Overdag niet kunnen eten, schadelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 08:03

Onali schreef:
pluisje88 schreef:
Geloof me, ik heb het geprobeerd op een perfecte 24/7 plek. Mooie inloopstal, verharding, rubber matten, stuk stalbedekking erin.. Beide paarden deden het slecht en wilden echt heel erg graag naar binnen. Mager, chagrijnig en oververmoeid. Inmiddels staan ze in de slechte maanden snachts op stal en ze zijn allebei veel en veel happyer. Ze willen savonds als ik kom ook echt heel erg graag naar binnen. En dat ligt echt niet aan het krijgen van eten, want ze hebben buiten 24/7 hooi, net als binnen. Ze hebben buiten gras en alle ruimte van de wereld. Een stabiele kudde en ze krijgen als ze snachts buiten blijven ook gewoon net zo hun krachtvoer als binnen. Toch willen ze als het vies weer is liever binnen staan. 24/7 is niet heilig. Net als nachten op stal of veel binnen. Kijk naar je paard. Dat is alles wat ik zeg. In de zomer zijn ze perfect happy buiten, en ben ik dankbaar voor de vele uren die ze buiten mogen zijn. In de winter gaan ze snachts op stal vanaf de dag dat ze zelf aangeven dat ze binnen willen blijven. Iedereen blij. Ik zie heel veel paarden die niet echt blij zijn met 24/7 buiten. Een deel zal het er goed op doen maar het is geen heilige graal.

JOUW paarden dus.

Niet alle paarden.

Er wordt ook nergens gezegd ALLE paarden ;)

Elisa2

Re: Overdag niet kunnen eten, schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:03

Hier gaan ze ook graag op stal s"nachts hoor, geeft wat meer rust en ze kunnen droog en beschut liggen ondanks een goede schuilstal en de hele dag eten buiten in de paddock en wei.

Nouja TS, als jouw verzorgpaardje vaak diarree heeft..krijgt het dier dan gefermenteerd hooi? (kuil?) want daar doen ook alle paarden het lang niet goed op.

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:29

Hier gaan ze in de winter ook in de nacht op stal. Dat willen ze dan ook zelf. Ze gaan tussen 8 en 10 naar buiten. En ze gaan tussen 9 en 10 in de avond weer naar binnen.
Zomers staan ze wel 24/7 buiten, dan blieft het ze wel komen ze ook niet bij draad staan roepen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 11:02

Hier staan ze jaarrond buiten, willen ze ook zelf.
Heb er regelmatig gesprekken met ze ove maar ze prefereren de buitenlucht.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 11:12

Ik ben elke keer weer verbaasd dat er nog dit soort stallen bestaan. En dat er eigenaren zijn die hun eigen voorkeuren boven dat van hun paard zetten :r

Kan mij goed voorstellen dat je hierdoor in dubio zit TS, zelf zou ik daar ook niet mee om kunnen gaan.

Onze paarden staan al jaren 24/7 buiten, MAAR, zij hebben twee enorme schuilstallen (5x5) voor 3 paarden, een gedraineerde zandpaddock, een verhard deel, 3 voerplekken en een bos (oppervlakte ong. 3x een rijbak van 20x60) en doen het hier prima in.
Het probleem is vaak dat er teveel paarden op een te kleine ruimte worden gehouden waardoor de grond wordt dicht gelopen en het een grote blubberboel wordt en de paarden geen eigen ruimte hebben.
Mogelijk wordt er buiten niks gevoerd omdat de paarden dan ruzie krijgen?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 11:20

SnuitjeLove schreef:
Ik heb sinds kort een verzorgpaard die op een pensionstal staat met opzich veel voorzieningen.
Echter staan de paarden nu overdag in een weide die een modderbende is en inmiddels is er geen grasprietje meer te vinden. Ze staan hierin van ong 9.30 tot 15.00 (in de zomer langer), echter worden ze niet bijgevoerd op de weide en staan de paarden voornamelijk bij het hek te wachten tot ze weer naar binnen moeten. Zodra ze binnenstaan krijgen ze hun voer en 1 gevuld hooinet. Snachts krijgen ze eventueel ook nog wat extra hooi indien de eigenaar dit zelf klaarzet. S ochtends krijgen ze hun voer en een pluk hooi voordat ze naar buiten gaan.
Nu heb ik zelf een aantal keer de paarden buitengezet ( weekend is zelfservice) en was bij aankomst al hun hooi op in de stal en weet ik niet voor hoelang al.
Ik ben zelf geen voorstander dat de paarden geen hooi gevoerd krijgen op de weide, maargoed niet mijn paard dus daar heb ik niet zoveel over te zeggen. Maar wat ik mij af vraag is of het schadelijk is voor de gezondheid van de paarden om voor deze periode zo weinig voedsel te krijgen, zeker nu ze met de kou zichzelf moeten warmhouden en mesr energie verbruiken. En is het ook slecht voor de darmen etc.

