Compleet voer?( warmbloed/ niet suikergevoelige paarden)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 18:20

Je hebt hem dus nog maar net? Ik zou een paar weken afwachten hoe hij het doet op onbeperkt hooi en een goede vitaminebrok gaan voeren. Vitalbix, Equilin, Metazoa, Je Paard gezond en fit, dat soort.

MyWishMax schreef:
Ik zie hier weer de mythe langskomen dat suiker voor gezonde paarden ook niet goed is. Dat is echt onzin, het is juist een perfecte energiebron. Je moet er op gaan letten als je een paard hebt met een aandoening waardoor die suiker en zetmeel gevoelig is, voor paarden die dat niet zijn zijn dat juist hele goede voedingsstoffen. De hype van alles en iedereen laag in suikers en zetmeel voeren is ook gewoon dat, een nieuwe hype en dus niet nodig en soms zelfs gewoon juist niet goed voor het paard.

Bovenstaande is niet correct en niet correct geformuleerd. Er is geen mythe of nieuwe hype mbt suikers of zetmeel.

Hooi is de basis; goed hooi en bij voorkeur getest, bevat voldoende eiwit, energie en suiker, of zou dat moeten bevatten, en is een prima energiebron. Samen met een vitaminebrok is dat voldoende voor een gezond paard. Wat rijker hooi kan een warmbloed en/of hardwerkend paard vaak prima verdragen, en een koudbloed of sober type doet het vaak beter op wat schraler hooi.
Dus hooi laten testen; meten is weten.

Anoniem

Re: Compleet voer?( warmbloed/ niet suikergevoelige paarden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 18:28

De praktijk is alleen dat hooianalyes zelfs van de zelfde lichting enorm verschillen en daarnaast dat we steeds meer weerxtremen krijgen waardoor veel hooi hoog in suikers zit en arm in eiwitten.

Met de huidge omstandigheden zijn mensen nu soms al blij als ze uberhaupt kunnen hooien. Laat staan dat het hooi ook nog onder de perfecte omstandigheden van het land kan zodat de hele lichting laag in suikers, laag in energie en hoog in eiwitten is.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 18:36

Ik ga hem nu zeker niet op alleen een vitamine brokje en hooi zetten. Hij heeft veel stress gehad en is daardoor afgevallen. Het is een jong paard in de groei en er mag gewoon eten in.
Ik ben zeer goed bekend met voeding, en waar kan adviseer ik zelf ook sober voer maar er zijn ook echt paarden die het daar niet op redden cq een tijd meer nodig hebben

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 18:48

Ik zag dat je al Masters voer geeft dus ik zou overstappen op Masters Opfok brok met onbeperkt hooi. Ik geef het hier alle jonge paarden (en mijn moeilijk op maat te houden oudje) en ze doen het er allemaal erg goed op; voldoende energie om te werken zonder gek te worden, mooi in de vacht, droge benen, goede spieropbouw en mooie mest :j

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 20:48

Muze schreef:
Ik ga hem nu zeker niet op alleen een vitamine brokje en hooi zetten. Hij heeft veel stress gehad en is daardoor afgevallen. Het is een jong paard in de groei en er mag gewoon eten in.
Ik ben zeer goed bekend met voeding, en waar kan adviseer ik zelf ook sober voer maar er zijn ook echt paarden die het daar niet op redden cq een tijd meer nodig hebben

Ik zou hem dan even tijd geven bij te trekken. Hij is er nét. En desnoods op gras zetten, dan is hij in no-time weer dikker.
Even een nuance; het gaat niet over sober voeren; het gaat over goed voeren. En dat mag best wat energie bevatten maar bijvoeren met 'rijker voer' whatever het genoemd mag worden, dat zou ik pas doen als hij over een paar weken niet is bijgetrokken en dan met gezonde varianten.
https://www.jepaardgezondenfit.nl/body-builder.html
https://www.agrobs.de/nl/krachtvoer/

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 21:07

Ik laat mijn paard zeker niet invallen als het niet nodig is.
En of ik hem nou op gras zet( wat niet eens kan) of nu even wat bijvoer… dat is natuurlijk een eigen keus.
En ik kies nu voor bijvoeren.
Hij krijgt nu dus die halve schep masters slobber en z’n aangepaste hoeveelheid vs brokjes en dat gaat goed.

Je doet net alsof ik hem vol wil duwen met scheppen krachtvoer.
Tegen de tijd dat de zak slobber op is, en hij ongetwijfeld weer netjes is bijgetrokken, zou het kunnen zijn dat ik weer kies voor een merk als agrobs maar misschien ook wel niet.
Ik ben geen anti granen .

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-24 17:40

Hoe is de ervaring met bijvoorbeeld agrobs muesli of de grunmash, bij dit soort paarden ( slanke warmbloeden).
Zelfde vraag over de dieetmix.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 18:40

Qua energie is het vergelijkbaar als bijvoorbeeld de Vitalstyle Active & Proteïn. Qua eiwit zit er 5% meer in de Vitalstyle. Idem met vet. Daar zit de Agrobs heel laag in.
Dus als er wat vet bij mag en je de spieren wilt ondersteunen, zet de laatste beter zoden aan de dijk.
Is je paard op gewicht, dan is beiden prima.

Mijn ervaring is dat het voor een recreatief gereden paard prima voer is. Maar heb je een paard met achterstand of in zwaardere training, dan is de Agrobs voor de meeste warmbloeden niet voldoende als je de aanbevolen 2,5kg voert. Wat ook gewoon heel veel voer is :D
Het is prachtig voer voor de easykeepers, maar voor warmbloeden heb ik op ander voer betere resultaten gezien met minder voer.

En ook afhankelijk van het hooi wat je geeft uiteraard. Want uiteindelijk halen ze daar het meeste uit.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 18:44

Mijn ppid merrie krijgt naast haar vitamine brok bodybuilder van mijten. Sinds ik dat bij voer zit ze veel beter in haar bespiering. Ik lees online ook veel goede ervaringen met dit voer. Helaas wel een hoger zetmeelpercentage, maar ik hoef haar niet veel bij te voeren. En jouw paard is niet gevoelig voor suikers. Dus je zou hier naar kunnen kijken

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-24 08:42

Nee niet gevoelig volgens mij..
Maar ik kies liever niet voor een te hoog gehalte aan suikers en zetmeel.