Krachtvoer bij een volpension stal

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:35

Eilandje, er staat ook in mijn eerste gedeelte dat het wel kán in overleg......je quote net het verkeerde gedeelte, beetje jammer

En moet altijd werkelijk álles uitgekauwd worden hier op bokt? Het spreekt toch voor zich wanneer je een keer niet kan, ziek bent of met vakantie dat je stalhouder of stalgenoten dat doen.....kan me niet voorstellen dat een stalhouder dat dan niet doet.

Soms moet je echt alles uitgebreid in een reactie zetten om deze reacties te voorkomen, sorry hoor

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 13:09

-O- Moet ik hier nu echt op ingaan? Je schrijft dat, ondanks dat jouw stalhouder het wel doet, je vindt dat als je iets anders wil voeren dan wat de stal standaard aanbiedt dat je dat eigenlijk zelf zou moeten voeren ipv de stalhouder hiermee lastig te vallen.
Ik antwoord daar gewoon op dat als het gaat om voer dat elke dag gegeven moet worden, dat het praktisch gewoon veel handiger is als de stalhouder dat wel doet en meer specifiek op hetzelfde moment dat de rest gevoerd wordt. Zeker als je paard anders als enige met een lege eetbak staat omdat hij het standaard voer simpelweg echt niet mag krijgen om medische redenen.
Dat je als pensionklant speciaal voer zelf moet voorzien en klaarzetten (in een ton of per portie in bakjes), dat lijkt me logisch. Maar dat je in een volpension-situatie niet zou mogen verwachten van je stalhouder dat hij voer dat netjes is klaargezet tijdens de voerbeurten in de voerbak kapt omdat hij dan met bakjes moet zeulen, dat vind ik niet.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 13:49

Hier gaat er €10 af, maar ik weet niet beter dan dat het nooit korting is hoor.
Op mijn vorige stal hadden we 3 opties, merriebrok, basisbrok of sportbrok.
Dat vond ik echt al heel netjes moet ik zeggen!
Je kon zoals bij jou paard meer eiwitten voeren, je kon basisbrok geven, maar ook sportbrok.
Mijn pony krijgt nu 3x daags een handje voor het idee, en verder mijn voer.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 13:52

Het gaat om voer dat een eigenaar als extraatje wilt geven natuurlijk, niet om standaard voer.
De meeste dieren doen het prima op gewoon voer. Alleen is de praktijk dat veel eigenaren iets extra's willen geven, daar hoeft in mijn optiek een stalhouder niet mee te zeulen. Dat kan je gewoon zelf geven. Ik vind het belachelijk dat als er 60 pensionpaarden staan en ieder zou eigen voer willen dat dat gedaan moet worden door de stalhouder, dan moet je op een doe het zelf stal gaan staan.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 13:57

ElCamino schreef:
Het gaat om voer dat een eigenaar als extraatje wilt geven natuurlijk, niet om standaard voer.
De meeste dieren doen het prima op gewoon voer. Alleen is de praktijk dat veel eigenaren iets extra's willen geven, daar hoeft in mijn optiek een stalhouder niet mee te zeulen. Dat kan je gewoon zelf geven. Ik vind het belachelijk dat als er 60 pensionpaarden staan en ieder zou eigen voer willen dat dat gedaan moet worden door de stalhouder, dan moet je op een doe het zelf stal gaan staan.

Dat wordt bij ons op stal wel gedaan.
Wil je eigen voer geven, prima, maar dat zet je dan klaar op de afgesproken plek en de paarden krijgen dat voer tijdens de voerrondes. Van de ruim 60 paarden hebben er zeker 20, als het niet meer is, eigen voer.
Het voer van stal is op zich prima, de paarden die ik heb gehad deden (en doen) het er prima op, dus ik heb die behoefte niet.

Het stalgeld gaat overigens niet omlaag met eigen voer, omdat het geven daarvan wel extra tijd kost. Op deze wijze weegt het tegen elkaar op.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 14:11

Staan al die bakjes dan voor de stallen? Ik vroeg me het af.

Hier word het zelf apart gegeven en anders zit er een zak of vak in de voerkar maar met heel veel werkt dat ook niet.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 14:16

Christiene schreef:
Staan al die bakjes dan voor de stallen? Ik vroeg me het af.

Op een stal waar ik gestaan heb waar iedereen zelf zijn voer kocht, had iedereen een ton voor zijn stal staan, of had bakjes klaar staan voor de stal. Was wel een stal met een brede gang, anders gaat dat natuurlijk niet.
Maar ik veronderstel dat dit op iedere stal anders geregeld is.

ElCamino

Re: Krachtvoer bij een volpension stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 14:52

Hier staat niks voor de stallen, geen voer, geen dekenrek, alleen je halster met touw. Het staat netjes en er is minder gevaar met brand, loslopen etc etc.

Hier staat een grote voerkist op een locatie waar al het eigen voer staat wat door de stalhouder gegeven moet worden ( zijn er denk ik 6 of 7) en verder is er een zadelkame waar iedereen een ton mag neerzetten met voer wat je zelf geeft als extraatje

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:02

Hier staat een kast in de zadelkamer waar alle bakjes voer in staan.
Bewust daar omdat er een dranger op de deur zit en een losgebroken paard zo nergens bij kan.
Voor de stallen werkte hier niet ivm de manegekudde die los naar buiten ging.
Die vonden die snacks onderweg prima. :+

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:45

Bij ons heeft elke stal een speciaal kastje hangen om de bakjes in te kunnen zetten.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 18:30

ElCamino schreef:

Zo dan. Gelukkig ben jij geen pensionhouder en mag jij niet voor mijn dieren zorgen.

