EMS paard - Cavalor Fiber Force (gastro) alternatieven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: EMS paard - Cavalor Fiber Force (gastro) alternatieven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 11:32

Nah, de merrie krijgt 2 volle voerscheppen per dag, en een voerschep is geen kg. Nog een balancer erbij (pavo vital) en daar doet ze het goed op.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 12:05

Hoe ziet het management van je paard eruit?
Dus hoeveel hooi krijgt ze, en weet je wat erin zit? (dus energie & suiker met name).
Hoe is je paard gehuisvest? Hoeveel loopt het paard buiten, hoeveel interactie is er met andere paarden, en hoeveel stabiliteit is er? (in de groep)

EMS is vooral een uiting van een verstoorde stofwisseling en is dus op te lossen.
Eigenlijk moet de focus dus liggen op het totale management om ze weer goed te krijgen. Welke adviezen heb je nog meer gekregen?

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 12:53

Ninx, dit is allemaal aangepast en besproken met de kliniek. Ze zijn daar alleen heel beperkt in opties die ik doorkrijg qua voer.

Eerst hadden ze mij een ander soort voer aangeraden (reverdy). Maar dat is voor ons niet haalbaar om te bestellen (hoge verzendkosten ofwel zelf 2u onderweg om het te halen). Na herhaald aandringen kreeg ik dan deze optie door.
Verder hebben ze mij prima geholpen en is mijn paard weer helemaal tiptop. Maar ik gok dus dat ze een overeenkomst hebben met die Reverdy om dat aan als optie aan te bieden en ze niet open staan om ander voer aan te bieden.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 13:00

Ben benieuwd naar het antwoord. Vraag is of ze de muesli wel nodig hebben en je niet gewoon naar een balancer kan. Hoef je veel minder van te voeren. En die zijn er genoeg met lage zetmeel/suiker gehaltes.

Ik voer nu deze: https://vitalbix.com/paardenvoer-balanc ... 03198-8586
Zit qua suiker/zetmeel op 9%, maar 9% van weinig voer of minder % maar veel meer moeten voeren komt wellicht op hetzelfde neer qua grammen. Dus dat is ook iets om in je achterhoofd te houden.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 13:00

Ze staat trouwens overdag buiten op een gras/zand paddock (heel kort gras). Tussen 7u in de ochtend en 23u 's avonds krijgt ze 4x 3kg hooi. Dit werd eerst geweekt (30min) om het suiker er uit te halen, ondertussen ongeweekt. 2x per dag krijgt ze dan ook nog de balancer. We proberen er voor te zorgen dat ze nooit lang zonder voer staat en altijd wat te knabbelen heeft (hooi in hooinetten).

Eind september gaan we dan ook proberen om haar rustig terug op arm gras te zetten. Beginnen met een kwartiertje, dan half uurtje,.. rustig opbouwen.

De groep is niet wisselend aangezien ik maar 2 paarden heb.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 13:01

manzano schreef:
Ben benieuwd naar het antwoord. Vraag is of ze de muesli wel nodig hebben en je niet gewoon naar een balancer kan. Hoef je veel minder van te voeren. En die zijn er genoeg met lage zetmeel/suiker gehaltes.

Ik voer nu deze: https://vitalbix.com/paardenvoer-balanc ... 03198-8586
Zit qua suiker/zetmeel op 9%, maar 9% van weinig voer of minder % maar veel meer moeten voeren komt wellicht op hetzelfde neer qua grammen. Dus dat is ook iets om in je achterhoofd te houden.

Dat is inderdaad wel een goede tip! Ik ga dit eens uittellen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 13:28

Vergeet niet dat juist dat hele korte gras bomvol met suiker zit. Gras houdt nl het suiker vast net die paar cm boven de grond, hetgene waarvan de meeste paardeneigenaren denken: oh zo goed, mijn paard krijgt bijna geen gras binnen. Maar uiteindelijk zitten ze lekker al dat suiker op te snoepen :D Het allerbeste voor paarden met EMS is juist op lang, dor gras staan. Dat bevat vnl fiber en dan juist de fibers die de paarden eigenlijk niet goed af kunnen breken, dus je geeft ze buikvulling, tijd om te eten maar relatief weinig voedingsstoffen.

Ook heel belangrijk met dit soort paarden om je hooi te testen. Eigenaren zijn vaak bang om een paar honderd gram krachtvoer met 10% suikers te voeren, maar vergeten dat hooi soms wel tot 20% suiker bevat en het paard daar rustig meerdere kilo's van weg eet, zeker dit jaar is het raar met de waardes in hooi. Ik raad eigenaren met EMS/hoefbevangenheid altijd aan om in de gehele voeding onder de 12% waarvan het hooi max 8-10% suiker 'mag' bevatten. Kijk naar het hele plaatje en niet alleen het krachtvoer :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:04

Ja eens.

