Voeradvies oud paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maria500

Re: Voeradvies oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 22:33

Ik heb even gekeken. Een overmaat zou er sowieso niet zijn, omdat er weinig in Speedibeet in zit en daarnaast heeft ze nog 24/7 toegang tot hooi toch? Ben hier helemaal onbekend mee.

Afbeelding

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 23:14

Overmaat van calcium wordt er bedoeld. Dat kun je gelijk trekken door het fosfor omhoog te trekken.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 23:48

maralyn schreef:
rina schreef:
Lady's sorry maar bietenpulp is in mijn ogen nog steeds geen paardenvoer. Afval van de suikerbiet, en percentage suiker erin is soms nog best hoog en veel pectine wat helemaal niet fijn is voor de paardendarm. Ik heb er 1, shet van 34, die helemaal geen hooi meer wegkrijgt. Die krijgt Wiesencobs. Dat wordt gemaakt van gras en kruiden, iets wat paarden normaal ook eten. Hij krijgt per dag iets meer dan 1 kg droog gewogen. Het is super snel klaar te maken, en ze eten het graag. Shet kreeg bij z'n eigenaresse ook speedybeet, maar was mager en zat niet lekker in zijn vel. Ik heb hem omgezet op wiesencobs met licht verteerbaar krachtvoer (Happy Summer Mix van Horsefood) die ook nog eens heel laag in suiker en zetmeel is. Je zag hem opknappen, en hij ziet er nu top uit, en voelt zich weer de grote hengst (laat gecastreerd en ik heb alleen maar merries) :D

Dat klopt niet.

Het afval, klopt, maar ontsuikerde afval.
Dus er zit maar weinig suiker en zetmeel in.
Daarnaast week je het op, en geef je het in delen, waardoor de "waarde" er van nog minder is.

Kan door zijn vezel gehalte prima gevoerd worden, maar er moet wel op gelet worden dat alle gehalten kloppen en het paard zijn mineralen en vitaminen behoeftes binnen krijgt.

Says who?? Ik zou zeggen lees volgende link even. Daar wordt het wel duidelijk waarom het geen paardenvoer is. https://horseandfeel.nl/waarom-bietenpu ... 1I_kQ-tPpw

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 23:53

rina schreef:
maralyn schreef:
[quote="rina"
Lady's sorry maar bietenpulp is in mijn ogen nog steeds geen paardenvoer. Afval van de suikerbiet, en percentage suiker erin is soms nog best hoog en veel pectine wat helemaal niet fijn is voor de paardendarm. Ik heb er 1, shet van 34, die helemaal geen hooi meer wegkrijgt. Die krijgt Wiesencobs. Dat wordt gemaakt van gras en kruiden, iets wat paarden normaal ook eten. Hij krijgt per dag iets meer dan 1 kg droog gewogen. Het is super snel klaar te maken, en ze eten het graag. Shet kreeg bij z'n eigenaresse ook speedybeet, maar was mager en zat niet lekker in zijn vel. Ik heb hem omgezet op wiesencobs met licht verteerbaar krachtvoer (Happy Summer Mix van Horsefood) die ook nog eens heel laag in suiker en zetmeel is. Je zag hem opknappen, en hij ziet er nu top uit, en voelt zich weer de grote hengst (laat gecastreerd en ik heb alleen maar merries) :D
[/quote

Dat klopt niet.

Het afval, klopt, maar ontsuikerde afval.
Dus er zit maar weinig suiker en zetmeel in.
Daarnaast week je het op, en geef je het in delen, waardoor de "waarde" er van nog minder is.

Kan door zijn vezel gehalte prima gevoerd worden, maar er moet wel op gelet worden dat alle gehalten kloppen en het paard zijn mineralen en vitaminen behoeftes binnen krijgt.

Says who?? Ik zou zeggen lees volgende link even. Daar wordt het wel duidelijk waarom het geen paardenvoer is. https://horseandfeel.nl/waarom-bietenpu ... 1I_kQ-tPpw

Voor deze ene link kan ik er minstens 3 vinden die het juist wel als perfect paardenvoer aanbevelen.
En sorry, maar jou link staat vol met onzin. (1) ze vecht het gebruik van antimicrobiele middelen aan, welke ook zelfs in de menselijke voeding worden gebruikt als zijnde 'ongezond'. Onzin. Zeker omdat dezelfde middelen vast ook wel worden gebruikt voor het maken van de andere krachtvoeders ook. (2) ze zegt zelf dat er geen enkele studie is met negatief resultaat, alleen positieve. Maar dat telt niet want dat is alleen klinisch beeld en die paarden kwamen zogezegd van iets veel slechters. (3) als je je paard bietenpulp geeft, kan het volgens haar opeens geen voorjaarsgras meer aan :?

