Voeding 10 maanden jonge veulen trekpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 16:14

Cioccolato schreef:
Hannanasjuh schreef:
@ciocolata,
Ik ben ook wel benieuwd hoe jij het aanpakt? Want je kan toch niet aan de buitenkant zien welke mineralen ze bijvoorbeeld te kort komen? Zelfs uit een bloedonderzoek is dat nog moeilijk omdat er ook veel opgeslagen ligt in spieren en organen

Je kan wel zien of een paard gezond is aan de buitenkant tot op zekere hoogte. Als je aan de hand van een bloedonderzoek moet gaan voeren, gaat er wel iets mis :=
Vacht, ogen, gedrag. En later hoe ze arbeid oppakken en daarin spieren groeien. Je kan echt heel erg veel wél zien (dus op het oog voeren).
Hier maken we ook röntgen foto's die ook hebben bewezen prima te zijn. Maar dat is achteraf natuurlijk, maar hier dikke prima dus ook een bevestiging.

Dat is dus precies wat ik bedoel. Ik houd hem scherp in de gaten, maar hij heeft heldere ogen, slijmvliezen zien er goed uit, turgor is goed.
Vacht en hoeven zijn netjes. Hij heeft veel energie, is helder en alert.

Als hier iets in verandert wat door de omgeving niet te verklaren is (verharen oid) dan ga ik kijken hoe ik hem kan helpen. Maar zolang dit aan de buitenkant goed is, maak ik me ook niet druk over de binnenkant.

rijpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 16:49

Kan je hem dan niet beter daar in de opfok laten? En dan naar huis halen als je met hem aan het werk gaat. Dan moet hij moeite doen om te grazen en blijft hij mooi in beweging. Dat is de meest natuurlijke vorm van opgroeien. Hoef je ook geen moeite te doen om gras te gaan vervangen met allerlei dure producten. Denk er aan dat natuurhooi in nederland tegenwoordig echt heel arm is, zeker als er jaren niet bemest is op die percelen.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 19:10

@shirley: dankjewel! Vind haar hoofd ook echt mooi <3
De fokker geeft gras in de zomer en hooi in de winter. Beide van de almen waar ze in leven. Zo simpel is het daar :P misschien moet ik er zelf ook niet zo moeilijk over doen en gewoon een balancer geven. Verder goed in de gaten houden.

@chiccolata: dan vind ik je reactie daarnet wel wat bijzonder klinken, want je kijkt dus gewoon naar de algehele gezondheid. Dat lijkt mij toch het minste wat je doet bij je paarden of sowieso dieren.

@rijpaarden: ze komt in februari deze kant op. De kudde gaat in de zomer de alm weer op en dat gaat via de gemeente. Ze krijgen maar een x aantal plaatsen per fokker of paardenhouder. Voor mijn veulen is dan daar geen plaats meer. Als je mijn reactie eerder hebt gelezen, zie dat ik geen waarde hecht aan gras en ok 3 soorten hooi voer waarvan opvallend genoeg het natuurhooi de meest rijke is. Ik ben dus niet opzoek naar een gras vervanger want op de alm staat ook helemaal niet zo veel gras ;) vooral benieuwd naar de ervaringen van mensen met opgroeiende zware koudbloed paarden en de eiwit behoefte.

Maar ik denk dat ik er wel uit ben. Ze gaat gewoon mee op de marstall force en Fibremix. en voer eventueel hooibrok of luzerne brok bij. Eventueel vervang ik een gedeelte van de balancer voor de breed en grow maar ik zie eigenlijk niet wat daar zo bijzonder aan is, in vergelijking met een goede balancer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 19:34

Voor dingen als OCD is het gezonder dat een jong dier eerder wat schraler staat dan flink doorvoed.
Ik denk inderdaad ook dat je niet te ingewikkeld moet denken.
Voldoende plek om te bewegen, een gelijkwaardig speelmaatje en op het oog voeren zou voldoende moeten zijn.

Een belangrijk aspect van weiland is voor mij het hapje-stapje met de kop aan de grond (dus bovenlijn gestrekt). Dat kun je met hooi slecht nastreven vind ik. Maar ieder zijn ding uiteraard.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 19:49

Ja en de ouders of oudere dieren in de lijn hebben ook geen ocd dus dat maakt de kans nog kleiner.

Ja het grazen is idd fijne passieve fysio, in een volgend leven ga ik toch maar voor hetere paarden :') als ze er te dik van worden schiet je er dus niks mee op.
We hebben ivm onze shet wel alle voerbakken zeer laag waar de hooinetten in liggen. Verder houden we ze op een zogenaamde paddock paradise waar juist alle focus op gezonde eethouding en beweging is. Sinds we ze op deze manier in eigen beheer hebben is mijn oudere paard ook veel verbeterd in haar lichaam.

Nadiine__x

Re: Voeding 10 maanden jonge veulen trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 23:46

Die van mij krijgt inderdaad een luzerne brok bij voor de eiwitten. Bevalt prima!

