Collageen / Gelatine?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 11:43

Popstra schreef:
Je zou hier eens naar kunnen kijken voor de pezen.
Het heeft goede recensies

https://www.paardensupplementen.nl/pask ... Wyk_V6SiA0

Dankjewel, recencies zijn inderdaad positief. Beetje jammer dat ze de "kosten per dag" verkeerd hebben uitgerekend :') geven ze net ook toe.. (heb even contact gehad via de chat).

Ondertussen ben ik nog wat verder aan het inlezen, en Silicium schijnt ook een goede optie te zijn. Moet je wel de goede samenstelling hebben in de juiste vorm/vloeibaar oid..

Bronnen van het niet-werken van Collageen vind ik nog een beetje matig, ik kom meer websites tegen waarin staat dat het wél zou werken ipv niet. Of misschien alleen humaan.

Hierbij bijvoorbeeld 286 reviews van dit product https://www.agradi.nl/primeval-gelatina ... ct-reviews welke bijna ook allemaal positief zijn. Natuurlijk niets officieels bewezen en dit product bevat meerdere stoffen ipv alleen collageen. Zijn MSM/Chondroitine/Hyaluronzuur/Glucosamine wel bewezen?
Laatst bijgewerkt door Coentjuh op 12-09-23 12:19, in het totaal 3 keer bewerkt

Mungbean

Re: Collageen / Gelatine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 12:12

Als je reviews en websites als uitgangspunt neemt dan is al snel iets bewezen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 12:14

DA’s raden niet voor niks een bepaald soort supplement aan ter ondersteuning om bepaalde problemen (zoveel mogelijk) te voorkomen of bij blessures. Zij zijn opgeleid, wij niet.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 12:22

Het is voor mij geen Ja of Nee spelletje hoor, of discussie. Ik wil gewoon het beste voor ons paard.

Ik kan de Veearts wel terug contacteren, zeggen dat collageen niet kan worden opgenomen door paarden, omdat dat wordt gezegd op een paardenforum en aan hem vragen of hij nog een andere optie heeft. Maar ik zou dit dan wel goed willen onderbouwen met duidelijke bronnen/onderzoeken...
Laatst bijgewerkt door Coentjuh op 12-09-23 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 12:24

Heeft de da niets gezegd over laser of magneetveld therapie ?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 12:41

Spoiler:
Coentjuh schreef:
Het is voor mij geen Ja of Nee spelletje hoor, of discussie. Ik wil gewoon het beste voor ons paard.

Ik kan de Veearts wel terug contacteren, zeggen dat collageen niet kan worden opgenomen door paarden, omdat dat wordt gezegd op een paardenforum en aan hem vragen of hij nog een andere optie heeft. Maar ik zou dit dan wel goed willen onderbouwen met duidelijke bronnen/onderzoeken...

Ja lastig hoor. Denk je wat goeds te doen, kom je in een wirwar van perverse/commerciële belangen terecht van allerhande merken en zelfs dierenartsen. Voor mensen is best vaak in ieder geval al onderbouwt waarom het niet werkt. Is ook wel onderzoek van te vinden online. Ik zou eerlijk gezegd huiverig zijn om dit zomaar aan te schaffen. Maar misschien kun je de dierenarts ook wel gewoon vragen waarom dit zou moeten werken en waar je op moet letten bij de aanschaf?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 13:05

Maris schreef:
Heeft de da niets gezegd over laser of magneetveld therapie ?

Laser zou ook mijn eerste ingeving zijn bij pezen.

Alle supplementen zijn veel meer op gewrichten en ontstekingen georienteerd.

Als je collageen koopt, ga dan gewoon voor een niet duur merk. Het is niet bepaald een hoog complex middeltje of zo.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 13:12

Maar dan nog, collageen is toch meer voor de gewrichten bedoeld!?

Ik zie niet in waarom dat dan voor een pees blessure geadviseerd word te geven

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:36

Popstra schreef:
Maar dan nog, collageen is toch meer voor de gewrichten bedoeld!?

Ik zie niet in waarom dat dan voor een pees blessure geadviseerd word te geven

Nou ja, even terug koppelen naar mensen. Ik heb een bindweefselaandoening, die wordt geschaard onder collageen ziektes. En mijn banden en pezen en alles wat van bindweefsel is is slecht :+ collageen zit niet alleen in gewrichten

Ik heb er ooit wel onderzoeken over gelezen, voor gebruik bij mensen, maar die heb ik niet opgeslagen. Conclusie van patiëntenvereniging was werkt niet (genoeg) dus beter andere supplementen en stoffen nemen. Als het wrl zou werken zou de hele patiëntengroep van die collageen ziektes opgelucht zijn. :+

Dus de link tussen collageen en pezen snap ik wel, alleen is het idd niet bewezen dat het helpt daarvoor.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 16:06

Ah o.k, dan snap ik ook dat het is geadviseerd

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 13:51

_soraja_ schreef:
Je hebt verschillende vormen collageen. Collageen type 1 wordt in de darmen afgebroken tot aminozuren en kan later weer omgezet worden in eiwitten, waaronder collageen. Gehydroliseerd collageen type 1 kan mogelijk wel zonder afgebroken te worden door de darm worden opgenomen.

Collageen type 2 kan mogelijk in de darm het immuunsysteem beïnvloeden, waardoor er meer kraakbeen wordt aangemaakt in de gewrichten.

Hier staat het beter uitgelegd: https://www.ivg-info.nl/voedingssupplem ... ste-nemen/

Zinvolle uitleg!

