Oudje oplappen in volpension. Hoe bijvoeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 19:19

Earth schreef:
996981 schreef:
„Luchtzuigen wordt geassocieerd met een hogere kans op het krijgen van koliek in het algemeen (Malamed et al., 2010). Luchtzuigers lopen ook een groter risico op recidiverende koliekaanvallen (Archer et al., 2008; Scantlebury et al., 2011). Zo had 30% van de paarden die Brouckaert et al. (2002) opereerden om luchtzuigen te verhelpen regelmatig kolieksymptomen vertoond voor de operatie. Na de operatie vertoonde een ruime meerderheid (90%) deze symptomen niet meer, de overigen vertoonden minder vaak kolieksymptomen.
Er zijn ook associaties aangetoond tussen luchtzuigen en twee specifieke vormen van koliek. Allereerst vonden Hillyer et al. (2002) een duidelijke associatie tussen luchtzuigen en colonobstructie en -distensie. De verlengde transittijd van het distale spijsverteringsstelsel bij luchtzuigende paarden die McGreevy et al. (2001) aantoonden zou deze associatie kunnen verklaren (Hillyer et al., 2002).
De andere vorm van koliek waarvoor een sterk positief verband met luchtzuigen is gevonden, is beklemming van de dunne darm in het foramen epiploicum (Archer et al., 2004a; Archer et al., 2004b; Archer et al., 2008), wat een veel voorkomende oorzaak is van dunne darm strangulatie bij paarden (Archer et al., 2008). Van de populatie paarden die aangeboden werd met deze vorm van koliek was 47% tot 68% luchtzuiger (Archer et al., 2004a; Archer et al., 2004b; Archer et al., 2008). De kans op beklemming bij paarden met dunnedarmletsels is 35 keer hoger bij luchtzuigers ten opzichte van niet- luchtzuigers. Van de paarden met koliek hebben luchtzuigers een 8 keer grotere kans op beklemming in het foramen epiploicum dan andere vormen van koliek (Archer et al., 2004b). Een mogelijke manier waarop luchtzuigen deze vorm van koliek kan veroorzaken, is dat tijdens het luchtzuigen de intra- abdominale druk verandert en zo de dunne darm richting het foramen epiploicum geduwd wordt (Archer et al., 2004a). Houtbijten en andere stereotypieën werden niet geassocieerd met een groter risico op deze vorm van koliek (Archer et al., 2008).
Dit betekent echter niet dat er een causaal verband bestaat tussen luchtzuigen en koliek. Wellicht hebben koliek en luchtzuigen gemeenschappelijke predisponerende factoren en wordt zo de associatie verklaard. Verder onderzoek is nodig om de relatie tussen luchtzuigen en koliek te verduidelijken (Archer et al., 2004a; Malamed et al., 2010).“

Waar precies wordt het verband tussen luchtzuigen en koliek ontkracht?

;)
Dit betekent echter niet dat er een causaal verband bestaat tussen luchtzuigen en koliek. Wellicht hebben koliek en luchtzuigen gemeenschappelijke predisponerende factoren en wordt zo de associatie verklaard. Verder onderzoek is nodig om de relatie tussen luchtzuigen en koliek te verduidelijken (Archer et al., 2004a; Malamed et al., 2010).

Juist. Er is geen onomstotelijk causaal verband (wat niet betekent dat hij er per definitie niet is) en er is meer onderzoek nodig. Je conclusie is dus onjuist.

Wel een interessante paper. Ook voor de TS

Femke_Tweety

Re: Oudje oplappen in volpension. Hoe bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 19:24

Verband vrijwel zeker já, causaal verband, huidige stand van wetenschap, waarschijnlijk nee.

Vermoeden is dat paarden met een gevoelige maag om díe reden vaker luchtzuigen
En om dezelfde reden vaker koliek hebben.

Dus de onderliggend oorzaak voor beide lijkt dezelfde.
Kortom, wel verband, geen causaal verband.

