Voeradvies pony met weinig kiezen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

Re: Voeradvies pony met weinig kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 10:44

Ik zit te kijken, maar senior priors van Subli is eigenlijk hetzelfde idee als senior slobberbrok van Masters. Toch? We zouden dan alleen in hoeveelheid omhoog kunnen gaan, i.p.v. 2 kg naar 4 kg per dag.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 10:48

Voordat iemand oordeelt over inslapen...
Mijn oudje is dan wel 43 geworden maar ik zat er al sinds 3 jaar te duppen qua voer.
Eerst kreeg ik hem met veulenbrok weer op gewicht, dan Fibre beet (Senioris Prioris en alles waar Bietenpulp in verwerkt was, vertikte die)
Toen 2 jaar geleden kon hij ook naar meerdere tandartsbezoeken geen hooi of gras meer kouwen, dus hooibrokken om te weken...
Op gewicht heb ik hem altijd weer gekregen... maar het was echt kunstmatig verlengen, want hij was op.
Eigenlijk had ik 3 jaar geleden al de knoop moeten doorhakken maar : hij is verder "goed" en met voer weer op gewicht...
Toen ik hem in April heb laten gaan , was die qua uiterlijk nog steeds "goed" maar uiteindelijk was hij alleen al naar de narkose al binnen een Minute weg. Finale spuit was alleen pro forma.

Nu zeg ik NIET (!!!) dat men meteen aan inslapen moet denken maar wel of het "weer op gewicht brengen" ook echt de levenslust, fitheid enz terugbrengt.

Dus niet alleen naar het voer maar naar het paard algemeen kijken ,of nu 15 of 23 of 43...

marsss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 10:53

De overweging om het dier maar in te slapen terwijl er tal van opties zijn om ze ook zonder kiezen normaal te kunnen laten functioneren echt een beetje te ver gaan.
Dan had mijn 26 jarige pony 14 jaar geleden al moeten gaan hemelen. Met een goed manegement en vooral kijken naar wat je paard op dat moment nodig heeft is echt key.
Mijn bijna kiesloze opa loopt gerust nog 3 a 4x per week een lekkere actieve buitenrit en is op dit moment zelfs een beetje aan de stevige kant.

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 10:56

Ik heb er ook 1 staan met een wat slechter gebitje. Haar voer ik

https://www.paardenvoer.nl/subli-senior ... jNEALw_wcB

Ze blijft hiermee super op gewicht. Doe er nog wat zonnebloemolie door. Als je dit langzaam opgebouwd kun je best wel at toevoegen en zorgt voor t ook voor dat ze dikker blijven.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 11:01

Tymone schreef:

Ze blijft hiermee super op gewicht. Doe er nog wat zonnebloemolie door. Als je dit langzaam opgebouwd kun je best wel at toevoegen en zorgt voor t ook voor dat ze dikker blijven.

Hoeveel kg krijg ze per dag :)? En eet ze daarnaast nog wat anders? Ruwvoer?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 11:07

Ik zou haar op 6kg Subli SP of 3kg Masters senior + 3kg grasbrok zetten, bij voorkeur met 30ml lijnzaadolie over iedere maaltijd. Alles droog gewogen (en uiteraard geweekt gevoerd), dus niet in scheppen maar in kilo's meten, in ieder geval voor de komende 2 weken zodat je weet wat zij echt binnen krijgt.

Subli SP is lager in mineralen, zetmeel, suiker en energie, maar veel hoger in ruwe celstof = vezel. Het is dus eigenlijk de grasbrok en Senior inéén. Masters Senior is eigenlijk een krachtvoer voor oude paarden, terwijl Subli SP een ruwvoervervanger is, een groot verschil voor een paard dat vrijwel geen ruwvoer meer weg krijgt.

Met grasbrok moet je opletten dat het gehakseld ruwvoer betreft en geen gemalen ruwvoer voordat het in brok geperst wordt als je paard het ook maar enigszins weg krijgt, want die grotere vezels heeft het darmstelsel eigenlijk wel nodig om goed hun werk te kunnen doen, waardoor de rest van het voedsel weer beter opgenomen kan worden.

