Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Miss_Mii21 schreef:superpony schreef:Ik vind hem echt wel te mager. Had je wel een goede tandarts? En mest zou ik echt nog een keer wegbrengen. Kunnen zomaar wormen in zitten. Dit is niet voor niks.
Je kan hier nu niet op rijden. En als je al wat doet, heeft hij ook echt herstelperiode nodig.
En als de stal voor je paard niet voldoet, moet je echt verder zoeken. Onbeperkt goed hooi, veel buiten met vriendjes, hij is pas 4 dus nog steeds in de groei.
Meerdere voerbeurten zou ook al een betere start zijn. Bij wat de stal geeft een goede ruwvoer mix met eiwitten en als je zelf voert de sp of een andere dikmaker.
Recent mestonderzoek dat was in orde, da recent geweest. Goed ruwvoer is nergens, overal is t magere kwaliteit. Onbeperkt is nergens, dat maakt het lastig.voerem nu voor 150 euro per maand bij, is echt te gortig.
ellepel schreef:de bovenste foto is nu he,die onderste niet.
dat was te mager,de bovenste vind ik nog wat schraal maar niet alarmerend.
en ik denk dat ze prima bezig is en dan is het verder toch afwachten.
aankomen heeft toch tijd nodig.
mandymonica. bodybuilder kun je gewoon online bestellen.
ik bestel het bij Mijten zelf en ze leveren heel snel.
Miss_Mii21 schreef:Hannanas schreef:Heb je het advies van florian al opgevolgd?
Met die 1,5 kilo krachtvoer en 2,5 kg basic growth per dag?
Zo niet, zou ik dat doen.
Dit paard heeft veel voer nodig. Denk in kilo’s. Niet in 300 gram.
SP en fibrebeet zijn heel mooie voeders. Maar niet als er te weinig hooi gevoerd wordt en er dan maar 2 kg van de fibrebeet of sp gegeven wordt. Het is een ruwvoer vervanger. Ipv2 kg sp kun je dus ook dagelijks een net met 2 kg hooi in z’n stal ophangen. Een mager paard heeft meer nodig dan dat. Meer vet, meer koolhydraten en meer eiwitten.
Krachtvoer maak je hem enkel heet mee, zet je hem niet mee aan. Hooi onbeperkt maar tis mager. Dus er moet beter ruwvoer in, daarom voeren we sp bij en priores. Het doet wel wat, maar er moeten snellere manieren zijn denk ik.
In combi met dat de stal enkel bakjes voert en niet geweekte SP.
We gaan nu multibeet proberen ipv SP. Zal meer in moeten zitten, doet misschien dus ook meer.
Elders voeren ze nog minder ruwvoer, dus gaan we niet op vooruit. Hij moet eigenlijk veel meer gras, maar dat heb je niet in de hand.
Miss_Mii21 schreef:ellepel schreef:de bovenste foto is nu he,die onderste niet.
Ja, precies dat. We komen vanaf de onderste foto. De bovenste foto is hoe het nu is.
We zijn een heel eind op weg, er gebeurt nu ook echt wat. Het gaat niet snel, de dierenarts zei dat het ca 8 weken duurde voordat je wat van een voerwijziging kon zien. Geloof bij ons nu een week of 6.
De dierenarts die in augustus is geweest, toen hij dus zo graatmager was, die zei dat het mocht omdat het een jong paard was. Een andere dierenarts die in november kwam, zei dat hij aan moet komen omdat hij geen wormbesmetting kan lijden. Bizar dat die verschillen zo groot zijn.
Nu zijn we dus echt een eind op weg, maar het gaat niet snel. Als ik foto's zie van andere mensen met magere volbloeden, zijn die in 1/2 maanden zo opgeknapt, bij ons duurt het wel een stuk langer lijkt. Maar wil hem ook niet volproppen op een onverantwoordde manier. Op deze manier blijft hij ook nog rustig en komt hij wel aan. Wil geen heet paard, gooi er maar kilo's brok in en hij vliegt, inclusief dat ik hem onder het zadel niet kan houden. Nu gaat het heel fijn, blijft hij rustig, komt hij aan en kan ik hem ook nog goed houden. Op sportbrok was daar echt niks mee te beginnen, rennen rennen rennen, energie voor 10. Kon er niet vielig op, elk muntje vloog hij alle kanten van op, schrok van alles. Nu is dat heeeel veel beter. Het gaat vooruit. Maar nog niet heel snel.
