BCS paarden bespreken en foto's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 16:31

Avalanche schreef:
Ja, dat zie je vaak met geblesseerde paarden, het hele systeem wordt ontregeld. Je bent goed bezig hoor :)

Thx, lief!

Ania: ik vind die van jou ook vooral onbespierd. Matty is wel een +1 inderdaad
Daphne__ goed bezig hoor! Keurige 0 in mijn ogen!

Ik gooi de Welsh er ook even in hier. Mijn 3e paard moet nog op de foto, want het werd te donker :+
Jonique komt van een dikke +2 (inclusief bevangenheid |( ) en heeft deze zomer niet zo veel gewerkt ivm te heet/stoffige bak/vakantie. We zijn deze week weer begonnen aan haar bootcamp :Y) O:)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 16:42

Shet 2 van recht opzij. Hij staat minder in het werk dan 1. Ik vind hem zelf te voelbare ribben hebben, zien kun je ze niet door de beginnende winter vacht. En shet 1 zit eigenlijk meer op het randje richting 1 vanaf 0 qua ribben, maar is voor de rest goed en hij zit ergens tussen -1 en 0. Maar hij lijkt al snel ronder, want veel breder dan de andere. Het is gewoon een ingewikkelde balans die vetjes en spieren die bij elk paard weer anders zitten qua voeding.
Afbeelding

Die haflinger van daphne en dat trekpaard van puppy zijn goed af gevallen zeg! *\o/*

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-22 18:05

Wat leuk dat er zoveel reacties komen en heel veel verschillende paarden zo te zien

Ik vind die van mij op de foto toch echt wel een dikke +2. Ik heb vandaag weer een foto gemaakt waar ik haar meer +1/+1,5 vind Afbeelding

Ter vergelijking dit vind ik dus een 0
Afbeelding

Avalanche ik vind die van jou ook een mooi voorbeeld van een 0

Ik denk dat de foto van Ania vertekend want in het echt is die toch wel een -1

Avalanche

Re: BCS paarden bespreken en foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 18:19

Ik vind op de graasfoto ook wel echt +2. Op de standfoto zeg ik +1 want toch nog wel een laag vet over de ribben.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 18:20

Ik had hem in het andere topic geplaatst maar heb meer foto's!

Zijkant gezien:
Afbeelding

Z'n dikke billen :+
Afbeelding

Ook zijkant
Afbeelding

Z'n billen ff uit een filmpje
Afbeelding

Hals
Afbeelding

En deze uit mei:

Afbeelding

Hij is dit moment geblesseerd en hoop binnenkort in de toekomst veel buitenritten te doen..... Kortom sowieso te zwaar!

@amber_anne ik zou ook zeggen +1? Die onderste foto vind ik een 0.5 denk ik!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 18:21

Hij is wel echt te zwaar hoor, +1, +1,5.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-22 18:50

Maar vind je de standfoto van mij en de pony van luusje gelijk? Daar ben ik het dus helemaal niet mee eens

Als je kijkt naar de bcs kaart voldoet ze aan het plaatje van 0. De ribben horen bij 0 ook niet zichtbaar te zijn

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 19:35

Avalanche schreef:
Hij is wel echt te zwaar hoor, +1, +1,5.

Ja hè :+ Helaas wordt ie al dik van lucht... Na m'n vakantie weer aan de slag en hopen dat hij snel weer oké loopt...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 19:46

Op de tweede foto is hij duidelijk afgevallen, maar je ziet nog steeds stevige billen en een vetlaag op de ribben, en nog steeds heel rond. Ik negeer bewust de buik, want dat kan ook gewoon een ruwvoerbuik zijn, dus dat zegt niets. Maar er zit nog steeds best wat vet op de schouder.

En begrijp me goed: ik vind paarden met een beetje overgewicht wel mooi, maar overgewicht zie ik nog wel.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-22 20:36

Voor de duidelijkheid:

1) +2 (april 2022)
Afbeelding

2) +1/1,5 (september 2022)
Afbeelding

3) 0 (november 2019)
Afbeelding

Vind jij foto 3 dus een +1?

