Pavo nature’s best samen met pavo vital.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:25

Vervelend hoor!
Ik zou ook gaan voor een ruwvoervervanger om bij te geven, en daarnaast inderdaad nature's best bij geven, of de basisbrok verhogen naar een kilo per dag. De vital zou ik dan ook blijven voeren, Pavo heeft zelf in een video uitgelegd dat je dit pas niet meer nodig hebt als je 1,5 tot 2 kg brok/muesli per dag voert, en daar zit je niet op.

Bijbetalen voor meer ruwvoer kan, maar als ik zie hoe de stalhouder reageert dan is het maar de vraag of ze voor die 40 euro echt aanzienlijk meer ruwvoer gaan geven. Ze lijken er zelf niet achter te staan, dus als je dan een plukje per dag extra krijgt is dat ook niet de moeite.
Voordroog is over het algemeen genomen best voedingsrijk, de gemiddelde fjord groeit daar van dicht, dus dat die van jou nog steeds te mager en onbespierd is, doet mij wel vermoeden dat ze echt vrij weinig krijgt.

Als je zelf de ruwvoervervanger bijvoert heb je zelf in de hand hoeveel ze krijgt.
Hopelijk vind je snel een stal die beter bij je paard past!

cupido1996

Re: Pavo nature’s best samen met pavo vital.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:42

Ik zou als ik jou was vooral het advies van Mizora volgen. Zij heeft zeer veel kennis van paardenvoeding en geeft doorgaans goede adviezen.

Daarbij is Sojaschroot niet duur, dus is dit ook nog eens een van de goedkoopste oplossingen om je fjordje was bespierder en ronder te krijgen.

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 17:12

In heb gras-mix en meusli gehaald. Nu hopen dat haar dat gaat helpen. Iedereen enorm bedankt voor de tips!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 17:49

Thokkadisje schreef:
Veel paarden zijn te vet, en te vet zijn is niet gezond. Ons beeld is vertekend en vele paarden die er 'goed uitzien' zijn eigenlijk gewoon te dik.
Een jong paard dat nog niet werkt ziet er niet zo 'vol' uit als een paard dat goed in de spieren zit. Veel mensen noemen dat schraal. Maar een jong paard wil je echt niet te dik hebben, dat is een aanslag op het lichaam.

Ik vind het opvallend dat hier meteen naar de stalhouder gewezen wordt, zonder het paard in kwestie te kennen of er überhaupt een foto van gezien te hebben. Het dier krijgt volgens de TS 4x per dag hooi, dat is 1 á 2x meer dan de gemiddelde stal.

Als het om de fjord je profiel gaat zou ik oppassen met veel krachtvoer. Zulke types doen het prima op hooi en een vitamine brokje met bietenpulp of lucerne.

Als je 4x per dag voert en niet wil zeggen hoeveel, weet je dus niet of het voldoende is. Dan kan je wel 6x een plukje geven, maar staat een paard alsnog te lang zonder en krijgt te weinig binnen.

De rest moet uit bewegen komen. Je krijgt geen bespiering als een paard op stal staat.

TS, ik vind de fjord ook te schaal, maar ook erg jong ogen, dus die heeft ook nog tijd nodig. Vooral ook veel buiten laten lopen.

Grasbrok als aanvulling is altijd goed in dit geval en dan kan je daar bovenop wat aan de eiwitten doen, want je paard heeft wel bouwstenen nodig.

40 euro is veel, maar 2/3 zakken voer is net zoveel en je wil liever dat je paard aankomt van ruwvoer dan van brok/muesli. Ik zou ook zeker daar niet meer van gaan geven.

Maar ik heb er bovenop gestaan dat iemand flink betaalde voor extra hooi en dat niet kreeg.

Een stal moet zijn prijzen berekenen op de kosten en daar hoort gewoon bij te zitten wat minimaal nodig is. Als je een 3 jarige, vol in de groei op stal krijgt, weet je wat die nodig heeft en dan moet die dat ook echt krijgen. Daar nu op bezuinigen kan echt effect hebben op het skelet en de algehele gezondheid.

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 18:37

superpony schreef:
Thokkadisje schreef:
Veel paarden zijn te vet, en te vet zijn is niet gezond. Ons beeld is vertekend en vele paarden die er 'goed uitzien' zijn eigenlijk gewoon te dik.
Een jong paard dat nog niet werkt ziet er niet zo 'vol' uit als een paard dat goed in de spieren zit. Veel mensen noemen dat schraal. Maar een jong paard wil je echt niet te dik hebben, dat is een aanslag op het lichaam.

Ik vind het opvallend dat hier meteen naar de stalhouder gewezen wordt, zonder het paard in kwestie te kennen of er überhaupt een foto van gezien te hebben. Het dier krijgt volgens de TS 4x per dag hooi, dat is 1 á 2x meer dan de gemiddelde stal.

Als het om de fjord je profiel gaat zou ik oppassen met veel krachtvoer. Zulke types doen het prima op hooi en een vitamine brokje met bietenpulp of lucerne.

Als je 4x per dag voert en niet wil zeggen hoeveel, weet je dus niet of het voldoende is. Dan kan je wel 6x een plukje geven, maar staat een paard alsnog te lang zonder en krijgt te weinig binnen.

De rest moet uit bewegen komen. Je krijgt geen bespiering als een paard op stal staat.

TS, ik vind de fjord ook te schaal, maar ook erg jong ogen, dus die heeft ook nog tijd nodig. Vooral ook veel buiten laten lopen.

Grasbrok als aanvulling is altijd goed in dit geval en dan kan je daar bovenop wat aan de eiwitten doen, want je paard heeft wel bouwstenen nodig.

40 euro is veel, maar 2/3 zakken voer is net zoveel en je wil liever dat je paard aankomt van ruwvoer dan van brok/muesli. Ik zou ook zeker daar niet meer van gaan geven.

Maar ik heb er bovenop gestaan dat iemand flink betaalde voor extra hooi en dat niet kreeg.

Een stal moet zijn prijzen berekenen op de kosten en daar hoort gewoon bij te zitten wat minimaal nodig is. Als je een 3 jarige, vol in de groei op stal krijgt, weet je wat die nodig heeft en dan moet die dat ook echt krijgen. Daar nu op bezuinigen kan echt effect hebben op het skelet en de algehele gezondheid.

Ik begrijp helemaal wat je zegt. Ik had er misschien even bij moeten vermelden dat ik nu al hetzelfde bedrag betaal als dat de prijs voor een paard in een paardenbox is. En dus voor in haar ogen een paarden hoeveelheid aan hooi. Maar aangezien dat dus toch niet genoeg is. Vind ik nog een keer €40 gewoon echt teveel. En of ze het dan echt krijgt is natuurlijk de vraag. Laat ik het zo zeggen. Dat ze de hoeveelheid krijgt wat de paarden krijgen dat geloof ik. Omdat vergeleken met de grote paarden mijn paardje ook rond oogt. Alleen is ze dat niet.
Ik wil alleen niet teveel slecht over ze praten het zijn verder hele aardige mensen. Ze hebben alleen een beleid die gewoon niet bij ons past. Ik ben een van de 2 pensionklanten de overige paarden zijn van hun zelf
En ik geloof ook echt dat ze hun best doen.
De stap van pony* naar paarden hooi was al een lastig dingetje. Dus om nu weer te komen dat het niet genoeg is gaat niet werken. Dat weet ik omdat er eerder dit jaar iemand met ruzie is vertrokken om dezelfde reden.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 18:45

Paard op de foto is inderdaad wat schraal maar vind ook de buik heel ‘leeg’ en opgetrokken. Hier zou ik als eigenaar niet blij mee zijn en dit ga je ook niet oplossen met een schep muesli. Ik zou je eigen koppigheid even aan de kant schuiven en die 40 euro per maand betalen totdat je een andere stal hebt, in het belang van je paard. Of kijk of je zelf ergens hooi kan kopen en opslaan. Elke dag een net flink vullen en zelf in de stal hangen.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 20:33

Als ik de recente foto's vergelijk met de foto's in je profiel, schrik ik best wel.

Op de foto's in je profiel vind ik haar er veel beter uitzien. Zou haar daar ook ouder schatten dan op de recente foto's. En dat terwijl ze nu een jaar ouder is.

Ik weet niet of ze sinds je haar hebt op deze privé stal staat. Maar ik zou mijn conclusies trekken en zo snel mogelijk wat anders zoeken. Of ze wel of niet genoeg hooi krijgt, dat maakt niet eens uit. Ze is niet echt mager, maar vooral echt heel slecht bespierd.
Het hooi is gewoon niet geschikt voor haar. Het is te arm, er zitten te weinig eiwitten in. Sommige paarden hebben nou eenmaal meer eiwitten nodig.

En je gaat mij niet zeggen dat er in de weide omtrek helemaal geen stal beschikbaar is. Misschien moet je op wat anders een concessie doen. Maar op voer en dus gezondheid zou ik echt geen concessie willen doen. Dan desnoods maar iets minder lang naar buiten of voor mezelf iets verder weg en dat ik niet iedere dag kan komen. Maar goed voer geschikt voor mijn paard staat bovenaan.

In welke regio zoek je een stal. Misschien weet iemand hier wel iets voor je.

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 21:48

Niet beide foto’s zijn op haar vorige adres genomen.
De enige stal die plek heeft staat bekend als stal droes met dunne paarden. De overige stallen hebben geen plek. Als ik de optie had om haar ergens anders te stallen had ik dat uiteraard gedaan. Dus dat ga ik je wel zeggen. Geef me een goede reden waarom ik niet zou verhuizen als die optie er wel was? Ik vraag hier toch niet voor niks om hulp?
Ik bedoel het echt niet verkeerd. Maar je wekt een beetje de indruk dat ik vanwege mezelf niet voor een andere stalling kies. En dat valt wel een beetje verkeerd. Daar komt bij dat ik ook voor een nieuwe plek eisen heb. Ik vind om de haverklap verhuizen nou ook niet echt ideaal. En een plek waar ze weinig tot niet buiten komt is zeker geen optie. Dan heb ik een dun en een ongelukkig paard.
Vergeet niet dat ze momenteel niet echt word getraind dat speelt uiteraard ook mee met haar bespiering.
Ik ga haar nu proberen wat te ondersteunen met gras mix en meusli en hoop dat dat gaat helpen. Ondertussen zoek ik uiteraard verder naar een ander adres.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 01:44

Dat die mensen niet weten hoe ze goed moeten voeren of zelfs een paard managen wil niet zeggen dat het slechte mensen zijn. Die onwetendheid is er helaas overal.

Voor 40 euro zou je ongeveer 8 kleine pakjes hooi moeten krijgen. Dat zou ongeveer 2 pakjes pw meer moeten zijn. Dan hangt het er dus echt vanaf hoeveel kg je pony nu krijgt of dat voldoende zou zijn.

Ik snap je wel qua prijs afspraak, maar met 3 zakken voer ben je het ook kwijt.

Teveel muesli en of biks is echt belastend, dus zoek het in de ruwvoer mixen/vervangers voor nu. En ga in beweging met je pony om wat bespiering erop te krijgen. Gewoon recht toe, recht aan en dan een lekkere eiwitrijke hap.

Die van ons staan 24/7 buiten ( of binnen, wat ze willen.....) en krijgen in de winter ook bijgevoerd, ondanks onbeperkt hooi.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 01:55

Ik ga mee met superpony. Denk dat je kosten voor extra hooi echt niet (veel) meer gaan zijn dan het aanschaffen van extra zakken voer en dat het voor het paardje veel gezonder is dan vol stoppen met krachtvoer

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:34

@superpony je hebt op zich gelijk, maar ik zou er echt niet zomaar vanuit durven gaan dat ze dan inderdaad voor €40 euro extra gaan voeren, zoals ik eerder ook al benoemde.
De kans lijkt me groter dat ze dan een pluk(je) per dag extra voeren, omdat ze sowieso al vinden dat ze meer dan genoeg krijgt en omdat er niet gewogen wordt.
Dus ik snap wel dat TS daar niet voor kiest, ik zou daar zelf ook terughoudend in zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:40

Temeraire schreef:
@superpony je hebt op zich gelijk, maar ik zou er echt niet zomaar vanuit durven gaan dat ze dan inderdaad voor €40 euro extra gaan voeren, zoals ik eerder ook al benoemde.
De kans lijkt me groter dat ze dan een pluk(je) per dag extra voeren, omdat ze sowieso al vinden dat ze meer dan genoeg krijgt en omdat er niet gewogen wordt.
Dus ik snap wel dat TS daar niet voor kiest, ik zou daar zelf ook terughoudend in zijn.

Dat zeg ik toch ook al 2x? Maar in principe is het te controleren. Kom op verschillende tijden en ligt er altijd hooi?
Komt je paard aan?

En ik had een rekensom gemaakt om zelf hooi te kopen en bij te voeren.

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-20 16:02

superpony schreef:
Temeraire schreef:

Dat zeg ik toch ook al 2x? Maar in principe is het te controleren. Kom op verschillende tijden en ligt er altijd hooi?
Komt je paard aan?

En ik had een rekensom gemaakt om zelf hooi te kopen en bij te voeren.

Nou als ik overdag kom hebben ze 8-10x geen hooi.
Staan buiten overdag en er ligt nergens iets. Maakt niet uit hoelaat ik kom.
Als ik savonds kom, soms een beetje vaak niets.
Ze gaat over het algemeen tegen 4 uur naar binnen nu. Dan krijgt ze haar gewone eten en wat hooi. Maar als ik savonds ga tussen 19:00 en 21:00 uur. Heeft ze niks. Maar volgens de staleigenaar krijgt ze tegen half 10 nog een lading. Maar die hoeveelheid kan ik niet controleren. Ze krijgt geen pakjes hooi maar van een rol voordroog. Als ik het een beetje kan berekenen. Dan doen ze ongeveer 6-7 dagen met 1 rol. Daarna staat er meestal weer een nieuwe.
Voor 4 paarden die rond de 1,75m en 1,80m zijn. En 3 pony’s waaronder die van mij.
Het zijn echt geen slechte mensen dat zal je me zeker niet horen zeggen. Ze willen met alles wel helpen. Alleen krijgt ze naar mijn mening helaas wel te weinig voer.

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 16:32

Is het een mogelijkheid om zelf de porties hooi klaar te zetten? Op die manier hou je zelf controle over hoeveel er gevoerd wordt en kun je op basis daarvan misschien ook beter kijken wat er aanvullend nog nodig is? Geen idee of dit kan en of je de mogelijkheid en tijd hiervoor hebt hoor, maar wie weet is dit een optie?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 16:33

Er zijn helaas veel paarden mensen die al jaren op hun eigen eiland leven en niet ontwikkelen. Dat kom je overal tegen.

Rollen heb je in diverse gewichten, dus moeilijk te zeggen hoeveel ze op dat aantal paarden voeren. En is het heel nat of heel droog. Dat verschilt ook.

Dat er steeds niks ligt is niet goed. Maar het is daarom extra frustrerend dat je zelf niks van hooi kan bijvoeren dmv een net bijv. Een paard zonder dekens en ijzers blijft er niet snel in vast hangen. Als de stal ruim genoeg is.

Die laatste ronde kan je ook wel op je buik schrijven ben ik bang. Wij stonden ooit ergens waar we door kregen dat dit ook niet gebeurde. Alleen als het nog heel druk was, deed mevrouw een ronde.
Iemand kwam steeds laat om zelf te voeren en te controleren en toen kwamen er eerdere sluitingstijden.
Daarop heb ik 's avonds de bezem op een bepaalde manier tegen het ruwvoer aangezet en de volgende ochtend was ik er als eerste en gekeken, stond alles nogs specifiek zo.

Wij hadden andere prijs afspraak en vulden wel onze netten, maar het werd wel bevestigd hoe het er vaak aan toe gaat.
Net als dat ik op meerdere stallen heb gezien dat bij de laatste ronde er hooi en ook stro uit stallen wordt gehaald. Stallen waar men alles zelf doet en stro en hooi erbij in zat.

Ja, mensen pakken teveel. ja, mensen zijn makkelijk. Maar er zijn grenzen. Doe je het uit welzijn of echt verbruiken..........oke. Maar uit bezuinigen en paarden zonder zetten is not done.

Als je paard zolang steeds zonder ruwvoer staat, is opvangen met een ruwvoer mix leuk voor het gewicht, maar niet voldoende om problemen met maag en darmstelsel te voorkomen. Dat is ook slecht voor de groei en ontwikkeling.

Zoals wij hooi voeren zou voor een pensionstal onbetaalbaar worden en wij gooien ook veel weg wat niet meer gegeten wordt. Maar voor 40 euro extra en met echt goede afspraken, moet je toch voor nu wel een eindje komen denk ik.

Het is overigens wel lastig dat hun eigen paarden het wel altijd goed blijven doen. De stal uit mn voorbeeld gooide eigen paarden ook vol brok en muesli. Dat is niet afdoende, maar voorkomt net dat paarden er slecht uit gaan zien.
Wel gek, want is een veel hogere kostenpost dan voldoende goed ruwvoer geven.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 16:59

MissJG schreef:
Nou als ik overdag kom hebben ze 8-10x geen hooi.
Staan buiten overdag en er ligt nergens iets. Maakt niet uit hoelaat ik kom.
Als ik savonds kom, soms een beetje vaak niets.
Ze gaat over het algemeen tegen 4 uur naar binnen nu. Dan krijgt ze haar gewone eten en wat hooi. Maar als ik savonds ga tussen 19:00 en 21:00 uur. Heeft ze niks. Maar volgens de staleigenaar krijgt ze tegen half 10 nog een lading. Maar die hoeveelheid kan ik niet controleren. Ze krijgt geen pakjes hooi maar van een rol voordroog. Als ik het een beetje kan berekenen. Dan doen ze ongeveer 6-7 dagen met 1 rol. Daarna staat er meestal weer een nieuwe.
Voor 4 paarden die rond de 1,75m en 1,80m zijn. En 3 pony’s waaronder die van mij.
Het zijn echt geen slechte mensen dat zal je me zeker niet horen zeggen. Ze willen met alles wel helpen. Alleen krijgt ze naar mijn mening helaas wel te weinig voer.

Ik doe 7 a 8 dagen met een ronde baal. Voor 3 paarden en 1 shet.
Dus als zij in ongeveer dezelfde tijd dit voeren aan 4 paarden en 3 pony's, dan krijgen ze echt te weinig.

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-20 17:37

Ze heeft vorig jaar haar been door het touw van haar liksteen gehaald. En is gaan staan wachten tot de staleigenaar het touw door sneed. (Gelukkig)
Vandaar dat ze nu zeggen dat er geen net of iets dergelijks in haar stal mag hangen. Wat ik dan ook ergens wel weer begrijp.
Het nadeel is dat ik daardoor geen oplossing heb.
Ik betaal voor een paarden hoeveelheid hooi. Maar dat word eigenlijk met tegenzin gegeven. Omdat het volgens haar niet nodig is. Ik heb zelf ook niet de mogelijkheid om meerdere keren per dag heen te gaan.
En op het land moet ik dan voor alle paarden hooi gaan kopen.
Want ze staat met de 2 pony’s en 1 paard samen.
Ik begrijp echt dat dit niet ideaal is. Maar tot ik ergens anders terecht kan moet ik toch iets om het te overbruggen. :o

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 23:07

Oh heel herkenbaar hoor TS. Op elke stal is wel iets, en op veel stallen is te weinig hooi een ding is helaas ook mijn ervaring. Laatste pensionstal was een doe het zelf-stal, dat was ideaal. Nu staan de pony's aan huis en kan ik alles helemaal zelf bepalen en dat is ZO fijn _/-\o_

Maar hooicobs/ grasbrok/ slobber/ pulp whatever is allemaal vervanger van ruwvoer, of in jouw geval als aanvulling op te weinig ruwvoer. En dat lijkt me een hele goede oplossing voor de time being. Denk dat je daarmee ook goed zelf in de hand hebt hoeveel je paardje krijgt. Kan me voorstellen dat die 40 euro extra betalen voor meer hooi niet heel fijn voelt, dan weet je nog niet of ze het daadwerkelijk voeren. Met zakken ruwvoervervanger kan je gewoon uitrekenen hoeveel kilo er opgevoerd wordt in een week.
En een week met een baal voordroog voor 4 paarden en 3 pony's klinkt ook gewoon niet als genoeg. Tenminste, bij mijn weten zijn die ronde voordroogbalen altijd rond de 350 tot 400kg? Dat voerden mijn stalgenoot en ik op de laatste stal in een week als ik het me goed herinner (fries en haflinger).

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-20 23:52

Hoeveel ruwvoer vervanger zouden jullie dagelijks aanbieden? Ik kan namelijk hun vragen de meusli en gras mix te geven. Dat scheelt hun geld dus denk dat dat alleen maar word gewaardeerd. Dat is dan als vervanging van de halve kilo biks.
Maar dan zou de ruwvoer vervanger wel 1x per dag zijn.
Moet ik denken aan 1 volle schep. Of?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 00:10

Eerder aan een halve tot hele (10L) emmer aan grasmix. Een schep grasmix is vaak maar 200-300g, voor 1.5-2L voerschep. Een hele emmer is dus 1.5-2.0kg grasmix. Het is overigens niet ter vervangingvan het biks maar als aanvulling erop. Ook met de muesli. Bij meer dan 1.5kg krachtvoer (biks, slobber of muesli) moet je de hoeveelheid vital halveren en bij meer dan 2.5kg krachtvoer helemaal weglaten.

Nature's best kan 1 voerschep wel, dat is zo'n 850g met een "kilo"-schep. Maar opnieuw bovenop het huidige voer, niet in plaats van. De grasmix mag tegelijkertijd met de nature's best gegeven worden. Het is eigenlijk een soort hooi en hoef je geen rekening mee te houden qua portie-grootte. Wel is het handig het in een aantal dagen op te bouwen, dus niet in één keer heel veel maar daar minimaal een week over te doen.

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 21:07

Het word steeds erger.
Nu is me verteld dat ze smorgens geen gras mix met haar meusli willen geven. Want dan duurt het te lang voordat ze naar buiten kunnen. Vind het zo jammer maar het word echt tijd voor iets anders. Of ben ik nu zo raar?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 21:14

jeetje , nee je bent niet raar, belachelijk,dan wachten ze toch even?
mijn merrie eet een hapje muesli terwijl mijn ruin een emmer slobber naar binnen moet werken en mijn stalhouder zet hem dan gewoon wat later buiten. geen probleem.

misschien mag je ook wel even boos worden hoor, jij betaald ten slotte wel ergens voor en dan mag je best wat terug verwachten.

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 00:32

Nou ja zeg, kom je met een oplossing voor een probleem waarvoor zij eigenlijk gewoon meer hooi moeten voeren is het weer niet goed. Ik zou er echt wel wat van zeggen. Kom op zeg, flauw!