Jeuk en diverse disciplines wedstrijdsport, welk voer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dioni

Re: Jeuk en diverse disciplines wedstrijdsport, welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:12

Er zijn al veel nuttige tips gegeven.

Bij mijn ponies die ook wel eens hun staart scheurden, ging dit vrijwel weg toen ik de luzerne verving door hartog grasmix zonder luzerne.

En mocht de oorzaak toch in een beetje zomereczeem liggen: z-itch werkt super tegen de vliegjes. Het is niet goedkoop, maar het werkt een week.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:59

Punz schreef:
Pol013:
Geen offence hoor :D
Ik snap het verschil tussen kracht en duursport etc

Maar jeuk is bij de wat sobere paarden vaak toch een teken van overconditie. Dus echt de moeite waard om te kijken hoe hij het op andere verdeling ( meer ruw/ minder kracht) doet/ desnoods aangevuld met haver idd

Verder is er vrij recent een onderzoek gedaan bij racepaarden ( zal eens kijken of ik de link nog kan vinden). De ruwvoer ( m’n hooi etc) deed het daar qua prestatie vermogen net zo goed als de krachtvoer groep

Dat onderzoek ken ik. En ik weet ook dat de randvoorwaarde daar was: GOED ruwvoer. Vandaar mijn aanvullende opmerking over ruwvoer is niet gelijk aan ruwvoer.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:16

Mijn haflinger die endurance klasse 2 getraind wordt, doet het goed op (nagenoeg) onbeperkt ruwvoer (gras en voordroog) en een halve schep Natures Best + 100 gram Vital vam Pavo op niet trainingsdagen en na een (pittige) duurtraining in het bos komt daar een halve schep (standaard voerschep, nooit gewogen hoeveel er precies in gaat) Topsport van Pavo bij in een halve kg (droog gewogen) geweekte bietenpulp met zout.

We trainen 1-2× per week dressuurmatig in de bak en 2-3× per week in het bos, waarbij hij vaker 4 dan 5× per week onder het zadel loopt.

Hiermee wordt hij niet dik en hij schuurt nu ook al jaren niet.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 14:13

Bedankt voor de reacties weer. Ben heel blij met de informatie over wat de boosdoeners (kunnen) zijn en waar ik op kan letten. Ik wil hem niet van het gras afhalen omdat ik zijn beweging op de wei heel belangrijk vindt en samen met zijn maatje speelt/ beweegt hij veel. Goed voor de soepelheid en voor zijn mentale toestand. Dan zou ik hem eerder een graasmasker omdoen en de eiwitten die hij mist door geen gras te eten vervangen door een grasbrok.

Tuck is trouwens verder geen sober ras, maar NRPS pony. Denk dat ik het daarom soms ook lastig vindt om naar niet typisch sportvoer te kijken omdat veel voor sobere rassen wordt aangeraden.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 20:16

Als je dier goed op gewicht is/niet te nager bedoel ik .. en het is toch gewoon een pony (ook al is het een NRPS-er) dan zou ik de optie té rijk krachtvoer toch echt heel serieus overwegen.

Bekijk het gewoon eens een tijdje: graasmasker, GOED ruwvoer ( want ook daar ben ik het helemaal eens met Pol013) en voorzichtig met te rijk krachtvoer ( of desnoods alleen heel klein beetje brok, aangevuld met wat haver) en kijk eens wat je dier er op doet qua jeuk en qua presteren.

AnnemiekeJL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 20:30

Hoe moeilijk ook vaak: haal je paard van het gras af en geef geen Pavo! Je zal versteld staan van het resultaat.
Goed hooi. (punt)

Het paard geeft zelf aan welk aanvulling nodig is. Je zou er over kunnen nadenken om iets van vitamines bij te voeren.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 22:45

Ik ga proberen me aan de (meeste) adviezen van het topic te houden, willen jullie meekijken of ik iets vergeet/ kan veranderen?

Meer ruwvoer. Hij gaat nu 2 kilo s ochtends, 4 kilo als hij weer op stal komt (en voor als het ochtend of avond hooi op is) en 2 kilo avond krijgen. Dit komt neer op 8 kilo. Advies van 1,5x zijn lichaamsgewicht wat ik veel tegenkom wordt dan zelfs met iets minder dan 2kilo overschreden (dus dit zou voor hem als onbeperkt moeten gelden?) (hij weegt 420 kilo)

Hij blijft nog even op het gras zoals het is, maar ga me verdiepen in graasmaskers en sta open om die om te doen als er na de veranderingen in het voer nog geen of niet genoeg vermindering van de jeuk is opgetreden.