Jonge paarden sober voeren heeft nooit zo mijn voorkeur want ze hebben flink wat nodig om. Te kunnen ontwikkelen.
Gewoon een goede basis met. Voldoende eiwitten voor de groei en die kun je later altijd afbouwen als ze. Volwassen worden en het te veel. Is.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 01:07

Ja het is natuurlijk ook niet dat ik nu een keuze moet maken waar ze voor de rest van haar leven aan vast zit. Ik bedacht mij dat ik ook met regelmaat zandkuren geef met lijnzaad. Daar zitten ook veel eiwitten in.
Spirulina heb ik ook nog staan maar dat vind niemand te vreten en daar ben ik het ook mee eens met ze _O-
De voerleverancier zit hier een straat verderop dus mocht ik iets nodig hebben is het ook nog eens snel gehaald :D

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 00:37

Afbeelding

Deze knappert is ondertussen bijna een jaar bij mij en ze doet het super goed. Ze had wel extra eiwitten nodig naast de balancer en fibremix. Afgelopen zomer zijn we verhuisd en hebben ze lekker op de wei gelopen. Toen heb ik de luzerne laten zitten. Ze had wat jeuk en schilfers maar die zijn dus verdwenen na het stoppen met de luzerne.

Nu zie ik door de bomen het bos even niet meer. Wat is handig om bij te voeren voor de eiwitten wat geen luzerne bevat?

Ik dacht misschien aan equifyt flaxeseed cubes. Alleen die vind ik wel hoog in suiker en zetmeel gehalte.
Ook zou ik liever geen esparcette geven omdat dit ook uit de vlinderbloemige familie komt.

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn hierin :)

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 08:53

vitalbix breed and grow is laag ik zetmeel en suiker en hoog ik eiwit.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 09:00

Vitalbix breed & grow bevat luzerne.

Waarom niet gewoon alleen lijnzaad? Al dan niet in brokvorm.
Het zetmeel van de equifyt flaxeseed cubes zal vanuit zowel de lijnzaad als de bietenpulp komen. Je moet niet alleen kijken naar de hoge gehaltes van suiker en zetmeel, maar ook naar de bron/ingrediënten. Het is hier niet afkomstig van granen bijvoorbeeld. En een jong paard in de groei kan prima wat suikers en zetmeel hebben. In gras en hooi zit ook suiker en zetmeel.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 09:05

Wij geven alle jonkies gewoon merriebrok, goed voeren is erg belangrijk bij die “kleintjes” (al is die van jou niet klein :D). Balancers vind ik voor in de groei niks.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 09:24

Daihyo schreef:
Vitalbix breed & grow bevat luzerne.

Waarom niet gewoon alleen lijnzaad? Al dan niet in brokvorm.
Het zetmeel van de equifyt flaxeseed cubes zal vanuit zowel de lijnzaad als de bietenpulp komen. Je moet niet alleen kijken naar de hoge gehaltes van suiker en zetmeel, maar ook naar de bron/ingrediënten. Het is hier niet afkomstig van granen bijvoorbeeld. En een jong paard in de groei kan prima wat suikers en zetmeel hebben. In gras en hooi zit ook suiker en zetmeel.

Breed en grow kan daarom inderdaad niet.

Ja granen en melasse ed komt er hier niet in. Voor de koudbloeden is dat veel te veel.
Ik kijk niet alleen naar het suiker en zetmeelgehalte maar wil haar ook niet overvoeren. Een te dik jong paard is ook niet gezond. Ze heeft de eiwitten wel nodig want zonder is te mager maar het is al snel te veel. Ze kreeg nu een halve kilo luzerne brokjes.

Maar gewoon lijnzaden erbij is inderdaad wel een goed idee.

rowindie schreef:
Wij geven alle jonkies gewoon merriebrok, goed voeren is erg belangrijk bij die “kleintjes” (al is die van jou niet klein :D). Balancers vind ik voor in de groei niks.

Nee klein is ze zeker niet :D
Gewone merrie brok vind ik persoonlijk wat te veel inzitten qua granen ed.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 09:30

Mag een slobber ook?

Agrobs myo protein flakes? Vrij van lucerne en hoog in eiwitten.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 09:36

Saaams schreef:
Mag een slobber ook?

Agrobs myo protein flakes? Vrij van lucerne en hoog in eiwitten.

Ja dat is ook wel een goed idee. Slobber maak ik er sowieso van. want brokjes vliegen overal rond omdat ze snel is afgeleid en ongeduldig is met eten.
Dan kunnen daar mooi de lijnzaden doorheen.

Dankjewel voor het meedenken allemaal! Dit ga ik voor nu even proberen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 10:22

Als je slobber geeft kun je ook eens kijken naar de Marstall bergwiesen mash. Die is ook hoger in eiwitten en graan- en luzernevrij.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 10:37

Daihyo schreef:
Als je slobber geeft kun je ook eens kijken naar de Marstall bergwiesen mash. Die is ook hoger in eiwitten en graan- en luzernevrij.

Ow dat is ook wel een goede zeg. Nu ga ik weer twijfelen :')
Misschien dan toch maar deze en dan de lijnzaad achterwege laten. Dat kan ik dan bijvoeren als het toch nodig lijkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 11:03

Misschien handig om te weten...
OC(D) wordt meestal in de eerste 6 maanden gevormd. Vandaar dat enkele fokkers ze rond de leeftijd van 7 maand al RX laten keuren. Vroegtijdige screening kan veel erger voorkomen.

Dit artikel vind ik een goede.
https://www.zangersheide.com/nl/nieuws/ ... -voorkomen

Volgens een ander artikel ontwikkeld OCD zich tussen 1 maand en 12 maanden. Dus na 1 jaar zou de kans op nieuwe OCD's nihil zijn. Hier zou onderzoek naar gedaan zijn.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 11:49

Ja het ocd gevaar is idd geweken ondertussen. Ik dacht idd dat het in het 1e jaar werd ontwikkeld, dat is dus eigenlijk maar 6 maanden?
Gelukkig komt het ook weinig in het ras voor en hebben de ouders het ook niet gehad voor zo ver ik weet.