Maar dat is de huidige meest aangenomen hypothese.
Verder onderzoek is idd nodig om de hypothese met zekerheid te kunnen aannemen of om hem te kunnen verwerpen.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-22 19:25

Paard is al lang bekend met luchtzuigen. Zou het dus kunnen dat zelfs met goed beleid en ... hij het blijft doen uit gewoonte bvb? Idd zoals een soort verslaving door de endorfines..?
Paard is nl al 20, zuigde al van 1e eigenaars (die deden western pleasure met hem, maar de wedstrijden bezorgden veel stress, dus mss daar de oorzaak geweest?) en is door laatste eigenaresse gekocht op 7jarige leeftijd een is blijven zuigen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 19:28

Als hij maagzweren heeft en die zijn nooit behandeld/genezen heeft hij dus waarschijnlijk al jaren pijn.
Laatst bijgewerkt door henshem op 09-04-22 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 19:29

BillyJ schreef:
Paard is al lang bekend met luchtzuigen. Zou het dus kunnen dat zelfs met goed beleid en ... hij het blijft doen uit gewoonte bvb? Idd zoals een soort verslaving door de endorfines..?
Paard is nl al 20, zuigde al van 1e eigenaars (die deden western pleasure met hem, maar de wedstrijden bezorgden veel stress, dus mss daar de oorzaak geweest?) en is door laatste eigenaresse gekocht op 7jarige leeftijd een is blijven zuigen.

Ja. Die kans is helaas heel groot. Als je meer wil weten over luchtzuigen is de aangehaalde paper een goede :)

Daarom is het zomaar verwijderen van de band potentieel gevaarlijk.

Ik zou, zoals je zelf ook al zegt, eerst afwachten hoe het paard reageert op de veranderende omstandigheden. Een verhuizing kan zorgen voor stress, waardoor de drang tot luchtzuigen eerst kan toenemen. Ook als de omstandigheden juist verbeterd zijn.

Het paard sowieso eerst even een maand of twee laten wennen en kijken hoe het gaat, voor je denkt aan het verwijderen van de band als je het mij vraagt

Noukie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 19:31

Ikzelf voer mijn paardje ook met mijten en die van mij moet nu ook aankomen en mij werd aangeraden om optiform te geven, is een grasmix met probiotica wat goed is voor maag en darmen en ook ervoor zorgt dat ze aankomen en ik moet nu ook merrie-en veulenbrok geven en zou op drie weken toch verschil moeten zien. Ben nog maar twee dagen hiermee begonnen dus geen idee of ik mijn paardje ga zien aankomen hiermee maar vermoed van wel.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 19:32

Mijn 28e jarige, die ik op xojn 14e als extréme, maar dan ook echt extréme luchtzuiger kocht, is in de 14 jaar bij mij steeds minder gaan zuigen.
En hij zoog al minstens 7 jaar toen ik hem kocht, daarvoor heb ik niet kunnen terughalen.

Inmiddels is hij al een jaar of 5 volledig van het luchtzuigen af. Langzaamaan steeds en steeds minder, en dus 5 jaar volledig van zijn 'verslaving & ongezonde stress-coping' af.

Ja. Dat kàn dus. Ik zeg niet dat het vaak voorkomt, maar het kan.

Maar ik heb me dus echt op alle literatuur en wetenschappelijke artikelen gestort die ik kon vinden.

En pas nadat de mijne héél slecht geweest is, ik bijna eiste dat er gecontroleerd werd op zweren (niet iedere dierenarts is evengoed bij wat betreft de laatste onderzoeken) en ik álles omgegooid heb.

Maar het kan dus.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-22 19:35

Bedankt voor de tips iedereen.

Ga nu voorlopig de bietenpulp zowieso blijven bijvoeren met de grasmix. Olie eventueel.
Eventueel dan van de hippalgo quattro overschakelen naar de hippalgo senior of toch beter de priores of fibrebeet bvb. Maar ga nu zowieso wel 1st opvoeren wat ik heb.
En dan kan ik langzaam omschakelen.

Hooi is 24/7 ter beschikking in de paddock of er is weidegang.

Staat voorlopig in de paddock met een buurman, maar die gaan binennkort wel samen op de wei.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 19:36

Ondanks alle berichten en onderbouwingen ben ik blij dat de ts niet zomaar de band verwijderd.

Ze is een verzorgende met een goed hart en kans is zeer groot dat ze het met de eigenaren overlegt.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-22 19:36

Femke_Tweety schreef:
Mijn 28e jarige, die ik op xojn 14e als extréme, maar dan ook echt extréme luchtzuiger kocht, is in de 14 jaar bij mij steeds minder gaan zuigen.
En hij zoog al minstens 7 jaar toen ik hem kocht, daarvoor heb ik niet kunnen terughalen.

Inmiddels is hij al een jaar of 5 volledig van het luchtzuigen af. Langzaamaan steeds en steeds minder, en dus 5 jaar volledig van zijn 'verslaving & ongezonde stress-coping' af.

Maar ik heb me dus echt op alle literatuur en wetenschappelijke artikelen gestort die ik kon vinden.

