Hoe giftig is het eigenlijk allemaal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 12:16

marleen_usar schreef:
Hoe deden ze dat vroeger toen ze nog geen internet hadden en niks konden op zoeken?

Toen lazen ze boeken, eventueel in de bibliotheek, weet je wel :D

En vóór de boekdrukkunst lag de kennis over dit soort zaken meestal in kloosters bij de monniken, en bij 'dorpswijzen' die het gewoon mondeling overgedragen kregen van hun voorgangers.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 12:16

Misty12 schreef:
Het gif in eikels en eikenbladeren zou ook pas over langere tijd effect hebben. Ook dat stapelt zich op in het lichaam. ( is mij ooit verteld).
JKK is pas giftig als het gedroogd in het hooi zit. Als je de planten zo in de wei hebt, zullen ze het niet eten. Tenzij er echt niks anders staat en ze heel veel honger hebben.....
Idem met boterbloemen. Die zouden ook heel slecht zijn voor paarden. Maar als de wei vol staat en er niks anders groeit eten ze de boterbloemen ook wel.

Jjk is ook giftig vers, alleen dan onsmakelijk. Gedroogd is het niet meer vies maar wel giftig.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 12:46

betadine schreef:
Sjah je kunt geluk hebben, maar vooral bij jkk en taxus kan een klein hapje al te veel zijn. Leverschade zie je niet, dat is ook zo gevaarlijk met gif, eer je symptomen krijgt is er vaak al een best aantal gif opgeslagen, dat aantal kan door de jaren heen oplopen, maar ook heel spontaan na een zware dosering. Alles en iedereen krijgt gif binnen, gelukkig sterven we er niet allemaal aan. Persoonlijk ken ik wel iemand waarvan 2 van de 3 paarden leverschade opliepen na het eten van eikels. De symptomen kwamen heel geleidelijk en gemakkelijk over het hoofd te zien. Ze werden opgemerkt door de algemene conditie die achteruitging en stonden in het werk. Kan me wel voorstellen dat bij een paard van bvb 18 die als grasmaaier dient zoiets niet word opgemerkt.

Ik heb wel eens gehoord dat eikels juist verzameld worden als voer voor varkens? Kunnen die er dan wel tegen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 12:48

anjali schreef:
betadine schreef:
Sjah je kunt geluk hebben, maar vooral bij jkk en taxus kan een klein hapje al te veel zijn. Leverschade zie je niet, dat is ook zo gevaarlijk met gif, eer je symptomen krijgt is er vaak al een best aantal gif opgeslagen, dat aantal kan door de jaren heen oplopen, maar ook heel spontaan na een zware dosering. Alles en iedereen krijgt gif binnen, gelukkig sterven we er niet allemaal aan. Persoonlijk ken ik wel iemand waarvan 2 van de 3 paarden leverschade opliepen na het eten van eikels. De symptomen kwamen heel geleidelijk en gemakkelijk over het hoofd te zien. Ze werden opgemerkt door de algemene conditie die achteruitging en stonden in het werk. Kan me wel voorstellen dat bij een paard van bvb 18 die als grasmaaier dient zoiets niet word opgemerkt.

Ik heb wel eens gehoord dat eikels juist verzameld worden als voer voor varkens? Kunnen die er dan wel tegen?

Rijpe eikels, de groene zijn voor veel diersoorten problematisch.

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 12:56

Vroeger (20 jaar geleden). Toen ik mijn eerste pony kreeg stond er in de weide een eikenboom. Mijn pony at regelmatig eikels, tot er internet kwam en ik erachter kwam dat het giftig was. Geen idee of we al die jaren geluk hadden of dat ze er toch gewoon niet zoveel van aten omdat ze er altijd toegang toe hadden..

Pony is gezond oud geworden
Laatst bijgewerkt door AvHdG op 12-09-22 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 12:57

Vaak laten paarden takjes enzo ook gewoon weer uit hun mond vallen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 13:10

Een heel moeilijk onderwerp dit eigenlijk.

Tomaten planten zijn nachtschade en alle groene delen zijn giftig, mijn kippen hebben de wilde planten in hun tuin deel alle bladeren eraf gegeten en zijn kerngezond en springlevend.
Mijn paarden eten ook enkele struiken die niet goed zouden zijn soms maar mankeren niks.

Daar tegenover las ik gisteren dat berenklauw medicinaal is (de kleine, niet de reuze versie), die heeft mijn shetlander gegeten van het voorjaar en heel zijn neus was flink verbrand.