Ik vind foto 2 zelf ook echt wel te dik, we zijn bezig met afvallen om weer terug te komen naar het beeld van foto 3

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 23:00

Oeh vind het altijd heel interessant, leuk topic!

Ik vind mijn merrie nog wel aan de dikke kant, maar ben heel blij dat ik haar de afgelopen 2 zomers niet obesitas dik heb gehad :')

Al vind ik in het plaatje van het voorbeeld het wel lastig, want ik geloof niet dat mijn paard ooit een licht hellend kruis zal krijgen bij een gezond gewicht. Of zit ik daar helemaal naast met mij gedachte?

Ze is een half koudbloed en ik weet ook een koudbloed hoort slank te zijn.

Ik moet echt wat vaker standfoto’s maken merk ik. Zal morgen als ik het niet vergeet eens een paar goede maken.

Deze is het meest recent.
Afbeelding

Deze van juni, maar met tuig niet hee duidelijk
Afbeelding

Een een hee oude billenfoto, maar wel duidelijk met wat ik bedoel denk ik?
Afbeelding

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 00:33

(Wat een mooi paard Luusje <3 )
Hier zijn ze alle 3 ook echt wel +1. Onbeperkt hooi en regelmatig (lang) gras, verder alleen een vitamine brokje. Ze doen momenteel niets dus ik wil dat eerst oppakken. Eerst maar spieren kweken. *D
Afbeelding
Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 00:40

Zilver is 0 denk ik? (Drachtig)
Afbeelding
Ze viel erg in door het veulen. Nu flink bijvoeren en volop in training om weer wat spieren te krijgen. Die mist ze vooral in de bovenlijn zoals je ziet.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 00:52

Zilver is goed idd, alleen wat schraal op de bovenlijn.

Komt goed met goed voeren en slimme training :)

DoretteK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:22

Ik ben wel benieuwd wat jullie van Landie vinden. Ik zelf zou hem iets voller willen zien voor het mooie sportpaard. Zijn ribben zijn duidelijk voelbaar. Maar wel een 0 denk ik? Hij wordt actief bereden, maar de weides zijn kaal en hij komt niet makkelijk aan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:37

Wat we volgens mij een beetje kwijt zijn door de manier waarop we onze paarden houden, is dat het voor wat meer half wilde paarden normaal is dat ze wat dikker zijn nu (vlak voor de winter) en in februari ze aanmerkelijk ingeteerd zijn.
De merens nu, zelfs in de bergen zijn rond en gespierd. In ferbruari zijn ze veel meer ingevallen.
Dus Polie ziet er nu prachtig en gezond uit (geen foto's kunnen maken laats want kroop in mijn zak) en in februari is dat allemaal weg (ze wordt half wild gehouden). Ik denk dat ze nu wat in de plus zit en na de winter wat in de min. En zo hoort het ook imo.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:50

Amber_anne schreef:
Voor de duidelijkheid:

1) +2 (april 2022)
[ [url=m/s5VZv5.jpg]Afbeelding[/url] ]

2) +1/1,5 (september 2022)
[ [url=m/QTeZmn.jpg]Afbeelding[/url] ]

3) 0 (november 2019)
[ [url=m/0wajrg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vind jij foto 3 dus een +1?

Ik vind foto 2 zelf ook echt wel te dik, we zijn bezig met afvallen om weer terug te komen naar het beeld van foto 3

Ik vind jou pony op de derde foto inderdaad mooi op 0, die van september is inderdaad ruim +1

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 12:05

pien_2010 schreef:
Wat we volgens mij een beetje kwijt zijn door de manier waarop we onze paarden houden, is dat het voor wat meer half wilde paarden normaal is dat ze wat dikker zijn nu (vlak voor de winter) en in februari ze aanmerkelijk ingeteerd zijn.
De merens nu, zelfs in de bergen zijn rond en gespierd. In ferbruari zijn ze veel meer ingevallen.
Dus Polie ziet er nu prachtig en gezond uit (geen foto's kunnen maken laats want kroop in mijn zak) en in februari is dat allemaal weg (ze wordt half wild gehouden). Ik denk dat ze nu wat in de plus zit en na de winter wat in de min. En zo hoort het ook imo.

