Zand in darmen, maar pony weigert psyllium in elke vorm te eten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Zand in darmen, maar pony weigert psyllium in elke vorm te eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 09:45

Ik heb er hier 1 die allergisch is voor psyllium, dus die krijgt altijd lijnzaad. 1x per maand voor een week.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 11:37

Als het echt zo’n ernstig teveel aan zand is, dan helpt een doorsnee kuurtje ook niet. Ik zou net als anderen hier een foto laten maken, om het zeker te weten. En dan kan je met de dierenarts het vervolg bepalen.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 11:42

senna21 schreef:
Gekookt lijnzaad. Dat wordt een soort van gelei. De meeste paarden vinden dit lekker.

Ik kook idd ook altijd lijnzaad voor mijn pony’s, dat geeft ik dan ik combi’s met geweekt voer. Hier is dat dan Speedibeet. Ik kook dan een week lang elke dag.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 12:06

De truc bij een van mijn pony's was met kleine beetjes beginnen zodat ze aan de psyllium wende. Daarna deed ik bij iedere kuur de eerste dag nog de helft en at ze de rest van de dagen alles.

Paraffine is ook een middel om te helpen zand af te voeren. Dit kan je met een spuit in de mond geven. Sommige eten het over het voer maar dat lukt niet met grotere hoeveelheden.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 12:19

Misschien (voordat er een hele zak staat) iemand in de buurt die seniores priores heeft? En dat met appelmoes mengen en 2 x per dag een ons psyllium erdoor?
Er zijn trouwens ook psyllium brokjes, pellets. Dat gaat vaak ook wat makkelijker erin.
Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 16-09-23 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 12:24

Ik maak slobber met warm water, laat het iets afkoelen en voeg dan als laatste de zaadjes toe. Alleen dan eten ze het.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 12:37

Maar met echt serieus zand in de darmen doet een paar honderd gram psyllium of lijnzaad per dag echt niet genoeg.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 12:42

Nee dan niet.
Maar bij een beetje zand is het te hopen dat het zo niet veel zand gaat worden.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 12:45

Ja eens, maar in de OP staat dat het waarschijnlijk serieus veel is. Daarom vind ik sommige (goedbedoelde :) ) tips wat minder goed passen bij het probleem van TS.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 12:52

Daar heb je gelijk in :j

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 13:01

Mijn paard bleek na mestonderzoek zand in de darmen te hebben. Toen enige maanden zonnebloemolie over zijn brokken, wat hij graag at. Bij nieuw mestonderzoek bleek het zand toen weg te zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 13:11

LadyFiesta schreef:
Ja eens, maar in de OP staat dat het waarschijnlijk serieus veel is. Daarom vind ik sommige (goedbedoelde :) ) tips wat minder goed passen bij het probleem van TS.

In dat geval de dierenarts laten komen zodat je paard via een sonde paraffine krijgt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 13:14

In dit topic staan heel veel tips, zowel over diagnostiek (mestbal-test is niet betrouwbaar, röntgenfoto wel, er zijn klinieken die dit aan huis kunnen) als over hoe te voeren:
[VS] Weer zo'n psyllium-topic

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 14:03

Is er een diagnose zand in de darmen?

Want een vraatzuchtige bevangen pony die ineens van een gras in een zandpaddock komt kan ook problemen krijgen in de maag (irriratie of zweren) of ontstoken darmen.

Beide kunnen afwijkende mest tot gevolg hebben. En beide zijn niet opgelost met een zandweg kuurtje.

Zand eten kan zelfs veroorzaakt worden door pijn in de maag.

En als iemand of een dierenarts zegt dat maagzweren niet voor komt bij die kleintjes dan heb ik hier het gelukkig levende bewijs lopen van een ex bevangen mini die graatmager werd omdat ze nauwelijks nog wilde eten.

Wat geen kwaad kan is extra fijn gemalen groene leem/klei en magnesium bij gaan voeren. Die hebben een positief bufferend effect op het maagzuur. Zitten er echt al beschadigingen in de maagwand dan ontkom je niet aan medicatie. Ik weet niet hoe lang ze inmiddels op de paddock staat? Middelen met esomeprazol zoals nexium zijn vrij verkrijgbaar bij de drogist.

Bevangen is eten met mate maar het lichaam moet daar wel aan wennen. Heb je de mogelijkheid om kleine beetjes (gerste)stro aan te bieden om op te knabbelen? Niet onbeperkt! want stel dat dat er wel veel zand in de darmen zit dan heb je zo een verstopping te pakken als ze gaan schrokken. Maar wel net zoveel dat er altijd eten in de maag en darmen zit.

Ik zou van voor naar achter werken. Maagpijn uitsluiten/maag ondersteunen, probiotica voor de darmen en dan pas zorgen gaan maken over eventueel zand. Tenzij ze echt happen naar binnen werkt kunnen goed functionerende darmen prima overweg met het door- en afvoeren van zand. Maar voor goede actieve darmen moet er wel voldoende ruwvoer in zitten en dat is nu net heel lastig als ze bevangen zijn.