Hij gaat van de Pavo af en we gaan over naar vitalbix active +. Dit zou hem van alle vitamines en mineralen moeten voorzien, laag in zetmeel en suiker en heeft nog wel een mooie energie waarde. De energie waarde is wel lager dan dat Tuck gewend is binnen te krijgen, dus dat vindt ik nog een beetje spannend. Maar hij gaat ook meer energie krijgen van de verhoogde ruwvoer gift, mits hij dit allemaal opeet... mocht hij zijn hooi niet in de juiste hoeveelheden opeten denk ik erover om olie bij te voeren voor extra energie.

Is dit een goed plan? Of zou ik bijv sowieso olie bij moeten geven op dagen van piekprestatie? Of nog andere goede ideeen?

(Ik vond het trouwens heel gek dat marstall bij veel van hun sport voeren opeens niet aangaven hoeveel suiker en zetmeel erin zat.)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 22:54

Ik denk dat je een goed plan hebt! 8kg geldt niet als onbeperkt overigens, maar als 2% vh lichaamsgewicht. Maar je rekent bij ruwvoer niet met productgewicht maar met het droge stof gehalte. Uitgaande van hooi, heb je zo'n 80/85% droge stof, dat is 800 gram per kg. 8x 800 gram is 6,4kg droge stof en dat zit keurig rond de 1,5% van 420kg. Een paard kan tot ongeveer 2% wegknagen (de schrokkers propppen nog wat extra erbij zelfs ;) )

(Goed voordroog zit rond de 70% en daarvan moet je dus om aan 1,5% droge stof te komen nog iets meer voeren zelfs)

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 23:50

Bedankt skippy! Dan begin ik met deze hoeveelheden hooi en bouw ik eventueel de hoeveelheid nog op als hij het goed op eet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 23:58

Skippy01 schreef:
Ik denk dat je een goed plan hebt! 8kg geldt niet als onbeperkt overigens, maar als 2% vh lichaamsgewicht. Maar je rekent bij ruwvoer niet met productgewicht maar met het droge stof gehalte. Uitgaande van hooi, heb je zo'n 80/85% droge stof, dat is 800 gram per kg. 8x 800 gram is 6,4kg droge stof en dat zit keurig rond de 1,5% van 420kg. Een paard kan tot ongeveer 2% wegknagen (de schrokkers propppen nog wat extra erbij zelfs ;) )

(Goed voordroog zit rond de 70% en daarvan moet je dus om aan 1,5% droge stof te komen nog iets meer voeren zelfs)

Maar telt in het geval van het paard van TS ook niet het gras mee als ruwvoer?

TS, mocht je nog iets met energierijker voer willen doen, denk dan eens aan zwarte haver. Dit heeft langzamer energie af dan gele haver, dus niet een piek ineens. Vaak hoef je er niet zoveel van te geven om er genoeg energie uit te halen, als de basis goed is. En is minder schuurgevoelig.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 00:13

Daiyho ik zou idd graag een topper qua voer willen hebben voor evt meer energie behoefte, maar dan wel eentje die ook nog laag in de suikers en zetmeel zit. Haver ligt qua zetmeel toch al snel rond de 40%. Dan heb ik het gevoel dat ik het ene zetmeel product voor het andere verwissel zeg maar..
Anderen noemde in het topic en op de voer sites dat olie een fijn product is voor paarden om energie uit te halen, zonder dat het belastend is.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 06:54

Daihyo schreef:
Skippy01 schreef:

Maar telt in het geval van het paard van TS ook niet het gras mee als ruwvoer?

TS, mocht je nog iets met energierijker voer willen doen, denk dan eens aan zwarte haver. Dit heeft langzamer energie af dan gele haver, dus niet een piek ineens. Vaak hoef je er niet zoveel van te geven om er genoeg energie uit te halen, als de basis goed is. En is minder schuurgevoelig.

