Magere jaarling shet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 18:37

Myponyhoward schreef:
De wormen kuur heet horseminth en we hebben 1 streepje gegeven. (Weet niet hoeveel dat is)

Dan is dat waarschijnlijk veel te weinig geweest, want hij is echt niet gezond.
Je kunt beter overdoseren dan onderdoseren in deze, anders doet het niks.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 18:39

Ah, dat is pyrantel. Een streepje is voor ongeveer 75 kg als ik het goed kan zien. Moest je ook een streepje geven of heb je dat zelf ingeschat? Het gaat dan wel om een jaarling shet, maar ik zou toch liever overdoseren. Zeker in dit geval.

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 18:39

LindyH schreef:
Ah, dat is pyrantel. Een streepje is voor ongeveer 75 kg als ik het goed kan zien. Moest je ook een streepje geven of heb je dat zelf ingeschat? Het gaat dan wel om een jaarling shet, maar ik zou toch liever overdoseren. Zeker in dit geval.

Zelf ingeschat, heeft de dierenarts niks over gezegd. Oké bedankt weet ik dat voor de volgende x

tengeltje11

Re: Magere jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 19:02

eerlijk denk ik dat dit dier toch echt wel meer nodig heeft....1x mestonderzoek is ook totaal niet sluitend...

ontworm hem goed met een equest pramox,en idd,echt gaan overdoseren,anders krijg je resistentie.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 19:15

10% overdoseren is veilig en zeker aan te raden als ik hem zo zie. Overleg anders telefonisch met een paardenkliniek, dat is gratis en ze willen je eigenlijk altijd wel even adviseren.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 19:20

IsabelleN schreef:
10% overdoseren is veilig en zeker aan te raden als ik hem zo zie. Overleg anders telefonisch met een paardenkliniek, dat is gratis en ze willen je eigenlijk altijd wel even adviseren.

Precies, overleg goed met je DA of kliniek en stel een goed ontworming schema op. DA Weet meestal ook aardig in te schatten hoeveel je pony weegt.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 19:31

10% is wel lastig op zo'n klein beestje. Neem maar eens 10% van één streepje op de wormspuit.

Equest Pramox zou ik er niet zomaar in gooien. Dat is vrij heftig en dit beestje is klein, jong en niet gezond. Echt alleen in overleg met de DA, en dan ook vragen naar de dosis. Te weinig doet inderdaad meer kwaad dan goed, maar te veel kan ook gevaarlijk zijn.

Ik heb zelf een jong paard gehad uit het buitenland dat onder de wormen zat. De DA heeft haar toen een heftige wormspuit gegeven en mij op het hart gedrukt haar goed in de gaten te houden en te letten op bepaalde symptomen, en dan direct te bellen.
Zoiets moet je in dit geval ook hebben denk ik. Deze pony moet ontwormd worden op het randje van wat kan, onder begeleiding van een DA. Want met wormenkuren is 'volgende keer beter' helaas niet van toepassing. Als je het doet moet het goed.

Ik zou echt met de DA overleggen wat nu het beste is om te doen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 19:38

Onderdoseren kan wel, vooral bij paarden met een slechte conditie kan dit juist een goede methode zijn. Vooral als het om bloedwormen gaat, kan het heel heftig zijn en is het gezonder voor het paard om de wormen in fases te doden. Maar daar hoort wel een goed ontworm schema bij.

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 20:00

Oké bedankt, ik ga woensdag naar de dierenarts om weer een nieuw poepmonster te brengen dus dan ga ik even overleggen

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 20:11

En als je een staal neemt, liefst van verschillende drollen, niet alles uit die ene drol nemen

Mariloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 08:43

Wat iedereen al zegt die wormen nog een keer onderzoeken, en als er nog wormen zijn met een goed midddel royaal ontwormen.

Verder zal ik deze pony op Pavo Podo Grow zetten met dagelijks lijnzaadolie erover.
Eventueel kun je er nog Havens mix door doen, is een lucerne de fijn is om bij te voeren.

Zelf ook ooit zo'n zielig uitziend ding op stal gekregen die was met bovenstaande acties binnen een maand niet terug te herkennen.

