Senior priores vs multibeet senior mix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 10:48

Misschien eiwit poeder door het gewoon voer bij geven? Of even niet aan het werk zetten? dat kost ook energie. Is hij getest op bloedwormen? die willen niet altijd mee komen met mestonderzoek.

En denk ook gewoon de tijd geven. Misschien kijken naar equifyt gold. Is ook een mooi product met eiwitten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 10:55

Miss_Mii21 schreef:
superpony schreef:
Ik vind hem echt wel te mager. Had je wel een goede tandarts? En mest zou ik echt nog een keer wegbrengen. Kunnen zomaar wormen in zitten. Dit is niet voor niks.

Je kan hier nu niet op rijden. En als je al wat doet, heeft hij ook echt herstelperiode nodig.

En als de stal voor je paard niet voldoet, moet je echt verder zoeken. Onbeperkt goed hooi, veel buiten met vriendjes, hij is pas 4 dus nog steeds in de groei.

Meerdere voerbeurten zou ook al een betere start zijn. Bij wat de stal geeft een goede ruwvoer mix met eiwitten en als je zelf voert de sp of een andere dikmaker.

Recent mestonderzoek dat was in orde, da recent geweest. Goed ruwvoer is nergens, overal is t magere kwaliteit. Onbeperkt is nergens, dat maakt het lastig.voerem nu voor 150 euro per maand bij, is echt te gortig.

Hij kan nog steeds wormen hebben. Als een veearts alleen maar over resistentie begint, zeker bij dit magere jonge paard, moet je een andere veearts laten komen. Die resistentie is 1 ding, wormen zijn een groter probleem.

Er is altijd wel goed ruwvoer te krijgen, maar dat kost soms wat meer.

Het is eigenlijk vrij simpel; of je gaat dit paard flink bijvoeren. Dat kost geld, maar is echt nodig. Of je krijgt problemen en dan staat dit paard te staan en heb je er ook niks aan.

Er is ook altijd een optie om een betere stal te zoeken. Jonge paarden horen echt veel buiten te lopen en goed te eten. Na arbeid herstel tijd.

Angst dat hij heet wordt is geen reden om hem niet te voeren. Daar moet je goede begeleiding bij zoeken. Een goede stal zou dit ook niet accepteren en allang de kilo's erin gooien.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:14

2 tips waar mijn oude pony veel baat bij heeft gehad:

* Bierbostel voeren (hiermee houdt de Paardenkamp ook de oude paarden op gewicht, wel zeer bederfelijk spul. Met warm weer krijg je een zak niet op tijd op als je het maar aan 1 paard geeft. Maar het is het echt waard. Let op, zeker geen volwaardig voer. Aanvulling op de rest)
* Bodybuilder van Mijten. Wat mij betreft wonderspul! Niet heel algemeen verkrijgbaar helaas.

(en dit op aanvulling op de bovenstaande tips, want goed management qua stalling en beweging is vanzelfsprekend ook van heel groot belang, zeker voor een jong paardje...)

Noukie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:17

Mijn paard was op korte tijd ook heel erg afgevallen en zag er ong uit als op deze foto’s. Dierenarts laten komen en die vermoedde onmiddellijk wormen maar ik zei nog dit kan niet, ik liet altijd mestonderzoek doen wanneer nodig, wat altijd negatief was en in november werd hij nog preventief ontwormd. Nadat de dierenarts mest had afgenomen en bloedonderzoek had gedaan bleek toch dat hij bloedwormen had. Dit was in april. Nu voer ik hem dagelijks 1.5kg merriebrok en 1 schep optiform van mijten en een halve schep luzerne korrels en nu na twee maanden is hij eindelijk terug naar zijn normale gewicht aan het gaan. Zeker niet onderschatten hoe geniepig een worminfectie kan zijn!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 13:32

de bovenste foto is nu he,die onderste niet.
dat was te mager,de bovenste vind ik nog wat schraal maar niet alarmerend.
en ik denk dat ze prima bezig is en dan is het verder toch afwachten.
aankomen heeft toch tijd nodig.