Jazeker telt dat, maar het ging mij erom dat als je met hooi rekent, het wel handig is om te weten dat je met droge stof rekent. Gras reken je óók met droge stof, maar het droge stof gehalte daarvan is vele malen lager (daar kunnen ze dus heel veel van eten ook!). 8kg hooi naast weidegang is ook zéker genoeg hoor :j Voor de mijne ooit berekend (500kg) dat ze in de zomer naast de weide waar ze 10 uur op loopt, nog maar 3 a 4 kg hooi (productgewicht) nodig had om aan 1,5% droge stof te komen. Maar de mijne is een haflinger. Bij een minder sober dier, zou ik streven naar die 2% aanbieden.
Droge stof in gras is ongeveer 15% maar, om aan 2% te komen zou deze op een dag (op alleen gras, 24/7) zo'n 56kg gras wegknabbelen. (Lukt ze prima overigens, hoe bizar dat ook klinkt)
Als ze niet 24/7 op gras staan, moet dus dus een beetje rekenen met wat ze binnenkrijgen. Bijv 10u weidegang bij deze is ongeveer 23kg gras, totaal aan droge stof: 3,45kg. Dan vul je aan met hooi tot je aan 2%=8,4kg DS zit. 8,4-3,45=4,95. Dat is nog eens 6,2kg hooi naast 10u weidegang. Zonder graasmasker op de wei dus, want dan is de inname lager natuurlijk.
Dit zijn gemiddeldes hè, als je de exacte percentages van je eigen hooi en gras weet aan droge stof, kun je zuiverder rekenen. (Reken het vooral even zelf na, zo vroeg op de ochtend ben ik niet op mijn scherpst haha)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:48

LuffB schreef:
Daiyho ik zou idd graag een topper qua voer willen hebben voor evt meer energie behoefte, maar dan wel eentje die ook nog laag in de suikers en zetmeel zit. Haver ligt qua zetmeel toch al snel rond de 40%. Dan heb ik het gevoel dat ik het ene zetmeel product voor het andere verwissel zeg maar..
Anderen noemde in het topic en op de voer sites dat olie een fijn product is voor paarden om energie uit te halen, zonder dat het belastend is.

Je geeft nu ruim 3kg krachtvoer. Dat hoef je bij lange na niet van de haver voeren. Dus omlaag ga je sowieso. Kijk ook naar de hoeveelheden die je moet voeren. Een kwart schep kan al genoeg zijn, itt gele haver of het krachtvoer wat je nu geeft. Zwarte haver is anders dan gele haver. Juist door die langzame afgifte van energie is het wel interessant en zou ik het niet zomaar afschrijven. Als hij het op olie goed gaat doen is het natuurlijk ook prima. Maar ik zou de zwarte haver niet meteen afschrijven.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:54

Daihyo schreef:
LuffB schreef:

Je geeft nu ruim 3kg krachtvoer. Dat hoef je bij lange na niet van de haver voeren. Dus omlaag ga je sowieso. Kijk ook naar de hoeveelheden die je moet voeren. Een kwart schep kan al genoeg zijn, itt gele haver of het krachtvoer wat je nu geeft. Zwarte haver is anders dan gele haver. Juist door die langzame afgifte van energie is het wel interessant en zou ik het niet zomaar afschrijven. Als hij het op olie goed gaat doen is het natuurlijk ook prima. Maar ik zou de zwarte haver niet meteen afschrijven.

Haver is sowieso een fijn graan, omdat het van nature glutenvrij is (waar paarden soms ook op reageren) en de verteerbaarheid van haver ligt hoger dan van granen mét gluten - geplette haver heeft een hogere verteerbaarheid dan gepunte haver (maar een kortere houdbaarheid). Haver en spelt zijn mijn go-to granen als ik losse granen voer. Spelt aan degenen die lijp worden van haver, anders haver. Overigens heeft haver de naam paarden heet te maken ,maar onderschat gerst daarin niet, ik ken er meer die gek worden van gerst dan van haver ;)
Haver bevat meer ruwe celstof en vezels dan andere granen. Haver heeft ook een hoger vetgehalte dan andere granen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 12:30

(ik reken even bewust niet van DS naar kg product)
Wat betreft suiker en zetmeel kan het inzichtelijk zijn om de percentages om te rekenen naar grammen. Dus bijv in een kg hooi zit 10% suiker en zetmeel, dus 100 gram per kg. Als je je pony 8kg geeft, voer je dus 800 gram suiker en zetmeel.

Stel dat je er 200 gram haver bij wil voeren van 40% zetmeel (ik reken even met jouw 40% en doe voor dit voorbeeld even alsof dat suiker + zetmeel is). In 1 kg haver zit 400 gram s+z, dus 40 gram in 100 gram. Dan voer je dus 80 gram s+z uit haver en 800 gram uit hooi. Maar een klein deel van s+z uit dat dieet komt dan uit de haver.