En pas nadat de mijne héél slecht geweest is, ik bijna eiste dat er gecontroleerd werd op zweren (niet iedere dierenarts is evengoed bij wat betreft de laatste onderzoeken) en ik álles omgegooid heb.

Maar het kan dus.

Is er dan iets bepaald uit dat onderzoek gekomen?
En wat heb je verder dan nog ondernomen qua veranderingen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 19:36

je geeft al het merk mijten, haal de bodybuilder er bij
en luzerne brok :j

eventueel dan de senior, plus bovenstaande er bij mengen?.
probeer 2x daags te geven.
de optiform heel geschikt om er bij te geven omdat ze daar lang op kauwen.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-22 19:41

Daan13 schreef:
Ondanks alle berichten en onderbouwingen ben ik blij dat de ts niet zomaar de band verwijderd.

Ze is een verzorgende met een goed hart en kans is zeer groot dat ze het met de eigenaren overlegt.

Ik sta zeker met de eigenares in contact. Ook de staleigenaar zijn behoorlijk vriendelijk.
De luchtzuigband nu verwijderen maakt de kans op koliek gewoon te groot.
Ik heb voldoende paardenervaring. Alleen helaas niet met dit "probleem".

Eigenaresse woont ver weg dus de volledige zorg is nu eigenlijk voor de staleigenaars en mezelf.
Ik probeer hem dus zo goed mogelijk op te volgen en wil natuurlijk voor de eigenares ook zorgen dat haar grote liefde weer gaat schitteren :D ben zelf héél blij dat ik weer met een paard kan werken.

Mss kan hij in de toekomst hier aan huis, maar dat is nu nog teveel werk (en geld).
Maar de mogelijkheid is er wel.
Afbeelding

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-22 19:42

ellepel schreef:

Ok bedankt voor de tip!
Ik heb nu even snel een grasmix met luzerne gehaald, maar wou idd de optiform volgende keer al bij bestellen.
De bodybuilder kan ik overwegen, maar mss is de senior dan toch uets beter geschikt?
Ik kan het dan eventueel al klaarzetten voor de staleigenaars.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 19:43

Onderzoek was nadat hij een jaar met -helaas- veel stress gehad had, en hij al twee weken extreme kolieken had, die met regulier koliek behandeling niet over gingen. (Letterlijk hals strekken als giraf en zich vanuit die houding op de grond gooien, weer opstaan, weer naar de grond echt extreem, en dus voor mij de reden om me in de materie te verdiepen
Is inmiddels 10 jaar geleden, en toen was er nog veel minder bekend over maagklachten bij paarden. De dierenartsen toen hadden zelf nog niet stilgestaan bij de mogelijkheid maagzweer.

Dit kwam eruit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Overigens, buiten die extréme koliekperiode was hij 'gewoon een typische luchtzuiger'. Beetje schraal, luchtzuigen.

(Achteraf, nu ik meer weet, weet ik ook dat er ook toen meer kleine signaleren waren)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 19:45

Een luchtzuigband is echt dierenmishandeling. Dat er mensen zijn die een paard zo'n ding nog om doen... ;( Je maakt je dier er echt stuk mee. Hij zuigt met een reden en het is echt heel naar om hem daarin te beperken.

Ik heb ook een 7-jarige die luchtzuigt, al vanaf dat hij een jaarling was. Heb er mee gevochten, maar uiteindelijk besloten het los te laten. Hij mag nu op een speciale plek zuigen zodat zijn tanden niet slijten. Deze is trouwens eerder te dik dan mager en in de jaren dat ik hem heb nog nooit ziek geweest.

Mijn 30-jarige D-pony was vorig jaar wat schraal, hij krijgt nu per dag 4 scheppen seniores priores, 1 schep bietenpulp en 1 schep luzernecobs. In 3 maanden tijd gigantisch veel aangekomen.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-22 19:45

Femke_Tweety schreef:
Onderzoek was nadat hij een jaar met -helaas- veel stress gehad had, en hij al twee weken extreme kolieken had, die met regulier koliek behandeling niet over gingen. (Letterlijk hals strekken als giraf en zich vanuit die houding op de grond gooien, weer opstaan, weer naar de grond echt extreem, en dus voor mij de reden om me in de materie te verdiepen
Is inmiddels 10 jaar geleden, en toen was er nog veel minder bekend over maagklachten bij paarden. De dierenartsen toen hadden zelf nog niet stilgestaan bij de mogelijkheid maagzweer.

