Is er dan nergens meer goed hooi te krijgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:40

Ik heb hooi van eigen land en ook dat is dit jaar kort. Dit komt door de droogte en hitte. Daardoor breekt het gedroogde gras sneller (ondanks het rustiger losschudden) waardoor het veel korter is. Wij maaien altijd pas als het gras goed in het zaad staat, dus lange stelen heeft, maar dat is dit jaar niet te zien doordat het met schudden en ruggen allemaal in stukjes brak. Kwalitatief gelukkig gewoon goed spul, maar anders dan we normaal oogsten....

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:41

Citaat:
Wat ik zou willen weten is waarom het hooi tegenwoordig zo achterlijk kort is en dat er zo veel zuring in zit. Nu kan ik zuring nog wel beredeneren maar waarom zo kort? Wat doen ze in godsnaam met het maaien? 6x oogsten van 1 veld?

Boer mag blij zijn als ze afgelopen jaar 2x konden maaien voor hooi !

Als het niet groeit door droogte, zal het ook kort zijn. Als de boer heeft gemaaid en er valt alsnog een bak regen overheen moet hij misschien vaker schudden. En elke keer schudden breken de sprieten gras ook weer van.
Dat is nu eenmaal het lastige met een natuurproduct. Kan niemand iets aan doen.
Maar schaarste maakt wel dat de prijzen stijgen, dus als jij er maar €4 voor wilt betalen dan denk ik dat je dat niet gaat vinden nu.

funnyhorses

Re: Is er dan nergens meer goed hooi te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 20:48

Maar ligt het hooi dan niet te lang te drogen? Kan het niet eerder gebaalt worden of moet het echt een x aantal dagen liggen?
Mij is al eens opgevallen dat hier het hooi erg lang op de weien ligt met erge hitte. Wat zijn dan de regels van het hooi maken?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:54

Zuid-limburg : heb je dan al eens over de grens in Belgie gekeken? 3€ is hier een normaleprijs voor een klein baal hooi. Voor die prijs moet je het wel zelf gaan halen, maar dan kan je meteen de kwaliteit checken. Wij kopen vaak bij hobbyboeren, ik heb de indruk dat die meestal goede kwaliteit hebben omdat ze hun tijd nemen om bv vaak te keren.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:57

Wij hebben een boerderij en moeten er dus van leven. Hooi wordt elke dag gekeerd, we willen wel top hooi :D .

Wonen overigens niet in NL, maar hier wordt ook overal naar hooi gevraagd, vooral in kleine baaltjes. Wij hebben alleen grote rondballen.
Laatst bijgewerkt door Getup op 10-01-21 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 20:57

Wij zitten tegen de duitse grens aan, belgie is wat ver voor ons.
Zelf halen vind ik ook fijner daar gaat mijn voorkeur naar.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:59

En Huberts Hooihandel? Zitten in midden-Limburg en leveren vooral kleine pakken hooi. Zijn wel duurder met 5.50 per baal.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 21:00

beert schreef:
En Huberts Hooihandel? Zitten in midden-Limburg en leveren vooral kleine pakken hooi. Zijn wel duurder met 5.50 per baal.

Ga ik ff bekijken, merci

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 21:02

Bedoelde je Hubens uit Beesel?

Emperor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:02

Ik wordt altijd een beetje kriebelig van dit soort topics. Men wil weinig uitgeven voor een goed pakje hooi, terwijl vaak wordt vergeten hoeveel werk er in gaat zitten.

Goed grasland heeft veel onderhoud nodig, kunstmest, kali, eventueel beregening. Vaak wordt er ook nog tegen onkruid gespoten. Er wordt gemaaid, geschud, in rijen geharkt. Daarna wordt het nog geperst en op een kar gestapeld. Vanuit de kar wordt het weer opgeslagen in een schuur en dan willen mensen het ophalen of ook nog eens gebracht hebben. Conclusie: goed hooi kan echt niet uit voor €4 per pakje.. Is dit wel het geval dan gaat het vaak om lichtere pakken, of inderdaad onkruid. Ik denk echt dat je iets moet bijleggen om kwaliteit te krijgen. ;)
Laatst bijgewerkt door Emperor op 10-01-21 21:08, in het totaal 2 keer bewerkt