Waar je wat mij betreft goed op moet letten is:
- dit soort omrekendingen; het percentage kan heel hoog zijn, maar als je er maar weinig van hoeft te voeren, valt de absolute hoeveelheid eigenlijk heel erg mee.
- de verteerbaarheid van het voer; door bepaalde bewerkingstechnieken kunnen de verteringseigenschappen van een voermiddel worden aangepast / veranderd, bijvoorbeeld poffen zorgt voor een betere ontsluiting van de voedingsstoffen in de dunne darm. Je suiker en zetmeel wordt dan verwerkt in de dunne darm en komt niet of maar zeer beperkt in de dikke darm terecht. De dikke darm is vaak waar het mis gaat; bacteriën die daar iets te blij (of juist zeer ongelukkig) worden van grote hoeveelheden suiker en zetmeel. Voorkomen dat er veel onverwerkt suiker en zetmeel in de dikke darm komt is dus ook belangrijk.
- verspreiding van de glucosepieken; een gelijkmatiger dieet (bijv de 200 gram haver uit het voorbeeld verdelen in 2x 100 gram) zorgt voor minder hoge glucosepieken en dus minder schommelingen in bijv de hormoonbalans (bij IR is dit belangrijk).

Jeuk gaat niet altijd gelijk weg en dus is het soms lastig om te zien of een verandering effect heeft of niet. Het mooiste zou zijn (maar ik snap dat dat met je trainingsschema lastig kan zijn) als je terug kunt naar de basis, in jouw geval hooi + gras, dan met bijv Phytonics Detox en glucobalance een soort ‘ontgifting’ doen (bij gebrek aan een beter woord), en als daarna de jeukklachten rustig zijn, één voor één voedingsmiddelen gaan toevoegen, met meerdere weken ertussen.

Qua vitaminebrok heb ik goede ervaringen met de balancer van Je Paard Gezond en Fit. Voor mijn snel invallende bejaarde pony met PPID, hoefbevangenheid en een IR vermoeden heb ik veel aan producten met meer eiwit, in haar geval luzernebrok (gewone luzerne krijgt ze niet goed weg en hoest ze van door prikkeling) en Marstall Bergwiesen Mash. Compleet ander soort pony dan die van jou, zeker qua inspanning, maar wel een die ik heel laag in suiker en zetmeel moet houden en dus op een andere manier moet voorzien van energie.
Olie zou ook nog een optie zijn bij haar, maar die hou ik graag achter de hand.

Ik las nog iets over je liksteen: onze pony’s hebben allemaal een voorkeur voor een liksteen en die wisselt per pony en per moment. We proberen er altijd twee of drie aan te bieden en het wisselt heel erg wie welke steen gebruikt. Het kan dus de moeite waard zijn om meerdere stenen aan te bieden.
Wat ik andere mensen heb zien doen is een mineralenbar aanbieden, verschillenden bakjes met één mineraal opgelost in water (geloof ik), zodat het paard zelf kan kiezen welke mineralen wel of niet gedronken worden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 12:34

Jullie kunnen het zoveel beter uitleggen dan ik _/-\o_

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 12:36

Daihyo schreef:
Jullie kunnen het zoveel beter uitleggen dan ik _/-\o_

Haha, en dan zijn er nog de mensen als Mizora hier op bokt, die het nog véél beter uit kunnen leggen dan ik hoor :D

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 12:50

Detoxen is veel te heftig.
Daar grijpen mensen veel te vlot naar.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:28

Muze schreef:
Detoxen is veel te heftig.
Daar grijpen mensen veel te vlot naar.

Als eczeempatiënt zijnde ben ik het zowel wel als niet met je eens. Ik kan prima voedingsmiddelen mijden, waardoor ik veel minder / bijna geen jeuk heb. Mijn tolerantie voor “dingen die niet mogen” is dan echter heel laag. Dus die superlekkere tomaat moet ik dan laten liggen, en dat chocoladekoekje ook. Maar als ik af en toe detox (inmiddels al erg lang geleden, moet ik zeggen), heb ik meer marge om “slechte” dingen te eten. Dan kan ik die tomaat wel eten. En dat koekje ook. Nog wel meer dan 1 ook zelfs.

