SUSANNEx schreef:Goedemorgen bokkers!
Via een facebookaccount (zal de naam even niet noemen) kreeg ik onderstaand artikel door. Ik schrik er toch best van, aangezien mijn paard het jaren goed doet (naar mijn idee) op pulp en het ook door diverse klinieken en experts in aangeraden.
Ik dacht dat juist het punt was, dat pectine uit de pulp zorgt voor een betere darmbalans en aanmaak van goede darmbacteriën.
Hoe denken jullie hier over?
"Een veel voorkomende situatie: een paard dat te mager is, waarbij de dierenarts komt en zegt:
"zet maar op de bietenpulp, dan komt die wel op gewicht".
En dat klopt, je paardje zal inderdaad in gewicht toenemen, maar.... helaas is dit geen gezónd gewicht.
Hoe zit dat dan precies?
Om een lang verhaal kort te maken:
de bietenpulp zorgt voor sterfte van een deel van de goede darmbacteriën, waardoor er veel afvalstoffen vrijkomen. Verder ontstaat er een darmdysbiose wat o.a. resulteert in een verstoorde ontgifting (het gaat te ver om dit proces in detail in deze mail uit te leggen).
Dan heb je dus EN méér afvalstoffen EN een slechter ontgiftingsmechanisme......
Dat is dubbel op fout!
Het magere paardenlijf komt deze afvalstoffen dus niet kwijt, en heeft als enige oplossing: om ze op te slaan.
Het opslaan van de wateroplosbare afvalstoffen gebeurd in het (lymfevocht) tussen de cellen en voornamelijk in het onderhuids bindweefsel.
Waardoor je paard dus letterlijk opzwelt!!!
Dus je paard komt inderdaad bij van Bietenpulp, maar dit is zeer óngezond gewicht. En zorgt op lange termijn voor veel problemen.
En ja, er zijn ook genoeg gevallen waarbij er geen klachten ontstaan, of dat de klachten niet herkend worden of niet gerelateerd worden aan een minder goed voermanagement, of dat het paardje misschien niet de leeftijd haalt die je gehoopt had (voordat de klachten optreden).
Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die hun hele leven heel hard gewerkt hebben, ongezond hebben gegeten, hun leven lang hebben gerookt, en 'nooit ergens last van hebben gehad'.
Maar misschien ben jij wel net zoals ik en wil je echt een gezond lijf en gezonde geest, zowel voor je paardje als voor jezelf. Dan hoop ik dat je dit heel interessant en verhelderend vond!"
Dit is de samenvatting van het artikel die ik later ontving, het artikel zelf was wat langer en ging er wetenschappelijk dieper op in.
weet je dan wel hoeveel suiker er nog inzit??
lijkt me noodzakelijk om te weten ivm insuline resistentie ontwikkelen wat weer voor andere zorgen kan zorgen - is ook weer bij elk paard anders-