Meer dan 6 uur tussen 2 ruwvoerbeurten: wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

judithM

Re: Meer dan 6 uur tussen 2 ruwvoerbeurten: wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 20:58

Let op dat juist het korte gras veel suiker kan bevatten!

Nevermind17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 21:06

Ik sta nu ook op een prive stal waar mijn jaarling overdag op de weide komt (als het niet regent) en als die niet de wei op kan krijgt die 2x hooi per dag. om 9 a 10u smorgens en savonds rond 19 a 20u. Mijne doet wel een uur of 4 met een vol net. Snachts komt hij toe, want smorgens is er vaak nog een heel klein restje in. Ik vind het ook wel lastig dat die dan tussen de 2 hooibeurten ook nog enkele uren niets heeft, maar ik mag apart niets bijgeven. Maar ik houd het in de gaten ...

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 21:28

Gewoon een netstro er bij hangen dan kan ze knabbelen .. dus net met hooi en een 2e net met stro

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 21:34

Zonder hooi is niet hetzelfde als zonder ruwvoer. Als het hooi op is zal mijn vetje zich met haar stro moeten vermaken.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 21:38

Gini schreef:
Mmmm, ik snap je vraag en denk inderdaad dat af en toe een langer interval geen kwaad kan, zeker in de winter zal mijn paard vast ook wel eens langer zonder staan. Maar hoe je het nu schetst heeft je paard na 2 uur (meestal zelfs eerder) het hooi op. Dus zelfs al zou er vier keer hooi gevoerd worden, dan heeft je paard max. 8 uur ruwvoer. Ik weet niet zo snel hoe je dit zou kunnen oplossen, maar iedere dag verspreid 16 uur zonder ruwvoer staan, lijkt mij niet echt goed te zijn. En dan niet zozeer alleen qua gezondheid, maar ook qua bezigheid voor het paard, mentale gezondheid.
Dus ja, ik snap toch wel je twijfel. Weet je hoeveel kilo hooi je in totaal voert?

Edit: vraag verwijderd waar in de openingspost al antwoord op gegeven was.

Deze rekensom klopt natuurlijk niet. Het is niet zo dat de uren die ze niet eten de maag leeg is, het heeft ook nog een tijd nodig om te verteren. Voor dat de maag echt leeg is schijnt dus 6 uur te duren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 08:54

Het kan dat ze geen problemen krijgen, maar wat je wél hebt is dat ze dan inderdaad gaan schrokken en ze dan erna insulinepieken krijgen. Dit is iets dat je bij een HB'er net wil voorkomen.
Ik heb ze hier nooit zonder ruwvoer, maar, ruwvoer betekent niet persé hooi.
Voor Belle zou ik dus opteren om ze zo arm mogelijk hooi te geven (suiker testen!), ev op gewicht, en dan een net voederstro (goed ter deurhout heeft heel mooi voederstro dat stofvrij is) erbij te geven. Eenmaal het hooi op is hebben ze altijd wel iets om te knabbelen zonder dat het invloed heeft op gewicht.
Het idee dat ze ook nooit zonder ruwvoer staan gaan zorgen dat ze trager eten en dus langer doen met de porties hooi, en als die porties voldoende zijn voor wat ze nodig hebben zullen ze ook niet zoveel van het stro eten dat je moet schrik hebben voor verstopping ofzo.

Betreft gras: lang uitgebloeid gras met strookbegrazing (zodat ze niet teveel kilo's binnen krijgen) is beter voor een HB"er dan het korte gras.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 09:00

snorkel1986 schreef:
Gewoon een netstro er bij hangen dan kan ze knabbelen .. dus net met hooi en een 2e net met stro

Dit inderdaad. Naast hooi ook stro aanbieden. Gerstestro wordt hier ook gegeten, is wat zachter dan tarwestro. Dat betekent wel buikvulling, maar weinig voedingswaarde. Bij ons is momenteel 1/3 van het rantsoen stro en dat werkt prima. Hebben ze toch altijd wat te knabbelen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 12:04

De mijne krijgt een netje hooi tussen 22u en 1:00 en dan pas terug rond 7-10u een netje. Dan net na de middag op de wei. En er terug af rond 19u, waarbij die nog een portie eten krijgt en moet werken.
Zijn nachtnetje heeft hij in ongeveer twee uur op, alhoewel het echt al grof is, fijne mazen en er ook nog een haychunck in zit. Hij staat dus regelmatig een 7-8 u zonder hooi. Wel probeer ik nog een bussel netels te plukken elke avond. Soms is die meteen op, soms ligt er nog een deel de volgende ochtend.
Hij doet het prima.
In de winter wil ik wel proberen met stro bij te geven omdat hij op vlas staat. In de zomer laat ik het voor nu zo met dan de netels bij.

Vroeger kreeg die in de winter ‘s avonds eten en was dat regelmatig rond 19u al op. Alleen kale, volledig gemillimetreerde wei tot de volgende ochtend rond 8-9u. Daar heeft hij ook nooit last van gehad, alhoewel ik op die stal wel 3 koliekgevallen heb geweten en een merrie die ik sterk verdenk van zware maagproblemen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 12:04

Mijn paarden krijgen wel onbeperkt ruwvoer, maar niet onbeperkt hooi.
Het hooi wordt gewoon aangevuld met stro. Altijd iets te knabbelen dus.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 12:18

Die van ons staan 24/7 op onze pp met onbeperkt hooi en nooit problemen. Ook mn ex hb pony heeft nooit meer problemen gehad. Overleden met 23 aan iets anders.

Vroeger..........Tja. toen stonden onze pony's op stand op stro, kregen 3x per dag 1 plakje hooi en 3x per dag een schep biks en of haver. Zomers de wei op en 's winters hele dag op stand.

Problemen? Tja.......wat wisten we? Veel minder dan nu en we konden ook echt niet alles al onderzoeken en ook daar werd ook minder aan uitgegeven.
Soms waren paarden gewoon vervelend.
Wat de handelaar aan paarden binnen bracht, was af en toe echt drama en die verdwenen dan weer......

Paarden worden te dik door verkeerd voeren en te weinig beweging. Vooral dat laatste. Als paarden de gehele dag wat te doen hebben, moeten bewegen om eten te vinden etc, zijn er ook echt momenten dat ze stoppen. Ook obesitas,hb, ir paarden.

Ik heb mijn ruin diverse keren streng laten afvallen en werd hij echt niet beter van. Dieet aangepast met oa meer eiwitten en meer beweging gegeven, ondanks zijn oude blessures en hij bleef jaren stabiel.

Van steeds minder aanbieden, krijgen ze meer behoefte, gaan juist sneller eten, want ze weten nooit wanneer ze weer krijgen. Zeker op stal waar ze niet zelf op zoek kunnen. Die van ons maaien nog kantjes, eten van bomen en struiken ( niet giftig uiteraard ) etc.
Het is eigenlijk heel zielig om ze lang zonder eten te laten staan en te dikke paarden uit te hongeren door gebrek aan gevarieerd dieet en genoeg beweging.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 12:23

Op mijn vorige stal kregen de paarden om 07.00, bij binnenkomst en om 18.00/18.30 een pluk kuil. Mijne vrat dat ook echt op in een paar minuten. Hij stond wel op een dikke laag stro, dus wel wat te knabbelen.

Heb lichamelijk eigenlijk nooit iets aan hem gemerkt, wel was hij altijd wat opgeblazen.

Inmiddels zijn we verhuisd naar 24/7 buiten met onbeperkt kuil/hooi. De eerste paar weken heeft hij echt gevroten.. inmiddels is het kwartje gevallen dat er altijd is en zie ik hem regelmatig ook niet eten en is hij een stuk minder opgeblazen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 12:26

Dat probeer ik mensen ook vaak uit te leggen. Een buik is wat anders dan vet. Bekijk ook de bespiering, want dat geeft soms ook een vertekend beeld.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 12:27

Ja hoor anders zijn mijn pony's MEGA obees en daarbij als we slapen voeren we niet. De mijne hebben nooit problemen. Krijgen smorgens brok op lege maag, gaan dan de wei op en staan van 's middags/'s avonds gewoon op stal en krijgen een keer een plukje hooi en dat is het.

