Eten mijn paarden teveel hooi?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 13:09

Hier gaan ook twee kleine baaltjes per dag doorheen als ze niet op het gras staan. (25-30kg). 2 paarden en een shet.
Ik ging van een haflinger die zich niet overat(en aan nog geen baaltje per dag kwam) naar 2 die 2 balen eten. Ze eten nou eenmaal veel.
je kunt 's ochtends en 's avonds hooinetjes ophangen, dan staan ze (ik zou max 1-2 uur aanhouden) een paar uur zonder in de ochtend voor je komt en in de namiddag voordat je 's avonds komt. Persoonlijk zou ik voor 3x3 mazen gaan.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 13:12

Een paar cm cm scheelt een hoop. 3 cm maas scheelt echt mega op 4,5. Ik weet dat equiculinair zulke netten heeft ook voor balen. Misschien dat die kunnen versturen naar je. Ik heb zelf 2 cm. Maar dan kunneb ze echt alleen maar nibbelen de hele dag en is nietbecht geschikt voor elk paard.

Maar hebben ze naast hooi eten nog iets anders te doen? Als ze letterlijk de hele dag niks anders doen dan baal hangen gaat het snel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 13:15

Lyona schreef:
Dat is ook een idee, gewoon meerdere kleine netten ophangen. En dan een kleinere maas oid. Welke maasgrootte zou goed zijn?
En heb ik dan niet hetzelfde probleem alleen dan met meer werk? Wat ze eten dan nog steeds redelijk onbeperkt, zeker snachts.

Meerdere maasgroottes nemen, kunnen ze sneller eten als ze honger hebben, met wat in het buikje is moeilijker minder frustrerend. Er bestaan ook timers om voer later te geven. Incl. een haak op een soort keukenwekker mechanisme, geen batterijen, kan weinig stuk aan. Deze : https://www.atorka.nl/winkel/feed-x-gate-timer/

roosa

Re: Eten mijn paarden teveel hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 13:39

Hier ook 2 bodemloze vreet machines.
Ik voer 2 midibalen weg van 100 kilo t stuk in de week
Dus 200 kilo voor 2 paarden.(Al twijfel ik een beetje of ze echt 100 kilo per bal zijn soms vermoed ik dat ze veel lichter zijn)
En ballen laag in suikers dus dat scheeld ook een hoop.
En ik voer in 4 porties per dag.
Bijna 15 kilo per dag dus.
Geen gras meer dat is helaas op.
Wel een veulen aan de voet die wat mee pikt en zijn moeder leeg zuigt.
Maar man man wat een hooi gaat er in.
En wat een stront komt er uit. 8)7
Als straks het veulen gespeent is gaat de weegschaal weer gebruikt worden.
Dan krijgen ze toch echt weer afgewogen porties.

Dus ja ik denk dat je best wat hooi geeft.
Maar als ze gezond zijn en niet te dik is het onbezorgd knabbelen ook wel weer fijn.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 14:01

Wat je ook kan proberen om de voer snelheid eruit te halen is om twee netten over elkaar te doen. Verder het idee wat al geopperd werd om de plek waar de balen staan niet 24/7 beschikbaar te stellen maar dagdeel af te sluiten. Je zou dan stro beschikbaar kunnen stellen zodat er altijd wat te knabbelen is.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 14:19

Naar mijn weten zit ik rond het zelfde.
Ik voer onbeperkt midibalen hooi.
Nu zonder hooi netten en dit maakt tot nu toe ook geen verschil.
De balen zitten tussen de 100 en 120 kilo.

Uitgaand van de 110 voor het gemak
3dagen doen 2 paarden met 1 baal

55kilo hooi per paard per 3 dagen
Dit is ongeveer een 18 kilo per dag.
Dit is voor de 2 KWPN merries.

Mijn haflinger en jaarling eten wat minder zo 14 tot 16 kilo verschilt erg per dag dat wel, en ook heel erg met de weeromstanigheden

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 15:59

Lyona schreef:
Eef_Bam schreef:
Klopt je wiskunde wel?
300 gedeeld door 5 paarden is 60kg per paard per week. Is 8.5 kg per dag per paard. Lijkt me zeker niet teveel.

600 gedeeld door 5 paarden... Ze eten 2 balen per week...

Ja maar dat stond er net nog niet bij toen ik reageerde :Y) .
Dan is beperkter voeren de enige oplossing, onbeperkt is niet voor alle paarden geschikt.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 16:45

Oke, dus alles samen gevat, het is niet schadelijk voor de paarden als ze zo veel eten, en ook niet abnormaal. Wel schadelijk voor de portemonnee. :Y)
Ik kan dus meerdere dingen proberen, hooinet met kleinere maas, kleine hooinetten in porties geven, of af en toe de hooibar sluiten. En nog wat goede opties.
Ik ga ook proberen de wei wat interessanter te maken waardoor ze gemotiveerd zijn eens wat anders te doen dan vreten...
Enorm bedankt voor alle adviezen!