mandymonica. bodybuilder kun je gewoon online bestellen.
ik bestel het bij Mijten zelf en ze leveren heel snel.

kyrkelover

Re: Senior priores vs multibeet senior mix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 13:35

@Ellepel laatste 2 fotos zijn ook nu. Kijk alleen al het hoofd en de complete bovenlijn die er niet is.
Zelfs een paard dat niks doet hoort gewoon beter doorvoed er bij te staan. Zeker met het beetje werk wat dit paard krijgt. Het dier is 4 geen 34.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 13:37

ellepel schreef:

Ja, precies dat. We komen vanaf de onderste foto. De bovenste foto is hoe het nu is.
We zijn een heel eind op weg, er gebeurt nu ook echt wat. Het gaat niet snel, de dierenarts zei dat het ca 8 weken duurde voordat je wat van een voerwijziging kon zien. Geloof bij ons nu een week of 6.

De dierenarts die in augustus is geweest, toen hij dus zo graatmager was, die zei dat het mocht omdat het een jong paard was. Een andere dierenarts die in november kwam, zei dat hij aan moet komen omdat hij geen wormbesmetting kan lijden. Bizar dat die verschillen zo groot zijn.
Nu zijn we dus echt een eind op weg, maar het gaat niet snel. Als ik foto's zie van andere mensen met magere volbloeden, zijn die in 1/2 maanden zo opgeknapt, bij ons duurt het wel een stuk langer lijkt. Maar wil hem ook niet volproppen op een onverantwoordde manier. Op deze manier blijft hij ook nog rustig en komt hij wel aan. Wil geen heet paard, gooi er maar kilo's brok in en hij vliegt, inclusief dat ik hem onder het zadel niet kan houden. Nu gaat het heel fijn, blijft hij rustig, komt hij aan en kan ik hem ook nog goed houden. Op sportbrok was daar echt niks mee te beginnen, rennen rennen rennen, energie voor 10. Kon er niet vielig op, elk muntje vloog hij alle kanten van op, schrok van alles. Nu is dat heeeel veel beter. Het gaat vooruit. Maar nog niet heel snel.

Noukie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 15:01

Juist omdat het niet zo snel vooruit gaat dan jullie zouden willen zou ik voor de zekerheid toch eens een bloedonderzoek en eventueel een mestonderzoek door de dierenarts laten doen. Je weet nooit dat er nog iets uitkomt en daardoor kan je hem misschien nog extra ondersteunen met supplementen of andere tekorten die hij heeft wegwerken/ uitsluiten dat hij zeker geen wormen heeft, want bij mijn paardje kwam er ook geen gram bij ondanks veel voeren voordat de dierenarts geweest was. Pas nadat hij goed ontwormd was is hij beginnen aankomen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 15:50

Als je een paard voldoende te eten geeft zie je binnen twee weken al wat hoor. Dit gaat echt te traag.
Aankomen gebeurt bij anorexia patiënten bijvoorbeeld ook met 0,5 a 1,5 kilo per week. en dan heb je afhankelijk van het ondergewicht na een maand al een ander bekkie want dan zit er al zo dik 5 kilo aan. Met 6-8 weken bij een paard moet je echt al dik voor/na zien. Straks ben jij een jaar bezig is ie nog mager.

Prima extra ruwvoer, maar voer dan ook dik in vet en eiwit bij. Dat gebeurt nu niet echt. Zet hem daarop, en het liefst brok en minimaal 12 uur buiten erbij. Ben je bang voor zijn karakter, dan kun je toch het beste misschien nadenken of dit paard wel bij je past.

Een Australische herder wordt ook nooit een couch potato op mager dieet. En een kind met adhd gaat ook niet halve dagen in bed liggen op rantsoen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 16:14

Zolang je hem naar 1 keer per dag kan bijvoeren zal het zo langzaam blijven gaan ben ik bang.