De DA raadt zoiets niet voor niks aan. Ik zou naar de DA luisteren TS. En als je de reden niet begrijpt kun je nog even extra naar de beweegredenen van de DA vragen.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 13:28

Dank voor alle berichten tot nu toe.

Laser of magneetveld therapie is eigenlijk niet overgesproken. Voor mij ook nieuw anders had ik dat gelijk even kunnen vragen. Of is dat alleen een optie voor bij jonge paarden?

@ Elisa2, Raineri; Natuurlijk kan ik het voorleggen aan de veearts waarom ik collageen bij zou kunnen geven. Maar dan krijg ik waarschijnlijk deze antwoorden:

Citaat:
BRON: div Google
Collageen verzorgt de sterkte en souplesse van alle typen bindweefsels. Collageen is een bouwsteen voor het kraakbeen. Collageen bevordert de aanmaak en de smering van het kraakbeen. Collageen biedt elasticiteit en stabiliteit aan het bindweefsel, waarnaast proteoglycanen binden met water. Deze geven kraakbeen stevigheid en een schok dempend-vermogen. Collageen is een lichaamseigen suiker die elasticiteit en stabiliteit biedt aan je gewrichten, en met name het bindweefsel hiertussen. Ook vermindert collageen de afbraak van botten in het lichaam. Collageen is een eiwit dat belangrijk is voor de structuur, stevigheid en elasticiteit van de bindweefsels in je pezen, botten en gewrichten. In tegenstelling tot andere eiwitten bevat collageen hoge hoeveelheden van de aminozuren glycine, proline en hydroxyproline.

Citaat:
BRON: https://www.synovium.eu
Aandoeningen aan de pezen en gewrichten zijn de meest voorkomende medische aandoeningen bij sportpaarden wegens verhoogde activiteit en fysieke stress (USDA, 2001; Dobenecker et al., 2018). Pezen bestaan onder andere uit vezelig bindweefsel en vormen een sterke connectie tussen botten en spieren (Spaas et al., 2012). Voor het behoud van gezonde pezen en gewrichten of om het genezingsproces van pezen en gewrichten te ondersteunen wordt het aangeraden om collageen toe te voegen aan het voer van het paard (Spaas et al., 2012). Collageen is een lichaamseigen eiwit en komt voornamelijk voor in de pezen, gewrichten en kraakbeen (Terzi et al., 2020). In het lichaam bevinden zich 28 types collageen waarvan de types 1 tot 5 de belangrijkste functie hebben (Salvatore et al., 2020). Collageen type 1 is het meest voorkomende type en bevindt zich voornamelijk in bindweefsel (Salvatore et al., 2020).

Het positieve effect van Synovium Agility Horse op de gewrichten is aangetoond door middel van een placebogecontroleerde studie. Daarnaast hebben recente studies ook aangetoond dat een dagelijkse dosis van 25 gram BCP per dag een positief significant effect heeft op de beweging van het paard (Dobenecker et al., 2018).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 14:54

Je bevestigd wat ik eerder schreef.
Er zijn aanwijzingen dat het positief bijdraagt bij gewrichten.
Pezen is voornamelijk theorie en weinig concreet met bewijs.

Je kunt het hoe dan ook proberen natuurlijk.
Wel even goed in de gaten houden of het paard er tegen kan (vooral kwa gas vorming).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 16:17

Maar de DA raadde het toch zelf aan? Dan zal die er ook wel goede ervaringen mee hebben lijkt me.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 18:38

Volgens mij weten we allemaal dat pezen niet doorbloed zijn. Dat is dé reden dat ze zo slecht genezen. Evt. geneesmiddelen moeten via de synoviumvloeistof hun werk doen.
Collageen is een groot molecuul dat - als het al ongewijzigd in het bloed terecht zou komen - het echt niet voor elkaar krijgt ook nog verschillende celmembranen en structuren te passeren om uiteindelijk in die peesschede en dat synovium terecht te komen. Het is gewoon chemisch en biologisch onmogelijk.

Kraakbeenregeneratie gebeurt (in zeer beperkte mate weliswaar, maar het gebeurt) doordat cellen ter plekke in het nog aanwezige kraakbeen en/of het subchondrale bot (bot vlak onder het kraakbeen) collageen maken. Je kunt die regeneratie een klein beetje helpen (experimenteel nog) met bepaalde hydrogelen die ingespoten worden.

Er zitten nog veel minder cellen in pezen (of liever: in de peesschede) die die reparatie ter plekke kunnen uitvoeren, maar die weinige cellen die er zijn maken het littekenweefsel waarmee pezen 'gerepareerd' worden aan. Er zijn een paar behandelingen die enig effect lijken te hebben, IRAP en high power laser, maar orale middelen doen niets.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 18:47

Elisa2 schreef:
Maar de DA raadde het toch zelf aan? Dan zal die er ook wel goede ervaringen mee hebben lijkt me.

Ik heb ook een reguliere DA gehad die ineens met een vaag homeopatisch watertje kwam aanzetten bij een verkouden konijn.

Gelatine was een jaar of 10 geleden steeds in onderzoek vanwege mogenlijke veelbelovende effecten. Het heeft me toen geboeid en heb het een tijdje gevolg. Uiteindelijk is het gewoon amper verder gekomen bij paarden.
Ik vraag me ook af of paarden net als mensen minder gaan aanmaken met de leeftijd.
Bij sporters zeggen ze dat je het vóor een training moet nemen. Misschien ook iets om in overweging te nemen.