Ik zou er verder niets aan kunnen veranderen, maar vanuit theoretisch oogpunt vind ik het informatief om hier wat feiten over te weten.

Dus feitelijk ( tenzij eigenaar een flink net klaar zet voor de nacht....en je er op vertrouwen kan dat de paarden dan idd dat klaargezette hooi krijgen en het niet doodleuk terug gaat naar de hooivoorraad) krijgen die paarden 1 hooinet per 24 uur???? Dat is dan hoop ik de grootste hooinet die je als eigenaar kan kopen en niet zo'n hooinetje wat je in de trailer hangt als je naar wedstrijd gaat.
Dat plukje hooi in de ochtend zal ongetwijfeld precies dat zijn; een klein plukje om even 10 minuten door te komen voor ze buiten worden gezet.
Dat die stal nog klanten heeft zeg.

Overigens ben ik zelf geen voorstander van 24/7 buiten. Behalve in de zomer en mits het land groot genoeg is zodat de timide paarden niet overlopen worden door de bitches/klootzakken van de kudde. Maar in de winter; lekker s'nachts op stal.

Ik vind vooral de magere hoeveelheid ruwvoer een zeer kwalijke zaak van deze stal
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 07-12-22 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 11:21

Als ze om 9.30 naar buiten gaan en vooraf een vol hooinet eten op stal zou ik het niet zo'n probleem vinden mits er bij binnenkomst om 15.00 uur weer een vol hooinet is. En dan in de avond nog een keer. Niet een plukje maar een tot de rand toe gevuld hooinet.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 11:29

dat in de avond nog een keer is dus alleen voor die paarden waarvan de eigenaar hooi heeft klaar gezet. Geen hooi klaar gezet, dan ook geen ruwvoer voor dat paard later op de avond.

Vandaar mijn conclusie; feitelijk krijgen ze maar 1 hooinet per 24 uur.....tenzij eigenaren hooi voor later op de avond/nacht hebben klaargezet.

en dan is niet eens duidelijk hoe groot dat hooinet is; is het zo'n hele grote waar je voor uren aan ruwvoer in kan doen, zodat ze de hele avond te eten hebben ( en zo ja; worden ze ook echt goed voller dan vol gepropt?)...of is het zo'n kleine die je voor in de trailer hangt als je naar wedstrijd/bosrit gaat en het paard onderweg wat kan eten.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 07-12-22 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 11:33

Ts is verzorgster, geen eigenaar. Als ze daar wil blijven kan ze beter niet te veel gaan bemoeien, ook niet als ze gelijk heeft over iets. Dat is toch de taak van de eigenaar van het paard of van de stal.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 11:36

dat weet ik, ik zeg toch verder ook niks tegen ts daarover. Zij kan idd niks veranderen; dat zal toch echt de eigenaar aan moeten kaarten of vertrekken naar een betere stal.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 14:34

Ik weet inderdaad dat ik er niets aan kan veranderen, maar ik wil wel graag wat meer informatie hierover weten zodat ik het wellicht voorzichtig kan aankaarten. En in de toekomst zodra ik weer een eigen paard wil aanschaffen het zelf in ieder geval goed kan doen.

Er zitten wel paarden met voernijd tussen dus wellicht kan dat een reden zijn dat er buiten niet gevoerd kan worden. Ik zie wel eens de eigenaar van de stalling lopen dus ik kan bij hem ook gewoon eens uit interesse vragen waarom ze niet worden gevoerd in de weide, hij kan mij in principe niet zomaar wegsturen want ik heb verder niks met hem te maken.

