onze eigen gezaaide weitjes groeien echt niet alle planten die ze nodig hebben om alle vit, min en de rest uit te halen hoor
Vind het juist een superuitvinding, brokken

Nee, dat is ook wel zo, maar ze moeten in veel tijd, weinig eten. Dáárom vind ik het geen goede uitvinding.
Verder krijgt die van mij ook gewoon een halve schep per dag hoor!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:08

Nouja, in die zin is en blijft ruwvoeder belangrijker omdat het hele verteringsstelsel hierop afgestemd is.

Maarja, nu gaan we dus Offtopic .

TeuntjeK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:12

Mijn paard is gek op komkommers ik vind ze zelf ook heerlijk hoor!
We lijken gewoon op elkaar en appels,sinasappels(zonder schil) en natuurloijk komkommers haha

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 20:15

Ik denk dat ik peren ook eens ga proberen ik vind het een raar idee net als de komkommer haha.