Hooi besparende stal opties

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 23:21

BBolluijt schreef:
Gloa schreef:
Wij gebruiken deze bij onze alpaca's. https://www.cavalo.nl/slowfeeder-hooiruif-rantsoenraster-klein.html

onze paarden lopen altijd buiten en hebben grote kuubskisten

Makkelijk te vullen en op veilige hoogte te hangen. Van deze vind ik persoonlijk de capaciteit wat aan de lage kant voor een groot paard. Maar er worden meer van dit soort systemen aangeboden. Ik geloof ook grotere.

klopt er is nu ook een grotere de slowfeederruif met rantsoenraster XL, inhoud +/- 10 tot 12 kg hooi of kuilvoer het geen ongeveer overeenkomt met een dagrantsoen. het is wel een forse bak 1,5 meter breed en 60 cm diep. https://www.cavalo.nl/slowfeeder-hooiru ... er-xl.html
Heb je minder plaats in de box dan is de staande ruif type Pidero zekere een goede oplossing er gaat meer dan een dagrantsoen. https://www.cavalo.nl/hooiruif-pidero.html

zie voor alle slowfeeders https://www.cavalo.nl/stalinrichting/sl ... uiven.html

De Pidero vind ik dus echt prachtig maar ik ben heel bang voor een hoef tussen de spijlen. Als er een versie was met een ‘dichte’ zachte (rubberen) onderkant had ik deze direct gekocht.

pluisje88

Re: Hooi besparende stal opties

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 23:50

Met een stuk rubber en wat creativiteit moet dat vast op te lossen zijn lijkt me.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 09:51

pluisje88 schreef:
Met een stuk rubber en wat creativiteit moet dat vast op te lossen zijn lijkt me.

Hier zit niet iedere staleigenaar op te wachten. Ik zoek nette oplossingen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:57

mijn paard gooit ook alles door zijn stal. Vanwege boxlopen en vanwege nu zijn Sidewinder aandoening.
We hebben staldeuren met een open stuk en hij wordt nu vóór de box gevoerd. Dit is dé oplossing!
Wellicht kun je zonder teveel moeite een andere boxdeur in de stal plaatsen ?
Afbeelding

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:06

Karlijnxxx schreef:
pluisje88 schreef:

Hier zit niet iedere staleigenaar op te wachten. Ik zoek nette oplossingen.

Dus omdat je iets zelf doet is het niet netjes? :roll:

menig ding dat ik zelf heb gemaakt was niet eens te zien dat het niet gekocht was.

Hier maak je volgens mij echt een probleem om niks. Als dat de optie is die je graag zou willen maar als het net niet helemaal voldoet dan zorg je er toch voor dat het gaat voldoen? Maar dat mag mijn mening zijn. Ben vrij praktisch aangelegd in dit soort dingen.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 10:17

ElCamino schreef:
mijn paard gooit ook alles door zijn stal. Vanwege boxlopen en vanwege nu zijn Sidewinder aandoening.
We hebben staldeuren met een open stuk en hij wordt nu vóór de box gevoerd. Dit is dé oplossing!
Wellicht kun je zonder teveel moeite een andere boxdeur in de stal plaatsen ?
[ [url=m/UR3DzF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een prachtige oplossing inderdaad. Helaas heeft mijn paard voor de verhuizing in zo'n stal gestaan en durfde ze nooit haar hoofd eruit te steken. In een volledige nacht geen hap ervan genomen :(

@pluisje88: helaas werkt dat hier net even anders. De beste oplossing volgens sommigen hier op stal is nogsteeds mijn paard permanent in de bandages zetten, want dan heb je én een voerbak én 'geen' problemen. Ik zoek dus een oplossing die ik vooraf kan showen aan de staleigenaar, bepalen of het vastgezet kan worden en dan willen ze het er graag zelf in (laten) zetten.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:25