Het is geen kuur waarbij je alleen maar water mag drinken en op een komkommer mag kauwen hè :D

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:29

Nee, ik heb het over de producten voor paarden.
Die echt het hele lichaam te extreem aanzetten tot “ opschonen”. Waardoor juist alle ellende in 1 klap eruit
Komt.
Je kan best de lever bijvoorbeeld ondersteunen, of even terug naar basic en dat erbij doen.
Maar er word zo regelmatig geroepen “ doe maar detoxen”. Dat is niet altijd zomaar verstandig.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:41

Oh zo, ik snap je! Mee eens, ik doe de Detox bij pony’s eigenlijk alleen na doormeten bij Den Hoek. Dosering en middel ook iom hen en laagdrempelig contact.
Voor mezelf ook trouwens. Wel eens begonnen met Detox volgens de voorgeschreven dosering en na twee dagen helemaal terug gegaan naar 2 keer 1 druppel :')
Bij de Shet hebben we in het begin ook heel voorzichtig gedaan, die stond met haar benen tegen elkaar aan te schuren anders.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 01:08

Blij blij blij met alles wat hier gezegd wordt. Zo fijn om hier met mensen op een leuke manier over te brainstormen en zelf meer te leren. Ik hoop dat jullie mij nog even willen blijven volgen om te kijken of ik de juiste conclusies trek en de juiste stappen zet.

De verhoogde hooi dosis lijkt zowel wel als niet geslaagd. Met een vol hooinet van 4 kilo hield hij nog 1 kilo over (ik weeg dit trouwens met zo’n veerweegschaal (weet niet of je het zo noemt, maar je hebt een haak waar je het aan ophangt en dan geeft het het gewicht aan)) van de 4 kilo ochtend en avond lag er denk ik ook wel een kilo door de stal heen. Met de berekening van skippy kom ik dan rond de 6 kilo dat hij daadwerkelijk eet, maar iets meer ruwvoer kan geen kwaad.
Conclusie; hij eet wel meer hooi, maar de manier van aanbieden is nog niet optimaal. Misschien ook ochtend en avond eten in een klein hooinet doen? Of iets minder hooi overdag en in de avond en dan idd een ruwvoer in andere vorm bij gaan geven om het wat geconcentreerder te kunnen geven?

Daihyo; hoe kom jij op ruim 3 kilo krachtvoer? 2 kilo pavo energycontrol en 0,4 triple P maakt 2,4.. ik gaf bijv al de energycontrol omdat ik anders bijna 4 kilo aan subli brok zou moeten geven. Wel fijn om te lezen dat als krachtvoer gift minder wordt (met de vitalbix gaan we naar... 1,2 dacht ik (300 gram per 100 kilo lichaamsgewicht, categorie zware arbeid)) het zetmeel + suiker sowieso al gaat dalen en dat evt met iets minder “perfect verantwoord” voer afgetopt kan worden. Uit de toevoeging van skippy begrijp ik dat een geplette zwarte haver niet belastend voor het verteringssysteem is en in de dunne darm wordt verwerkt?
Voor een beetje heetheid ben ik niet bang, beetje peper erin kan hij wel gebruiken hahah.
Vraagje; wat is het minst en juist meest belastend van de volgende voedingsgroepen. een (geplette) zwarte haver, een lucerne/ grasbrok, een eiwitrijke topper (evt subli atleet, Pavo topsport of een andere suggestie? Of is lijnzaadolie nog weer minder belastend dan de rest?

Hilary; wauw wat een fijn geschetste situatie en verhaal. Ik ga zo gelijk uitrekenen en uittekenen wat hij dan nu binnen zou krijgen aan zetmeel en suiker qua huidig voer en wat het plan wordt om hem te voeren.
Ik wist wel van het poffen en de verschillende soorten processen, maar niet gerealiseerd dat dat ook voor de vertering uitmaakt en hoeveel de vertering samenhangt met de rest van de opname. Verder probeer ik mijn voer zo gelijk mogelijk te verdelen, dus mijn bakjes zien er vaak hetzelfde uit.
Je paard gezond en vit ga ik naar kijken. Raad jij aan om daar sowieso een eiwitrijk product aan toe te voegen ivm het schema?
Nu hem terug naar de basis brengen gaat idd erg moeilijk zijn, een detox klinkt interessant, maar dan zou ik wel meer begeleiding in willen krijgen. Doormeten bij den hoek, wat houd dat in?
Detox kan ik eventueel wel in de winter doen, maar dan zullen er ook minder vliegen zijn en dus geen symptomen, dus dan lijkt het me moeilijk inschatten hoe het werkt.
Ik lees ook veel over paarden met een allergie en dat daar de jeuk vandaan komt, maar echte (bloed)testen zijn daar niet voor toch? Gewoon een beetje trail en error? Of is dat dus ook dat doormeten?

