Eiwitrijkvoer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 23:18

Sonja_vR schreef:
Ligt er aan
Rijst en erwten proteine is vrij goed opneembaar in die poedervorm

Mijn merrie heeft naar alle waarschijnlijkheid pssm2 en mag 50 tot 200 gram naar gelang hoe ze het doet qua lijf
(Ijslander van 1,36)
Maar je kunt heel makkelijk met weinig behinnen en wat opvoeren
Tis een beetje zoeken

Nu is het bij die van jou “gewoon” de leeftijd waardoor er een verhoogde eiwit behoefte kan spelen
Je zou eigenlijk eens moeten kijken wat er voor advies op de senioren voeders staat zoals seniores priores oid (hoeveel adviseren ze te voeren en hoeveel gram eiwit zit daar daadwerkelijk in totaal)
En dat als leidraad nemen ?
(dat zou mijn uitgangspunt zijn denk ik)

Maar als je niet nat wil voeren is het wel lastig. Net als geen lucerne. Het is vaak of het 1 of het ander of een combinatie.

Shalimar

Re: Eiwitrijkvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 23:59

Sojaschroot van For Farmers is een goede eiwitbron. Niet duur en heel effectief, je voerleverancier kan het gewoon voor je bestellen. Kan droog of met wat olie door je voer heen.

KnoLLyBoLLy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 00:10

Vitalbix Breed&Grow is een muesli en ook heel geschikt voor oudere en schrale paarden.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 06:48

Ik voer de pavo inshape voor de eiwitten! Je kan het gewoon bij welkoop bestellen of op de pavo site even een verkooppunt bij jou in de buurt opzoeken. Die kunnen het sowieso voor je bestellen. Zo doe ik het ook!

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 08:18

xLiez schreef:
Ik voer de pavo inshape voor de eiwitten! Je kan het gewoon bij welkoop bestellen of op de pavo site even een verkooppunt bij jou in de buurt opzoeken. Die kunnen het sowieso voor je bestellen. Zo doe ik het ook!

Pavo inshape bestaat voor bijna de helft uit lucerne helaas...was anders idd een goede optie geweest!

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 08:20

KnoLLyBoLLy schreef:
Vitalbix Breed&Grow is een muesli en ook heel geschikt voor oudere en schrale paarden.

Zou je hiermee ook de juiste mineralen balans voeren voor oudere paarden?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:06

Wholegain van Cavalor? Dat wordt op de stal waar ik werk gegeven aan de paarden die schraal zijn in de bovenlijn.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 14:06

Ik heb de BodyBuilder van Mijten gehaald. Heb ik veel goeds van gelezen.

Schijnt wel wat hoger te zijn in suiker en zetmeel, maar op de verpakking staat dat het geschikt is voor hoefbevangen paard etc, je hoeft er niet veel van te voeren voor resultaat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 14:32

Eiwt voeren gaat altijd met poeder, dus natmaken, granen of lucerne.

En ik snap de bezwaren, maar je moet keuzes maken.

Mijn ruin van 22 had altijd overgewicht. Is hb geweest. Had blessures, dus stond aardig stil en dan kom je in een vicieuze cirkel.

Van het te streng dieëten werd hij echt niet beter. Verloor vlees op de botten en bespiering, maar had wel een dikke buik bijvoorbeeld.
En ik was zeker geen voorstander van lucerne, maar ook daar heb je echt kwaliteits verschillen in. Mijn merrie van 27 had bijv snel dikke benen als we lucerne gaven, maar nu niet.

Natmaken kan een probleem zijn. Maar het ene voer is het andere niet. Je moet het een beetje lekker maken en ze verleiden in het begin. Die van ons aten echt de speedibeet niet, dus moet je gaan mixen.

Als je paard moet aankomen, kan je alleen nog naar olie grijpen en dat is ook niet altijd de oplossing. Maar rijstolie kan wel aanzetten.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 14:36

Wij voeren een paard met PPID, weinig kiezen en die ook magertjes word sinds een paar maanden van Agrobs Myo Protein (eerder MyoAlpin) flakes. Dit wel geweekt voeren, maar hij krijgt er ook nog grasbrok (Kraftpaket) doorheen. Het word niet echt een slobber, meer een natte gras bende haha. Hij is sinds die paar maanden goed aan het bulken en aankomen. Mochten die brokken uiteindelijk niet meer voldoende werken wil ik ook gaan kijken naar het erwten proteïne poeder om erbij te geven. Opaatje van 27 moet wel voldoende op zijn botjes blijven houden.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 14:57

superpony schreef:
Eiwt voeren gaat altijd met poeder, dus natmaken, granen of lucerne.

En ik snap de bezwaren, maar je moet keuzes maken.

Mijn ruin van 22 had altijd overgewicht. Is hb geweest. Had blessures, dus stond aardig stil en dan kom je in een vicieuze cirkel.

Van het te streng dieëten werd hij echt niet beter. Verloor vlees op de botten en bespiering, maar had wel een dikke buik bijvoorbeeld.
En ik was zeker geen voorstander van lucerne, maar ook daar heb je echt kwaliteits verschillen in. Mijn merrie van 27 had bijv snel dikke benen als we lucerne gaven, maar nu niet.

Natmaken kan een probleem zijn. Maar het ene voer is het andere niet. Je moet het een beetje lekker maken en ze verleiden in het begin. Die van ons aten echt de speedibeet niet, dus moet je gaan mixen.

Als je paard moet aankomen, kan je alleen nog naar olie grijpen en dat is ook niet altijd de oplossing. Maar rijstolie kan wel aanzetten.

