Ik geloof oprecht dat 80% van de verkrijgbare supplementen niets doen. Vanwege het supplement an sich maat ook zeker door de slechte kwaliteit en de vaak veel te lage dosering.
Zo loopt heel paardensport Nederland weg met bijvoorbeeld magnesium voor hun paard maar voert praktisch iedereen de citraat of nog erger, oxide vorm. Daarbij is de opname nog geen 10%. Je gooit dus letterlijk je geld weg. Is magnesium onzin? Zeker niet, maar wél in de juiste vorm en dosering. Dat je dan per pot 130 ipv 30 euro moet betalen is vaak de reden dat dus niet te doen.
Magnesium is hierin een voorbeeld overigens, maar deze vlieger gaat veel vaker op. Zeker bij de populaire kruidenmix op thema. Ik zal geen namen noemen maar één van de grootste supplementen leveranciers uit het land heeft in al haar huismerk mixen een verkeerde verhouding én veel te lage dosering. Je moet wat als je tijd over hebt

Ik voer hier basis. Jaarrond op het gras, basis krachtvoer met muesli en evt aangevuld met (merrie) brok. Goed ruwvoer en wortels als beloning.
Ik geef in fases kruiden bij, zelf gemixt wanneer nodig en voor specifieke ondersteuning (wat het ook geeft).
Maargoed, nou ben ik een halve fytotherapeut dus daar zit eigen kennis; geen marketinggevoeligheid.