Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Punz schreef:Pol013:
Geen offence hoor![]()
Ik snap het verschil tussen kracht en duursport etc
Maar jeuk is bij de wat sobere paarden vaak toch een teken van overconditie. Dus echt de moeite waard om te kijken hoe hij het op andere verdeling ( meer ruw/ minder kracht) doet/ desnoods aangevuld met haver idd
Verder is er vrij recent een onderzoek gedaan bij racepaarden ( zal eens kijken of ik de link nog kan vinden). De ruwvoer ( m’n hooi etc) deed het daar qua prestatie vermogen net zo goed als de krachtvoer groep
Skippy01 schreef:Ik denk dat je een goed plan hebt! 8kg geldt niet als onbeperkt overigens, maar als 2% vh lichaamsgewicht. Maar je rekent bij ruwvoer niet met productgewicht maar met het droge stof gehalte. Uitgaande van hooi, heb je zo'n 80/85% droge stof, dat is 800 gram per kg. 8x 800 gram is 6,4kg droge stof en dat zit keurig rond de 1,5% van 420kg. Een paard kan tot ongeveer 2% wegknagen (de schrokkers propppen nog wat extra erbij zelfs)
(Goed voordroog zit rond de 70% en daarvan moet je dus om aan 1,5% droge stof te komen nog iets meer voeren zelfs)
Daihyo schreef:Skippy01 schreef:Ik denk dat je een goed plan hebt! 8kg geldt niet als onbeperkt overigens, maar als 2% vh lichaamsgewicht. Maar je rekent bij ruwvoer niet met productgewicht maar met het droge stof gehalte. Uitgaande van hooi, heb je zo'n 80/85% droge stof, dat is 800 gram per kg. 8x 800 gram is 6,4kg droge stof en dat zit keurig rond de 1,5% van 420kg. Een paard kan tot ongeveer 2% wegknagen (de schrokkers propppen nog wat extra erbij zelfs)
(Goed voordroog zit rond de 70% en daarvan moet je dus om aan 1,5% droge stof te komen nog iets meer voeren zelfs)
Maar telt in het geval van het paard van TS ook niet het gras mee als ruwvoer?
TS, mocht je nog iets met energierijker voer willen doen, denk dan eens aan zwarte haver. Dit heeft langzamer energie af dan gele haver, dus niet een piek ineens. Vaak hoef je er niet zoveel van te geven om er genoeg energie uit te halen, als de basis goed is. En is minder schuurgevoelig.
LuffB schreef:Daiyho ik zou idd graag een topper qua voer willen hebben voor evt meer energie behoefte, maar dan wel eentje die ook nog laag in de suikers en zetmeel zit. Haver ligt qua zetmeel toch al snel rond de 40%. Dan heb ik het gevoel dat ik het ene zetmeel product voor het andere verwissel zeg maar..
Anderen noemde in het topic en op de voer sites dat olie een fijn product is voor paarden om energie uit te halen, zonder dat het belastend is.
Daihyo schreef:LuffB schreef:Daiyho ik zou idd graag een topper qua voer willen hebben voor evt meer energie behoefte, maar dan wel eentje die ook nog laag in de suikers en zetmeel zit. Haver ligt qua zetmeel toch al snel rond de 40%. Dan heb ik het gevoel dat ik het ene zetmeel product voor het andere verwissel zeg maar..
Anderen noemde in het topic en op de voer sites dat olie een fijn product is voor paarden om energie uit te halen, zonder dat het belastend is.
Je geeft nu ruim 3kg krachtvoer. Dat hoef je bij lange na niet van de haver voeren. Dus omlaag ga je sowieso. Kijk ook naar de hoeveelheden die je moet voeren. Een kwart schep kan al genoeg zijn, itt gele haver of het krachtvoer wat je nu geeft. Zwarte haver is anders dan gele haver. Juist door die langzame afgifte van energie is het wel interessant en zou ik het niet zomaar afschrijven. Als hij het op olie goed gaat doen is het natuurlijk ook prima. Maar ik zou de zwarte haver niet meteen afschrijven.
Muze schreef:Detoxen is veel te heftig.
Daar grijpen mensen veel te vlot naar.