Advies voeding te grote jaarling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 20:00

Lindsey_99 schreef:
Times have changed...

GMO sojaschillen, zonnebloemschrot waren er vroeger niet. En 30 % melasse ook niet.

Hoe kom jij op 30% melasse?

Vanaf het moment dat er zonnebloemolie is, is er zonnebloemschroot.

GMo soja is er ook al best lang. :)

Alles hangt hangt af van de hoeveelheid die je voert. Ik ben ook niet van ruim krachtvoer bij geen enkel paard. Heb mijn veulen destijds verhuisd omdat ze 3 scheppen podo grow per dag kreeg. Dat is 3,5 kg per dag... Veel teveel. Ik wilde geen plofkip-paard.
Bij de opfok daarna kregen ze een kilo per dag in de winter naast onbeperkt hooi. Dat was prima!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 20:05

Wat ik begreep uit recentere data is dat energierijk voer inderdaad ocd kan bevorderen maar mineraalstoffen juist van belang zijn.
Ik weet niet wat de samenstelling is, maar als er granen/suikers in zitten zou ik inderdaad overgaan op een meer sober maar compleet mineraalvoer met voldoende koper.

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 20:29

fransje23 schreef:
Lindsey_99 schreef:
Times have changed...

GMO sojaschillen, zonnebloemschrot waren er vroeger niet. En 30 % melasse ook niet.

Hoe kom jij op 30% melasse?

Vanaf het moment dat er zonnebloemolie is, is er zonnebloemschroot.

GMo soja is er ook al best lang. :)

Alles hangt hangt af van de hoeveelheid die je voert. Ik ben ook niet van ruim krachtvoer bij geen enkel paard. Heb mijn veulen destijds verhuisd omdat ze 3 scheppen podo grow per dag kreeg. Dat is 3,5 kg per dag... Veel teveel. Ik wilde geen plofkip-paard.
Bij de opfok daarna kregen ze een kilo per dag in de winter naast onbeperkt hooi. Dat was prima!

Plofkip-paard... _O- iedereen begrijpt wat je bedoeld haha! Maar dat woord had ik nog nooit gehoord!

Lynn_Noname

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 20:49

Toch een aantal tegenstrijdige reacties, wat de beslissing op dit moment niet eenvoudiger maakt :+ maar wat wel zal bijdragen aan een betere kennis en daardoor ook een betere beslissing...

Kendra schreef:
Ik snap de relatie niet. Waarom zou je terug moeten?
Want volgens mij rem je de groei niet af en moet je wel je paard voorzien van de nodige bouwstoffen - juist om OCD te voorkomen. Dat doe je met goed ruwvoer (de basis) en een goeie brok erbij.

Ik voer net als een aantal anderen hier Pavo of Havens opfokbrok. De hoeveelheid verschilt, maar eigenlijk voer ik nooit meer dan 1,5 kg per dag.
Dat doe ik net als Ciocolata; in de zomer niet want dan staan ze 24/7 op het land.
In de winter krijgen ze voordroog (bemonsterd, ik weet wat er in zit) in combi met brok.
Pavo vital is volgens mij voor volwassen paarden, als je een vitaminebrok wilt geven kun je beter Podo Care geven.

Verder eens met wat hier verder wordt gezegd: beweging, beweging, beweging is volgens mij het allerbelangrijkste om je jonge paard gezond groot te laten worden.

Hoe groot is ze trouwens TS?

We hebben net een poging gedaan om ze op te meten zonder meetstok en ze meet 1m55 en is 13 maanden. Ze kreeg bij de fokker Havens, nu krijgt ze 1kg Pavo Podo Grow (bovenop de weidegang en 's nachts hooi bijgevoerd). Het gaat om een KWPN-merrie voor de volledigheid.

_Cathalijne schreef:
Door een te snelle groei wordt een dier relatief snel te zwaar (niet te dik, maar wel te zwaar voor het nog grotendeels uit kraakbeen bestaande skelet). Doordat er meer gewicht op drukt wordt het kraakbeen ter hoogte van de groeiplaten meer samengedrukt, kan het zijn dat de bloedtoevoer onvoldoende is, en kan lokaal kraakbeen afsterven (wat zorgt voor kraakbeen flappen en OCD).

Uiteraard is het belangrijk dat een dier voldoende gevoerd wordt, maar soms kan het werken om een energie armer voedsel te geven, wat wel voldoende eiwitten, mineralen, en andere bouwstoffen bevat. Daarmee geef je het lichaam om voldoende zichzelf te onderhouden zonder te snel de hoogte in te gaan. Een brok die laag in de EwPa staat, maar wel voldoende hoog in vitamines en mineralen zou ik in dit geval naar kijken

Uiteraard is groei gedeeltelijk genetisch vastgelegd, maar een goed voerbeleid kan hier wel degelijk een rol spelen in hoe snel een dier groeit (zie bijvoorbeeld bij grote hondenrassen waarbij vanwege de vele OCD klachten vaak beperkt gevoederd wordt de eerste paar levensmaanden zien we duidelijk minder OCD klachten).