Dit kwam eruit:

[ [url=m/cdfjF6.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/5lf2Ax.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/7VCOHp.png]Afbeelding[/url] ]

Overigens, buiten die extréme koliekperiode was hij 'gewoon een typische luchtzuiger'. Beetje schraal, luchtzuigen.

(Achteraf, nu ik meer weet, weet ik ook dat er ook toen meer kleine signaleren waren)

Ok, laten nakijken op maagzweren is dan idd mss wel nodig ..

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-22 19:46

_Reneee schreef:
Een luchtzuigband is echt dierenmishandeling. Dat er mensen zijn die een paard zo'n ding nog om doen... ;( Je maakt je dier er echt stuk mee. Hij zuigt met een reden en het is echt heel naar om hem daarin te beperken.

Ik heb ook een 7-jarige die luchtzuigt, al vanaf dat hij een jaarling was. Heb er mee gevochten, maar uiteindelijk besloten het los te laten. Hij mag nu op een speciale plek zuigen zodat zijn tanden niet slijten. Deze is trouwens eerder te dik dan mager en in de jaren dat ik hem heb nog nooit ziek geweest.

Mijn 30-jarige D-pony was vorig jaar wat schraal, hij krijgt nu per dag 4 scheppen seniores priores, 1 schep bietenpulp en 1 schep luzernecobs. In 3 maanden tijd gigantisch veel aangekomen.

Op dit moment wil ik liever koliek voorkomen. Paard is ook al 20.

Hoeveel is 1 schep bietenpulp bij jou?
Ik geef nu 2 scheppen (1kg dan totaal) en ga ook de senior van mijten bijvoeren en luzerne grasmix.
Laatst bijgewerkt door BillyJ op 09-04-22 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 19:48

Hoezeer ik ook ben voor band af, wél met beleid en in overleg met eigenaren!

Niet zomaar ineens zeg maar.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 19:50

Wij kregen onze broodmagere oude pony (na hoefbevangenheid) snel weer op gewicht met (geweekte) seniores priores. Geweldig spul, en ze vinden het heerlijk!
Laatst bijgewerkt door Hevonen op 09-04-22 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-22 19:50

Femke_Tweety schreef:
Hoezeer ik ook ben voor band af, wél met beleid en in overleg met eigenaren!

Niet zomaar ineens zeg maar.

Gaan nu inderdaad even aankijken en afwachten. Helaas zijn er in de paddock veel plekken waar zuigen mogelijk is -O-
Hij is ook nog maar nét verhuist.
Hopelijk gaat het voerbeleid en de omgeving en extra aandacht hem daar wel helpen om idd minder te gaan zuigen en dan kan de band mss af. Zowieso als ik er ben, gaat de band uit.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-22 19:51

Hevonen schreef:
Wij kregen onze broodmagere pony (na ziekte) snel weer op gewicht met (geweekte) seniores priores. Geweldig spul, en ze vinden het heerlijk!

Priores ken ik idd!
We bestellen nu helaas bij Mijten, maar wil van hun de senior gaan proberen in combi met opti form.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 19:57

BillyJ schreef:
ellepel schreef:

Ok bedankt voor de tip!
Ik heb nu even snel een grasmix met luzerne gehaald, maar wou idd de optiform volgende keer al bij bestellen.
De bodybuilder kan ik overwegen, maar mss is de senior dan toch uets beter geschikt?
Ik kan het dan eventueel al klaarzetten voor de staleigenaars.

denk dat je de senior best wel wat kunt aanvullen met de bodybuilder.
want daar geef je maar een 300 gram van.
en probeer je wat in te lezen over wat er in zit en wat het voor het paard kan doen.
goed bezig ben je en succes!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 20:24

Femke_Tweety schreef:

Maar het kan dus.

Yup. Hier ook. De mijne begon toen hij 3 was. Heeft ruim 13 jaar lucht gezogen. Er waren dagen bij dat hij de hele dag aan het zuigen was. Palen in de wei lagen plat, hij at soms amper. Alleen maar zuigen. Toen de oorzaak van het zuigen achterhaald en behandeld was en we alles drastisch veranderd hadden hebben we hem rigoureus af laten kicken. En met effect, hij is nu 25 en zuigt al jaren niet meer. Trouwens ook nooit koliek gehad.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 21:10

Ik wilde ook de bodybuilder aanraden

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 21:24

Ik geef paarden die schraal worden merriebrok. Gewoon simpel in plaats van gewone brok, samen met hooi en indien het seizoen toelaat weidegang. Ben niet zo van allerlei dingen erbij voeren, dit is tot nu toe steeds voldoende gebleken.