Ponys op 24 7 track zonder weidegang

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:33

Sclimpre wat bedoel je? Kunnen ook andere dingen zijn.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:36

Maartje1990 schreef:
Sclimpre wat bedoel je? Kunnen ook andere dingen zijn.

Voor de meeste paarden bestaat het grootste deel van hun ruwvoer uit hooi.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:39

Als je gaat kijken bij de koudbloeden, paarden met CPL.. voor zo'n paarden is het eigenlijk het beste om helemaal geen gras binnen te krijgen. En dat is al best een grote groep 'uitzonderingen'.
Wij hebben voor onze CPL'er destijds speciaal gras gezaaid, met extra weinig suikers/traag groeiend/taai gras met veel kruiden. Toch had hij, ondanks het graasmasker en speciaal gras, elk voorjaar/zomer duidelijk flink last. Het is erg lastig kiezen wat belangrijker is; de lol van het grazen of de pijn aan de benen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ponys op 24 7 track zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:41

Maar hoe zouden die paarden dan leven in de natuur, waar ze traag groeiend gras eten, zeker in de lente?
Of hebben wij mensen ze kapot gefokt als het ware? Echt een vraag uit interesse.

Kijk 24/7 op gras is wat anders dan even wat kunnen snacken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:43

DuoPenotti schreef:
Meestal zijn dit soort uitspraken afkomstig van mensen die te weinig grond hebben, daar toch de paarden op houden en dan smoesjes oplepelen om het goed te praten.

Ik ken genoeg mensen met paarden die niet zomaar op het gras kunnen en die echt voldoende wei hebben.
Denk je dat ik het niet zonde vindt dat mijn kleintje niet 24/7 op de wei kan?
Dat ik zomers extra aan hooi moet betalen of moet betalen voor maaien/hooien/balen terwijl ik gras genoeg heb.

Kennis van heeft wel minder grond en heeft daar 2 paardjes op staan (op zand) die zij heeft aangeschaft waarvan bekend is dat ze niet op gras mogen.
Dat vind ik dan een prima oplossing.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:46

Maar ik heb het niet over 24/7 Brainless. (staan die van mij ook niet)
Het gaat hier over helemaal niet, niet eens af en toe. En er staat geen medische reden bij.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:46

DuoPenotti schreef:
Maar hoe zouden die paarden dan leven in de natuur, waar ze traag groeiend gras eten, zeker in de lente?
Of hebben wij mensen ze kapot gefokt als het ware? Echt een vraag uit interesse.

Veel gefokte paarden kunnen niet leven in de vrije natuur.

En in de natuur is het normaal dat bv een shet in de zomer zich dik eet en in de winter veel vet verliest en "mager" de winter uitkomt, omdat er dan amper wat te eten is.
In de lente komt het gras langzaam op en zo wennen ze aan het vette gras.
Zeker drachtigheid voorkomt HB (een veulen aan de voet zorgt voor eiwit afname) en hengsten verspillen energie door hun kudde te verdedigen (en te dekken).

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:48

Ja precies, maar dan is het gras niet het slechte, precies dat bedoelde ik :D

En ik heb ze ook te vet in de winter hoor, dus ben geen haar beter.
Maar om nu te doen dat zoveel paarden niet tegen gras kunnen, neeh.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:49

8nnemiek schreef:
Als je gaat kijken bij de koudbloeden, paarden met CPL.. voor zo'n paarden is het eigenlijk het beste om helemaal geen gras binnen te krijgen. En dat is al best een grote groep 'uitzonderingen'.
Wij hebben voor onze CPL'er destijds speciaal gras gezaaid, met extra weinig suikers/traag groeiend/taai gras met veel kruiden. Toch had hij, ondanks het graasmasker en speciaal gras, elk voorjaar/zomer duidelijk flink last. Het is erg lastig kiezen wat belangrijker is; de lol van het grazen of de pijn aan de benen.

Als je die keuze moet maken, dan wil dat toch zeggen dat er ofwel met de weide iets mis is, of dat er met het paard iets mis is?
In de natuur zijn er ook geen graasmaskers en gaat het van heel schraal voedsel in de winter naar heel voedzaam voer in de lente. Het feit dat de voorouders van onze paarden dat overleefden wil toch zeggen dat het niet aan het dier 'paard' ligt, maar wel aan wat wij ervan gemaakt hebben?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:55

Maar "helaas" krijg je 144 achter je aan als je je shet niet bij voert in de winter.
En de meeste paarden worden gebruikt, dus geen eten geven is ook geen optie :+

Ik heb er geen problemen mee als paarden lekker buiten kunnen lopen met beschutting, hier en daar wat te knabbelen hebben, niet alleen staan, de ruimte hebben enz.. dan dat paarden op de wei moeten.
Dat is makkelijker te houden dan elke x in de gaten te houden.. vandaag wel/niet op de wei, hoe lang graasmasker wel of niet, niet vergeten ze er af te halen enz.

En dan bedoel ook echt de ruimte hebben en niet een plekje van 10x10.

Maartje1990

Sclimpre schreef:
8nnemiek schreef:

Als je die keuze moet maken, dan wil dat toch zeggen dat er ofwel met de weide iets mis is, of dat er met het paard iets mis is?
In de natuur zijn er ook geen graasmaskers en gaat het van heel schraal voedsel in de winter naar heel voedzaam voer in de lente. Het feit dat de voorouders van onze paarden dat overleefden wil toch zeggen dat het niet aan het dier 'paard' ligt, maar wel aan wat wij ervan gemaakt hebben?

