Sportpaard enorm afgevallen, tip?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 13:12

Twiggy2008 schreef:
Spierafname is een ppid symptoom, vandaar mijn vraag. Zag nergens de leeftijd en daarnaast komt het ook bij jongere paarden voor...

Als er genoeg eiwitten in de voeding zitten, je wél traint, zit het ergens anders in.

Wat zegt jouw dierenarts?

Maar ook een pssm2 symptoom..

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 13:13

Jaydelini schreef:
Ik moet wel erbij vermelden dat ik sinds ze verhuist is, merk dat ze langzaam weer stukje bij beetje aankomt. Het is niet zo dat er niks bij komt.

Op dierenarts advies een detox gegeven en met de topsport begonnen. Ondanks alle goede waardes hadden ze dit nog niet vaak gezien.

Aah, ze is van stal verwisseld.

Hoe lang geleden?
Laatst bijgewerkt door eenitraM op 09-03-23 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Jaydelini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 13:15

Ik heb met mijn oude therapeut vaak hierover gebrainstormd. Zij heeft wel veel kennis en is bekend in paard natuurlijk voeren wereld. Pssm1 of pssm2, of ppid is nooit ter sprake gekomen omdat ze behalve spierverlies verder 0 symptomen vertoont.

Ze is sinds december verhuisd. Maar sindsdien gaat het eigenlijk veel beter en komt ze dus weer aan!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 13:17

Jaydelini schreef:
Ik heb met mijn oude therapeut vaak hierover gebrainstormd. Zij heeft wel veel kennis en is bekend in paard natuurlijk voeren wereld. Pssm1 of pssm2, of ppid is nooit ter sprake gekomen omdat ze behalve spierverlies verder 0 symptomen vertoont.

Ze is sinds december verhuisd. Maar sindsdien gaat het eigenlijk veel beter en komt ze dus weer aan!

Dan zou ik gewoon de komende maanden afwachten.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 13:19

Als op de oude locatie het hooi heel slecht was, en ze nu op de nieuwe locatie met goed hooi weer aankomt dan heb je je probleem opgelost denk ik…?
Want de staat nu 3 maanden op de nieuwe plek toch? Bijkomen zal wat langer duren dan dat.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 13:21

Jaydelini schreef:
Maagzweren zijn uitgesloten.
Ik heb haar ook al een spirulina gegeven. Ik had wel het idee dat dit werkte, maar ze vond het niet zo lekker.

Ik heb inderdaad een goede zadelpasser er bij gehad en dit wordt ieder half jaar gecheckt. Ik heb meerdere zadelpassers erbij gehad die zeggen dat dit zadel erg goed ligt. Ik ken haar zoals ik al zei best wel goed, dus ze laat merken als iets niet oke is.
Ze komt momenteel inderdaad 5 uur vrije beweging buiten. Daarnaast doe ik elke dag wat met haar om haar zo veel mogelijk beweging te kunnen geven.

Ze wordt in April 9 jaar.
Ik heb haar als 4 jarige gekocht en zelf opgeleid tot het Z1. Ze heeft veel meer potentie, maar we doen het rustig aan.
De goede foto was ze 6, de slechte foto was van vorig jaar zomer (toen was ze dus 8). We zijn naar een stal verhuisd waar ze 3 x zoveel buiten komt. Ze krijgt nagenoeg onbeperkt onverpakt hooi van goede kwaliteit. En ze staat naast haar beste vriendin.
Ze is vrij koel in het hoofd en maakt zich niet snel druk. Ze is ook een binnenvetter. Maar ik merk snel op wanneer ze spanning heeft, iemand die haar niet kent zou het niet zien. Maar ik merk het gelijk op.

Ze is niet gecheckt op PPID, omdat daar 0 aanleiding toe zijn.

Weet je zeker dat ze dat vaker buiten staan fijn vindt? En heeft ze nu maar aan 1 kant een buur op stal en voorheen bijvoorbeeld aan 2 kanten? Stond ze bij haar vorige stal in bijv. een lichtere omgeving? Met hoofd wel/niet naar buiten? Was het daar kleinschaliger of juist groter (drukker of minder druk)?
Sommige paarden aarden op de ene plek nou eenmaal beter dan op de andere plek, ondanks dat wij mensen soms denken dat de nieuwe plek veel fijner voor ze is.

Was het ruwvoer op de vorige stal wellicht voedingsrijker? Mijn (sport)paard is hier heel gevoelig voor. Ze doet het echt niet goed op arm voer.

Niet dat dit het hoeft te zijn natuurlijk, maar gezien je al zoveel zaken hebt uitgesloten, zou het naar mijn idee wel kunnen.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 13:22

Jaydelini schreef:
Ik moet wel erbij vermelden dat ik sinds ze verhuist is, merk dat ze langzaam weer stukje bij beetje aankomt. Het is niet zo dat er niks bij komt.

Dit dus...

Jaydelini

Re: Sportpaard enorm afgevallen, tip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 13:25

Ik heb het gevoel dat ze te langzaam aankomt, vandaar mijn vragen en bezorgheid. Zeker voor de hoeveelheid eiwitten en voer ze binnen krijgt.

Ik heb het gevoel dat ze vrolijker is nu ze meer buiten komt. Ze heeft aan beide kanten open tralies en ze vind de andere buurvrouw ook erg gezellig.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 13:52

Jaydelini schreef:
Ik heb het gevoel dat ze te langzaam aankomt, vandaar mijn vragen en bezorgheid. Zeker voor de hoeveelheid eiwitten en voer ze binnen krijgt.