Ah lekker ruimdenkende mensen dus daar. En als je ze nou dit stuurt als foto en dan zegt ik zou zoiets willen maar dan het onderste deel netjes bekleed met rubber voor de veiligheid dan hebben ze toch een beeld?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:47

Kan je dit niet met de stalhouder bespreken? Ik vind het zo gemakkelijk om een veto te stellen van dit en dit en dit wil ik niet, maar ik zou het als betalende klant dan wel waarderen als die met me meedenkt naar een oplossing.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:39

Kan je niet je paard een tijdje in de stal met dat hoge ijzere ding zetten om te kijken hoe dat gaat,? Evt met een rubber aan de onderkant?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:56

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:58

xmarliez schreef:
https://www.cavalo.nl/hooiruif-pidero.html
Hier kan je paard zich niet in vast rollen. Die met de open onderzijde misschien wel maar in deze absoluut niet.

Ik heb deze ook, de spijlen zijn zo smal, daar past misschien een iniminie shethoefje tussen, maar zeker geen paardenhoef. Het bevalt onwijs goed, er wordt niets meer versmeerd

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 14:07

f4bjheu schreef:
Kan je niet je paard een tijdje in de stal met dat hoge ijzere ding zetten om te kijken hoe dat gaat,? Evt met een rubber aan de onderkant?

Helaas is dit bij ons privé aangekocht en niet in eigendom van de stal. Even wisselen gaat dus niet.

@Qimm: Mijn angst komt omdat ik al een paard heb gezien die door smallere en dikkere spijlen van een box is gegaan met de hoef en deze ruif heeft al vanaf de grond spijlen. Dit doet niets af aan het product, maar ik vind het persoonlijk gewoon een beetje enge gedachte om spijlen tot de grond te hebben.

Zoals jullie merken is het een flinke zoektocht voor mij om iets te vinden dat gewoon helemaal geschikt is.

De staleigenaar maakt verder ook geen 'veto', want ik kan/mag het ook op de grond laten liggen van hem. Echter omdat ze het sommige dagen erg vertrapt kom ik hem graag tegemoet met een mogelijkheid om het minder te laten vertrappen. Het is een nette stal, het is andere mentaliteit dan in Nederland en daar heb ik het maar mee te doen :) Dat heeft dus ook niets te maken met bekrompen zijn.

Helaas is de combinatie van geen hoek, geen net/tas, geen spijlen tot de grond en geen bak op de grond ivm schrapen/trappen gewoon heel lastig. Het liefste een kunststof ruif aan een rechte zijde met 150-200 liter inhoud zou perfect zijn. Mocht iemand nog een product weten hoor ik het heel graag.

Ik ga nu mailen over zoiets: https://www.hauptner.ch/de/pferdesport/stall/fuettern-traenken/heu-spender-easy om de inhoud na te kijken en/of het ook aan een rechte zijde kan ipv de hoek of dat het paard dan te weinig ruimte heeft om eruit te eten.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:16

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:17

Hier wil de stalhouder ook in principe niks aan/in de boxen hebben.
Zelfs geen dekens, beschermers etc etc. Enkel je halster +touw. Het is brandgevaarlijk en het ziet er slordig uit al die zooi aan stallen. Zelfs geen naambordjes etc en alleen op medische gronden bv een hooinet.

Alleen dieren die ook in de paddock bv springschoenen om moeten daar hangt het aan het halster bij de box. Ik begrijp hem wel.

Ze krijgen 3x per dag genoeg hooi dus ik klaag niet.
In principe mogen ze ook geen hoor vóór de box vanwege troep in de gangen maar omdat Chico ten eerste ESS heeft en niet stil kan staan op sommige dagen en dan alles door de stal vertrapt en niks meer binnenkrijgt en ten tweede bijna geen kiezen meer heeft en heel lang erover doet mag hij het dus wél voor de stal.

Wanneer je stalhouder wel gewoon méér wilt voeren vanwege het vertrappen zou ik niets ondernemen. Het ene paard verspilt meer dan het andere, dan maar meer hooi weggooien..... ik heb het liefst ook niets in de stal vanwege gewoon lekker meer ruimte hebben voor je paard.
Ik had lucerne in een speciekuip in de hoek toen hij last van zijn gebit had maar die kuip ging ook de hele stal door, en hij kon dan niet liggen, vond ik ook geen optie dus.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 10:34

ElCid schreef:
Deze misschien een oplossing https://www.techniekwebshop.nl/ok-plast ... gJHYfD_BwE Hier in een hoek gemonteerd maar kan ( zo lijkt het) ook op een recht stuk muur.

Over deze ben ik inderdaad aan het mailen met de leverancier. Gelukkig ook te verkrijgen waar ik woon. Hopelijk houdt het paard voldoende ruimte om te eten als de ruif niet aan de hoek gemonteerd wordt.

ElCamino: ik zou ook heel graag de hooi voor de deur willen hebben, helaas durft mijn merrie haar hoofd (eigenlijk oren) er niet uit te steken. De staleigenaar voert echt meer dan voldoende inderdaad en daarom kom ik hem ook graag tegemoet met een oplossing om verspilling tegen te gaan. Ik vind het zelf ook niet zo prettig om een 'uitzondering' te zijn op het stalbeleid, maar mijn paard moet er niet stuk door gaan.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 10:48

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:02

Karlijnxxx : dat is fijn , dan krijgt ze toch voldoende ruwvoer binnen.
Hier is het altijd: ene dier gebruikt meer vlas of stro dan het andere....sommige zijn nu eenmaal heel vies, andere daarentegen heel schoon. Hetzelfde geldt voor het hooi, de een eet nu eenmaal meer dan de ander.... dat calculeren ze gewoon in.
Wanneer ze genoeg binnenkrijgt dan zou ik het gewoon laten, geen installaties in je box, geen kapotte benen, de ruimte in de stal.... en als de stalhouder het geen issue vindt..... niks meer aan doen.
Top dat je meedenkt natuurlijk maar als de stalhouder het beetje extra hooi voeren geen probleem vindt zou ik niet eens iets gaan veranderen

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:21

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:36

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 22:37

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 15:00

Marith_Ov schreef:
https://www.rwdh.nl/hay-bar/

Is dit niet wat? Wel weer in een hoek helaas. Geen idee of er ook zoiets bestaat wat aan de rechte wand gemaakt kan worden.

Edit: Ze zijn er dus wel, maar dit is wel in Engeland.
https://www.sunhorseuk.co.uk/product-pa ... er-hay-bar

Hiervoor opende ik dus een topic _/-\o_ Ik heb het direct gestuurd aan de staleigenaar om te zien of het groot genoeg is. Dan ga ik de fabrikant mailen of het verzonden kan worden.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:18

Karlijnxxx schreef:
Marith_Ov schreef:
https://www.rwdh.nl/hay-bar/

Is dit niet wat? Wel weer in een hoek helaas. Geen idee of er ook zoiets bestaat wat aan de rechte wand gemaakt kan worden.

Edit: Ze zijn er dus wel, maar dit is wel in Engeland.
https://www.sunhorseuk.co.uk/product-pa ... er-hay-bar

Hiervoor opende ik dus een topic _/-\o_ Ik heb het direct gestuurd aan de staleigenaar om te zien of het groot genoeg is. Dan ga ik de fabrikant mailen of het verzonden kan worden.

Je vind ze ook wel eens op marktplaats

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:19

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:25

Wasiop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:29

Ik heb bij zo'n knoeier een speciekuip in de (ruime) box staan. Makkelijk te vullen voor de staleigenaar. Is steviger dan zo'n voorgestelde bak van Agradi en het paard kan er niet met een been in blijven hangen (waar ik een beetje bank voor ben bij zo'n voorbeeld uit Engeland). Enige nadeel is dat hij door de box kan schuiven. Maar dat is op lossen door de bak aan de muur te schroeven?