SnuitjeLove schreef:Ik weet inderdaad dat ik er niets aan kan veranderen, maar ik wil wel graag wat meer informatie hierover weten zodat ik het wellicht voorzichtig kan aankaarten. En in de toekomst zodra ik weer een eigen paard wil aanschaffen het zelf in ieder geval goed kan doen.
Er zitten wel paarden met voernijd tussen dus wellicht kan dat een reden zijn dat er buiten niet gevoerd kan worden. Ik zie wel eens de eigenaar van de stalling lopen dus ik kan bij hem ook gewoon eens uit interesse vragen waarom ze niet worden gevoerd in de weide, hij kan mij in principe niet zomaar wegsturen want ik heb verder niks met hem te maken.
Dan werd er nog de vraag gesteld of het kuil is of hooi. Het is inderdaad kuil, wellicht daarom ook de diarree? De eigenaar van mijn verzorgpaard melde mij ook dat wanneer het kuil heel vochtig is ik niet teveel mocht geven. Ik durf daarom zelf ook niet teveel te geven, want weet niet wat wijsheid is in dit geval. Als extra voer krijgt dit paard 2x per dag 250gr luzerne en een kwart schep musli, plus 1x per dag nog 2 schepjes van iets wat goed zou moeten zijn voor de darmen.
De hooinetten vind ik zelf niet heel groot, en ik denk als het paard constant door eet dat zo'n net binnen 2 uur wel leeg is.
Dit gaat om de ruinen weide, daarin is het nu een modderbende. De merrie weide ziet er wat beter uit dus daar zit nog wat gras, die hebben dus geluk.
Toen ik het aankaartte bij de eigenaar van mijn verzorgpaard was haar reactie ook, "de paarden vertrappen zelf hun land, dus het is ook wel een beetje hun eigen schuld". Ik heb dit maar gewoon een beetje weggelachen want wilde hier geen discussie over aangaan, maar ik denk dat het welzijn van de paarden niet hele hoge prioriteit heeft bij deze pensionklanten.
Wellicht is het onwetendheid, of de kosten die anders te duur worden?
Wellicht wordt dit nu te herkenbaar mocht een van de pensionklanten of de eigenaar van mijn verzorgpaard op bokt zitten, maar het is dan eigenlijk alleen maar goed dat ze dit lezen.
Ik vind dit best wel zorgelijk klinken..en ik zou het wel aankaarten omdat er dan misschien toch iets veranderd.
Voernijd is geen reden om niet te voeren in de wei, gewoon wat verschillende voerplekken maken en er is geen probleem. Vaak wordt er veel geknoeid met hooi in de wei, maar er kan prima moeite gedaan worden om wat nette voederplekken te maken. Een paar ruiven, slowfeeders oid.
Bij de eigenaar zou ik aankaarten dat het dier diarree krijgt door de kuil waarschijnlijk en dat alle poedertjes voor de darmen geen nut hebben als het paard niet tegen gefermenteerd hooi kan. Als het te nat is zit er ook vaak schimmel in waar de dieren op kunnen reageren dus als het paard haar lief is kan ze toch echt beter kijken naar ander voer.
Vaak is het onwetendheid uit gemakzucht, ergens weten mensen het wel maar hun eigen belangen zetten ze voor het paard. Ik kan daar zelf niet zo goed tegen. Toch denk ik dat op een nette manier de dialoog aangaan wel belangrijk is. Er is een risico dat je weggestuurd wordt ja..maar dan heb je wel alles wat je kon gedaan voor de paarden.