Mijn mini heeft toen ook 2x met koliek gestaan door zand in de darmen. Maar dat bleek veel later een gevolg te zijn van slecht eten (alleen de zachtste plukjes hooi) en dus te weinig ruwvoer in de darmen als gevolg van problemen in de maag.

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 15:36

Ik meng het psylliumzaad met appelmoes.(gewoon de goedkoopste versie) Per dag een halve pot. Elke dag een verse mix. Dat eet mijn paard de eerste 3 dagen uit de emmer zo op, maar vanaf dan moet ik het gemengde in mijn hand doen. Daar kneed ik een balletje van, die ze graag eet. Zo kan ik de kuur iedere keer afmaken.
Met alleen voer, water of lijnzaadolie lust ze het nl ook niet.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 16:06

LadyFiesta schreef:
Maar met echt serieus zand in de darmen doet een paar honderd gram psyllium of lijnzaad per dag echt niet genoeg.

Niet eenmalig, dat heeft inderdaad weinig zin. Per kuur van een week (of 2) wel, dan een stopweek en dan weer een kuur. En regelmatig blijven testen en zo nodig de kuur herhalen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 16:07

Hier ook eentje die elke vorm van psyllium in een werkzame hoeveelheid weigerde. En met zandkoliek word je dan al gauw vrij wanhopig. Heel wat middelen en euro’s later bleek de oplossing: hele psylliumzaadjes goed marineren in lijnzaadolie en dan mengen met haar reguliere voer. Dan gaat het er in, anders niet.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 16:25

Ik voer als ze op paddock staan droog brood

Oud boeren wijsheid.

Je heb altijd wel brood over, mooi laten drogen paar dagen in de open lucht en bij het voer meegeven.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 17:41

Mando schreef:
Ik voer als ze op paddock staan droog brood

Oud boeren wijsheid.

Je heb altijd wel brood over, mooi laten drogen paar dagen in de open lucht en bij het voer meegeven.

Ik ben geleerd dat je echt niet brood moet voren omdat paarden niet gemaakt zijn om zoiets te eten. Die is niet gewend aan producten die verbrand wordt in een oven.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 17:57

Kuur parrafine erin met een grote spuit. En daarna lijnzaad, kun je ook heel door de slobber voeren met kokend water erover, je hoeft het niet perse uitgebreid te koken. Even kapot maken verbetert wel het effect, vandaar het kokende water erover.. maar het heeft minder zin dan vlozaad of paraffine olie.
Let op de dosering per kg lichaamsgewicht hiervoor.

En voer daarbij goed droog hooi met veel structuur, en laat hem regelmatig galopperen :) dat galop verhaal kan ik niet wetenschappelijk ondersteunen, maar het schijnt dat dat samen met grof ruwvoer nog het beste zand plakaten in beweging krijgt

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 17:59

anjali schreef:
Mijn paard bleek na mestonderzoek zand in de darmen te hebben. Toen enige maanden zonnebloemolie over zijn brokken, wat hij graag at. Bij nieuw mestonderzoek bleek het zand toen weg te zijn.

Helaas is dit geen betrouwbare methode om het vast te stellen :n Hier was de test ook schoon, maar op de foto bleek dat er zand inderdaad darmen zat

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 18:00

Ja brood dat je zo uit je zakje pakt en nog klef is.. klopt zeker.

Ik voer brood dat vaak een week en langer ligt te drogen.

Hij leeft nog steeds en heeft de 21.5 al gepasseerd _O-

Ik geef hem gewoon 2 boterhammen bij zijn muesli.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 18:13

En ook paraffine is geen wondermiddel, als het een plakkaat zand is gaat dat er gewoon overheen (ervaringsdeskundige, met foto voor en na 5 dagen spoelen).

Uiteindelijk kwam het los (lees positieve zandtest in de mest) door een combi van langdurig hoge dosis vlozaad in combinatie met lijnzaad en extra beweging.

2 jaar later is de dame in kwestie beleerd voor de wagen, merk echt duidelijk verschil in de mest nu ze kilometers maakt. Bewegen is goed voor spijsvertering en voor m'n gevoel helpt het ook om een plakkaat zand wat losser te schudden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 18:24

Mando schreef:
Ja brood dat je zo uit je zakje pakt en nog klef is.. klopt zeker.

Ik voer brood dat vaak een week en langer ligt te drogen.

Hij leeft nog steeds en heeft de 21.5 al gepasseerd _O-

Ik geef hem gewoon 2 boterhammen bij zijn muesli.

Ik geef ook wel eens brood maar geen beschimmeld brood!! Dat zie ik mensen wel eens voeren, ik geef nooit iets wat ikzelf niet meer zou lusten.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 18:34

Met de klachten die de pony heeft zou ik er eerlijk gezegd de DA bij halen, want het probleem kan heel wat erger zijn, zoals Floortje NL zegt.

En let op met sommige adviezen in jouw situatie: brood en appelmoes zijn nu niet bepaald de ideale voeding voor een bevangen pony (al durf ik ook wel eens een paar stukjes oud brood geven aan mijn ex HB'er, maar heb geen idee wat brood kan doen tegen zand in de darmen.

Dus ik denk dat een telefoontje naar de DA de beste weg is hier. Want straks ligt ie met koliek en dan ben je nog veel verder van huis.