Dan werd er nog de vraag gesteld of het kuil is of hooi. Het is inderdaad kuil, wellicht daarom ook de diarree? De eigenaar van mijn verzorgpaard melde mij ook dat wanneer het kuil heel vochtig is ik niet teveel mocht geven. Ik durf daarom zelf ook niet teveel te geven, want weet niet wat wijsheid is in dit geval. Als extra voer krijgt dit paard 2x per dag 250gr luzerne en een kwart schep musli, plus 1x per dag nog 2 schepjes van iets wat goed zou moeten zijn voor de darmen.

De hooinetten vind ik zelf niet heel groot, en ik denk als het paard constant door eet dat zo'n net binnen 2 uur wel leeg is.

Dit gaat om de ruinen weide, daarin is het nu een modderbende. De merrie weide ziet er wat beter uit dus daar zit nog wat gras, die hebben dus geluk.

Toen ik het aankaartte bij de eigenaar van mijn verzorgpaard was haar reactie ook, "de paarden vertrappen zelf hun land, dus het is ook wel een beetje hun eigen schuld". Ik heb dit maar gewoon een beetje weggelachen want wilde hier geen discussie over aangaan, maar ik denk dat het welzijn van de paarden niet hele hoge prioriteit heeft bij deze pensionklanten.
Wellicht is het onwetendheid, of de kosten die anders te duur worden?

Wellicht wordt dit nu te herkenbaar mocht een van de pensionklanten of de eigenaar van mijn verzorgpaard op bokt zitten, maar het is dan eigenlijk alleen maar goed dat ze dit lezen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 14:48

“Hooinet” is ook wel een ruim begrip. Ik heb hooinetten waar 1 plakje hooi in passen en hooinetten waar ik een hele baal hooi van 25 kilo in 1x in kan doen.

Als de paarden met een volle buik naar buiten gaan en binnen weer kunnen eten, dan is het best oké.
Maar de toegevoegde waarde van paarden buiten in de blubber zetten die de hele dag niets anders doen dan bij het hek staan. Daar is toch niets aan?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 14:53

Dat is helaas wel een beetje een herkenbare tendens op pensionstallen. Paarden houden is duur en mensen willen het liefst zo goedkoop mogelijk gestald staan. Beknibbelen op hooi gaat vrij makkelijk.

Mijn ervaring met voernijd is dat paarden dit ontwikkelen als ze lange tijd een tekort hebben gehad. Mijn merrie was echt vet toen ik haar kocht en had erge voernijd. Vanaf dat ik haar kreeg haar meteen overgezet op onbeperkt hooi in een hooinet met 4x4 mazen. Hooinet paste bijna 12 kg hooi in dus was echt onbeperkt hooi ;). Hooi met lage voedingswaarde dus ze mocht eten tot ze erbij neerviel. Ze werd langzaam slanker, en veel minder gestresst. Voernijd is ook zo goed als weg, alleen als ik haar iets heel lekkers geef in haar voerbak en ik loop er net wat te snel langs dan kijkt ze boos. Dan is het de vraag of ze reageert op het beschermen van dat voer, of mijn snelle langslopen dat ze door haar concentratie op haar eten even niet helemaal meekrijgt. Nu een nieuw paard op stal. Hele waslijst van thuis meegekregen wat ze te eten kreeg. 2x per dag basisbrok, 4 voerbeurten hooi en weidegang (kan niet veel zijn als je nog tijd hebt voor 6 voerbeurten naast de weidegang.
Bij mij staat ze nu 6 weken. Overdag buiten in de wei met onbeperkt toegang tot hooi. Op stal een slowfeeder met 4x4 mazen. Ze was zo gefrustreerd op eten dat ze zelfs de concentratie niet had om uit een hooinet te eten. Kauwen ho maar, oppakken en slikken. Inmiddels staat ze tevreden uren lang aan de slowfeeder te plukken en lukt het soms zelfs om met 1 van de andere twee samen naast elkaar uit een palletbox slowfeeder te eten. Het gevoel van tekort moet minder worden en dan volgt de voernijd vanzelf..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 15:01