Ik heb het gevoel dat ze vrolijker is nu ze meer buiten komt. Ze heeft aan beide kanten open tralies en ze vind de andere buurvrouw ook erg gezellig.

Een verhuizing kan ene paard ook stress geven en energie kosten. Ik denk dat ze tijd nodig heeft en het aankomen gewoon wat langer duurt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 13:55

Ik zou het idd aankijken als je net verhuisd bent.. hoeveel hooi krijgt ze? Zo’n paard mag zo 8-10 kilo per dag (droog hooi)

En readings… ik geloof er niet zo in.

Jaydelini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 13:56

Ze krijgt zeker wel 12 kg hooi per dag!
We gaan het nog even aankijken.

ravie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:00

Merriebrok van Pavo bijvoeren.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:22

hoe vaak en hoe intensief train je?
ik lees 4 keer....
maar is dat 4 x 1,5 uur....
4 x 20 minuten?
Laatst bijgewerkt door Sky_As op 09-03-23 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Jaydelini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 14:23

Merriebrok van Pavo heb ik nog niet geprobeerd. Zal ik eens naar kijken!

Ik train haar 4 dagen onder het zadel (waarvan 3 loswerken en 1 x les). En 1 x per week longeer ik haar.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:27

Jaydelini schreef:

Ik train haar 4 dagen onder het zadel (waarvan 3 loswerken en 1 x les). En 1 x per week longeer ik haar.

Ik weet niet helemaal wat je onder loswerken verstaat, maar voor echte spieropbouw mag ze best wat vaker dan eens per week echt aan het werk (naar mijn mening).

Jaydelini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 14:31

Pfoe, lastig uit te leggen. Ik schakel veel en probeer veel te stretchen tussendoor. Af en toe pak ik wat appuyementen, schouderbinnenwaarts en travers mee. Maar voornamelijk veel rechtgericht, schakelen, eenvoudige wissels. Misschien is het een idee om haar nog een extra dag wat meer op te pakken. We gaan binnenkort de overstap naar het Z2 maken.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:32

Jaydelini schreef:

maar dat geeft de intensiteit niet aan?
is dat loswerken 20 minuten lang en laag....of vind jij loswerken een buitenrit van 1,5 uur?
En de les, is dat een les van 30 minuten, of een les van 60 minuten.....
en het longeren, hoe lang is dat?

als je zegt dat je paard spieren verliest, gaat er ergens iets niet goed, dat is of de voeding, of de beweging, of een onderliggende ziekte.....
meer opties zijn er niet in mijn ogen

Jaydelini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 14:34

Loswerken is in mijn ogen max 30 minuten in een voorwaarts neerwaarts frame.
Ik heb 45 intensief les. Hierbij rijden we proefgericht, beginnen we met oefeningen van het ZZ-licht.
Longeren is 20-30 min aan de bijzet, touwhalster of longeerhulp. Ik probeer daarin af te wisselen.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:35

Jaydelini schreef:
Pfoe, lastig uit te leggen. Ik schakel veel en probeer veel te stretchen tussendoor. Af en toe pak ik wat appuyementen, schouderbinnenwaarts en travers mee. Maar voornamelijk veel rechtgericht, schakelen, eenvoudige wissels. Misschien is het een idee om haar nog een extra dag wat meer op te pakken. We gaan binnenkort de overstap naar het Z2 maken.

Overleg het eens met je instructeur. 2x per week intensief trainen (waarbij basis altijd de hoofdlijn blijft) lijkt mij niet teveel. Herhaling maakt ook sterker. Anders is die ene keer in de week wellicht juist erg pittig.

Maar het is vanachter de computer allemaal niet goed te beoordelen, dus ik zou het eens met je instructeur bespreken.

Jaydelini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 14:37

Thnx! Ik ga het overleggen :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:50

En hoeveel luzerne voer je? Eiwitten zijn het belangrijkste qua spieropbouw. Nu moet ik zeggen dat ik zelf niet direct naar Pavo merriebrok zou grijpen. Zou eerder even terug naar de basis. Vitamine brok, bijvoorbeeld oerbalans, vitalbix oid. Dat aanvullen met luzerne of gaan voor bijvoorbeeld hartog comfort waar geen luzerne in zit maar andere eiwit bronnen. Daarbij wat lijnzaadolie en vooral goed en veel hooi. Wellicht even een weekje of 2 vakantie geven om te kijken of dat ook nog zoden aan de dijk zet. Zo ja dan weet je dat je meer doet dan ze op kan nemen.

Jaydelini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 14:51

Ik denk dat het 0,5 kg luzerne per dag is.
Ik heb haar al op een soberder dieet gehad met vitaminebrok en vitalbix. Daar werd ze helaas niet beter van en vond ze ook niet lekker.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:53

Soberder hoeft ook helemaal niet bij een sportpaard.
Maar terug naar een vitaminebrok aangevuld met genoeg voedzame voeding zou zeker helpend kunnen zijn. Zonder al die snelle suikers.
Denk aan een mengsel van bijvoorbeeld coolstance copra, agrobs mash of Vitalbix Nutrimash, evt luzernebrok, of kijk naar fibrebeet van pavo, of naar marstall bergwiesern mash of agrobs myoflakes.
En dan geen handjes werk, maar gewoon voldoende.

Jaydelini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 14:54

Fibrebeet heb ik meer dan 6 maanden gegeven. Dat heeft nauwelijks geholpen. De rest ga ik nog even naar kijken!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:55

Hoeveel gaf je ervan?
Esparcette kan ook nog fijn zijn.

Maar je wilt ook niet dat je paard te snel aankomt hoor, dat proces heeft even nodig.
Laatst bijgewerkt door Muze op 09-03-23 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt