superpony schreef:Eiwt voeren gaat altijd met poeder, dus natmaken, granen of lucerne.
En ik snap de bezwaren, maar je moet keuzes maken.
Mijn ruin van 22 had altijd overgewicht. Is hb geweest. Had blessures, dus stond aardig stil en dan kom je in een vicieuze cirkel.
Van het te streng dieëten werd hij echt niet beter. Verloor vlees op de botten en bespiering, maar had wel een dikke buik bijvoorbeeld.
En ik was zeker geen voorstander van lucerne, maar ook daar heb je echt kwaliteits verschillen in. Mijn merrie van 27 had bijv snel dikke benen als we lucerne gaven, maar nu niet.
Natmaken kan een probleem zijn. Maar het ene voer is het andere niet. Je moet het een beetje lekker maken en ze verleiden in het begin. Die van ons aten echt de speedibeet niet, dus moet je gaan mixen.
Als je paard moet aankomen, kan je alleen nog naar olie grijpen en dat is ook niet altijd de oplossing. Maar rijstolie kan wel aanzetten.
Dieet doen we zeker niet idd..mag onbeperkt eten...krijgt ook al kg voer..maar een voer met veel eiwit is wel lastig met deze ' eisen' idd.
Lucerne is echt geen optie..dan schuurt hij zich tot bloedens toe open..
Iets wat nat gemaakt moet worden is altijd een optie...maar zelfs met appel of suikerrijke brok er doorheen eet hij dat niet.. al zoveel geprobeerd dat ik niet zomaar weer geld uit wil geven aan de volgende zak voer
Ik denk dat poeder gewoon de beste optie gaat worden..doordat hij al lijnzaadolie door zijn brok krijgt zal het poeder daar aan blijven plakken..hopelijk eet hij dat netjes op!
Solistar schreef:Ik heb de BodyBuilder van Mijten gehaald. Heb ik veel goeds van gelezen.
Schijnt wel wat hoger te zijn in suiker en zetmeel, maar op de verpakking staat dat het geschikt is voor hoefbevangen paard etc, je hoeft er niet veel van te voeren voor resultaat.
Daar zit helaas tarwe in en dat probeer ik te voorkomen..
Bedankt iedereen voor het meedenken!