Je geeft hem ook maar 2 kg senior en geen 8 kilo de rest is gewoon water wat hij ook kan drinken als je hem ander voer geeft.

Als ze op stal geen senior willen voeren zou ik de muslie een stuk opvoeren zodat hij in ieder geval meerdere keren per dag wat bij krijgt.

En als hij daar heet op wordt maar even niet rijden tot hij op gewicht is. Daarna kun je hem waarschijnlijk wel met de senior op gewicht houden.

En ja zolang je hem niet op het gras hebt zul je er inderdaad vele euro’s bijvoer in moeten stoppen. Daar heb je natuurlijk een keuze in.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 16:48

Miss_Mii21 schreef:
Hannanas schreef:
Heb je het advies van florian al opgevolgd?
Met die 1,5 kilo krachtvoer en 2,5 kg basic growth per dag?
Zo niet, zou ik dat doen.

Dit paard heeft veel voer nodig. Denk in kilo’s. Niet in 300 gram.

SP en fibrebeet zijn heel mooie voeders. Maar niet als er te weinig hooi gevoerd wordt en er dan maar 2 kg van de fibrebeet of sp gegeven wordt. Het is een ruwvoer vervanger. Ipv2 kg sp kun je dus ook dagelijks een net met 2 kg hooi in z’n stal ophangen. Een mager paard heeft meer nodig dan dat. Meer vet, meer koolhydraten en meer eiwitten.

Krachtvoer maak je hem enkel heet mee, zet je hem niet mee aan. Hooi onbeperkt maar tis mager. Dus er moet beter ruwvoer in, daarom voeren we sp bij en priores. Het doet wel wat, maar er moeten snellere manieren zijn denk ik.

In combi met dat de stal enkel bakjes voert en niet geweekte SP.
We gaan nu multibeet proberen ipv SP. Zal meer in moeten zitten, doet misschien dus ook meer.
Elders voeren ze nog minder ruwvoer, dus gaan we niet op vooruit. Hij moet eigenlijk veel meer gras, maar dat heb je niet in de hand.

Zou de stal dan niet in de ochtend 1/2 kilo fibrenuggets kunnen bijvoeren? Dat kan je dan in een bakje doen. Dat mag ook ongeweekt en dan doe je zelf later op de dag iets anders wel geweekt?

En dan in de avond ook grote hoeveelheid lijnzaadolie? Eventueel sojaschroot 200gram?

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 18:38

Miss_Mii21 schreef:
ellepel schreef:

Ja, precies dat. We komen vanaf de onderste foto. De bovenste foto is hoe het nu is.
We zijn een heel eind op weg, er gebeurt nu ook echt wat. Het gaat niet snel, de dierenarts zei dat het ca 8 weken duurde voordat je wat van een voerwijziging kon zien. Geloof bij ons nu een week of 6.

De dierenarts die in augustus is geweest, toen hij dus zo graatmager was, die zei dat het mocht omdat het een jong paard was. Een andere dierenarts die in november kwam, zei dat hij aan moet komen omdat hij geen wormbesmetting kan lijden. Bizar dat die verschillen zo groot zijn.
Nu zijn we dus echt een eind op weg, maar het gaat niet snel. Als ik foto's zie van andere mensen met magere volbloeden, zijn die in 1/2 maanden zo opgeknapt, bij ons duurt het wel een stuk langer lijkt. Maar wil hem ook niet volproppen op een onverantwoordde manier. Op deze manier blijft hij ook nog rustig en komt hij wel aan. Wil geen heet paard, gooi er maar kilo's brok in en hij vliegt, inclusief dat ik hem onder het zadel niet kan houden. Nu gaat het heel fijn, blijft hij rustig, komt hij aan en kan ik hem ook nog goed houden. Op sportbrok was daar echt niks mee te beginnen, rennen rennen rennen, energie voor 10. Kon er niet vielig op, elk muntje vloog hij alle kanten van op, schrok van alles. Nu is dat heeeel veel beter. Het gaat vooruit. Maar nog niet heel snel.

