Charisma schreef:Nessinator: ik gok idd dat hij een opkropper is...hij wil volgens mij heel graag pleasen, bang om mij teleur te stellen, maar soms als dan toch nieuwe oefeningen of iets anders wat moeilijker vind dat schiet hij in de stress en in zichzelf. Dan begint hij meestal ook de knarsentanden. Als ik hem gewoon lekker lang laag losrij (doe ik altijd wel) dan is er niks aan de hand. Als we dan iets pittiger gaan werken, dan stressed hij iets meer, al vind hij fysiek de oefeningen nooit echt moeilijk. Ik kan best wel regelmatig beetje "ontspannen klooien" en dan is er ook niks aan de hand, al is hij dan wel nog schrikkerig van bepaalde dingen. Met een ander paard in de bak is hij wel rustiger. Hij zal je ook nooit in de steek laten, stress of niet, hij doet zijn job altijd en overal, maar ik moet hem op de heftige momenten er wel echt "door" rijden wat dan meestal resulteert in nog meer stress. Als ik zelf een mindere dag heb dan is hij ook veel gespannen, bang denk ik voor het feit dat hij voelt dat ik wat gespannen ben en dat het aan hem ligt...ik wil echt zo graag zijn best doen voor je.
Wij stappen ook veel tussendoor, effe oefening doen, daarna even uitblazen en dan weer verder met de volgende oefening. Ook altijd korte inspanningen en bij goed resultaat dadelijk stappen en uitblazen. Hij wordt dus zeker niet over de rooie gereden. Springtraining wordt ook veel afgewisseld met dressuurmatig springen, laag en hoger, lijntjes, parcourtjes, beetje spelen met draaitjes oefenen enz.
Wandelen vind hij echt geweldig, dat doen we nu echt veel meer sinds de corona, lekker een paar uur de bossen in en daar geniet hij echt van. Altijd laat ik dan losse teugel, ook als hij het spannend vind, dat helpt het beste om hem het snelst weer rustig te krijgen. Misschien kan ik in de training idd zoals je voorsteld als hij zich weer in zichzelf keert gewoon ophouden met de oefening en terug laag en lang rijden gaan.
En wat doe jij om hem te pleasen??
Weet je wat hij echt leuk vindt, waar HIJ energie van krijgt......