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 21:36

Heeft iemand hier ervaring met hooinetten met een maas van 2 cm? Is dit te klein? En bestaan deze netten ook voor grote balen? Denken jullie dat ze met 3 cm maas lang genoeg doen?

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 22:26

Je zou ook 2 netten om een baal kunnen doen, doen ze er misschien net wat langer mee.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 22:54

Mag ik vragen hoe zo’n hooinet om een midibaal bevalt?
Op de foto’s met een nieuwe baal met een net erom ziet er goed uit. Maar hoe gaat het als bijvoorbeeld de baal voor 2/3 is opgegeten door de paarden. Is het net dan niet veel te ruim? En gaan de paarden dan niet teveel trekken aan het net?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 07:37

En krijgen alle paarden een goede balancer/supplementen naar behoefte?
Bij mineralen tekort en soms bij eiwit tekort gaan ze ook meer eten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 07:47

Eigenlijk kun je er pas wat zinnigs over zeggen als je een analyse laat maken. Ik heb hier op het oog schraal hooi staan. Analyse liet zien dat er genoeg energie in zat, heel laag in eiwit en hoog in suiker.
Het is dus heel lekker en tekort aan eiwit. En aten ze dus veel. Ik voer nu wat stro bij en vul het eiwit aan, met een balancer. Het eettempo is rustiger geworden.

Wat betreft de maas: 2x2cm kan frustratie opleveren. Qua eettempo scheelt het wel. Ik heb nu zo’n 10 netjes hangen, variërend van 4,5x4,5 tot 2x2cm. Daarom werkt het goed zonder frustratie. Maar ik zou nooit alleen 2x2cm durven.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 07:58

Lyona schreef:
Heeft iemand hier ervaring met hooinetten met een maas van 2 cm? Is dit te klein? En bestaan deze netten ook voor grote balen? Denken jullie dat ze met 3 cm maas lang genoeg doen?

Ik gebruikte op mijn vorige stal netten met maas van 2cm. Moeten ze iets meer moeite voor doen, maar ze hadden al heel snel door hoe het moest (en kregen ze toch nog sneller leeg dan ik had gehoopt). Dat zou wel anders kunnen zijn met hooibalen, ik stopte los hooi in de netten.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 08:08

Ik heb het zelfde probleem en doe er nu een dubbel net op heen ze doen er nu zeker 2 keer zo lang mee. Veel beter want ze werden echt VEELSTE dik

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 17:52

Ik heb net een ruwvoerscan van Pavo besteld, dan weet ik of ze iets te kort komen. Ik ga deze 2 netten maar verkopen, onwijs balen, ze waren niet goedkoop en maar een paar dagen gebruikt. Het zijn wel fijne netten, maar ik ga toch kijken naar maas 3 netten. Ik ben benieuwd wat er uit de scan komt!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 18:17

Je kunt ook eerst ff deze twee netten over 1 baal doen. Als je de ene net wat anders over de andere doet maakt dat je mazen ook kleiner.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 18:19

Ik zou zelf naar je paarden kijken. Worden ze te dik dan is dat teveel. Hebben ze het nodig om op gewicht te blijven dan is het niet handig om minder te gaan voeren. De ene mens eet ook meer dan de andere. Daarnaast als je naar calorieën kijkt een reep chocolade of sla. Dan heb je heel veel sla om aan dezelfde calorieën te komen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 23:13

Als je paarden niet te dik zijn zou ik het gewoon zo laten inderdaad. Zeker deze tijd van het jaar horen ze op hun rondst. Zou zonde zijn als je geld bespaart op hooi en vervolgens geld moet inleveren omdat je brokken bij moet gaan voeren. :+

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 23:16

Hannanas schreef:
Je kunt ook eerst ff deze twee netten over 1 baal doen. Als je de ene net wat anders over de andere doet maakt dat je mazen ook kleiner.

Precies!

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 04:23

Misschien een beetje oud nieuws inmiddels, maar onze paarden eten net zo veel als die van jou zodra het gras op is. Ongeveer 2% van hun lichaamsgewicht aan hooi per dag.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 08:16

juniper schreef:
Misschien een beetje oud nieuws inmiddels, maar onze paarden eten net zo veel als die van jou zodra het gras op is. Ongeveer 2% van hun lichaamsgewicht aan hooi per dag.

Deze paarden zitten op ruim 3%, dus dat is wel flink meer.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 20:55

Mizora schreef:
juniper schreef:

Deze paarden zitten op ruim 3%, dus dat is wel flink meer.

Oh ja daar heb je een punt, daar had ik overheen gelezen.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 21:40

Maar als je niet exact weet wat een baal weegt is die 17kg per dag per paard toch ook maar een schatting.
Kan ook dat je baaltjes 250 kg wegen dan is het wel een paar kilo minder per dag.

Ik zou zelf als ze niet te dik zijn gewoon een fijn maziger net gebruiken.
Als ze tekorten hebben kan het ook dat ze maar blijven eten dus daar zou ik ook even naar kijken.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 11:30

MIjne eten net zo veel. Lijkt mij helemaal niet abnormaal.