Snap eigenlijk niet helemaal dat je op een paard in deze conditie gaat zitten?
Ik zou even al zijn energie in zichzelf laten steken en het rijden laten voor wat het is.
Denk dat als hij in betere conditie is je wellicht ook schrikt wat voor ander paard er onder vandaan kan komen.
Je hebt nu een braaf maar ondervoed paard…

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 19:02

@Balko daar wringt hem ook precies de schoen.
Zodra het dier ook maar iets meer in conditie komt en niet meer ondervoed is ts en moeder er doodsbang van. De vraag is dan ook of dit überhaupt wel gaat werken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 19:21

Miss_Mii21 schreef:
ellepel schreef:

Als jij geen heet paard wilt, moet je een niet heet paard kopen. Je mag nooit een paard ondervoed laten omdat jij daar belang bij hebt en er anders bang voor bent.

Dat je er bang voor bent is echt niet erg. Heel veel mensen zijn bang. Maar het is geen reden om hem zo te voeren en mager en onbespierd te laten staan en je kan er zo ECHT NIET op gaan rijden.

Ik zou echt kijken naar een plek waar je paard 24/7 buiten komt met vriendjes. Dan raken ze al wat energie kwijt. Op stal en dan voeren geeft vaak problemen.

Als je paard op gewicht is en goed in zijn vel zit, maar dan te heet voor jou is, moet je echt serieus gaan nadenken. Andere plek zoals gezegd, hele goede begeleiding om door die angst heen te komen of je paard verkopen. Er zijn echt heel veel brave, makkelijke paarden.

Maar het wil niet zeggen dat je paard heet blijft. Het kan na mager zijn ook een opleving zijn waarna hij stabiliseert. En als je hem goed leert kennen, meer ervaring krijgt etc, kan je daar misschien wel mee omgaan.

Maar zoals nu is niet eerlijk naar je paard, echt niet. Ik snap ook echt niet dat de stal niet ingrijpt. Ik zou ze zo niet op stal willen hebben staan. Als ze zo binnenkomen snapt iedereen het, maar daarna moet het beter worden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 19:29

Wil ook nog even een kanttekening maken dat stapsgewijs steeds meer voeren ook normaal is.
Een zwaarder wordend lichaam heeft namelijk steeds meer voeding nodig.
Iedere keer komt het lichaam op een plateau. Zoveel kilo erbij en dan stabilisatie, dan hoog je op en herhaald die stap zich. Zo werkt dat bij mensen, paarden honden en andere zoogdieren. Meer massa, meer spieren meer verbranding en een hogere metabolisme in rust.

Het is dus niet logisch dat je een mager paard volledig op gewicht krijgt op 1 dieet met dezelfde hoeveelheid. Je begint voorzichtig en steeds hoog je op. Gaat het te traag, meer ophogen. Zo kijk je eigenlijk iedere twee weken naar het dieet. Na twee weken geen verschil is meer voeren.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 20:08

Sowieso zijn 2 scheppen sp om aan te komen veel te weinig.
Om aan te komen is het zaak vet en eiwit toe te voegen.
Dat kan simpel door (de juiste) olie maar ook lucerne, slobber, pulp en bijvoorbeeld maisvlokken werken goed.
Echter, je hebt een volbloed. Die vaak een snelle vertering en enorm verbrandingsapparaat hebben. Daar moet voer in.
Ik zou beginnen met een kilo of 4 goed krachtvoer p/d verdeeld over 3 of meer voerbeurten. Paard het gras op en op rijker ruwvoer, kan dat niet > op zoek naar een andere stal.
Het rijden even stopzetten, eerst goed op gewicht en dan langzaam training oppakken en vervolgens langzaam iets terug in voer.
Ik heb ook zo'n verbrander, maar dan in de vorm van een quarter horse van 1.44. Daar gaan 6 scheppen SP/2 emmers lucerne en 3 kg brok in pd naast onbeperkt voordroog als zij aan moet zetten.
Je hebt geen Shetlander TS, kijk naar je paard en zijn afkomst en voer met verstand(of zoek iemand die dat verstand heeft van dit soort paarden).