Edit: en nog zijn ze te dik :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 12:29

helaas werkt dat niet voor alle paarden dat ze op tijd stoppen met eten.
Mijn paarden hebben toen ze in de groei waren ook geen minuut zonder gestaan.
Je zou dan denken dat ze niets anders weten dan genoeg te eten.
En ja ze zullen vast wel een keer stoppen met eten, maar veel te laat.
En ja dan is het vet geen buik.

De kwpn-ers die ik hier heb gehad, zowel van mijzelf als op pension stopte wel op tijd.
Wat voert dat fijn zeg :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 12:59

pillow schreef:
Gini schreef:
Mmmm, ik snap je vraag en denk inderdaad dat af en toe een langer interval geen kwaad kan, zeker in de winter zal mijn paard vast ook wel eens langer zonder staan. Maar hoe je het nu schetst heeft je paard na 2 uur (meestal zelfs eerder) het hooi op. Dus zelfs al zou er vier keer hooi gevoerd worden, dan heeft je paard max. 8 uur ruwvoer. Ik weet niet zo snel hoe je dit zou kunnen oplossen, maar iedere dag verspreid 16 uur zonder ruwvoer staan, lijkt mij niet echt goed te zijn. En dan niet zozeer alleen qua gezondheid, maar ook qua bezigheid voor het paard, mentale gezondheid.
Dus ja, ik snap toch wel je twijfel. Weet je hoeveel kilo hooi je in totaal voert?

Deze rekensom klopt natuurlijk niet. Het is niet zo dat de uren die ze niet eten de maag leeg is, het heeft ook nog een tijd nodig om te verteren. Voor dat de maag echt leeg is schijnt dus 6 uur te duren.

Alleen heb ik het niet over "met een lege maag staan".

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 13:07

Het probleem is dat veel paarden wel degelijk maagzweren hebben, maar mensen geen rontgen ogen hebben en dat dus niet zien.

Er is onderzoek gedaan dat overgewicht echt komt door te weinig bewegen en niet door ruwvoer geven.

Voeren staat sowieso altijd in verhouding tot bewegen.

Vroeger gaf men ook weinig hooi, omdat "men" een ronde buik lelijk vond. Maar heb ook paarden zie opblazen die te weinig kregen of verkeerd ruwvoer/te nat ruwvoer/kuil
Die stal haalde steeds meer ruwvoer weg bij de paarden en de buiken waren echt opgeblazen.

Een dikke buik merk je ook als paarden niet of verkeerd getraind worden. Zeker op dieet vinden mensen het moeilijk om bijvoorbeeld de bovenlijn goed te houden. Waar mensen dan minderen op ruwvoer, gaan ze weer van alles bijgeven.

Het is niet alleen het lijf goed beoordelen, maar ook het mentale deel. Een paard zoekt grootste deel van de dag naar eten. Op stal, geen kant op kunnen, geen eten meer tot zijn beschikking, dat is ook echt heel naar voor een paard. Dat ze eraan wennen of het maar moeten accepteren, is voor ons makkelijk.

Ik zie hier hoeveel ze nog van andere dingen eten en rond scharrelen naast onbeperkt hooi op meerdere plekken. Ze staan nooit uren achtereen op 1 plek zich vol te vreten. deed mijn obesitas ook niet. Meer dan de rest, maar zeker niet non stop meer. En met blessure lastig, maar dan moet je dus beweging geven.
En hier met heuvel en poel, bochten etc, hebben ze dus ook andere uitdagingen en trainingen voor het lijf en het koppie.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 13:10

hwn schreef:
Gini schreef:

8 uur ruwvoer vind ik toch al heel wat. Ze krijgt nu 4 à 5 keer per dag een hooinetje (grootte hangt af van de tijd ertussen), op een vrije dag geef ik soms nog eentje extra, maar ze heeft zeker nog niet te weinig, en is nochtans heel laag in suiker. Mijn weegdinges is stuk, maar ik gok dat ze toch wel rond de 8 à 10 kg per dag krijgt.

