Knoflook: Goed of Slecht voor paarden???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:35

Anouar heeft eigelijk nooit echt last van vliegen. Waar andere paarden soms helemaal gek worden heeft hij helemaal nergens last van. Waar zou dat dan mee te maken kunnen hebben?

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:36

Tja, waarom wordt de ene persoon lekgeprikt door muggen en de andere niet? Zou met lichaamstemperatuur/afgifte lichaamswarmte te maken kunnen hebben. Als we het wisten waren we al rijk!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:41

Komt iig niet van knoflook

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:45

Misschien wel, misschien niet. Verschilt misschien wel per paard of regio.
Maar waarom dan niet knoflookolie bij een vliegenspray ingooien? Stinkt je paard er ook naar en loop je geen risico's....

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:47

Ze beweren dat knoflook tegen vliegen is omdat het het bloed zuivert, dus knoflookolie smeren zou dan geen zin hebben.
Anouar zou wel zuiver bloed hebben

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:49

Als je het bloed van je paard wilt zuiveren kun je beter een keer drainagecompositum van de Groene Os geven of een reinigingskuur...

Fjordenmaniak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:49

Djilan schreef:
Het kan maar zo zijn dat er veel paarden rondlopen met een lichte bloedarmoede. De eigenaar zal dit niet snel opmerken, hoogstens dat het paard wat suffig is.

TOen ik knoflook voerde was mijn fjord ook suffiger, ben toen Ferromax gaan voeren, en dat hefte het weer op. Tot ik later pas er op werd geattendeerd dat ze van chronisch voeren van knoflook bloedarmoede kunnen krijgen. Nu ik het niet meer voer (al 2,5 jaar ofzo) heb ik geen ferromax meer hoeven voeren

Daarbij schuurt mijn paard nu niet meer, behalve tijdens de hengstigheid, terwijl in de periode van eht wel voeren van knoflook ze regelmatig schuurde.

Heb overigens nog niet eerder een paard insectvrij of bijna insectvrij gezien door het voeren van knoflook

knightloekie

Re: Knoflook: Goed of Slecht voor paarden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:15

Ik ga het dus ook niet meer voeren (doe ik eigenlijk al lang niet meer)
Het is ook bewezen dat dazen het liefst op donkere dieren afkomen (is ooit ook een uitgebreid topic over geweest). Ik kan sprayen en voeren wat ik wil mijn paard blijft last houden van die krengen !!! (hij is pikzwart). En ik ga geen risico lopen door hem iets te voeren waar zich misschien in een giftige stof kan omzetten

Iepoetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:20

Djilan schreef:
Je kunt het je misschien niet voorstellen dat ze er ziek van kunnen worden, maar het kan dus echt wel!!
Máár dat hangt dus van de hoeveelheid af die je geeft.

Het kan misschien wel, maar ik heb er nog nooit van gehoord.
Als je paard er allergisch voor is kan hij ziek worden, maar ik ken genoeg paarden die wel knoflook krijgen en er niet ziek van zijn.
Als ze er echt onderzoek naar hebben gedaan en het blijkt giftig dan wordt het denk ik niet meer verkocht.

Iepoetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:23

Djilan schreef:
Als je het bloed van je paard wilt zuiveren kun je beter een keer drainagecompositum van de Groene Os geven of een reinigingskuur...

Drainage is toch voor het doorspoelen van de darmen en niet het bloed?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:24

Als je goed hooi voert heb je helemaal geen poedertjes en dingetjes nodig. Hooguit een beetje krachtvoer voor als ze hard werken.
Vroeger aten de paarden alleen maar hooi en gras, maar omdat de paarden toen 8 uur op een dag moesten werken moest er ook 8 uur eten worden ingehaald, toen hebben ze krachtvoer 'bedacht'. Nu geven we onze paarden die nooit 8 uur op een dag werken bergen krachtvoer en allerlei poedertjes en weet ik het wat allemaal.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:27

Iepoetjuh schreef:
Djilan schreef:
Je kunt het je misschien niet voorstellen dat ze er ziek van kunnen worden, maar het kan dus echt wel!!
Máár dat hangt dus van de hoeveelheid af die je geeft.

