Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tymone schreef:Ik heb er ook 1 staan met een wat slechter gebitje. Haar voer ik
https://www.paardenvoer.nl/subli-senior ... jNEALw_wcB
Ze blijft hiermee super op gewicht. Doe er nog wat zonnebloemolie door. Als je dit langzaam opgebouwd kun je best wel at toevoegen en zorgt voor t ook voor dat ze dikker blijven.
SusanH schreef:Ik ben wel benieuwd wat er mis is met SP. Wij geven een merkloze variant hierop en pony van onze dochter doet het er goed op. Hij mist ook de nodige kiezen. Mijn advies, zoek een goede paardentandarts die tevens dierenarts is. Die van ons kijkt ook naar de algehele conditie. Ze is ook eerlijk, als er nu nog 1 of meer kiezen uit zouden moeten is het wel echt op het randje en is inslapen wellicht eerlijker naar de pony toe. Ik hoop dus dat dat dit najaar niet nodig is, want zijn conditie is nu echt super.
Mjetterd schreef:Freyr schreef:Ik zou gaan kijken naar een echte ruwvoervervanger, zoals seniors priors of bietenpulp. Met beide heb ik veel oude paarden ook echt oud zien worden of dunnere paarden op gewicht gekregen. Voor de slobber die je nu voert, weet ik niet of dit een ruwvoervervanger is eerlijk gezegd.
Van de ruwvoervervanger mag je echt veel meer voeren, denk maar in kilo's. Ik weet dat je van seniores priors een kilo (droog gewogen) per 100 gram lichaamsgewicht mag voeren. Een voerschep is bij priors trouwens geen kilo dacht ik, dat levert ook nog wel eens een misverstand op.
Ik zou kijken of je 3x per dag kan voeren en dan elke keer twee kilo. Anders 2x per dag 2 kilo, droog gewogen. Even ook ter vergelijking: mijn 25 jarige merrie kreeg afgelopen winter in de ochtend en avond een schep (droog) slobber en zij kan met al het gemak nog hooi eten.
Bijvoorbeeld in het geval van seniors priors, ze zal zo rond de 400 kg wegen, dus 4 kilo per dag nodig. Wat zou je daarnaast dan nog voeren?
marsss schreef:De overweging om het dier maar in te slapen terwijl er tal van opties zijn om ze ook zonder kiezen normaal te kunnen laten functioneren echt een beetje te ver gaan.
Dan had mijn 26 jarige pony 14 jaar geleden al moeten gaan hemelen. Met een goed manegement en vooral kijken naar wat je paard op dat moment nodig heeft is echt key.
Mijn bijna kiesloze opa loopt gerust nog 3 a 4x per week een lekkere actieve buitenrit en is op dit moment zelfs een beetje aan de stevige kant.
Mjetterd schreef:Tymone schreef:Ik heb er ook 1 staan met een wat slechter gebitje. Haar voer ik
https://www.paardenvoer.nl/subli-senior ... jNEALw_wcB
Ze blijft hiermee super op gewicht. Doe er nog wat zonnebloemolie door. Als je dit langzaam opgebouwd kun je best wel at toevoegen en zorgt voor t ook voor dat ze dikker blijven.
Ik heb een A pony en die krijgt 2x daags 1kg aangevuld met de juiste hoeveelheid water. Daarnaast eet ze nog wel gewoon hooi en gras. Hooi krijgen ze hier onbeperkt.
Hoeveel kg krijg ze per dag? En eet ze daarnaast nog wat anders? Ruwvoer?
Mjetterd schreef:We zijn ons er van bewust dat ze in deze conditie niet bereden kan worden. Daarom proberen we nu eerst iets te doen aan haar energie niveau en wat te laten aankomen. Maar de vraag is ook in hoeverre dat haalbaar is.
@superpony, gaf je al het voer geweekt of ook een gedeelte als brok? Op dit moment krijgt ze haar voer gedeeltelijk geweekt en gedeeltelijk als brok maar we twijfelen of we niet beter alles geweekt kunnen geven. Ze is wel een uur bezig om alles naar binnen te krijgen.
Wat betreft huisvestiging. Op dit moment staat ze 24/7 buiten met een ander paard, ze is een tijdje geleden met de kudde mee het land in gegaan (niet bij stal) maar daar viel ze in hele korte tijd enorm af en daar bijvoeren was ingewikkeld. Vandaar dat ze nu terug is bij stal en staat ze in de paddock. Daar krijgt ze ook wat meer rust en dat is zichtbaar beter voor haar dan op het land in de kudde.
Ik denk dat we wel kunnen zeggen dat ze zo goed als volledig op vervangers moet. Hooi eten doet ze wel maar volgens mij komt er bijna niets binnen.
Qua tips die gegeven worden. Zouden jullie dan bijvoorbeeld bietenpulp vervangen voor iets wat we op dit moment geven of extra er nog bij voeren? Of alles wat er genoemd wordt er nog boven op?
Sall schreef:Bij het Paardenkamp in Soest hebben ze jarenlange ervaring met oudere paarden en het voeren daarvan.
Ik weet dat ze altijd openstaan om advies te geven.
Misschien een tip om ze een keer te benaderen?
Hannanas schreef:Sall schreef:Bij het Paardenkamp in Soest hebben ze jarenlange ervaring met oudere paarden en het voeren daarvan.
Je kunt ze altijd bellen inderdaad.
https://paardenkamp.nl/kennisbank/wat-v ... en-tanden/
Hannanas schreef:Sall schreef:Bij het Paardenkamp in Soest hebben ze jarenlange ervaring met oudere paarden en het voeren daarvan.
Je kunt ze altijd bellen inderdaad.
https://paardenkamp.nl/kennisbank/wat-v ... en-tanden/