Toch een aantal tegenstrijdige reacties, wat de beslissing op dit moment niet eenvoudiger maakt
maar wat wel zal bijdragen aan een betere kennis en daardoor ook een betere beslissing...
Kendra schreef:Ik snap de relatie niet. Waarom zou je terug moeten?
Want volgens mij rem je de groei niet af en moet je wel je paard voorzien van de nodige bouwstoffen - juist om OCD te voorkomen. Dat doe je met goed ruwvoer (de basis) en een goeie brok erbij.
Ik voer net als een aantal anderen hier Pavo of Havens opfokbrok. De hoeveelheid verschilt, maar eigenlijk voer ik nooit meer dan 1,5 kg per dag.
Dat doe ik net als Ciocolata; in de zomer niet want dan staan ze 24/7 op het land.
In de winter krijgen ze voordroog (bemonsterd, ik weet wat er in zit) in combi met brok.
Pavo vital is volgens mij voor volwassen paarden, als je een vitaminebrok wilt geven kun je beter Podo Care geven.
Verder eens met wat hier verder wordt gezegd: beweging, beweging, beweging is volgens mij het allerbelangrijkste om je jonge paard gezond groot te laten worden.
Hoe groot is ze trouwens TS?
We hebben net een poging gedaan om ze op te meten zonder meetstok en ze meet 1m55 en is 13 maanden. Ze kreeg bij de fokker Havens, nu krijgt ze 1kg Pavo Podo Grow (bovenop de weidegang en 's nachts hooi bijgevoerd). Het gaat om een KWPN-merrie voor de volledigheid.
_Cathalijne schreef:Door een te snelle groei wordt een dier relatief snel te zwaar (niet te dik, maar wel te zwaar voor het nog grotendeels uit kraakbeen bestaande skelet). Doordat er meer gewicht op drukt wordt het kraakbeen ter hoogte van de groeiplaten meer samengedrukt, kan het zijn dat de bloedtoevoer onvoldoende is, en kan lokaal kraakbeen afsterven (wat zorgt voor kraakbeen flappen en OCD).
Uiteraard is het belangrijk dat een dier voldoende gevoerd wordt, maar soms kan het werken om een energie armer voedsel te geven, wat wel voldoende eiwitten, mineralen, en andere bouwstoffen bevat. Daarmee geef je het lichaam om voldoende zichzelf te onderhouden zonder te snel de hoogte in te gaan. Een brok die laag in de EwPa staat, maar wel voldoende hoog in vitamines en mineralen zou ik in dit geval naar kijken
Uiteraard is groei gedeeltelijk genetisch vastgelegd, maar een goed voerbeleid kan hier wel degelijk een rol spelen in hoe snel een dier groeit (zie bijvoorbeeld bij grote hondenrassen waarbij vanwege de vele OCD klachten vaak beperkt gevoederd wordt de eerste paar levensmaanden zien we duidelijk minder OCD klachten).
Bedankt voor je reactie! Heb jij ervaring met dergelijk voer dat je kan aanbevelen of ga ik zelf verder op onderzoek uit (inmiddels al iets met het bos door de bomen niet zien...
)?