Hengstigheid verminderen/onderdrukken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:45

k_m schreef:
Achaiah schreef:
Je kunt trouwens de ruinen ook monnikspeper geven TS, kunnen ze ook een stukje minder mans van worden.

Werkt dit ook effectief? Mijn ruin is goed onder controle te houden, maar alle andere paarden reageren extreem hengstig sinds hij bij ons gestald staat. Is gecontroleerd en geen klophengst, maar de merries zijn compleet verliefd op hem. Zou misschien wel fijner zijn voor hem ook als dit zou helpen?

Zou ik niet helemaal durven zeggen, zal per paard verschillen, die van mij zijn helemaal niet mans, het is puur de merrie die extreem hengstig van ze word en zich hele dagen staat aan te bieden en echt vervelend word :+ de ruinen doen daar verder helemaal niks mee, de monnikspeper helpt bij haar goed. maar heb het ooit bij een vorig paard als tip gekregen, die was wel hengst volgens hemzelf. Hielp toen iets.

anjali

Re: Hengstigheid verminderen/onderdrukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:58

Verandering van kuddesamenstelling en al of niet tijdelijk op andere wei zetten lijkt me veel beter dan allerlei kunstgrepen aan de paarden zelf die negatieve bijwerkingen zouden kunnen hebben.

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 14:02

Het is een kruid. Het is puur homeopathisch dus al die kunstgrepen en bijwerkingen is niet van toepassing. Niks mis met het ondersteunen van zo’n merrie want is voor ze zelf ook geen pretje.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 14:16

anjali schreef:
Verandering van kuddesamenstelling en al of niet tijdelijk op andere wei zetten lijkt me veel beter dan allerlei kunstgrepen aan de paarden zelf die negatieve bijwerkingen zouden kunnen hebben.

Waarom zou het wegsturen / afzonderen / bijnemen van andere paarden zonder garanties op verandering een beter idee zijn dan de merrie een supplement bij te geven of een kleine, relatief pijnloze ingreep te doen?
Mijn ervaringen hier zijn dat veranderingen van kuddesamenstellingen altijd veel kans geeft op gerommel (bijten/trappen) en minstens 1-2 maand nodig heeft om te stabiliseren, zelfs uitgaande van veel ruimte en onbeperkt gras en hooi. Zou dus altijd mijn laatste optie zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 14:29

Heel eerlijk, ik vind 3 ruinen met 1 merrie samen zetten nooit een goed idee.
Dan eerder andersom, 3 merries en 1 ruin. Dat is relaxed. Maar dat gaat niet bij de ts
Nu heb je en de kans de ruinen elkaar hard aan pakken om de hengstige merrie plus je merrie schade op kan lopen door gruizige ruintjes. Dus wat is nu slim?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 14:48

anjali schreef:
ruitje schreef:
Ik heb goede ervaringen met regumate en een knikker laten inbrengen :)

Op de site van Paard Natuurlijk staat dat een DA zei tegen ieman die daar naar informeerde (knikker inbrengen) zei dat je dat beter niet kunt doen omdat het grote kans op infectie geeft en de knikker alleen operatief te verwijderen is. Ik zou in het geval van ts de samenstelling van de groep paarden veranderen.Overigens,als je een paard verkoopt,vertel je er dan bij dat er een knikker inzit?

Ik luister liever naar mijn dierenarts dan naar iemand die iets heeft gehoord en dat op die site zet :) .

Ik heb al meerdere malen een paard met een knikker gehad en die hebben geen infectie gehad of iets operatief moeten laten verwijderen, sterker nog, ik heb de knikker ook wel eens teruggevonden in de stal :+

Zoiets hoor je wel te vertellen ja bij verkoop, net zoals je paard dus blijkbaar alleen in een vrij specifiek samengestelde kudde kan staan. Vind ik persoonlijk lastiger bij de verkoop dan een probleem wat met een kleine handeling is opgelost. Maar daar is iedereen natuurlijk anders in :)

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 14:59

Ik geef monnikspeper van de online drogist, gewoon hele korrels, ik start met een klein beetje want ze vind het niet echt lekker, is nogal scherp!
Ik geef het 3 weken en stop daarna en start weer als het nodig is.
Kruiden moet je niet voortdurend geven, na 3 weken een pauze inlassen, werkt hier echt goed, want ze gedraagt zich als een hengst naar mijn andere merrie en een paar dagen na het starten is dat over.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 20:41

Popstra schreef:
Heel eerlijk, ik vind 3 ruinen met 1 merrie samen zetten nooit een goed idee.
Dan eerder andersom, 3 merries en 1 ruin. Dat is relaxed. Maar dat gaat niet bij de ts
Nu heb je en de kans de ruinen elkaar hard aan pakken om de hengstige merrie plus je merrie schade op kan lopen door gruizige ruintjes. Dus wat is nu slim?

Laat ik voorop stellen dat ik dit ook niet de beste samenstelling vind, al is mijn paard verder echt super makkelijk. Voorheen stonden ze met 2 ruinen en 2 merries. Dat ging wel prima. Nu is dus 1 merrie weg, waarvoor de ruin is terug gekomen die er bovenop springt. Van hem staat ze ook bijna gelijk te pissen...

Iets eerder werd er iets gezegd over een klophengst. Aan die mogelijkheid heb ik nog helemaal niet gedacht... Ik ga eens bij de andere eigenaar vragen.