Een ieder heeft het RECHT om zijn dieren te voeren wat hij/zij wil. Ook bij een pensionstal. Ik ben nog geen pensionstal tegengekomen waar ze zeggen, ons voer of niks. Dat zou echt om te huilen zijn, zo triest. En hoe ze dat willen doen, mogen ze zelf bepalen, maar de eigenaar bepaald toch écht wat zijn of haar dier eet. En ik heb zo'n 40 jaar paarden en ben ongeveer 20 keer verhuisd.
"De meeste dieren doen het prima op gewoon voer"... Dat "gewone voer" en zeker op een grotere stal is vaak rotzooi eerste klas, een standaard brok wat in bulk lekker goedkoop is. Dat een paard er niet dood aan gaat is duidelijk, maar net als met het standaard hondenvoer en kattenvoer is het niet de gezonde keus.
Veel mensen zijn niet elke dag op stal, en staan daarom op volpension. Dus zal de pensionhouder moeten voeren. Heel simpel. En de reden dat ze er niet zijn is niet belangrijk, al liggen ze te luieren op de bank. Ieder voor zich, daarom betaal je meer voor VOLpension. Dus niet belachelijk, gewoon heel normaal. Stalhouders die dat niet willen, zijn de uitzondering. Wat een beperking zou dat zijn, en dan ook nog de meest belangrijke zorg: het voer.

Afijn, bij ons wordt standaard een Marstall brok gevoerd. Voor iedere box staat een klein kastje voor voer, wortels, medicijnen etc. Als je wat anders voor je dier wilt dan Marstall brok, kun je dat klaarzetten in dat kastje. Stalhoudster voert dat dan gewoon. Kleine moeite, en gewoon omdat dat erbij hoort. Ze heeft er ook geen problemen mee om medicijnen af te meten en in het voer te doen, als dat iets is wat je niet vantevoren al in een bakje voer kunt doen. Dat is voor veel (vooral werkende) mensen heel prettig. Met eigen voer krijg je hier geen korting op het stalgeld. Maar dat zie ik als betaling voor de extra tijd en moeite.

Op mijn vorige stal zat er geen krachtvoer bij de pensionprijs in, dat moest je zelf kopen. Iedere stalgang had twee rijen voercontainertjes op elkaar gestapeld tegen de muur staan, iedere box had dus 2 voercontainertjes met naam van het paard erop. Daar paste makkelijk een 20 kg zak in. Dus ruimte voor twee soorten voer, of een voorraad van twee zakken van je voer kon je kwijt. De stalhoudster nam of het gewenste aantal scheppen er uit voor je paard, of je kon bakjes vullen die ze dan voerde. Ideaal systeem voor kleinere stalgangen (heb je 30 boxen naast elkaar dan wordt dat natuurlijk een ander verhaal, dan mag je je sportschoenen wel aantrekken :') )

Euridicey

Re: Krachtvoer bij een volpension stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-22 20:46

Ik vind het niet meer van deze tijd om te zeggen dat elk paard het goed doet op 'gewoon' voer. Als ik mijn paard basis ga voeren is ze binnen no-time graad mager. Ik sta er soms ook echt van te kijken als ik vraag aan een stalhouder welke voeding zij geven, dat ze me meenemen en het brokje laten zien O_O

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 15:15

"basis" voer is niet gelijk een goede brok denk ik bij sommige bedrijven, er zijn best stallen die wellicht een goedkope onderhoudsbrok voeren.....maar er zijn zat stallen wel degelijk een goede brok voeren lijkt mij.

Ik heb mijn paard al 27 jaar, heb op denk ik 7 verschillende pensionstallen gestaan, paar jaar heb ik hem aan huis gehad en tot vorig jaar deed hij het prima op al die stallen hun reguliere brok. Paard liep wel degelijk in de (western)sport en een tijdje endurance. ik voerde nooit wat bij.

Mijn paard wordt nu 34 en krijgt van stal 2x daags de merriebrok die zij aan merries/veulens voeren ipv de brok voor de pension. Dit voor de extra eiwitten, Ik voer hem in de avond speedibeet zelf bij en Pavo 18+.
So far so good...

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 16:27

Mijn ruin staat op een hele fijne stal met veel en goed ruwvoer van eigen land, ook de paarden met box 365 dagen per jaar hele dagen in groepen op een grote weide, etc.

Bij ons voert de stalhouder alleen 1 soort basisbrok en verder lost iedereen het naar behoefte op, en ben het grotendeels eens met ElCamino. Zeker niet 'om te huilen' zo'n beleid wat mij betreft.. Wij voeren zelf bij en lukt het een keer niet, dan doet een stalgenootje het, zo helpen we elkaar. Ik hoor er weinig klachten over, niet bij de 1x-per-week naar het bosruiters en niet bij de fanatieke wedstrijdruiters.

Mijn paard krijgt een kwartje van de stal-brok 's morgens en 's avonds en de rest voer ik in 1x, maar ik ben ook niet van de kilo's krachtvoer, dus dat is heel prima te doen.