Het kan misschien wel, maar ik heb er nog nooit van gehoord.
Als je paard er allergisch voor is kan hij ziek worden, maar ik ken genoeg paarden die wel knoflook krijgen en er niet ziek van zijn.
Als ze er echt onderzoek naar hebben gedaan en het blijkt giftig dan wordt het denk ik niet meer verkocht.

In het eerste bericht van de TS staat een onderzoek van Pubmed. Er IS dus onderzoek naar gedaan... En het heeft niets met allergie te maken
Ik geef bij deze nogmaals de links:
http://www.equisearch.com/horses_care/f ... index.html

En Pubmed:
klik hier

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:28

Iepoetjuh schreef:
Djilan schreef:

Drainage is toch voor het doorspoelen van de darmen en niet het bloed?

Nope, is voor het afvoeren van afvalstoffen uit het lichaam, niet alleen de darmen.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:30

Anouar, in het wild eten paarden ook kruiden die ze op dat moment nodig hebben. Of zelfs bast van de bomen. Maar knoflook zullen ze niet snel uit zichzelf eten.

Maar je hebt helemaal gelijk dat je met goed ruwvoer al een heel eind op weg bent.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:34

Met goed hooi bedoel ik ook hooi waar verschillende kruiden in zitten die paarden van nature eten

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:35

Maar dat is in NL bijna niet te krijgen....

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:37

Bij ons haalt de boer hooi van land dat van natuurmonumenten is. Dat mag pas gemaaid nadat het gebloeid heeft, geen kunstmest en er groeit vanalles tussen

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:38

Maar we dwalen een beetje af geloof ik

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:40

Maar dan nog, ook daar groeien niet alle kruiden. Hangt heel erg van de bodemsoort af. Onze stalhouder haalt het ook van natuurweidebeheerland af en daar zit naar mijn mening nog steeds niet genoeg variatie in. Maar goed, het is altijd beter dan hooi van raaigras alleen

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:40

Klopt...
Knoflook, dat was het onderwerp

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:47

Aan de andere kant wordt in het stukje vanaf Pubmed gesproken van symptomen die zich ontwikkelen indien het paard meer dan 0.2 g/kg lichaamsgewicht binnenkrijgt. dat houdt in dat een paard van 500 kg meer dan 100 g knoflook per dag moet krijgen..

Ik ben niet uiterst voor of uiterst tegen in deze kwestie, ook omdat ik nog niet echt positieve of negatieve ervaringen heb met knoflook. Wel hou ik het altijd in m'n gedachten (bijrijdpaard krijgt wel knoflookpoeder) dat het mogelijk problemen kan geven.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:48

Weet ik dat ook weer.
Wij gaven onze pony's jaren lang in de zomer knoflook tegen de vliegen, maar hebben er nooit problemen mee gehad
De paarden leven nog en zijn gezond

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:53

Hilli schreef:
Aan de andere kant wordt in het stukje vanaf Pubmed gesproken van symptomen die zich ontwikkelen indien het paard meer dan 0.2 g/kg lichaamsgewicht binnenkrijgt. dat houdt in dat een paard van 500 kg meer dan 100 g knoflook per dag moet krijgen..

Klopt helemaal wat je zegt en dat heb ik eerder in dit topic ook aangehaald. Maar blijft voor mij een reden om geen knoflook te voeren aangezien ik nog geen bewijs heb dat het wèl werkt in positieve zin.

Iepoetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:46

Djilan schreef:

Nope, is voor het afvoeren van afvalstoffen uit het lichaam, niet alleen de darmen.

Oh ja vergeten Sorry

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 18:27

Vergeten of niet weten, achja

Drainage is voor de afvoer van afvalstoffen in het algemeen, dus niet alleen de darmen. Daarvoor heb je weer supplementen met Pro-Biotica die de boel eens flink kunnen regelen

Knoflook staat bekend om de bloedzuiverende, reinigde etc. etc. werking. Heb het artikel gelezen in de Hart voor Dieren, komt erop neer dat je niet moet overdoseren, zoals hier al eerder genoemd in topic en mijn vorige reactie.