In het algemeen geloof en vertrouw ik vooral heel erg in het instinct van mijn dieren.
Bepaalde planten mijd ik wel zo veel mogelijk zoals taxus en jjk haal ik ook uit de weide als ik ze zie.
Maar eikels raap ik niet en daar eten ze wel soms wat van, appels eten ze ook van de grond rond de bomen zoveel als ze eigenlijk willen en zo zijn er nog meerdere planten. Ik zie vooral soms dat ze bepaalde planten nodig hebben en andere momenten komen ze daar niet aan.
Mooi voorbeeld, ik heb veel brandnetel overal staan. Meestal komen ze er niet aan maar vorig jaar en dit jaar ik denk bijna op precies hetzelfde tijdstip zijn ze al die planten helemaal kaal gaan eten, daar het hek zelfs voor omver duwend, terwijl ze ook een baal hooi in de weide hebben staan.

Dus zo lang ze gewoon genoeg te eten hebben maak ik mij geen zorgen als ze andere dingen ook eten.
je leest ook meer en meer dat bepaalde planten (zoals voor mij de berenklauw) niet zo giftig zijn, wanneer je weet hoe en wanneer je ze kan eten of gebruiken, als we altijd geleerd hebben.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 13:17

XxLiEsJuHhxX schreef:
Een heel moeilijk onderwerp dit eigenlijk.

Tomaten planten zijn nachtschade en alle groene delen zijn giftig, mijn kippen hebben de wilde planten in hun tuin deel alle bladeren eraf gegeten en zijn kerngezond en springlevend.
Mijn paarden eten ook enkele struiken die niet goed zouden zijn soms maar mankeren niks.

Daar tegenover las ik gisteren dat berenklauw medicinaal is (de kleine, niet de reuze versie), die heeft mijn shetlander gegeten van het voorjaar en heel zijn neus was flink verbrand.

In het algemeen geloof en vertrouw ik vooral heel erg in het instinct van mijn dieren.
Bepaalde planten mijd ik wel zo veel mogelijk zoals taxus en jjk haal ik ook uit de weide als ik ze zie.
Maar eikels raap ik niet en daar eten ze wel soms wat van, appels eten ze ook van de grond rond de bomen zoveel als ze eigenlijk willen en zo zijn er nog meerdere planten. Ik zie vooral soms dat ze bepaalde planten nodig hebben en andere momenten komen ze daar niet aan.
Mooi voorbeeld, ik heb veel brandnetel overal staan. Meestal komen ze er niet aan maar vorig jaar en dit jaar ik denk bijna op precies hetzelfde tijdstip zijn ze al die planten helemaal kaal gaan eten, daar het hek zelfs voor omver duwend, terwijl ze ook een baal hooi in de weide hebben staan.

Dus zo lang ze gewoon genoeg te eten hebben maak ik mij geen zorgen als ze andere dingen ook eten.
je leest ook meer en meer dat bepaalde planten (zoals voor mij de berenklauw) niet zo giftig zijn, wanneer je weet hoe en wanneer je ze kan eten of gebruiken, als we altijd geleerd hebben.

Brandnetel prikt wel maar is niet giftig. Brandnetelthee is zelfs heel gezond en de toppen zouden als sla gebruikt kunnen worden.Dit alles voor mensen.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 13:20

De mijne eet helaas ook alles wat los en vast zit.. Bomen en planten langs de wei die giftig zouden moeten zijn en op de vorige wei zelfs een boompje met rode bessen helemaal kaal gegeten. Ja, ze staan op onbeperkt hooi en zelfs op nagenoeg onbeperkt gras. Zelfs een buxus boom(of iets in die richting) helemaal opgegeten. Ik had al draden gespannen etc. maar hij hangt er met zijn leven overheen en neemt de stroomklap voorlief. Naja, dan ben je snel klaar natuurlijk.
In de 3 jaar dat hij giftige planten naar binnen werkt, nooit iets gebeurd.. Ik zal niet zeggen dat het allemaal wel meevalt want inname probeer ik sterk te beperken, maar ik ben er wel iets makkelijker in geworden.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 13:23

anjali schreef:
MarjanB schreef:
Hier 1 die de afgelopen maanden:
-eikenblad (zomereik)
-groene eikels (zomereik)
-lijsterbes
-vlierbes
-Hulst
Heeft gegeten (staat rond de paddock) en was niet op tijd met snoeien. Mevrouw ziet er allesbehalve slecht uit en nergens last van. Heb wel een deel van de paddock afgesloten nu aangezien daar wel heel veel eikels liggen. Maar denk wel dat de paniek groter is dan wat een paard werkelijk aan kan

Is vlierbes schadelijk dan? Ik gebruik zelf wel vlierbessensap en-jam.