Dieet doen we zeker niet idd..mag onbeperkt eten...krijgt ook al kg voer..maar een voer met veel eiwit is wel lastig met deze ' eisen' idd.

Lucerne is echt geen optie..dan schuurt hij zich tot bloedens toe open..

Iets wat nat gemaakt moet worden is altijd een optie...maar zelfs met appel of suikerrijke brok er doorheen eet hij dat niet.. al zoveel geprobeerd dat ik niet zomaar weer geld uit wil geven aan de volgende zak voer :o

Ik denk dat poeder gewoon de beste optie gaat worden..doordat hij al lijnzaadolie door zijn brok krijgt zal het poeder daar aan blijven plakken..hopelijk eet hij dat netjes op!

Solistar schreef:

Schijnt wel wat hoger te zijn in suiker en zetmeel, maar op de verpakking staat dat het geschikt is voor hoefbevangen paard etc, je hoeft er niet veel van te voeren voor resultaat.

Daar zit helaas tarwe in en dat probeer ik te voorkomen..

Bedankt iedereen voor het meedenken!

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 15:01

Vleddertje1 schreef:
Solistar schreef:

Daar zit helaas tarwe in en dat probeer ik te voorkomen..

Bedankt iedereen voor het meedenken!

Maar dat geloof ik niet? Is vnl rijstzemelen. Van de site:
Ook voor recreatiepaarden met een graanvrij of enkel ruwvoer rantsoen wordt Hippalgo Body Builder aangeraden.

Edit: in dit topic (vrij onderaan) een foto van het etiket:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=110&t=1937800&start=100

Zit wel melasse in ja, dat klopt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 15:05

Ik snap je, maar dat zijn de opties en dat beperkt je allemaal.

Wat hierboven genoemd werd; hennepzaad voeren kan ook nog wel een optie zijn om een tijdje te proberen. Gewoon bij welkoop van afd vogelvoer.
En dan bijv lijnzaad malen; ook van vogelvoer afd en dan rijstolie ipv lijnzaadolie. Ik maal de lijnzaad altijd met een koffie molen en voer het dan. Ik maal maar voor 2 of 3 dagen vooruit. En dan evt de coolstance copra poeder erop en wat door roeren.

Grasbrok geven wij ook ongeweekt en ik heb er 4 van 20+. die van 21 mist 2 kiezen, de shet mist alle snijtanden en 5 kiezen en de merrie van 27 mist 1 kies. Die van 22 mist nog niks. Ze kauwen het goed. Ik heb het wel geweekt, maar het zwelt niet mega op en heb in alle jaren nooit problemen gehad. Zeker als je niet veel geeft, wordt het al goed nat in de mond en gemalen.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 15:08

Maar dat geloof ik niet? Is vnl rijstzemelen. Van de site:
Ook voor recreatiepaarden met een graanvrij of enkel ruwvoer rantsoen wordt Hippalgo Body Builder aangeraden.

Edit: in dit topic (vrij onderaan) een foto van het etiket:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=110&t=1937800&start=100

Zit wel melasse in ja, dat klopt.
[/quote][/quote]

https://petsplace.nl/hippalgo-body-buil ... =Aldoor.nl

Ik vond dit...zou je anders eens op de zak kunnen kijken wat de ingrediënten zijn? Zou anders nog wel optie zijn..melasse vind ik minder erg

Edit in dat bovenstaande topic staat tarwe er idd niet meer bij???

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 15:10

Er staat een foto in het topic wat ik linkte van het etiket op de zak (onderaan in het topic). Staan dezelfde dingen op als op de petsplace site ja.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 17:29

superpony schreef:
Sonja_vR schreef:
Ligt er aan
Rijst en erwten proteine is vrij goed opneembaar in die poedervorm

Mijn merrie heeft naar alle waarschijnlijkheid pssm2 en mag 50 tot 200 gram naar gelang hoe ze het doet qua lijf
(Ijslander van 1,36)
Maar je kunt heel makkelijk met weinig behinnen en wat opvoeren
Tis een beetje zoeken

Nu is het bij die van jou “gewoon” de leeftijd waardoor er een verhoogde eiwit behoefte kan spelen
Je zou eigenlijk eens moeten kijken wat er voor advies op de senioren voeders staat zoals seniores priores oid (hoeveel adviseren ze te voeren en hoeveel gram eiwit zit daar daadwerkelijk in totaal)
En dat als leidraad nemen ?
(dat zou mijn uitgangspunt zijn denk ik)

Maar als je niet nat wil voeren is het wel lastig. Net als geen lucerne. Het is vaak of het 1 of het ander of een combinatie.

Wat is nat voeren?
Een scheut olie om een poeder aan het voer te laten plakken word hier prima gegeten
Terwijl dat met een slobber substantie maar weer afwachten is

En soms is het gewoon lastig en heb je het maar te doen met de beperkingen
Daar word je uiteindelijk gewoon creatief van en dan vind je vaak uiteindelijk echt wel een oplossing

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 00:09

Ja, je moet echt uitproberen. Ik denk in kleine hoeveelheden en dan heb je relatief weinig voer om iets aan te laten plakken.

Ik heb 3 quarters die wat meer krijgen bijvoorbeeld en daar kan ik wel psyllium door krijgen. Maar de shet krijgt vrij weinig voer en moet in verhouding wel meer psyllium en dan gaat het overheersen.

Vanuit die hoek zat ik wat meer te denken.

En als je bijv 2 poeders ergens bij wil doen, wat het alweer nog lastiger.

Ik maak voer wat geweekt moet niet heel nat, maar te droog willen ze het dan ook niet. Het is echt een beetje zoeken.