Goede ruwvoervervanger ipv hooibeurt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 11:25

Ik zou ook even kijken hoeveel tijd er zit tussen voeren en buiten zetten.
Als ze gewend zijn wat brok te geven en ze een kwartier later buiten te zetten, dan heeft het weinig zin om je paard ruwvoer vervanger te geven, dat heeft ie dan niet snel genoeg op.

Lastig hoor, snap zelf niet dat dit beleid nog gehanteerd wordt op veel stallen. Behalve dan dat het makkelijk is.

Of je paard moet de hele nacht met zijn hooi doen, dan gaat het nog enigszins.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 12:41

Dees schreef:
Change3x schreef:
Met luzerne oppassen, de harde stengeltjes kunnen beschadigingen veroorzaken.

Ik zat al te wachten op zo'n waarschuwing :D
Het is gewoon onzin. Als je een luzerne koopt van een goed merk, dan zitten daar helemaal geen harde stengeltjes in. En zeker niet harder dan je in een gemiddelde baal hooi kunt vinden. Een paard moet goed kauwen en luzerne draagt daar aan bij.

Al die bangmakerij rondom luzerne... nergens voor nodig. Het is zeer geschikt goed paardenvoer en draagt bij aan een gezondere maag.

De meningen zijn erover verdeeld, zowel bij artsen als voerexperts. Ik heb al vaker verhalen meegemaakt over paarden die er helaas wel last van kregen.

Maar bokt knows best. ;)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 12:42

bloemm schreef:
Cheminee schreef:
Hier gebeurt dat (alleen in de zomerperiode ook). Mijn hooi is nooit op in de ochtend! Omdat hij wel brokken krijgt voordat hij naar buiten gaat meng ik dit met hartog (digest of grasmix, net wat op voorraad is)

Weet jij hoeveel ze bij jou krijgen kwa hooi? Hartog stond iid ook nog op m'n lijst.

Change3x schreef:
Fibrebeet of speedibeet, echter moet je dat wel even een kwartiertje weken voordat je het geeft. Met luzerne oppassen, de harde stengeltjes kunnen beschadigingen veroorzaken.

Kun je met fibrebeet of speedibeet het ook een dag van de voren weken? Blijft dat goed/lekker?

Ik durf je niet te zeggen of dat goed en lekker blijft, ik voer het altijd meteen na de aangeraden weektijd.

kiwiwitje

Re: Goede ruwvoervervanger ipv hooibeurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 13:03

bloemm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-22 20:42

kiwiwitje schreef:
Wij gaven dit in de bijbehorende voerbox. Afgewisseld met een emmer grasbrok.

https://www.hartog-lucerne.com/ruwvoer/ ... mpact-gras

Goede tip! Al zie ik wel dat ze met 1 baal in zo'n box ongeveer 3 dagen doen maar met gewoon hooi dr bij zal t wel meevallen denk ik. Ga daar eens verder naar kijken!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 21:29

Ja t is ook even afhankelijk van hoeveel hooi ze krijgen.

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 22:01

Je zou ook seniores priores in je opties mee kunnen nemen, dat moet minimaal vier uur weken, ik zet het vaak de dag van te voren klaar maar het verzuurt wel als het te heet wordt.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 22:11

Als ze hem in de ochtend krachtvoer/lucerne kunnen geven.

Kan je dan niet gewoon een flexi emmer of hooinet klaarzetten met hooi? Lijjt me evenveel werk.

Anders zou ik kijken naar iets van florian.