pluisje88 schreef:
Geloof me, ik heb het geprobeerd op een perfecte 24/7 plek. Mooie inloopstal, verharding, rubber matten, stuk stalbedekking erin.. Beide paarden deden het slecht en wilden echt heel erg graag naar binnen. Mager, chagrijnig en oververmoeid. Inmiddels staan ze in de slechte maanden snachts op stal en ze zijn allebei veel en veel happyer. Ze willen savonds als ik kom ook echt heel erg graag naar binnen. En dat ligt echt niet aan het krijgen van eten, want ze hebben buiten 24/7 hooi, net als binnen. Ze hebben buiten gras en alle ruimte van de wereld. Een stabiele kudde en ze krijgen als ze snachts buiten blijven ook gewoon net zo hun krachtvoer als binnen. Toch willen ze als het vies weer is liever binnen staan. 24/7 is niet heilig. Net als nachten op stal of veel binnen. Kijk naar je paard. Dat is alles wat ik zeg. In de zomer zijn ze perfect happy buiten, en ben ik dankbaar voor de vele uren die ze buiten mogen zijn. In de winter gaan ze snachts op stal vanaf de dag dat ze zelf aangeven dat ze binnen willen blijven. Iedereen blij. Ik zie heel veel paarden die niet echt blij zijn met 24/7 buiten. Een deel zal het er goed op doen maar het is geen heilige graal.

Het probleem is dat je dus dingen over het hoofd ziet en daarom het 24/7 buiten of vrije keus afschrijft.

En dat is wat mensen vaker doen. Ze kunnen wel 10 pensionstallen bekijken, verhuizen naar een soortgelijke stal als het daar niet goed gaat. Maar als ze 1x hun paarden 24/7 buiten hebben gehad en het werkt niet, konden hun paarden niet 24/7 buiten. Niet kijkend naar wat er daar ondanks die zgn goede omstandigheden toch mis gaat.

Wij hebben ze al jaren 24/7 buiten en ook ex stal paarden die echt vreselijk gepamperd zijn voorheen. De kudde is door de jaren heen verandert en dat heeft ook duidelijk effect op de keuzes die ze maken.

Daarnaast is het ook puur ritme. Een paard heeft geen dag en nacht ritme zoals wij, dus waarom dan 's avonds/ 's nachts ophokken? Als een paard per se op stal wil, zou dat dus ook overdag x aantal uren kunnen. Het is ons ritme dat dat 's avonds moet gebeuren waar ze dus ook op reageren.

Als ik de stallen open zet staan ze er ook veel in en ze staan sws regelmatig te schuilen in de schuilstal. Maar daarmee willen ze nog niet voor de hele avond en nacht opgesloten.
Nu staan ze deze winter sinds kort van 23-7 wel op stal en daar heeft mijn merrie echt moeite mee. Ondanks dat ze er zo in loopt, is er onrust als de deur dicht gaat en ze vliegt er uit als de deur weer open is. Maar toch blijft ze graag de stal in lopen.

En voor ons is nu de keus vanwege de veulens zo, maar volgend jaar met nieuwbouw zeker niet meer zo.

En wat werd gezegd; er zijn zo ontzettend veel stallen waar de omstandigheden helemaal niet goed zijn. Dat staat nog eens los van hoeveel ze buiten staan. Op ontzettend veel stallen wordt te weinig ruwvoer aangeboden en is de kwaliteit ook om te huilen.

Heel veel paarden komen niet tot rust bij op stal staan. Alleen staan, geen overzicht als je gaat liggen etc, zorgt ook heel vaak ervoor dat paarden juist in een stal niet goed en genoeg slapen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 15:09

Volgens mij zijn bij mij de omstandigheden prima op orde. Dus jouw hele verhaal gaat daar niet op. Mijn paarden gaan elke dag naar binnen om gevoerd te worden. Zodra ze het op hebben gaan de deuren open en gaan ze weer naar buiten. Op een gegeven moment, zodra het koud en slecht/vies weer wordt kost het steeds meer moeite om ze naar buiten te krijgen na het eten. De deuren kunnen uren open staan en als ik dan zeg dat ze naar buiten moeten krijg ik nog net geen middelvinger. Onder protest drijf ik ze dan nog naar buiten. Nog een paar weken daarna geven ze toch heel duidelijk aan dat ze echt niet meer naar buiten willen. Deuren dicht, paarden rustig en niks aan de hand. Dat het blij jou zo werkt wil niet zeggen dat dat overal zo is….

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 15:22

SnuitjeLove schreef:
Toen ik het aankaartte bij de eigenaar van mijn verzorgpaard was haar reactie ook, "de paarden vertrappen zelf hun land, dus het is ook wel een beetje hun eigen schuld". Ik heb dit maar gewoon een beetje weggelachen want wilde hier geen discussie over aangaan, maar ik denk dat het welzijn van de paarden niet hele hoge prioriteit heeft bij deze pensionklanten.

:x
wauw....ik zou m'n biezen pakken. Een eigenaar die zo dom is, daar moet je bij uit de buurt blijven.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 15:35

Ja, is misschien wel een betere keuze....

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 15:39

Ik schrik ook van de reactie van de eigenaar.
Weten dat de kuil vaak te nat is, dan maar minder voeren.
En het is hun eigen schuld dat ze het vertrappen.
Echt hoe stom kun je zijn...en het erge, blijkbaar een stal vol met van die dodo's van mensen.
Als ze zelf hun pleziertje maar hebben mag het paard er verschrikkelijk bijstaan...
Echt die zou je toch wat aan doen zulke lui....

arme arme paarden....

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 15:43

Ja, ik had uiteindelijk voor deze plek gekozen om te gaan verzorgen omdat het voor mij ook makkelijk was met de voorzieningen te combineren. Verlichte binnenbak, zodat ik ook 's avonds na mijn studie kon gaan. Maar nu ik hier zo loop begin ik het wel steeds treuriger te vinden. Laat mij dan maar met een hoofdlamp door de wei banjeren en poep scheppen, als die paarden in beter omstandigheden erbij zitten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 15:56

SnuitjeLove schreef:
Ik weet inderdaad dat ik er niets aan kan veranderen, maar ik wil wel graag wat meer informatie hierover weten zodat ik het wellicht voorzichtig kan aankaarten. En in de toekomst zodra ik weer een eigen paard wil aanschaffen het zelf in ieder geval goed kan doen.

Er zitten wel paarden met voernijd tussen dus wellicht kan dat een reden zijn dat er buiten niet gevoerd kan worden. Ik zie wel eens de eigenaar van de stalling lopen dus ik kan bij hem ook gewoon eens uit interesse vragen waarom ze niet worden gevoerd in de weide, hij kan mij in principe niet zomaar wegsturen want ik heb verder niks met hem te maken.

Dan werd er nog de vraag gesteld of het kuil is of hooi. Het is inderdaad kuil, wellicht daarom ook de diarree? De eigenaar van mijn verzorgpaard melde mij ook dat wanneer het kuil heel vochtig is ik niet teveel mocht geven. Ik durf daarom zelf ook niet teveel te geven, want weet niet wat wijsheid is in dit geval. Als extra voer krijgt dit paard 2x per dag 250gr luzerne en een kwart schep musli, plus 1x per dag nog 2 schepjes van iets wat goed zou moeten zijn voor de darmen.

De hooinetten vind ik zelf niet heel groot, en ik denk als het paard constant door eet dat zo'n net binnen 2 uur wel leeg is.

Dit gaat om de ruinen weide, daarin is het nu een modderbende. De merrie weide ziet er wat beter uit dus daar zit nog wat gras, die hebben dus geluk.

Wellicht is het onwetendheid, of de kosten die anders te duur worden?

Wellicht wordt dit nu te herkenbaar mocht een van de pensionklanten of de eigenaar van mijn verzorgpaard op bokt zitten, maar het is dan eigenlijk alleen maar goed dat ze dit lezen.

Ik vind dit best wel zorgelijk klinken..en ik zou het wel aankaarten omdat er dan misschien toch iets veranderd.

Voernijd is geen reden om niet te voeren in de wei, gewoon wat verschillende voerplekken maken en er is geen probleem. Vaak wordt er veel geknoeid met hooi in de wei, maar er kan prima moeite gedaan worden om wat nette voederplekken te maken. Een paar ruiven, slowfeeders oid.

Bij de eigenaar zou ik aankaarten dat het dier diarree krijgt door de kuil waarschijnlijk en dat alle poedertjes voor de darmen geen nut hebben als het paard niet tegen gefermenteerd hooi kan. Als het te nat is zit er ook vaak schimmel in waar de dieren op kunnen reageren dus als het paard haar lief is kan ze toch echt beter kijken naar ander voer.