Ponybrok heeft bij dit paard eigenlijk geen functie.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 11:09

SusanH schreef:
Ik ben wel benieuwd wat er mis is met SP. Wij geven een merkloze variant hierop en pony van onze dochter doet het er goed op. Hij mist ook de nodige kiezen. Mijn advies, zoek een goede paardentandarts die tevens dierenarts is. Die van ons kijkt ook naar de algehele conditie. Ze is ook eerlijk, als er nu nog 1 of meer kiezen uit zouden moeten is het wel echt op het randje en is inslapen wellicht eerlijker naar de pony toe. Ik hoop dus dat dat dit najaar niet nodig is, want zijn conditie is nu echt super.

Er is niet per sé iets mis met SP, behalve dat er graan in zit en niet ieder paard het hier goed op doet.

Ik zou daarom zelf kiezen voor een goede grasbrok (wiesencobs of myo proteïn flakes), aangevuld met een balancer. En eventueel slobber van Vitalbix, Marstall of Agrobs, mochten ze het niet zo eten vanwege de smaak. Maar dat is omdat ik liever geen graan voer aan mijn paarden, omdat ze het daar niet zo lekker op doen. Ik heb genoeg paarden het wel goed zien doen op SP.

Datzelfde geldt voor speedibeet of fibrebeet. Zeker fibrebeet doen oudjes het goed op. Maar dan moeten ze dus wel tegen luzerne kunnen en dat kan ook weer niet ieder paard. Let wel op dat je bij bietenpulp in die hoeveelheid de Ca:P verhouding scheef trekt en je iets van zemelen bij moet voeren.

Als ze nog wel kan kauwen, maar moeite heeft met de grovere structuur, zou je ook een grasmix kunnen kiezen. Of compactgras. Dat is fijner en gehakseld en kunnen oudere paarden vaak wat makkelijker weg krijgen.

Je kunt de vervangers volledig voeren ipv hooi als je genoeg geeft. De hoeveelheid is afhankelijk van de vervanger die je geeft. En een balancer kun je gewoon mee weken en heb je meteen alle vitamines te pakken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 11:11

Mijn senior heb ik nog jaren goed op gewicht en vrolijk in het leven staand gekregen met aan de ene kant een mengsel geweekt voer.

De seniores van Subli vond hij niet zo lekker en vond ik snel zuur worden, dus ik maakte een eigen mengsel met bietenpulp, grasbrok, zemelen en toen hij nog gereden werd de 18plus van pavo. Toen ik hem niet meer reed, werd dat een balancer.

Daarnaast gaf ik hem onbeperkt toegang tot gehakseld gedroogd gras.
Eerst de compact gras van Hartog, toen dat te stug werd overgestapt op grasmix van Hartog afgewisseld met iets vergelijkbaars van Mijten en op het laatst meestal de senior care 5 star oid van Hartog.

Met het gehakselde gedroogde gras kon hij de hele dag door wat kauwen, ook als hij het niet helemaal weg kreeg stond hij er toch vaak tevreden op te kauwen.
Met het geweekte voer hield ik hem op gewicht en voorzien van voldoende energie.

In de winter had hij dusdanige hoeveelheden geweekt voer nodig dat ik hem 3x per dag voerde. In de zomer kreeg hij toch wat vers gras binnen ook en bleef hij goed genoeg op gewicht en energiek op 2 voerbeurten met minder inhoud.

Pony heeft een jaar of 5 geweekt voer gehad aps basisrantsoen en heeft het daar echt goed op gedaan.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 11:12

Mjetterd schreef:
Freyr schreef:
Ik zou gaan kijken naar een echte ruwvoervervanger, zoals seniors priors of bietenpulp. Met beide heb ik veel oude paarden ook echt oud zien worden of dunnere paarden op gewicht gekregen. Voor de slobber die je nu voert, weet ik niet of dit een ruwvoervervanger is eerlijk gezegd.

Van de ruwvoervervanger mag je echt veel meer voeren, denk maar in kilo's. Ik weet dat je van seniores priors een kilo (droog gewogen) per 100 gram lichaamsgewicht mag voeren. Een voerschep is bij priors trouwens geen kilo dacht ik, dat levert ook nog wel eens een misverstand op.

Ik zou kijken of je 3x per dag kan voeren en dan elke keer twee kilo. Anders 2x per dag 2 kilo, droog gewogen. Even ook ter vergelijking: mijn 25 jarige merrie kreeg afgelopen winter in de ochtend en avond een schep (droog) slobber en zij kan met al het gemak nog hooi eten.