Ik ga nog even op mijn stokpaardje zitten wat betreft luzerne.
Luzerne is een gras, dat extreem laag in suikers is. Normaal gras, bemest, goede conditie, lang genoeg bevat minimaal 10% suiker. Luzerne bevat maar 3%.

Daar tegenover staat dat luzerne wel vrij hoog is in eiwit. 16% tegen 5% voor normaal gras.

Ons eigen Engelse raaigras is nog hoger in suiker, zit rond de 15% en is voor koeien prima voer, want die willen we vooral hoog in suiker voeren, gemiddeld qua eiwit (wat je dan aanvult met krachtvoer).

Voor paarden zit het heel anders, die hebben vooral veel vezels nodig, veel eiwit, weinig suiker. Juist dat maakt luzerne uitermate geschikt voor paarden. Verder gaat het het ontstaan van maagzweren tegen (door de lange vezels en doordat paarden er lang op moeten kauwen). Vandaar dat luzerne vaak aan paardenvoer toegevoegd wordt en het is een aanrader om er de weide (samen met andere grassen, die de calcium-fosfor balans rechttrekken) mee in te zaaien.

Heel lang is er gedacht dat hoefbevangenheid werd veroorzaakt door eiwitten en mede hierdoor heeft luzerne een slechte naam gekregen.
Ik ga ook verder met Piekosj mee dat je land en ruwvoer minimaal 75% van je voer is, en is dat hoog in suiker en laag en eiwit, dan trek je dat met krachtvoer niet recht.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:16

Luzerne is geen gras, luzerne is een vlinderbloemige. Net als esparcette. Timothee is wel een gras en heeft vergelijkbare eigenschappen als luzerne.
Niet ieder paard kan tegen vlinderbloemigen en dan is timothee vaak het alternatief dat gegeven wordt. Maar ook hier kan niet elk paard tegen.

Verder wel eens met je bericht overigens. Als je paard er tegen kan is het een fantastische ruwvoeraanvulling.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:41

Dank voor de aanvulling, weer wat geleerd :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 16:32

Avalanche schreef:
Luzerne alleen is vrij hoog in fosfor maar laag in calcium. Dus als je er veel van gaat voeren, moet je die balans recht gaan trekken.

Luzerne is rijk aan calcium en arm aan fosfor.

Zemelen en granen zijn rijk aan fosfor en kunnen compenseren.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 16:35

Lijnzaad kan ook compenseren daarin :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 17:18

Sintara schreef:

Ja! Heeft ook nog eens als voordeel dat het ook eiwitrijk is

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 17:18

fransje23 schreef:
Avalanche schreef:
Luzerne alleen is vrij hoog in fosfor maar laag in calcium. Dus als je er veel van gaat voeren, moet je die balans recht gaan trekken.

Luzerne is rijk aan calcium en arm aan fosfor.

Zemelen en granen zijn rijk aan fosfor en kunnen compenseren.

Ik had m op moeten zoeken :D dank!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 17:21

fransje23 schreef:
Sintara schreef:

Ja! Heeft ook nog eens als voordeel dat het ook eiwitrijk is

En laag in suiker, 1.6%. Zemelen en granen zitten op toch een wat ander kaliber wat dat betreft

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 17:24

Ik leer hier veel door bij! Heel erg bedankt voor jullie bijdragen! Ben ik heel blij mee.

(Dat hele korte gras op de paddock zijn echt maar een paar sprietjes hoor. In principe zou je nu kunnen stellen dat ze op zand staat.)

Ik heb trouwens van iemand een site doorgekregen waar je het fructaan in gras kan bekijken, of dat goed is, of te hoog..
Dat is wellicht ook nuttig?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 17:37

Zeker heel nuttig :j

Graag gedaan :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 17:39

Sintara schreef:
En laag in suiker, 1.6%. Zemelen en granen zitten op toch een wat ander kaliber wat dat betreft

Zemelen ken ik de voedingswaarde niet zo van, eerlijk gezegd, maar granen zijn vrij hoog in zetmeel en dat is eigenlijk niet wat we willen :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 20:41

Zemelen zijn juist laag in zetmeel. Het zijn zeg maar de schilletjes om de korrel. In de korrel zit het zetmeel, in de schil juist niet.
Ik kom waardes van zetmeel tegen van 5gr/kg. Dat is dus echt weinig (ver onder de 1% dus). Maar wel 10-18% eiwit. Je moet wel zuivere/schone zemelen hebben. Want als er restjes meel in zitten, dan zit je aan zetmeel wel weer hoger. Dat is kwestie van etiketten en productspecificaties lezen. Omdat het het schilletje is, is het juist heel vezelrijk.
Wel geweekt geven overigens, nooit ongeweekt.

Maar als je safe wilt, is lijnzaad een beter product om de scheve verhouding recht te trekken. Zelf geef ik dat het liefst puur (gemalen), maar je hebt ook kant en klare flakes of brokjes te koop. Ook wel weer goed het etiket lezen dat het om zuivere lijnzaad gaat en niet geperst is met maismeel of melasse.