Eten jullie paarden monnikspeper wel goed? Mijn dame is nogal kieskeurig... :Y)

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:58

Die van mij vind het niet lekker, met een klein beetje beginnen door iets wat ze lekker vind

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:10

Achaiah schreef:
Het is een kruid. Het is puur homeopathisch dus al die kunstgrepen en bijwerkingen is niet van toepassing. Niks mis met het ondersteunen van zo’n merrie want is voor ze zelf ook geen pretje.

Volgens mij is het voeren van monnikspeper redelijk gebruikelijk en kan het inderdaad geen kwaad om te proberen in deze situatie. Maar dat iets een kruid is of natuurlijk is is natuurlijk niet echt een argument voor de veiligheid of werkzaamheid ervan. Kruiden geneeskunde is niet helemaal hetzelfde als homeopathie daarbij gebruikt men vaak verdunningen die weinig werkzame stoffen bevatten. Kruiden en planten kunnen echter gewoon hoge concentraties stoffen bevatten die een uitwerking hebben op het lichaam en die moeten ook gewoon in de juiste situatie in de juiste dosering gebruikt worden, het is niet altijd milder of veiliger dan een andere behandeling.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:30

Klopt helemaal liedje

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:38

Ik meng de Monnikspeper door een beetje slobber.

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:49

Je hebt van NAF ook de Oestress, misschien is dat iets voor je merrie?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 21:20

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 21:31

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 21:39

Hier goede ervaringen met de regumate.
Paard was heel onregelmatig en veel te lang achtereen hengstig, met rijden gewoon echt vervelend gedrag. Ze had er duidelijk gewoon veel last van. Naf oestress geprobeerd maar deed helaas niks.
Op aanraden van de da gescand om te kijken of er wat zat wat haar dwars zat. Was gelukkig niet het geval. Door de regumate binnen een paar dagen een compleet ander (in positieve zin) paard. Begonnen ergens in februari, in oktober heel langzaam afgebouwd en daarna ook niet meer nodig geweest, daarna netjes om de 3 weken hengstig en ook prima te hendelen qua gedrag. Hier ging het wel om een jong paard wat waarschijnlijk door alle veranderingen de regelmaat er niet in kreeg (van de wei af uit de groep, naar stal, doorverhuisd naar mij, zadelmak gemaakt etc.)

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:27

VITALstyle heeft ook een nieuw product voor de hengstigheid, HormoonBalans.
Ik heb dit getest bij een van mijn merries die altijd last heeft van de hengstigheid en zichzelf echt in de weg zit.
Ze is hiermee een stuk stabieler en blijer. :j
https://www.vitalstyle.nl/paard/paarden ... moonbalans

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 10:33

Ik heb helaas nog even geen tips voor je, maar ik volg graag even. Na 6 jaar amper last van hengstigheid te hebben gehad (alleen aan de plakbillen merkte ik het) nu ineens sinds vorige week extreem hengstig maar zonder plakbillen! Hebben anderen dat ook? 8x stilstaan met rijden om te piesen, in 10 minuten. Het verschil van ineens 25graden temperatuur zal ook erg meespelen. Ik denk dat ik Phytonics ga geven ter ondersteuning.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:59

Misschien een nieuw paard op stal?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 12:19

Monnikspeper is het enige wat iets deed tegen extremen bij mijn merrie (ook dekkende ruin erbij) en verder exact zelfde verhaal als jij.

Alleen merrie heeft ook gevoelige darmen en daar werkte de peper ook in door in negatieve zin. Dus heb het omgedraaid. De ruin staat aan de monnikspeper. Merrie vond het ook vies (met slobber lukt) maar ruin vreet alles waarvan hij vermoed dat het eetbaar is.

Verder spray ik haar staart in met water, hertshoornolie en tea tree.

Frambozen blad en kamille helaas niet gewenste effect. Moodymare ook niet voldoende.

Misschien moet ik haar gewoon laten dekken dit jaar haha.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 14:51

Ik heb de emmer monnikspeper van jesito overgenomen, dus vanaf vanavond ga ik het voeren. Ben benieuwd of ze het eet, want ik heb zo'n kieskeurige dame... Klein beetje slobber maken dus.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 21:47

Roquen schreef:
Ik heb de emmer monnikspeper van jesito overgenomen, dus vanaf vanavond ga ik het voeren. Ben benieuwd of ze het eet, want ik heb zo'n kieskeurige dame... Klein beetje slobber maken dus.

Succes, hoop dat het werkt voor je paard.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 21:59

Monnikspeper heeft naar mijn weten wel zo'n 14 dagen nodig voor je wat gaat merken.

Ik gaf altijd merrie support van de paardendrogist. Maar dat is ook monnikspeper.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 22:29

Het kan wel twee cycli duren, voordat je verschil merkt.

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:01

nikysa90 schreef:
Ik heb helaas nog even geen tips voor je, maar ik volg graag even. Na 6 jaar amper last van hengstigheid te hebben gehad (alleen aan de plakbillen merkte ik het) nu ineens sinds vorige week extreem hengstig maar zonder plakbillen! Hebben anderen dat ook? 8x stilstaan met rijden om te piesen, in 10 minuten. Het verschil van ineens 25graden temperatuur zal ook erg meespelen. Ik denk dat ik Phytonics ga geven ter ondersteuning.

Hier ook. Ze was net hengstig geweest, het zonnetje gaat schijnen en *bam*: verliefd op de hele stal. Maar waar ze de afgelopen maanden vooral wat sneller gepikeerd was, is ze nu juist enorm knuffelig. Zelfs naar haar buurman, waar ze normaal echt niets van moet hebben :')

Ze staat overigens sinds een week op de monnikspeper, ik ben benieuwd of het verschil gaat maken! :o