Bijvoorbeeld in het geval van seniors priors, ze zal zo rond de 400 kg wegen, dus 4 kilo per dag nodig. Wat zou je daarnaast dan nog voeren?

Dat advies is wel voor paarden die op gewicht zijn. Ik denk dat een of twee kilo extra om aan te komen niet veel kwaad kan. Ooit een paard gezien die gewoon op onbeperkt slobber stond wegens geen tanden meer.

Hiernaast is het niet noodzakelijk om nog echt iets te voeren. Je zou eventueel een vitaminebrokje kunnen doen. Maar alleen sp kost je genoeg tegenwoordig.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 11:15

marsss schreef:
De overweging om het dier maar in te slapen terwijl er tal van opties zijn om ze ook zonder kiezen normaal te kunnen laten functioneren echt een beetje te ver gaan.
Dan had mijn 26 jarige pony 14 jaar geleden al moeten gaan hemelen. Met een goed manegement en vooral kijken naar wat je paard op dat moment nodig heeft is echt key.
Mijn bijna kiesloze opa loopt gerust nog 3 a 4x per week een lekkere actieve buitenrit en is op dit moment zelfs een beetje aan de stevige kant.

Ik heb dus wel de keuze gemaakt om te laten inslapen.
Ik wilde niet afhankelijk zijn van anderen voor de voerbeurten en ik ga niet zijn levenlang 2 keer per dag naar stal (tijdelijk voor medicatie uiteraard wel)

Ik ben toen idd met Soest gaan praten, was er om spullen af te gooien en we kregen een rondleiding.
Daar werd dus verteld dat de hoeveelheden SP die daar gevoerd worden gewoonweg niet te doen zijn voor een particulier.
Dat was voor mij echt wel een eyeopener en heeft meegewogen in de beslissing om hem te laten gaan.

Hij stond heel fijn in onze kudde waar we beperkt hooi en beperkt gras gaven.
Ik wilde hem niet apart zetten (uit de kudde) zodat hij langer kon leven omdat hij dan rustig kon eten.
Verhuizen was geen optie, had ook nog een shet. Beide apart zetten, shetlander verdoemen tot dezelfde isolatie, vond ik not done.

Hij heeft een mooi leven gehad en hij verdiende het om waardig te gaan.

Ik snap dat er mensen zijn die wel andere keuzes hebben gemaakt en 'we' proberen TS helemaal niet te overtuigen dat dit de enige oplossing is. Maar het is wel een reëel beeld.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 11:20

Hier afgelopen winter een tinker merrie die geen ruwvoer meer kan eten mooi op gewicht gehouden met SP aangevuld met hartog senior hooi. Dat is kort zacht hooi dat ze zo ongeveer zonder kauwen naar binnen kunnen werken.

https://www.welkoop.nl/hartog-complete- ... ak_1332085

Ik zou als ik jou was sowieso meer SP voeren dan voorgeschreven zolang ze nog te mager is.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 11:30

Even voor de duidelijkheid, het is niet mijn pony maar een enorm fijne manege pony. We zouden haar graag nog een tijdje bij ons hebben en willen daar wel ons best voor doen. De lessen die ze mogelijk weer gaat lopen zijn niet intensief, om die reacties even voor te zijn :)

Ik voel mij niet gepusht door de reacties hier wat betreft inslapen. Goed dat het ook genoemd wordt, maar wij delen de mening dat je eerlijk tegenover het paard moet blijven. Dat is dus ook een scenario die ook al voorbij is gekomen in de gesprekken die er over gevoerd worden.

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 15:04

Mjetterd schreef:
Tymone schreef:

Ik heb een A pony en die krijgt 2x daags 1kg aangevuld met de juiste hoeveelheid water. Daarnaast eet ze nog wel gewoon hooi en gras. Hooi krijgen ze hier onbeperkt.

Hoeveel kg krijg ze per dag :)? En eet ze daarnaast nog wat anders? Ruwvoer?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 15:15

Mjetterd schreef:
We zijn ons er van bewust dat ze in deze conditie niet bereden kan worden. Daarom proberen we nu eerst iets te doen aan haar energie niveau en wat te laten aankomen. Maar de vraag is ook in hoeverre dat haalbaar is.
@superpony, gaf je al het voer geweekt of ook een gedeelte als brok? Op dit moment krijgt ze haar voer gedeeltelijk geweekt en gedeeltelijk als brok maar we twijfelen of we niet beter alles geweekt kunnen geven. Ze is wel een uur bezig om alles naar binnen te krijgen.

