Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Gini schreef:Mmmm, ik snap je vraag en denk inderdaad dat af en toe een langer interval geen kwaad kan, zeker in de winter zal mijn paard vast ook wel eens langer zonder staan. Maar hoe je het nu schetst heeft je paard na 2 uur (meestal zelfs eerder) het hooi op. Dus zelfs al zou er vier keer hooi gevoerd worden, dan heeft je paard max. 8 uur ruwvoer. Ik weet niet zo snel hoe je dit zou kunnen oplossen, maar iedere dag verspreid 16 uur zonder ruwvoer staan, lijkt mij niet echt goed te zijn. En dan niet zozeer alleen qua gezondheid, maar ook qua bezigheid voor het paard, mentale gezondheid.
Dus ja, ik snap toch wel je twijfel. Weet je hoeveel kilo hooi je in totaal voert?
Edit: vraag verwijderd waar in de openingspost al antwoord op gegeven was.
snorkel1986 schreef:Gewoon een netstro er bij hangen dan kan ze knabbelen .. dus net met hooi en een 2e net met stro
pillow schreef:Gini schreef:Mmmm, ik snap je vraag en denk inderdaad dat af en toe een langer interval geen kwaad kan, zeker in de winter zal mijn paard vast ook wel eens langer zonder staan. Maar hoe je het nu schetst heeft je paard na 2 uur (meestal zelfs eerder) het hooi op. Dus zelfs al zou er vier keer hooi gevoerd worden, dan heeft je paard max. 8 uur ruwvoer. Ik weet niet zo snel hoe je dit zou kunnen oplossen, maar iedere dag verspreid 16 uur zonder ruwvoer staan, lijkt mij niet echt goed te zijn. En dan niet zozeer alleen qua gezondheid, maar ook qua bezigheid voor het paard, mentale gezondheid.
Dus ja, ik snap toch wel je twijfel. Weet je hoeveel kilo hooi je in totaal voert?
Deze rekensom klopt natuurlijk niet. Het is niet zo dat de uren die ze niet eten de maag leeg is, het heeft ook nog een tijd nodig om te verteren. Voor dat de maag echt leeg is schijnt dus 6 uur te duren.
hwn schreef:Gini schreef:Mmmm, ik snap je vraag en denk inderdaad dat af en toe een langer interval geen kwaad kan, zeker in de winter zal mijn paard vast ook wel eens langer zonder staan. Maar hoe je het nu schetst heeft je paard na 2 uur (meestal zelfs eerder) het hooi op. Dus zelfs al zou er vier keer hooi gevoerd worden, dan heeft je paard max. 8 uur ruwvoer. Ik weet niet zo snel hoe je dit zou kunnen oplossen, maar iedere dag verspreid 16 uur zonder ruwvoer staan, lijkt mij niet echt goed te zijn. En dan niet zozeer alleen qua gezondheid, maar ook qua bezigheid voor het paard, mentale gezondheid.
8 uur ruwvoer vind ik toch al heel wat. Ze krijgt nu 4 à 5 keer per dag een hooinetje (grootte hangt af van de tijd ertussen), op een vrije dag geef ik soms nog eentje extra, maar ze heeft zeker nog niet te weinig, en is nochtans heel laag in suiker. Mijn weegdinges is stuk, maar ik gok dat ze toch wel rond de 8 à 10 kg per dag krijgt.
Ze peuzelt ook wel wat aan de randjes van de piste, hoofd tussen de omheining en reiken maar, en ik laat haar ook wel eens wat "grasmaaien" in de stapmolen. Ik overweeg om haar toch een afgevreten stukje wei te geven (nee, lang gras is voor haar echt een no go), dat ging al altijd goed, maar ik twijfel nog, ze is amper een week van de pijnstillers.
superpony schreef:Die van ons staan 24/7 op onze pp met onbeperkt hooi en nooit problemen. Ook mn ex hb pony heeft nooit meer problemen gehad. Overleden met 23 aan iets anders.
Vroeger..........Tja. toen stonden onze pony's op stand op stro, kregen 3x per dag 1 plakje hooi en 3x per dag een schep biks en of haver. Zomers de wei op en 's winters hele dag op stand.
Problemen? Tja.......wat wisten we? Veel minder dan nu en we konden ook echt niet alles al onderzoeken en ook daar werd ook minder aan uitgegeven.
Soms waren paarden gewoon vervelend.
Wat de handelaar aan paarden binnen bracht, was af en toe echt drama en die verdwenen dan weer......
Paarden worden te dik door verkeerd voeren en te weinig beweging. Vooral dat laatste. Als paarden de gehele dag wat te doen hebben, moeten bewegen om eten te vinden etc, zijn er ook echt momenten dat ze stoppen. Ook obesitas,hb, ir paarden.
Ik heb mijn ruin diverse keren streng laten afvallen en werd hij echt niet beter van. Dieet aangepast met oa meer eiwitten en meer beweging gegeven, ondanks zijn oude blessures en hij bleef jaren stabiel.
Van steeds minder aanbieden, krijgen ze meer behoefte, gaan juist sneller eten, want ze weten nooit wanneer ze weer krijgen. Zeker op stal waar ze niet zelf op zoek kunnen. Die van ons maaien nog kantjes, eten van bomen en struiken ( niet giftig uiteraard ) etc.
Het is eigenlijk heel zielig om ze lang zonder eten te laten staan en te dikke paarden uit te hongeren door gebrek aan gevarieerd dieet en genoeg beweging.
superpony schreef:Maar soms moet je verder terug. Het is niet altijd jouw schuld. Een paard heeft een verleden en ook als het toen verkeerd is gevoerd en gehouden, kan je daar nog lang de problemen van ervaren.
Wij hebben ook de vorige paarden van stal naar 24/7 buiten gezet en altijd onbeperkt hooi. Er zit ook verschil in het hooi bijv.
En de samenstelling van de kudde kan bepalend zijn.
Onze quarters zijn familie en echt gek op elkaar. Maar de merrie van 14 die er als laatste bijgekomen is, is wel heel bepalend geweest. Normaal aten onze paarden alle hooi netjes op. Nu trekt zij haar neus ervoor op en dan eet de rest ook moeizaam. Alleen broer kiest soms tussendoor zijn eigen weg.
Wij zijn nog lang niet klaar met aanplanten, maar ik zie ze al heel veel snoepen van planten, bomen en struiken. Dat valt ook onder voeren en in die tijd staan ze dus niet met hun neus in de bak. Als dat voldoende aanwezig is, kan je ook minder hooi aanbieden.
Als ze maar wat te doen en te knabbelen hebben. NJiet alles hoeft buikvulling te zijn. En ook mentaal is het zoeken, scharrelen en eten vinden echt belangrijk.