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:06

Het gras moet nadat het gemaaid is eerst ‘sterven’. Dan pas begint het echte drogen. Als het dan door en door droog is word het geperst. Maar als het op die dag knetter heet is met hele felle zo’n dan breek het al. Die dag moet je eerst nog schudden, dan ruggen en dan de balen pers nog. Daar gaan die krokante stengeltjes op afbreken. Eerder in een baal gaat niet, want dan is de grasstengel van binnen nog niet droog en dan is het vochtpercentage per baal te hoog. Met extreme temperaturen zoals afgelopen zomer met daarbij droogte, word het gewoon te snel krokant. Als je gewikkelde balen maakt, kan het eerder in pak en is het nog niet krokant als je gaat persen

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:07

Het hooi is nu allemaal zo kort omdat het heel droog is geweest en dan breekt het gras met het schudden en verpakken veel gemakkelijker en daardoor krijg je al die korte stengeltjes.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 21:09

Emperor schreef:
Ik wordt altijd een beetje kriebelig van dit soort topics. Men wil weinig uitgeven voor een goed pakje hooi, terwijl vaak wordt vergeten hoeveel werk er in gaat zitten.

Goed grasland heeft veel onderhoud nodig, kunstmest, kali, eventueel beregening. Vaak wordt er ook nog tegen onkruid gespoten. Er wordt gemaaid, geschud, in rijen geharkt. Daarna wordt het nog geperst en op een kar gestapeld. Vanuit de kar wordt het weer opgeslagen in een schuur en dan willen mensen het ophalen of ook nog eens gebracht hebben. Conclusie: goed hooi kan echt niet uit voor €4 per pakje.. Is dit wel het geval dan gaat het vaak om lichtere pakken, of inderdaad onkruid.

Dat geloof ik je op het woord, echt waar! Maar waarom doen vele dan de moeite om rotzooi te balen?
Vandaag een pakje los gesneden en het storte helemaal in! Ik kon het nieteens vastpakken alsof ik in zand aan het graaien was. En dit soort taferelen komt steeds vaker voor uit welke windrichting ook. Dat vond ik zorgelijk, vooral de dieren lijden eronder.
Het is ook wel dat tegenwoordig aantallen belangrijker zijn dan kwaliteit. Sinds de vertrouwde hooiboer dood is heb ik niks dan elende kwa hooi.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:10

Emperor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:23

funnyhorses schreef:
Dat geloof ik je op het woord, echt waar! Maar waarom doen vele dan de moeite om rotzooi te balen?
Vandaag een pakje los gesneden en het storte helemaal in! Ik kon het nieteens vastpakken alsof ik in zand aan het graaien was. En dit soort taferelen komt steeds vaker voor uit welke windrichting ook. Dat vond ik zorgelijk, vooral de dieren lijden eronder.
Het is ook wel dat tegenwoordig aantallen belangrijker zijn dan kwaliteit. Sinds de vertrouwde hooiboer dood is heb ik niks dan elende kwa hooi.

Geen idee, misschien omdat er anders helemaal geen hooi opbrengst is. Als ik jou was zou ik kijken of je toch ergens een baal kunt opslaan. Ik denk dat die makkelijker (goed) te verkrijgen zijn.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:24

Dit is de reden dat ik ben overgestapt op goed droge midibalen.
Ik was echt heilig overtuigt: mijn paarden krijgen kleine baaltjes droog hooi. Nouja na 200 balen met heel veel stof, schimmels en nog meer stof (met als gevolg twee hoestende paarden) was ik er klaar mee.
Heb 4 midibalen opgehaald in de buurt en dat beviel zo goed dat ik voor de winter groot heb ingeslagen.
Heel praktisch buiten opslaan en ik rol ze naar binnen en dan staan ze mooi droog als ik hooi in de slowfeeders doe. Echt top. Volgend jaar doe ik het weer zo.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:27

Het hooi is korter omdat het gras niet zo lang was ..... zo simpel is het.
Goed hooi (onverpakt) wordt in de zomer gewonnen, want er moet zon in. Het moet vaak geschud en ongeveer een week liggen - afhankelijk van het weer, het gras en de ondergrond.
Minder schudden, sneller in de pak leidt altijd tot stof of schimmel.