Vaak is het onwetendheid uit gemakzucht, ergens weten mensen het wel maar hun eigen belangen zetten ze voor het paard. Ik kan daar zelf niet zo goed tegen. Toch denk ik dat op een nette manier de dialoog aangaan wel belangrijk is. Er is een risico dat je weggestuurd wordt ja..maar dan heb je wel alles wat je kon gedaan voor de paarden.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 16:00

Bedankt voor al jullie input. Ik denk dat ik toch ga proberen inderdaad het gesprek aan te gaan. Mochten jullie nog tips hiervoor hebben hoe ik dit het beste aan kan pakken hoor ik het graag. Uiteindelijk vind ik het niet erg om weggestuurd te worden.

De reden waarvoor ik een verzorg/bijrijdpaard wilde is om te kijken of ik de omgang met paarden nog leuk vind, om te kijken of ik in de toekomst weer een eigen paardje wil aanschaffen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 16:03

Ja belangrijk is om niet aanvallend of verwijtend het gesprek aan te gaan.

Gewoon beginnen met: wist je dat sommige paarden diarree krijgen van kuil en niet tegen gefermenteerd hooi kunnen? wist je dat nat kuil schimmels bevat etc.

Vind je het niet vervelend dat ze zo lang zonder eten staan in de wei? wetende dat paarden dan maagzweren kunnen ontwikkelen en zichzelf niet goed warm kunnen houden etc.

Eventueel kun je artikelen doorsturen die onderbouwen wat je zegt..niet teveel tegelijk in een keer doen, beter is het om het in fases te brengen denk ik.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 16:05

SnuitjeLove schreef:
Ja, ik had uiteindelijk voor deze plek gekozen om te gaan verzorgen omdat het voor mij ook makkelijk was met de voorzieningen te combineren. Verlichte binnenbak, zodat ik ook 's avonds na mijn studie kon gaan. Maar nu ik hier zo loop begin ik het wel steeds treuriger te vinden. Laat mij dan maar met een hoofdlamp door de wei banjeren en poep scheppen, als die paarden in beter omstandigheden erbij zitten.

Gelukkig sluit het ene het andere niet uit.
Ik heb jaren op pension gestaan waar ze echt allemaal eerder wat te dik dan te mager stonden door het meer dan voldoende aan hooi. Altijd dik op het stro, ook dat is ruwvoer.
365 dagen in het jaar de hele dag buiten stonden met altijd gras, alleen wat modder bij de ingangen.
Maar ook een binnenbak, een 20x60 buitenbaan. Wasplaast, kantine.
Groot bos op 5 minuten stappen.
Zo was het voor iedereen fijn.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 16:18

Elisa2 schreef:
Ja belangrijk is om niet aanvallend of verwijtend het gesprek aan te gaan.

Gewoon beginnen met: wist je dat sommige paarden diarree krijgen van kuil en niet tegen gefermenteerd hooi kunnen? wist je dat nat kuil schimmels bevat etc.

Vind je het niet vervelend dat ze zo lang zonder eten staan in de wei? wetende dat paarden dan maagzweren kunnen ontwikkelen en zichzelf niet goed warm kunnen houden etc.

Eventueel kun je artikelen doorsturen die onderbouwen wat je zegt..niet teveel tegelijk in een keer doen, beter is het om het in fases te brengen denk ik.

Bedankt, hier heb ik zeker wat aan. Ik ga het proberen!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 16:34

1 ding is zeker: als jij weg gaat verandert er zeker niks voor de paarden. Dus zo lang je nog enige invloed kunt uitoefenen zou ik dat zeker proberen. Ik zou het meer zeggen in het teken van: ik hoor de laatst ook iemand waarvan het paard altijd diarree had, buikpijn, last van de darmen en ondanks allerlei middeltjes en poedertjes steeds koliekerig (of ik weet niet precies hoe jullie situatie is). Maak het herkenbaar. Dan zeg je: de gene had het advies gekregen om veel onverpakt droog hooi te voeren en na een paar dagen begon het paard op te knappen en heeft nooit meer klachten gehad. Uiteindelijk was ze zelfs nog veel goedkoper uit zonder alle poedertjes, dierenartsen en dergelijke.

(Geld en goedkoper uit klinkt veel leuker dan weet je dat kuil slecht is voor paarden ;)