Ze peuzelt ook wel wat aan de randjes van de piste, hoofd tussen de omheining en reiken maar, en ik laat haar ook wel eens wat "grasmaaien" in de stapmolen. Ik overweeg om haar toch een afgevreten stukje wei te geven (nee, lang gras is voor haar echt een no go), dat ging al altijd goed, maar ik twijfel nog, ze is amper een week van de pijnstillers.

Ja kijk, op zich is dit iets wat ieder voor zich moet bepalen van 'wat ik vind oké en wat niet'. Ik ben zeker niet van het onbeperkt, dat krijgt mijn paard ook zeker niet, maar 8 uur ruwvoer per etmaal zou voor mij onder 'niet oké' vallen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 13:17

superpony schreef:
Die van ons staan 24/7 op onze pp met onbeperkt hooi en nooit problemen. Ook mn ex hb pony heeft nooit meer problemen gehad. Overleden met 23 aan iets anders.

Vroeger..........Tja. toen stonden onze pony's op stand op stro, kregen 3x per dag 1 plakje hooi en 3x per dag een schep biks en of haver. Zomers de wei op en 's winters hele dag op stand.

Problemen? Tja.......wat wisten we? Veel minder dan nu en we konden ook echt niet alles al onderzoeken en ook daar werd ook minder aan uitgegeven.
Soms waren paarden gewoon vervelend.
Wat de handelaar aan paarden binnen bracht, was af en toe echt drama en die verdwenen dan weer......

Paarden worden te dik door verkeerd voeren en te weinig beweging. Vooral dat laatste. Als paarden de gehele dag wat te doen hebben, moeten bewegen om eten te vinden etc, zijn er ook echt momenten dat ze stoppen. Ook obesitas,hb, ir paarden.

Ik heb mijn ruin diverse keren streng laten afvallen en werd hij echt niet beter van. Dieet aangepast met oa meer eiwitten en meer beweging gegeven, ondanks zijn oude blessures en hij bleef jaren stabiel.

Van steeds minder aanbieden, krijgen ze meer behoefte, gaan juist sneller eten, want ze weten nooit wanneer ze weer krijgen. Zeker op stal waar ze niet zelf op zoek kunnen. Die van ons maaien nog kantjes, eten van bomen en struiken ( niet giftig uiteraard ) etc.
Het is eigenlijk heel zielig om ze lang zonder eten te laten staan en te dikke paarden uit te hongeren door gebrek aan gevarieerd dieet en genoeg beweging.

Dat is simpel gezegd, maar werkt echt niet voor alles.

Neem mijn ruin vorig jaar… haflinger.
40-60 km onder het zadel per week, 4-6 x Gereden.
Strookbegrazing. (Halve) Track. Heuvel. Kudde. Oud, arm hooi onbeperkt beschikbaar. Eiwit en vitaminekorrel bijgevoerd. Wat deed ik verkeerd?
Meneer loopt geen bal, zelfs niet als de rest een sprintje trekt. Gaat aan een bak staan of met zijn neus naar beneden en vreet in een cirkeltje rond hem. Na een paar maand heb ik heb uit de groep moeten halen omdat er 10 cm in omtrek was bijgekomen. Succes met die op onbeperkt te zetten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 13:25

Maar soms moet je verder terug. Het is niet altijd jouw schuld. Een paard heeft een verleden en ook als het toen verkeerd is gevoerd en gehouden, kan je daar nog lang de problemen van ervaren.

Wij hebben ook de vorige paarden van stal naar 24/7 buiten gezet en altijd onbeperkt hooi. Er zit ook verschil in het hooi bijv.
En de samenstelling van de kudde kan bepalend zijn.

Onze quarters zijn familie en echt gek op elkaar. Maar de merrie van 14 die er als laatste bijgekomen is, is wel heel bepalend geweest. Normaal aten onze paarden alle hooi netjes op. Nu trekt zij haar neus ervoor op en dan eet de rest ook moeizaam. Alleen broer kiest soms tussendoor zijn eigen weg.