Voor de mens zijn de onrijpe (groene) bessen giftig maar je valt echt niet meteen dood neer als je 10 hebt gegeten, rijp en rauw kan voor diarree zorgen als je er veel van eet, rijp en verhit is hartstikke gezond.

herr_balou

Re: Hoe giftig is het eigenlijk allemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 13:26

Zou het niet zo kunnen zijn dat veel van die planten niet per se giftig zijn maar wel plantonderdelen? Van liguster kan ik me voorstellen dat de besje daarvan giftig zijn, van varens en berenkkauw de zaden, etc.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 13:29

Ook al staat je paard nog rechtop ondanks dat ze het 'altijd' al hebben gegeten, zou ik - als ik er eenmaal achter kwam - wel gelijk maatregelen nemen dat het niet meer gebeurd. Net als bij JKK kunnen andere planten wellicht ook pas dodelijk zijn als er teveel van wordt gegeven. Een deel zal het lichaam misschien wel zelf op kunnen lossen, maar bij bepaalde hvh toch uiteindelijk wel problemen kunnen geven. Daarnaast hoeft je paard niet dood neer te vallen om negatieve effecten te hebben van een bepaalde giftige stof. Maar kan wel uiteindelijk zorgen voor andere problemen. Dat zou je - toch? - willen voorkomen. Net zoiets als met zand. Dat kan ook jaren zonder echt problemen. Tot er teveel is opgehoopt....

Gelukkig maar dat niet alles gelijk dodelijk is bij een hapje. Al heb ik met taxus wel ook heel nare verhalen gehoord van slechts een mini hoeveelheid en direct dode paarden... Of een hapje knabbelen aan houten palen die blijkbaar giftig bleken te zijn. Dan hoeven ze niet eens de hele paal op te hebben blijkbaar.

Gelukkig laten ze veel giftige planten staan. Maar als het even kan, haal ik het allemaal weg. Zo begint zwarte nachtschade nu weer op te komen, als ik dat zie haal ik het direct weg. JKK vreten ze niet, maar ook dat halen we weg, om een geel bloemenveld in de toekomst hopelijk te kunnen voorkomen.

Wij hebben nu veel kleine berenklauw staan. Die vreten ze allemaal erg graag, en ik kan nergens lezen dat het giftig is. Toch zijn de paarden die het hebben gegeten echt onnoemelijk verbrand dat ze medicatie daarvoor nodig hadden. Dat is waarschijnlijk het sap in combi met zonlicht, maar om dat te voorkomen trek ik ook die zoveel mogelijk weg uit mijn land.

Nog altijd is beter voorkomen, dan genezen.

Overigens kreeg mijn shetlander bij haar vorige stal wel eens aardappels. Vond ze heerlijk en moesten we om gniffelen dat ze dat zo lekker vond. Achteraf is dat ook niet zo'n beste keuze gehad, maar gelukkig heeft ze daar niets van gekregen :o :o

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 14:16

Ibbel schreef:
marleen_usar schreef:
Hoe deden ze dat vroeger toen ze nog geen internet hadden en niks konden op zoeken?

Toen lazen ze boeken, eventueel in de bibliotheek, weet je wel :D

En guess what? Er zijn nog steeds fossielen zoals ik, die dat doen. ;)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 14:34

een vroegere vriendin, is haar 2 paarden verloren door taxus.
de buur had zijn haag gesnoeid en alle gesnoeide takken naast de weide gegooid om later weg te brengen.... je raad het mss al, onder de onderste stroomdraad, konden ze bij de taxus.
ze weet niet hoeveel ze gegeten hebben, vond eentje dood en de andere is in haar armen gestorven, die lag met vreselijke koliek tegen de grond op de weide.....

dus beter het zekere voor het onzekere nemen lijkt me de beste optie.....

@Tancreda, het is ook gewoon zo: gehaald van wikipedia:
Het sap van de berenklauw bevat een stof (furocoumarine) die de huid gevoelig maakt voor zonlicht. De huidcellen sterven daardoor af. Dat veroorzaakt een ontstekingsreactie en huidirritatie. Daardoor ontstaan de blaren.

(ik weet nog, toen ik kind was, mijn mama jaren grote littekens had door te verbranden na het weghalen van berenklauw, dus is sowieso iets waar je voorzichtig moet mee zijn)

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 14:39

Wij werden vroeger heel bang gemaakt voor Berenklauw, daarom heb ik de uitzending van steken en prikken gezien hierover (jeugdprogramma BNN/VARA). Daarin krijgt iemand sap van de berenklauw op zijn arm en komt daarna daarmee in het zonlicht. Daar heeft hij nog weken lang last van gehad. De andere plek die ze na het aanraken van het sap met water afgespoeld hebben, niet.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 16:33

Ik dacht dat dat alleen reuzen berenklauw was. Maar vermoedde al dat kleine dat ook veroorzaakt.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 16:47

In 2007 zijn de pony van een vriendin en het paard van haar stalgenoot overleden aan taxus. Ik heb altijd begrepen dat als de besjes ervan open knappen het dan gedaan is voor het paard.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 17:01

Ja taxus lees ik vaker dat het fataal is afgelopen, heb ik met mijn vorige pony's denk ik geluk gehad.