Verder eens met Emperor, voor een dubbeltje op de eerste rang gaat niet lukken, zeker dit jaar niet. Een prijs per pakje is overigens discutabel, het gaat om gewicht en kwaliteit. Wij halen de pakjes zelf van het land, logisch dat je dan goedkoper uit bent dan wanneer je iedere week 10 pakjes thuis laat brengen.

Tip: probeer een vaste leverancier te vinden en een goede relatie op te bouwen. Dan kun je van tevoren afspraken maken en ben je het hele jaar door verzekerd van goed hooi.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 21:37

En waar kan het aan liggen dat paarden het hooi niet willen eten?
Heb ik ook vaak gehad,ze vertikken het om een hap te nemen ookal oogde het al mooi hooi?

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:43

Qua vergelijk: hier in het westen betaal ik inmiddels 7 euro per baal, dan wordt het gebracht in pakken van 14 (in een flinke bestelling). Het is mooi, stofvrij, langstengelig en ietsje groenig. Kleinere hoeveelheden kan ik voor 6 euro de baal krijgen. Bedenk ook dat je kan besparen op hooikosten en daarna je geld alsnog moet uitgeven aan een veearts, bijv. bij longproblemen, koliek ofzo, als gevolg van slecht hooi. Ik heb het hooikostendilemma voor mezelf losgelaten, het hoort erbij heb ik besloten. Ik was (en ben met andere dingen nog altijd) zuinig -wie niet met paarden-. Maar kwaliteit betaalt zich vaak weer terug.

Ik ben al blij als het a) gebracht wordt, b) uberhaupt te krijgen is en c) ok is qua kwaliteit.
Ik heb ooit zo'n slechte hooiwinter gehad dat er gewoon geen hooi te krijgen was. Dan moet je over op wat anders. Indertijd was er niet veel anders, heb toen een halve winter luzernehooi in pakjes (plakjes) gevoerd. Dan ga je pas echt aan de kosten...

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:47

Als je geen kort en fijn hooi wil moet je op dit moment niet bij Hubens bestellen, partij is momenteel heel fijn en kort :+ Goed hooi blijft lastig, heb er ook al veel stress van (gehad). En ook een Louis Venhorst is helaas geen garantie, ook daar slechte partij gehad. Ik betaal graag voor goed hooi, maar zelfs dat is dus soms niet mogelijk.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:54

Waar in zuid-limburg zit je? ik woon ook in zuid-limburg en weet wel een paar adresjes waar je hooi kunt uithalen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:56

Het is al 2 jaar droog. En sinds die droogte is het hooi bij mijn hooiboer een stuk stoffiger. Soms zelf niet te doen.
Denk dat velen daar last van hebben. Dus uitschudden, spoelen of stomen of flink meer betalen. Maar bij goedkoop heb je kans dat je dat kan compenseren met de dierenarts

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:59

Het is ook wel dat tegenwoordig aantallen belangrijker zijn dan kwaliteit. Sinds de vertrouwde hooiboer dood is heb ik niks dan elende kwa hooi.[/quote]

het was veel te droog, kort gras veel stof, echt goed voer is best te koop, maar dat kan niet uit voor 4 euro een baaltje, daarbij limburg, zandgrond viel afgelopen jaar echt niet mee daar iets goeds van te maken, ik heb voer bij moeten kopen 65 euro per pak |( , veel te duur maar echt super kwaliteit

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:00

belle_boef schreef:
Het is al 2 jaar droog. En sinds die droogte is het hooi bij mijn hooiboer een stuk stoffiger. Soms zelf niet te doen.
Denk dat velen daar last van hebben. Dus uitschudden, spoelen of stomen of flink meer betalen. Maar bij goedkoop heb je kans dat je dat kan compenseren met de dierenarts

voer uit de altijd natte polder was hier dit jaar super, droogte doet ind veel af aan kwaliteit

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 22:03

Maar waar zit de garantie dat ik goed of beter hooi heb als ik 7 euro of meer ga betalen? Dan ben ik toch dom als iedereen roept dat het aan de warme zomers lugt dat het zo slecht is? Dan betaal ik toch niet het dubbele voor dezelfde ergernis.