Wat betreft huisvestiging. Op dit moment staat ze 24/7 buiten met een ander paard, ze is een tijdje geleden met de kudde mee het land in gegaan (niet bij stal) maar daar viel ze in hele korte tijd enorm af en daar bijvoeren was ingewikkeld. Vandaar dat ze nu terug is bij stal en staat ze in de paddock. Daar krijgt ze ook wat meer rust en dat is zichtbaar beter voor haar dan op het land in de kudde.

Ik denk dat we wel kunnen zeggen dat ze zo goed als volledig op vervangers moet. Hooi eten doet ze wel maar volgens mij komt er bijna niets binnen.

Qua tips die gegeven worden. Zouden jullie dan bijvoorbeeld bietenpulp vervangen voor iets wat we op dit moment geven of extra er nog bij voeren? Of alles wat er genoemd wordt er nog boven op?

Mijn merrie van 29 werd wat mager, maar had nog een redelijk gebit, dus die kreeg haar muesli zo, naast haar hooi en kreeg de wiesencobs als extra. Begon daar al jaren mee als de dagen korter werden en gras minder.
En dan bij de echte kou bietenpulp bij.

Bij de shetlander met een heel slecht gebit gooiden we de vitamine brok over de wiesencobs en weekte zo mee.

Ik ben sowieso voorstander van meer gevarieerd voeren en vooral op vezels letten voor de darmwerking. Bij ons was dus de wiesencobs de basis als ruwvoer vervanger en kreeg hij op het laatst SP bij als "opvulling".
Maar dan moet je het meerdere keren kunnen aanbieden. 2x per dag is te weinig als volledige vervanger, ook al geef je voldoende kilo's. Dan krijg je weer andere problemen.

SP is qua ingrediënten gewoon niet zo mooi, dus hebben wij als laatste gepakt. Omdat ik zoals eerder gezegd vind dat een oudje moet eten.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 15:52

Sall schreef:
Bij het Paardenkamp in Soest hebben ze jarenlange ervaring met oudere paarden en het voeren daarvan.
Ik weet dat ze altijd openstaan om advies te geven.
Misschien een tip om ze een keer te benaderen?

Je kunt ze altijd bellen inderdaad.
https://paardenkamp.nl/kennisbank/wat-v ... en-tanden/

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 16:03

Hannanas schreef:
Sall schreef:
Bij het Paardenkamp in Soest hebben ze jarenlange ervaring met oudere paarden en het voeren daarvan.

Wat een goed idee van de Paardenkamp, om dat online te plaatsen.
Wat TS haar paard betreft, hoop ik dat ze wat kan met de tips die al gegeven zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 17:27

Als het gebit op raakt, dan is het ook de vraag hoeveel de organen nog kunnen hebben.

Maar basis hier was : 50/50 grasbrok/bietenpulp, 1 zo'n gele voerschep per 100kg gewenst gewicht + mineralen korrel slobber van maken. Eventueel nog handje eiwit in de vorm van soja schroot daar bij. SP deed geen lor, al at hij het wel goed.

Eerste vraag eigenlijk bij paarden die afhankelijk zijn van ruwvoervervangers ivm gebitsproblemen is of er wel genoeg gevoerd wordt, want daar ligt als dat het enige is meestal het probleem. Met 1-2kg voor een grote pony kom je niet ver als er niks anders verder komt dan wat sabbelen. Dus weeg de pony, en weeg het voer.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 18:33

Mijn merrie heeft ook bijna geen kiezen meer. Hooi eten lukt niet. Lang gras ook niet. Ik geef haar geweekte Wafer. (Carli Wafer) dat zijn brokken geperste luzerne en het weken duurt niet lang. Ik maak er geen slobber van. Moet wel beetje stevig zijn
2 volle emmers per dag.
Ze doet het daar al langere tijd erg goed op.
Daarnaast krijgt ze musli.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 18:35

Hannanas schreef:
Sall schreef:

Ik heb eens op tv gezien dat ze daar seniores priores voeren. Ze maken dan kruiwagens vol en scheppen dat met een schep (dus geen voer schep) zo de stal in