Wij zijn nog lang niet klaar met aanplanten, maar ik zie ze al heel veel snoepen van planten, bomen en struiken. Dat valt ook onder voeren en in die tijd staan ze dus niet met hun neus in de bak. Als dat voldoende aanwezig is, kan je ook minder hooi aanbieden.

Als ze maar wat te doen en te knabbelen hebben. NJiet alles hoeft buikvulling te zijn. En ook mentaal is het zoeken, scharrelen en eten vinden echt belangrijk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 13:35

2 veulens, hier gekomen vanuit spenen. Vanuit dezelfde fokker, altijd samen geweest dus.
24/7 buiten op gras (paardenmengsel), ook in de winter. Zandgrond dus ja ook 365 dagen per jaar gras. Geen modder bende.
Hooibak, altijd vol, nooit leeg.

1 veulen ondertussen verkocht, de ander heb ik nog en is 6.
Waarom stopt ze niet op tijd met eten dan? Die heeft nooit honger gekend.
Schrokken doet ze niet, eet rustig.
Vitaminekorrel voor aanvulling.

Ander als jaarling gekomen, denk niet het fijnste eerste jaar.
Ook deze hier onbeperkt op gras en hooi gestaan. plus vitaminekorrel.
Nu 14 jaar.
Stopt niet met eten.

Diverse kwpn-ers gehad
1 daarvan had een heftige 3 jaar en echt te mager.
Stopte wel met eten. Alle stopte met eten, zo fijn!
(behalve toen een oudje te mager werd en ook niet meer at dan gewoon genoeg)

je kan niet zeggen ook daar wennen ze aan en stoppen wel.
Ja ze zullen vast wel een keer stoppen, als ze veel te vet zijn.

Zulke antwoorden zijn echt veel te kort door de bocht.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 13:39

Het is ook de vraag: wat wordt er aangeboden van ruwvoer.
Zoals ik eerder aangaf, ik ben fan van onbeperkt ruwvoer, maar dit hoeft absoluut niet onbeperkt hooi te zijn.

Je kan prima onbeperkt ruwvoer aanbieden zonder dat dit hooi is, dan kan je opteren voor afgemeten porties hooi, maar ter beschikking stellen van voederstro / wilgentakken / randjes knabbelen / distels / ...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 13:43

Hier krijgen ze ook stro, mijn ruin kun je dit ook niet onbeperkt geven, die vreet zich gewoon koliek.
De merrie zal iets eerder stoppen, maar ook eet dit veel.

Wilgentakken peutert de merrie wat van, de ruin kijkt er niet naar.

Hooi wat ze krijgen is hooi dat lang is en in de aar stond met maaien.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 13:54

Ik zeg nergens dat ze vanzelf stoppen.

Ik zeg dat er heel veel oorzaken zijn waarom paarden door gaan met eten en dat er verschil is met een dikke buik en vet bijv.

Het is een combinatie van factoren. Wat ik ook eerder zei; Veel variatie is echt belangrijk. Zowel in eten als in wat ze te doen hebben.
Ook de samenstelling in een kudde is van belang.

Mijn ruin heeft met zijn moeder in ene kudde merries met veulens gelopen en is laat afgespeend. Is goed opgevoed daar, maar was dus alleen gras aanwezig die periode. Maar is ook al even geleden.

Heb paarden gehad die alleen met moeder leefde, beperkt zijn in leefruimte, alleen gras hebben gehad x uren per dag en op stal hooi.

Scharrelen, zoeken, gevarieerd eten, moeten paarden soms ook leren. Soms leren ze dat als veulen en soms moeten ze dat later nog leren.
Volwassen zetten wij ze bij elkaar en nemen ze dingen van elkaar wel of niet over.

Maar in Nederland heb je weinig plekken waar paarden van jongs af aan leren naar eten te zoeken, weten wat goed voor ze is, krijgen ze weinig variatie in voer en leefruimte.
Een schep biks is zo gegeven, maar daar leren ze weinig van.