libert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 20:46

Beste ts, ik had eerder al gereageerd op puur het verschil SP/multibeet, maar ik had geen tijd mijn gedachten op te schrijven. Ondertussen hebben de meeste dat hierboven al gedaan. Vooral Wildgirl en kyrkelover ben ik het mee eens. Wat ik nog toe wil voegen is de ervaring dat een paard dat geen honger meer heeft rustiger wordt. Ondervoed kan betekenen dat ze lusteloos zijn en dan met grammetjes krachtvoer heet lijken, terwijl dit eigenlijk alleen een soort... onrust is. Ik hoor dit van een bekende trainer en heb eigenlijk zelf precies die ervaring. En ja, ik heb ook een volbloed gehad.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 21:12

Miss_Mii21 schreef:
Hij is in november met n brede kuur ontwormd. Maar mag niet te vaak ivm resistentie. Hoe kan je testen op spoelworm? 2x per jaar preventief ontwormen wordt afgeraden om resistentie te voorkomen.

Het is zo ontzettend jammer dat er nog steeds zoveel mensen zijn die denken dat ontwormen resistentie brengt.
dit is NIET zo!

Te weinig ontwormen geeft resistentie.

Ik zou deze heel rap ontwormen! Beginnend met een Praziquantel en over een maand a 6 weken een Pramox.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-22 08:17

Noukie123 schreef:
Juist omdat het niet zo snel vooruit gaat dan jullie zouden willen zou ik voor de zekerheid toch eens een bloedonderzoek en eventueel een mestonderzoek door de dierenarts laten doen. Je weet nooit dat er nog iets uitkomt en daardoor kan je hem misschien nog extra ondersteunen met supplementen of andere tekorten die hij heeft wegwerken/ uitsluiten dat hij zeker geen wormen heeft, want bij mijn paardje kwam er ook geen gram bij ondanks veel voeren voordat de dierenarts geweest was. Pas nadat hij goed ontwormd was is hij beginnen aankomen.

Er komt wel degelijk wat bij, dierenarts zegt dat t normaal is dat het even duurt. Zijn gister nog geweest, geen aanleiding voor bloedonderzoek oid nodig.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 09:15

Dan is het toch een kwestie van de SP ophogen naar nog eens 2kg (droog) extra.
Hoe moelijk is het om voor de ochtend een emmer klaar te zetten zodat deze in de box gegeven kan worden.

En als het niet lukt aan je stalhouder vragen. Desnoods zet je een streep in de emmer tot waar het aangevuld moet worden met water.
Ik doe dat al jaren zo en ook op verschillende stallen. Is altijd goed gegaan.

Als SP te duur word kun je kijken naar het huismerk (pulp, luzernebrok, grasbrok)

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 09:35

Cowgirl schreef:
Dan is het toch een kwestie van de SP ophogen naar nog eens 2kg (droog) extra.
Hoe moelijk is het om voor de ochtend een emmer klaar te zetten zodat deze in de box gegeven kan worden.

En als het niet lukt aan je stalhouder vragen. Desnoods zet je een streep in de emmer tot waar het aangevuld moet worden met water.
Ik doe dat al jaren zo en ook op verschillende stallen. Is altijd goed gegaan.

Als SP te duur word kun je kijken naar het huismerk (pulp, luzernebrok, grasbrok)

Sommige staleigenaren willen dat gewoon niet. Ik stelde daarom fibrenugget voor.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 09:45

Als een staleigenaar zo’n mager paard niet wil (bij)voeren dan moet je een andere stal zoeken.
Ik snap dat er grenzen zijn als staleigenaar in wat je kan doen, dit is echter wel een uitzondering.