Dat is niet waar wat je nu zegt. Het "gras" dat wordt gegeten door paarden in een voor hen natuurlijke omgeving is praktisch hooi.

Kidde

DuoPenotti schreef:

Heel simpel; die gaan dood in de natuur, dat is nou eenmaal natuurlijke selectie. Als ze zich hoefbevangen eten redden ze de winter niet eens waarschijnlijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:57

'Kapot gefokt', misschien deels ja.. Maar vooral ook survival of the fittest denk ik. Een paard dat gevoelig is voor hoefbevangenheid, of CPL, of PSSM, of weet ik wat voor kwaaltjes, zal in het wild niet oud worden, dus houd je alleen sterke dieren over die er wel tegen kunnen. En (wilde) paarden schijnen inderdaad beter tegen suikers te kunnen als ze drachtig zijn.
Wat ook zal meespelen is dat het 'wilde' gras op veel plekken van zichzelf al heel grof van structuur is, dat is al bijna hooi.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 19:00

@Sclimpre
Tja... trekpaarden leefden niet in het wild, die zijn zo gefokt.
En paarden in het wild trekken op een dag veel meer rond, van water naar eten, heuvel op en af, ook verbruiken ze veel energie met dracht/voeden en hengsten met verdedigen/dekken.

Je kan met een PP een gedeelte nabootsen, maar nooit zoals in het "echt".
Mijn arabier doet het prima bij 30 graden en bij (vries)kou, maar (langdurig) regen/wind kan hij niet tegen.
Want zo is hij gebouwd, echt vet krijgt hij niet op zijn botten.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 19:01

Het ligt ook echt aan het alternatief, 24/7 buiten met goede schuilgelegenheid en onbeperkt ruwvoer zou altijd mijn voorkeur hebben over bv. 6-7 uur weidegang en de rest van de tijd op stal staan. Veel 24/7 buiten locaties bieden geen goede schuilgelegenheid of droge plek in de winter. Dan zou ik ze ook lekker naar huis halen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 19:11

8nnemiek schreef:
'Kapot gefokt', misschien deels ja.. Maar vooral ook survival of the fittest denk ik. Een paard dat gevoelig is voor hoefbevangenheid, of CPL, of PSSM, of weet ik wat voor kwaaltjes, zal in het wild niet oud worden, dus houd je alleen sterke dieren over die er wel tegen kunnen. En (wilde) paarden schijnen inderdaad beter tegen suikers te kunnen als ze drachtig zijn.
Wat ook zal meespelen is dat het 'wilde' gras op veel plekken van zichzelf al heel grof van structuur is, dat is al bijna hooi.

Een gezonde fokkerij imiteert ook de survival of the fittest, door enkel met gezonde paarden verder te fokken. Rassen waar veel problemen voorkomen zouden toch eens kritisch naar hun fokprogramma moeten kijken. Dat geldt uiteraard niet alleen voor paarden.
En de weide moet dan maar aangepast worden aan het paard, en niet het paard zich laten aanpassen aan de weide.
Ik vind het oprecht verdrietig dat er paarden zijn die omwille van hun gezondheid niet mogen grazen. Als ik naar onze paarden kijk is dat toch het moment dat ze zich het best in hun vel voelen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 19:46

Ja precies, dat kritisch kijken naar het fokken lijkt de laatste jaren behoorlijk vergeten te zijn.
En ik begrijp dat ze mensen die ze nu hebben er het beste van moeten maken hoor :j

Ik heb er zelf ook 1 hoefbevangen gehad, jaren terug.
Maar nu met graasmasker kan hij toch elke dag, 365 dagen in de week grazen.
En het inderdaad zijn geluksmomentje.
Helemaal niet zou voor mij ook geen fijn paarden houd gevoel zijn.
En al helemaal niet bij voorbaat zoals ik de openingspost wel lees.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 21:02

Inderdaad DuoPenotti. Het is al vervelend genoeg als er een medische oorzaak is dat een paard nooit op het gras kan. Om dat dan als excuus te gaan gebruiken puur omdat de plek waar een paard gehouden wordt eigenlijk niet geschikt is.....triest :(

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 21:59

Ze mogen inderdaad wel wat meer op gezondheid fokken ja. Maar kwalen als hoefbevangenheid en CPL komen pas op latere leeftijd tot uiting, en daar is ook niet op te testen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:10

Geen jonge hengsten gebruiken zou al een hoop helpen, of een stevige dekrestrictie. Pas vanaf 10 jaar ruimer mogen dekken indien CPL-vrij. Overigens ben ik heel nieuwsgierig of er enige connectie tussen PSSM1 en CPL zit, het zou mij niet eens echt verbazen.

Maar meer bloedspreiding zou ook helpen. Eigenlijk zou ik bij rassen met zoveel gezondheidsproblemen als het Nederlands trekpaard uberhaupt geen premies meer willen op basis van uiterlijk, maar puur op gezondheidkenmerken. PSSM1 verplicht keuren en bij homozygoot lijder maar maximaal 4 veulens (merrie/hengst) en alleen gecombineerd met vrije dieren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:44

Het zou mij ook niet verbazen als er een link is. Ons trekpaard had beide.
Het bestuur van de club bestaat helaas uit een stel ouderwetse boeren die wel houden van wat vriendjespolitiek. Tot een paar jaar geleden was het vooral belangrijk dat de dieren gecoupeerd waren, zo niet dan kon je de eerste plek op een keuring al schudden.