XxLiEsJuHhxX schreef:Een heel moeilijk onderwerp dit eigenlijk.
Tomaten planten zijn nachtschade en alle groene delen zijn giftig, mijn kippen hebben de wilde planten in hun tuin deel alle bladeren eraf gegeten en zijn kerngezond en springlevend.
Mijn paarden eten ook enkele struiken die niet goed zouden zijn soms maar mankeren niks.
Daar tegenover las ik gisteren dat berenklauw medicinaal is (de kleine, niet de reuze versie), die heeft mijn shetlander gegeten van het voorjaar en heel zijn neus was flink verbrand.
In het algemeen geloof en vertrouw ik vooral heel erg in het instinct van mijn dieren.
Bepaalde planten mijd ik wel zo veel mogelijk zoals taxus en jjk haal ik ook uit de weide als ik ze zie.
Maar eikels raap ik niet en daar eten ze wel soms wat van, appels eten ze ook van de grond rond de bomen zoveel als ze eigenlijk willen en zo zijn er nog meerdere planten. Ik zie vooral soms dat ze bepaalde planten nodig hebben en andere momenten komen ze daar niet aan.
Mooi voorbeeld, ik heb veel brandnetel overal staan. Meestal komen ze er niet aan maar vorig jaar en dit jaar ik denk bijna op precies hetzelfde tijdstip zijn ze al die planten helemaal kaal gaan eten, daar het hek zelfs voor omver duwend, terwijl ze ook een baal hooi in de weide hebben staan.
Dus zo lang ze gewoon genoeg te eten hebben maak ik mij geen zorgen als ze andere dingen ook eten.
je leest ook meer en meer dat bepaalde planten (zoals voor mij de berenklauw) niet zo giftig zijn, wanneer je weet hoe en wanneer je ze kan eten of gebruiken, als we altijd geleerd hebben.
Brandnetel prikt wel maar is niet giftig. Brandnetelthee is zelfs heel gezond en de toppen zouden als sla gebruikt kunnen worden.Dit alles voor mensen.