Is er al wel eens een bloedonderzoek gedaan TS? Lijkt mij wel belangrijk om een goed beeld te vormen.
Ik zou een uitgebreide ontworming doen en een bloedonderzoek om mee te beginnen.
Ik heb paarden in veel slechtere conditie sneller weer gezond gekregen.
Daarnaast heb ik een 29 jarige staan die geen hooi of kuil meer kan eten door gebrek aan tandjes, deze is eerder te dik dan te dun dankzij SP icm grassmix en weidegang. Echter nu geen dikke weide door de droogte en toch nog netjes op gewicht. (Deze word ook nog recreatief gereden)
Het is dus zeker mogelijk om een paard op gewicht te krijgen zonder goed ruwvoer alleen gaat daar wel geld in zitten.

Ik heb het idee dat je het probleem niet adequaat aanpakt in angst voor energie bij het paard. Echter het dier mager en dus handelbaar voor jezelf houden mag toch geen oplossing zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 11:13

Ts, ik reageer hier, want per pb is niet nodig.

Je hebt denk ik de verkeerde mensen om je heen.

Ik heb voer verkocht en advies gegeven, maar als er niks kan, is er gewoon niet tegen op te boksen. Dit paard moet meerdere keren voer hebben.
Dit paard moet onbeperkt goed hooi krijgen, liefst met analyse dat je weet wat je geeft.

Ik heb jarenlang les gegeven en kan niet geloven dat een trainer zegt dat je hier gewoon op kan rijden. Net als dat ik geen veeartsen ken die dit normaal vinden en zeggen, stap er maar op, komt vanzelf wel goed.

Ook zijn er vrijwel altijd wel betere stallen te vinden. Daarnaast jouw paard, jij betaald, dus jij bepaalt.

Dat het duur is........dat mag geen reden zijn om een paard te mager laten staan. En als het afvalt van transport van Fr naar NL, zou hij ook vlot weer aan kunnen komen.

Onze merrie stond te koop toen ze 19, bijna 20 was en broodmager. Veel erger dan dit. Die knapte echt snel op. Combi van voeren en buiten vrij bewegen. We hadden haar al eerder gehad en ze was wat "op" en sloom. Het eten en aankomen kostte ook echt wel energie. Maar ze werd snel haar vlotte zelf. Niet gemeen of iets, maar gewoon een lekker energierijk paard. Die zijn niet altijd eng of niet te handelen. Je merkte dat het bijkomen ook van binnen nog lang doortrok.
Ze is nu net 2 wk terug ingeslapen. Ze was 29 en laatste jaar werd het lastiger om haar op gewicht te houden, maar dan moet er toch gewoon meer in.

Volgens mij zeggen de meesten ook niet met hardvoer, maar vaker een ruwvoer mix of vervanger. En er zijn ook die bijv merriebrok geven als aankomer.

Wat ik eerder zei en wat hierboven nog eens herhaald is; Een mager paard zal even opleven als er eindelijk eten in komt. Maar dat is geen reden om hem geen eten te geven. De meesten stabiliseren echt weer als ze op normaal gewicht en rantsoen staan.

Als de mensen om je heen het zo goed weten en het beste voor hebben, had je A) dit topic niet hoeven te openen en B) was het probleem al opgelost.

En nogmaals; dan kun je serieus overwegen of dit paard jou wel past. Ik heb bijv een quarter ruin, daar kan ik in gooien wat ik wil en die wordt daar echt niet heel anders van. Er zijn genoeg paarden die je sober kan of moet houden en makkelijk en braaf zijn.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-22 10:14

Huidige status: we gaan vooruit

1kg fibercomplete ruwvoermix + ochtend 1kg multibeet + avond 2 kg multibeet.
600gr brok digest control per dag