Is de wormbesmetting heel erg geweest dan zou je ook een probiotica kuur kunnen doen om de darmen te helpen herstellen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 08:52

Je bent bezig met het zand binnen krijgen schrijf je. Wat doe je er momenteel aan?

Ik zou in elk geval beginnen met het hooi niet meer zo los in het zand te gooien als op de foto. En daarnaast regelmatig een zandkuur. Met zand moet je ook echt oppassen hoor!
Laatst bijgewerkt door Kidde op 28-07-20 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 08:55

Ik heb hier regelmatig van die opvang wormen ponies, gaat standaard Pramox in, vaak knappen ze dan al snel op.
Maar als je het lastig vind zou je met je dierenarts een goed plan voor ontwormen en voeding kunnen opstellen.
Ik zie op je fotos geen andere ponies, hoe zien die er uit ?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 08:57

Myponyhoward schreef:
Weidebloem schreef:
Zit zo te zien ook nog erg slecht in zijn vacht. Ik zou de worminfectie echt goed in de gaten houden. Hoe is de mest? Ook wel op zand gecontroleerd gezien er geen gras staat?

Inderdaad stoppen met appels en wortels. De vele suikers en zetmeel zijn niet zo goed voor de darmen. Ik zou eerder voor een vitaminekorrel gaan en goede kwaliteit hooi.

Ja, krijgt idd veel aarde binnen vergeten te zeggen is hij ook op getest. Daar zijn we ook mee bezig

Dikgedrukt vind ik aardig shocking.. Het is vrij eenvoudig om te zorgen dat hij dit NIET binnenkrijgt.. Hooi voeren uit een bak, welke je plaatst op een betegeld stuk..

Ook zou ik zeker nogmaals een mestonderzoek doen en vaker ontwormen.. Daarnaast is een zandkuur geen overbodige luxe als hij zoveel grond/aarde/zand binnenkrijgt..

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:04

Is dit jullie eerste pony ?
Of heb je al vaker een eigen pony gehad ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:18

Myponyhoward schreef:
geerke schreef:
Waar is hij mee ontwormt?

Ik weet het niet precies maar de dierenarts heeft z’n poep onderzocht en toen deze spuit aan ons gegeven dus denk dat die wel weten welke goed is en welke niet

Nee dat weet een dierenarts soms niet

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:19

Die pony ziet eruit alsof hij stikvol wormen zit...daar kunnen ze dood aan gaan,zeker als ze zo jong zijn.Denk daar niet te makkelijk over.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 19:29

Hoe gaat het er mee TS?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 19:40

Is het niet beter om een bloedtest te doen ipv een mestonderzoek?
Een bloedonderzoek is veel betrouwbaarder.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 13:33

Hoe gaat het nu net je pony?

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-20 13:56

Hoi! Welke zand kuur raden jullie aan?
We hebben de dierenarts woensdag weer een mestonderzoek gebracht en die zeiden dat we 3 weken moesten wachten, dan weer terug moeten komen met een poeponderzoek. De dierenarts komt volgende week vrijdag bij ons thuis om hem helemaal na te kijken etc. Hier foto’s van hoe hij er nu bij staat:

Afbeelding
Afbeelding

En foto’s van mijn andere pony, deze zijn vorig jaar gemaakt maar hij staat er nog hetzelfde bij

Afbeelding
Afbeelding

We hebben ook een schuil stal waar we ze hooi in geven, stel je voor we zouden ze alleen daar hooi in geven is dat dan goed genoeg? Bodem is gewoon van hout het enige nadeel is dat ze het hooi nog wel eens een beetje naar buiten gooien maar dat is niet veel en er zit al een rand.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 13:59

waarom laat je geen bloed tappen om op bloedwormen te testen?

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-20 14:01

we zijn trouwens nog op zoek naar een scheerapparaat dus dat komt nog

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-20 14:02

Kinke schreef:
waarom laat je geen bloed tappen om op bloedwormen te testen?

Dierenarts komt vrijdag, weten jullie of we dat dan ook terplekke kunnen doen of moet je daar apart een afspraak voor maken?

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 14:16

Die zou ik idd goed ontwormen, liever iets teveel dan te weinig. Andere pony lijkt er goed uit te zien. maaar als ze samen op 1 weide staan zou ik die ook na laten kijken op wormen.