Maar zoals de liguster en de buxus bijvoorbeeld. Rete giftig en dodelijk voor paarden, meerdere paarden schijnen te hebben gegeten en er is niks aan de hand?
Of zal het ene paard er misschien ook gevoeliger voor zijn dan het andere paard?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 17:06

Vroegah, stonden mijn paarden bij iemand op een weiland. Die had buxushaagjes waar de paarden bij konden. Op een dag zag ik dat de hagen waren aangevreten. Ik natuurlijk in paniek en ben gaan Googlelen. Ik trof een website dat paarden ook wel eens bewust giftige planten eten omdat ze bijvoorbeeld wormen/parasieten zouden hebben. Hoe logisch die verklaring me ook leek, ik maakte me toch zorgen. Maar, ik heb er nooit wat van gemerkt.

Overigens; ik heb me ingeschreven voor de cursus Giftige planten van Venhorst, ik drop het linkje hier, misschien hebben mensen er ook interesse in: https://www.venhorst-fourage.nl/product ... e-planten/

gertrud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 17:27

Ik ken iemand die haar paarden van taxus heeft zien eten, niks aan de hand. Ze schrok zich kapot en zocht heel internet af. Het blijkt dat er individueel een groot verschil zit in de hoeveelheid taxus -en ws ook andere giftige planten- die een paard kan verdragen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 17:45

Het is giftig als je paard er problemen mee krijgt.
Gewoon gezond alert op blijven. Net al honden en chocolade.
Ik weet nog dat ik iemand wees op de gevaren van de esdoorn. Maar waar maakte ik me druk om, was nog nooit iets gebeurd. Tot er toch ineens een pony bijna gestorven is.
Zo at mijn paard ook graag eikels. Geen tekenenen van problemen maar toen in bloed liet prikken waren de nierwaarden toch echt niet in orde, dus het stuk nog wat verder afgezet.
Meestal weet je pas dat het giftig was als het te laat is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:12

Ik vermoed dat het niet de gevoeligheid van paarden is die zo sterk varieert, maar de hoeveelheid gif in een bepaalde plant in een bepaald jaar, tijdens een bepaalde seizoen, op een bepaald tijdstip van de dag.
Het is al bekend dat niet iedere esdoorn (ook niet de 'gevaarlijke') ieder jaar even veel gif produceert, en zelfs niet iedere boom in hetzelfde jaar in hetzelfde rijtje.
Ook van Taxus is bekend dat de hoeveelheid taxine van jaar tot jaar en van plant tot plant varieert (wat de fabricage van geneesmiddelen bemoeilijkt).

Bottles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:25

Ik was ook altijd redelijk sceptisch over hoe giftig sommige planten nu echt zijn. Mijn paard nam onderweg in het bos geregeld ergens een hapje van en nooit iets van gemerkt. Wel ben ik altijd JKK grondig te lijf gegaan en nog altijd.
Een paar maanden geleden zijn we een van onze paarden zeer plots en snel verloren. Hij had een klein takje taxus gegeten.. dit ging om een kerngezond 8 jarig paard van ruim 1.82m en 800 kilo. Hij was binnen een kwartier dood.
Sindsdien ben ik toch echt wat voorzichtiger en hoop ik ook anderen te kunnen waarschuwen. Het is echt niet niks.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:27

Ik voer Knollie elke dag twee blaadjes eik, maar geen eikels.
(Het smaakt bitter, maar gaat prima naar binnen. De tannine die het bitter maakt wordt erg langzaam opgenomen en heeft een gunstige invloed op het maagdarmkanaal.)

;) Uiteraard na deskundig advies, en naast een fatsoenlijke portie ruwvoer en als onderdeel van het idee "dat het goed is als een paard elke dag van zo'n 25 verschillende planten 'een hapje' binnenkrijgt".

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:31

Ik ken een shetlander die gestorven is nadat een buur zijn coniferenhaag had gesnoeid en in de weide had gesmeten als "versnapering", verder heb ik een paard zien sterven dat enkele uren ervoor een flinke hap had gedaan in een acaciastam... eigenaar ging er heel erg gemakkelijk over, maar 's nachts had het paard hele erge koliek... en 's morgens was hij gestorven. Bijgeroepen dierenarts kon niets meer betekenen. (tijdens trektocht)
Taxus, zelf een paard gehad dat door het oog van de naald is gegaan....

Mijn draver lust graag rododendron. Ook heel giftig... Als ik het zie, dan maak ik zijn mond leeg... gelukkig nog niets meegemaakt.