Afbeelding

Ruwvoer is bagger van kwaliteit, veel te mager voor jonge paarden. Maar het ideale is nergens verkrijgbaar. Bij alle andere stallen in de buurt staan ze uuuren zonder eten, dan maar gehele dag buikvulling en bijvoeren. Al kost het belachelijk veel geld. Wist dat paarden duur waren maar zit nu all in(incl les, stal, dierenarts, hoefsmid, voer, zadelmaker, enting etc) op 900 euro per maand. Heb geen slechte baan maar had dit nooit alleen kunnen opbrengen.
Blijf het belachelijk vinden dat stallen duur zijn en dat de hooianalyse op alle punten bijvoeren geeft voor jonge paarden. Maar dat blijkt overal te zijn. En alle jonkies bij elkaar met beter hooi doen ze nergens, dan wordt er geklaagd over de kosten. Sterker nog, alle stallen in de wijde omgeving voeren stukken minder. Dierenarts zegt tevens dat daar veel meer dierenartskosten van komen. Snap er niks van, mijn dierenarts zegt langer dan 3 uur zonder grote kans op maagzweren. Ik snap niet dat er zo veel stallen zijn die zo slecht voeren. Alsof niemand om dierenwelzijn geeft. De een na de ander, uren zonder eten, een hoopje hooi dat die van mij in nog geen uur op heeft en dan tot de volgende dag hebben ze niks. Bizar. Snap nu het nut van slowfeeders, maar dat is ook niet vanzelfsprekend.

Wat je zegt mbt andere stallen, dan wordt de reisafstand zeker drie kwartier of verder. Als er iets is, kan je er niet snel zijn. Tot driekwartier in de omgeving is alles echt nog slechter. Vind het bizar.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-22 10:32

Balko schreef:
Als een staleigenaar zo’n mager paard niet wil (bij)voeren dan moet je een andere stal zoeken.
Ik snap dat er grenzen zijn als staleigenaar in wat je kan doen, dit is echter wel een uitzondering.

Is er al wel eens een bloedonderzoek gedaan TS? Lijkt mij wel belangrijk om een goed beeld te vormen.
Ik zou een uitgebreide ontworming doen en een bloedonderzoek om mee te beginnen.
Ik heb paarden in veel slechtere conditie sneller weer gezond gekregen.
Daarnaast heb ik een 29 jarige staan die geen hooi of kuil meer kan eten door gebrek aan tandjes, deze is eerder te dik dan te dun dankzij SP icm grassmix en weidegang. Echter nu geen dikke weide door de droogte en toch nog netjes op gewicht. (Deze word ook nog recreatief gereden)
Het is dus zeker mogelijk om een paard op gewicht te krijgen zonder goed ruwvoer alleen gaat daar wel geld in zitten.

Ik heb het idee dat je het probleem niet adequaat aanpakt in angst voor energie bij het paard. Echter het dier mager en dus handelbaar voor jezelf houden mag toch geen oplossing zijn.

Ik denk dat we inmiddels met het goede voer op de goede weg zijn. Met het oog op de forse kosten en in overleg met de dierenarts is bloedonderzoek niet nodig. We hebben nu een paard dat ook fijner uit z'n oogjes kijkt, beter in z'n vel zit en zeker niet heter wordt. Er gaat nu best veel in, hij knapt goed op.

Het meest ideaal was veel meer gras geweest, maar ik zei al, andere stallen in de omgeving tot max 45min reistijd, laten de paarden met gemak uren zonder eten staan waarvan onze dierenarts beaamt dat daar veel vaker koliek en maagzweren voorkomen. Tja, het kan altijd slechter. Zeker ook beter maar niet in de buurt. Meer reistijd is niet te doen, als er iets is ben je er niet snel. Paard aan huis zetten maar ook dat is niet betaalbaar zag ik ook al wel.
Wist niet van te voren dat die stallen zo slecht zijn, had anders nooit een paard gekocht want het is continue zorgen zorgen zorgen. Is het niet om een trap van een ander paard, dan om slecht voer/dagelijks moeten bijvoeren. Alle vrije tijd gaat naar het paard, had dit echt nooit verwacht. Je wil het beste voor het beestje.