Miss_Mii21 schreef:ellepel schreef:de bovenste foto is nu he,die onderste niet.
Ja, precies dat. We komen vanaf de onderste foto. De bovenste foto is hoe het nu is.
We zijn een heel eind op weg, er gebeurt nu ook echt wat. Het gaat niet snel, de dierenarts zei dat het ca 8 weken duurde voordat je wat van een voerwijziging kon zien. Geloof bij ons nu een week of 6.
De dierenarts die in augustus is geweest, toen hij dus zo graatmager was, die zei dat het mocht omdat het een jong paard was. Een andere dierenarts die in november kwam, zei dat hij aan moet komen omdat hij geen wormbesmetting kan lijden. Bizar dat die verschillen zo groot zijn.
Nu zijn we dus echt een eind op weg, maar het gaat niet snel. Als ik foto's zie van andere mensen met magere volbloeden, zijn die in 1/2 maanden zo opgeknapt, bij ons duurt het wel een stuk langer lijkt. Maar wil hem ook niet volproppen op een onverantwoordde manier. Op deze manier blijft hij ook nog rustig en komt hij wel aan. Wil geen heet paard, gooi er maar kilo's brok in en hij vliegt, inclusief dat ik hem onder het zadel niet kan houden. Nu gaat het heel fijn, blijft hij rustig, komt hij aan en kan ik hem ook nog goed houden. Op sportbrok was daar echt niks mee te beginnen, rennen rennen rennen, energie voor 10. Kon er niet vielig op, elk muntje vloog hij alle kanten van op, schrok van alles. Nu is dat heeeel veel beter. Het gaat vooruit. Maar nog niet heel snel.
Miss_Mii21 schreef:Hij is in november met n brede kuur ontwormd. Maar mag niet te vaak ivm resistentie. Hoe kan je testen op spoelworm? 2x per jaar preventief ontwormen wordt afgeraden om resistentie te voorkomen.
Noukie123 schreef:Juist omdat het niet zo snel vooruit gaat dan jullie zouden willen zou ik voor de zekerheid toch eens een bloedonderzoek en eventueel een mestonderzoek door de dierenarts laten doen. Je weet nooit dat er nog iets uitkomt en daardoor kan je hem misschien nog extra ondersteunen met supplementen of andere tekorten die hij heeft wegwerken/ uitsluiten dat hij zeker geen wormen heeft, want bij mijn paardje kwam er ook geen gram bij ondanks veel voeren voordat de dierenarts geweest was. Pas nadat hij goed ontwormd was is hij beginnen aankomen.
Cowgirl schreef:Dan is het toch een kwestie van de SP ophogen naar nog eens 2kg (droog) extra.
Hoe moelijk is het om voor de ochtend een emmer klaar te zetten zodat deze in de box gegeven kan worden.
En als het niet lukt aan je stalhouder vragen. Desnoods zet je een streep in de emmer tot waar het aangevuld moet worden met water.
Ik doe dat al jaren zo en ook op verschillende stallen. Is altijd goed gegaan.
Als SP te duur word kun je kijken naar het huismerk (pulp, luzernebrok, grasbrok)
Balko schreef:Als een staleigenaar zo’n mager paard niet wil (bij)voeren dan moet je een andere stal zoeken.
Ik snap dat er grenzen zijn als staleigenaar in wat je kan doen, dit is echter wel een uitzondering.
Is er al wel eens een bloedonderzoek gedaan TS? Lijkt mij wel belangrijk om een goed beeld te vormen.
Ik zou een uitgebreide ontworming doen en een bloedonderzoek om mee te beginnen.
Ik heb paarden in veel slechtere conditie sneller weer gezond gekregen.
Daarnaast heb ik een 29 jarige staan die geen hooi of kuil meer kan eten door gebrek aan tandjes, deze is eerder te dik dan te dun dankzij SP icm grassmix en weidegang. Echter nu geen dikke weide door de droogte en toch nog netjes op gewicht. (Deze word ook nog recreatief gereden)
Het is dus zeker mogelijk om een paard op gewicht te krijgen zonder goed ruwvoer alleen gaat daar wel geld in zitten.
Ik heb het idee dat je het probleem niet adequaat aanpakt in angst voor energie bij het paard. Echter het dier mager en dus handelbaar voor jezelf houden mag toch geen oplossing zijn.