Interssant over de likstenen, ik ga eens kijken wat ik daar voor mogelijkheden mee heb.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 07:12

@luffb dat het hooi niet op is, is eigenlijk wel goed: je geeft dan in elk geval genoeg! Ik zou niet direct een ander, meer geconcentreerd ruwvoerproduct gaan bijvoeren hoor, hij zal misschien wat schrokken als hij op de wei staat en daar 'meer dan gemiddeld' binnenkrijgen. Tabellen zijn uiteindelijk maar tabellen! Zolang hij niet invalt en mager wordt, is iets overhouden prima!
Bij mij krijgt mijn merrie de grootste portie bij de voerbeurt van de late avond, dan moet ze er het langst mee doen (van 12 tot 7 ongeveer).

Alle granen zijn natuurlijk meer belastend dan ruwvoer, maar de verteerbaarheid van geplette haver is hoger, ze kunnen het beter opnemen en dus beter daadwerkelijk gebruik maken van de voedingsstoffen. Je 'verspilt' dan het minste door niet-verteerde delen, en hoeft dus in principe een minimale hoeveelheid bij te voeren. Paarden zijn gemaakt om het grootste deel van hun voer in de dikke en blinde darm te verteren, dus ruwvoer is altijd het allerbelangrijkste :) Maar van de granen, is haver qua opneembaarheid wel een fijne inderdaad.

Ruwvoer is dus het minst belastend, eiwitrijke producten op ruwvoerbasis (luzerne, esparcette) daarna. Als je puur naar geconcentreerd eiwit kijkt, kijk je naar bijvoorbeeld sojaschroot of erwteneiwit. Olie is een prima toevoeging, maar net als met zetmelen is een paard niet gemaakt om daar enorme hoeveelheden van te verwerken. Vet wil je ook opbouwen als je dat voert, dus niet gelijk een kopje lijnzaadolie toevoegen, maar beginnen met 30ml bijv. Vet geeft 'trage energie' (endurance paarden krijgen bijv een vetrijk dieet) en zetmeel/ suiker geeft 'snelle energie' (voor explosies, zoals renpaarden en springpaarden).

Overigens bedenk ik me dat in jouw geval het voer 'hipro flexible move' ook wel eens interessant kan zijn! Dat heeft een hoge dosering eiwit en vet en een laag zetmeel/suiker gehalte had zonder melasse. Je voert dan dus voor duur-energie en voor spieropbouw, niet voor explosieve energie. Kom je dan tekort, kun je alsnog 'toppen' met haver. Je zit daarna op 12.6% eiwit en 13.7% vet. Terwijl suiker en zetmeel bij elkaar opgeteld maar 9.6% is. Dat zou je dus kunnen aanvullen met geplette haver voor de pit indien nodig.

nummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 01:12

Ik wou ook nog even reageren.. op Pavo schuurt de mijne ook.. ook alleen haar staart. Zou dit echt de deur uit doen en op zoek gaan naar alternatieven.

Vitalbix active + heb ik ook gevoerd als aanvulling op de daily complete. Uiteindelijk had mijn merrie hier niet genoeg aan.. viel af en werd energieloos.

Over de daily complete was ik wel heel tevreden maar moest dus op zoek naar aanvulling voor energie. Ik heb besloten zo puur mogelijk te gaan voeren..

Ze krijgt nu op trainingsdagen, naast de daily complete per voerbeurt: 1 schep geplette haver en 1/2 schep gevlokte gerst. Daarnaast 2 handjes fibra voor de structuur. Ze doet het hier super op. Genoeg energie en scherp maar niet te.
En zonder alle onnodige toevoegingen en troep in standaard muesli. En het is nog goedkoper ook uiteindelijk..

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-20 01:59

Bedankt voor de adviezen nogmaals.

Op dit moment zijn we bezig met overstappen naar equifyt, de pre active en green power. Dit is zowel laag in suiker en zetmeel als gluten en graanvrij. Het is wel rijk aan natuurlijke vezels wat dus een langdurige energie bron is. Als het nodig is ga ik hier nog olie bij voeren, maar voor nu heb ik ook zijn werk schema naar iets minder intens gezet, dat lijkt hij ook te waarderen.

Het jeuken lijkt wel ietsjes minder, zijn buik wat slanker (minder bol staand) en tot dusver nog niet het gevoel dat hij het werk niet vol houdt. :)