Vervelingzie je heel veel. Deels is normaal, paarden zijn saai, maar deels is mentaal best zwaar als ze niet kunnen ontwikkelen en niet aan hun behoefte kunnen voldoen.

Pony's vlakbij ons, worden naar seizoenen gevoerd. Zomers vol op het gras, worden wat vol, 's winters is de wie kaler en vallen ze iets in. Zijn nooit hb.

Maar wij zijn als mens gaan ingrijpen, willen gebruik maken van paarden en zien ze graag hele jaar rond mooi en zelfde.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 13:56

superpony schreef:
Maar soms moet je verder terug. Het is niet altijd jouw schuld. Een paard heeft een verleden en ook als het toen verkeerd is gevoerd en gehouden, kan je daar nog lang de problemen van ervaren.

Wij hebben ook de vorige paarden van stal naar 24/7 buiten gezet en altijd onbeperkt hooi. Er zit ook verschil in het hooi bijv.
En de samenstelling van de kudde kan bepalend zijn.

Onze quarters zijn familie en echt gek op elkaar. Maar de merrie van 14 die er als laatste bijgekomen is, is wel heel bepalend geweest. Normaal aten onze paarden alle hooi netjes op. Nu trekt zij haar neus ervoor op en dan eet de rest ook moeizaam. Alleen broer kiest soms tussendoor zijn eigen weg.

Wij zijn nog lang niet klaar met aanplanten, maar ik zie ze al heel veel snoepen van planten, bomen en struiken. Dat valt ook onder voeren en in die tijd staan ze dus niet met hun neus in de bak. Als dat voldoende aanwezig is, kan je ook minder hooi aanbieden.

Als ze maar wat te doen en te knabbelen hebben. NJiet alles hoeft buikvulling te zijn. En ook mentaal is het zoeken, scharrelen en eten vinden echt belangrijk.

Zijn verleden is bekend.
Afgespeend op 4 maanden.
14 jaar op een plek waar in de zomer altijd een volle wei was en in de winter 2-3x per dag een portie hooi. In de zomer moddervet, morbide obesitas. In de winter te lang zonder, maar nog steeds veel te dik.
1,5 jaar op een pp met onbeperkt droog hooi en zeer stevige slowfeeders met ijzeren netten. Daar was hij wel op gewicht, maar de kudde hield hem vaak weg of de slowfeeders waren soms leeg.
1,5 jaar in eigen beheer. 3 of 4 maand geprobeerd om hem in de groep te kunnen houden, na die periode nog altijd 0,0 stop.

Kantjes scharrelen kan wel maar heb ik liever niet ivm zand opeten.
Stro aanbieden ga ik van de winter eens proberen, maar zeker niet onbeperkt want meneer heeft een geschiedenis van zijn hele stal leeg te vreten.

herous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 14:16

Ik heb een shetlandpony en D-pony die altijd samen staan en dus ook samen eten.

Maar ik vind het heel moeilijk. Mijn D-pony stopt namelijk ook niet met eten, ze eet door totdat de hooinetten leeg zijn. Maakt niet uit of deze netten gevuld zijn met weinig of veel hooi. Binnen enkele uurtjes is alles op. Ook stro maakt geen verschil meer, eerst bleef hiervan nog wat over maar later ging dit even snel naar binnen. Alles moet gewoon op.

Omdat mijn shetlandpony dus wel stopt als ze genoeg heeft, eet mijn d-pony dus eigenlijk teveel, want zij blijft door eten. Zelfs als ze een dag op een volle weide gestaan heeft, dan nog begint ze haar hooi te eten alsof ze uren zonder heeft gestaan.
Ze heeft hierdoor dus ook wel wat overgewicht. Ik heb alles al geprobeerd, maar onbeperkt werkt hier gewoon niet. Mijn pony blijft eten.

Ofwel gaan ze hier met strookbegrazing de weide op, ofwel krijgen ze hooi maar dus niet onbeperkt.

Dat betekent dus ook dat ze 's nachts toch wat uren zonder ruwvoer staan.

Afbeelding
Afbeelding

Dit is de d-pony, ze komt dus zeker niks te kort, in tegendeel. Foto's zijn 2 weken oud.