Bedankt voor je reactie! Heb jij ervaring met dergelijk voer dat je kan aanbevelen of ga ik zelf verder op onderzoek uit (inmiddels al iets met het bos door de bomen niet zien... :o )?

_Cathalijne

Re: Advies voeding te grote jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 20:57

@ts helaas niet, ik weet slechts de basis van paardenvoeding dus zou je zo geen Specifiek advies op basis van die kennis durven geven. Wellicht kan horsiegek je verder helpen, die zit denk ik net wat meer in de paarden. Of anders mizora, toch wel 1 van de voedingsdeskundigen op bokt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 20:57

Als ze niet te dik is klinkt 1 schep podo grow prima hoor. Als ze in een volle graswei loopt zou ik dat minderen of alleen vitaminebrokjes maar s winters is een schep podo grow samen met goed hooi prima hoor.

Lynn_Noname

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 21:01

Suzanne F. schreef:
Als ze niet te dik is klinkt 1 schep podo grow prima hoor. Als ze in een volle graswei loopt zou ik dat minderen of alleen vitaminebrokjes maar s winters is een schep podo grow samen met goed hooi prima hoor.

Ze is zeker niet te dik, momenteel is de weide waar ze staat (niet in eigen beheer overigens, ik beslis wel over haar voer) eerder schraal.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:05

@_Cathalijne: ik heb mij ook niet voldoende verdiept in de samenstelling van voeders of mineralenbrokken voor jaarlingen. Mijne is helaas al lang geen jonkie meer, en heeft weer andere uitdagingen wat betreft voer. Als merk ben ik zelf wel fan van Marstall, zij zijn ook altijd bereid om je een vrijblijvend advies te geven qua voeding. Maar blijf kritisch daarbij, want natuurlijk zullen zij hun eigen voeding aanprijzen.
1 kg Podo Grow per dag valt mij trouwens erg mee. Voor zo'n grote jaarling denk ik niet eens dat je daar slecht mee zit. Voor zo'n groot jong dier zou ik wel extra opletten dat zij zoveel mogelijk buiten loopt in een stabiele groep. Je moet bij zo'n dier willen voorkomen dat ze teveel "ontploffingen" heeft, bijvoorbeeld door maar een paar uur per dag naar buiten te mogen of elke keer een ander paard in de groep. Op die momenten heb je namelijk de meeste risico dat er teveel druk komt op haar nog niet ontwikkelde skelet.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:43

Er is pas in 1998 voor het eerst GMO geteelde soya geweest, dus dat is nog maar kort. Maar ik loop al iets langer rond, in de tijd dat gmo nog niet bestond. ;)

ik bedoelde 30% suikers in brok (schreef melasse maar dat is grotendeels ook suiker ofwel suikerstroop)

Marstall is ook een prima merk, maar er is op bokt vast wel een lijst met nog meer gezonde paardenvoeders.

Tarwe
Tarwegries
Sojaschroot, getoast
Sojahullen
Rietmelasse
Maïs

Hier haak ik absoluut op af bij de Podo Grow. 35% suiker/zetmeel. Dus dat is bij 1 kg van dat spul 350 gram suikers wat erin gaat. Elke dag weer en binnen een paar minuten is het op. Suikerbom en suikerpiek in de spijsvertering en bloedspiegel.

Ter vergelijk...hooi bevat gemiddeld 10% suiker. En daarvan moet een normale maat paard ongeveer 10 kilo van eten om gezond te blijven. Over 3 kilo hooi doet een paard wel iets langer dan over een kilo PG, en het proces in de spijsvertering is niet te vergelijken vanwege de geleidelijke opname van voedingsstoffen in de darmen.

Leuk voor de beeldvorming is toch wel voervergelijk. Even wat naast elkaar zetten en vergelijken in gehaltes en hoeveelheid.

Het is niet altijd makkelijk om tussen al die honderden paardenvoeders het beste te kiezen. Gelukkig zijn er steeds meer analyses te vinden die het wel makkelijk maken te selecteren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 22:39

Lindsey_99 schreef:
Er is pas in 1998 voor het eerst GMO geteelde soya geweest, dus dat is nog maar kort. Maar ik loop al iets langer rond, in de tijd dat gmo nog niet bestond. ;)

ik bedoelde 30% suikers in brok (schreef melasse maar dat is grotendeels ook suiker ofwel suikerstroop)

Is 22 jaar, best lang :)

Ik denk dat je 30% koolhydraten bedoeld, suiker en zetmeel?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 23:42

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 23:44

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 08:12