Eens. Dat is ook de natuurlijke gang van zaken en daardoor blijven paarden ook op een gezond gewicht.

Wij zijn echt gewend aan paarden die flink overgewicht hebben (en toegegeven, ik zie ze ook liever iets te dik) maar gezond is het niet. De natuurlijke gang van zaken is veel gezonder voor ze.

Dorette: ik zeg 0. Hij is schraal en moet bespiering krijgen (overigens, goed bijvoeren daarvoor hoor, anders vreten ze zichzelf op) maar gezond gewicht zo.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-22 12:20

Dorette ik zeg ook een 0 maar onbespierd

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 12:28

Afbeelding
Afbeelding

+1,5/2 vind ik zelf. Ribben zijn nog niet voelbaar en nog duidelijke vet ophoping op de schouder en bil.

Wel heel blij hoe hij er nu al uitziet met zijn 4 jaar.
Loopt 24/7 buiten met onbeperkt hooi uit slowfeeders.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 12:49

Ik vind hem +1

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:05

FleurSandro schreef:
[ [url=m/npH4iE.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/jXVHjP.jpg]Afbeelding[/url] ]

+1,5/2 vind ik zelf. Ribben zijn nog niet voelbaar en nog duidelijke vet ophoping op de schouder en bil.

Wel heel blij hoe hij er nu al uitziet met zijn 4 jaar.
Loopt 24/7 buiten met onbeperkt hooi uit slowfeeders.

Ik vind hem voor een haflinger eigenlijk al mooi op conditie, zou hem een +0,5 - +1 geven maar echt niet meer. Als je hem straks goed in training zet zal hij automatisch het vet in spier omzetten en heb je geen verandering van voer nodig.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:14

Avalanche schreef:
pien_2010 schreef:

Eens. Dat is ook de natuurlijke gang van zaken en daardoor blijven paarden ook op een gezond gewicht.

Wij zijn echt gewend aan paarden die flink overgewicht hebben (en toegegeven, ik zie ze ook liever iets te dik) maar gezond is het niet. De natuurlijke gang van zaken is veel gezonder voor ze.

Dorette: ik zeg 0. Hij is schraal en moet bespiering krijgen (overigens, goed bijvoeren daarvoor hoor, anders vreten ze zichzelf op) maar gezond gewicht zo.

Maar de natuurlijke gang van zaken vlieger gaat vooral op als je paard ook op gras staat. Die van mij krijgen jaar rond hetzelfde hooi en hebben dus alleen te dealen met de temperatuur wisselingen en een gezond paard kan dat prima aan met een wintervacht.
Of kijken jullie daar anders tegenaan?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:38

Wat een leuk topic. We zijn indd snel gewend aan te dikke dieren (niet alleen paarden), dus een beetje bewust worden kan geen kwaad.

Afbeelding
Hier die van mij. Dit was een paar weken geleden. Ik denk -1.

Afbeelding
En dit is 4-5 weken later. Ik denk een 0.
Nog wel wat schraal, maar dat is wat meer in beweging zetten vooral.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 14:02

Wat een leerzaam topic, vind het altijd een beetje lastig inschatten hoe dat nu zit met die bcs schaal.

Aan de hand van de schattingen denk ik dat die van mij tussen de +1 en +2 zit,omdat ze bij haar schouder al wat vet kwijt is maar op haar kont nog wel een geleuf zit.
Haar ribben voel je wel met lichte druk daar is al een verbetering in want in mei kon je die helemaal niet voelen :+

Afbeelding

Afbeelding