Bovendien het suiker en zetmeelgehalte ligt meestal (ver) onder de 10%, best laag dus. Ook al kaart zij het aan als heel hoog...
Mijn dierenarts en tandarts bevelen juist bietenpulp aan en paard doet het er goed op.

http://www.voervergelijk.nl/column/105/ ... bietenpulp

http://www.voervergelijk.nl/fabels-en-f ... bietenpulp

https://www.paarden-info.be/bietenpulp- ... n-nadelen/

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 01:20

Mijn oudje krijgt in de winter best wat speedibeet (heeft maar 5% suiker en geen zetmeel!) samen met seniorenvoer op aanraden van de DA en doet het daar super op.
Geen darm-/maagklachten meer en ook geen problemen met later weer op het gras.

En degene die dat geschreven heeft moet iets meer leren over wat iets is en wat het doet:
Zij zegt:
Citaat:
Op het moment dat dit paard dan van het voorjaarsgras wilt gaan genieten, en de hele dag lekkere pectine sprietjes binnenkrijgt, dan hebben die MZB dik feest in die darmen!

Wat is pectine en wat doet het in de darmen?
Citaat:
Pectine is een oplosbare vezel die een dik slijm in het maagdarmstelsel vormt, wat het maagslijmvlies beschermt.

Dus helemaal niet slecht maar juist goed voor de darmen.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 07:08

rina schreef:

Jeetje, ik heb zelden zoveel onzin in een artikel gelezen; het is haast een prestatie.

Bietenpulp is wel goed, maar een echt hoge voedingswaarde heeft het niet. Ik heb zelf hele goede ervaringen met een combinatie van bietenpulp, tarwezemelen, sojaschroot, olie en een vitamine brok. Na de training krijgen ze luzernebrok en dan eet de gepensioneerde ook mee.

Rijst zemelen (hippalgo body builder) of kokos (coolstance vooral), vind ik ook interessant, maar zelf nooit geprobeerd.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 07:32

Ik snap die bietenpulp nog altijd niet. Trekt de minerale verhoudingen scheef. Het is een afvalproduct waar de industrie maar wat graag vanaf wil. En dan verwerk je het maar als veevoer. Zoals, koekjes, snoep etc voor varkens. Daarnaast veel vezels zetten niet aan. Die verbruiken juist veel energie. Het is een wankel evenwicht tussen genoeg vezels maar niet teveel en goed opneembare eiwitten en vetten.

Ga voor kwaliteit met hoogwaardige voedingsmiddelen die zo dicht mogelijk bij hun “ natuurlijke” oorsprong liggen. Dus niet bewerkt.

Er zijn hele goede totaalvoeders die het voor een leek simpel maken een ouder paard goed te voeren.
Daar zijn de verhoudingen van mineralen, vitaminen goed. Je hoeft niet te gaan kokkerellen etc...

Overleg met je DA, die kent de toestand van het gebit van je paard. Neem een goed standaard “oldie voeder” vul dit desgewenst aan met Luzerne ( brok evt. Geweekt ) en maisolie. Zoveel mogelijk op een goede weide.

Is je paard naast oud ook HB gevoelig overleg met je DA.

1 x maal voederen per dag gaat em niet worden. Je zal voor een ouder paard de porties over de dag moeten verdelen. Je zal dus keuzes moeten maken..Succes

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 07:35

28 jaar, schraal en gevoelig voor hbv. Is de pony getest op PPID (vh. Cushing)?

Seniores Priores heb ik goede ervaring mee. Ik zette 1x per dag de porties voor de daarop volgende 24 uur klaar. Alleen met warm weer dan even opletten dat je het op een koele plaats weg zet.

Om de pony snel weer op gewicht te krijgen kan je nu tijdelijk dagelijks 100-150 ml plantaardige olie bij geven (bij zonnebloemolie of maïskiemolie). Rustig opbouwen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 07:40

Het gaat niet alleen om de vetten maar juist ook de eiwitten. De eiwitten zijn nodig voor de spieren hoe vetter een paard hoe meer spierkracht het nodig zal hebben. Liever iets te schraal en goed in de eiwitten dan voor het oog vet ( door olie ) maar laag in eiwit.

Ppid is maar bij een klein % paarden maar de fabrikant doet geloven dat veel paarden het hebben. Er moet heel secuur getest worden en dat gebeurd vaker niet dan wel. Er is een agressieve reclame campagne bezig kijk daar mee uit! Als het paard geen symptomen heeft of maar één zou ik me er niet druk om maken. Die medicatie is ook geen pretje!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 08:36

maria500 schreef:
maralyn
Ik kende het nog niet. Ik heb net even opgezocht. Wat ik fijn vind aan Speedibeet is dat er ook expliciet bijstaat dat het geschikt is voor paarden die gevoelig zijn voor HB. Bij Fibrenugget zie ik dit niet. Heb het zetmeel en suiker vergeleken en dit is bij Fibrenugget het dubbele van Speedibeet.

Daarnaast moet het minstens een uur weken. Dat is voor mij wat minder. Vaak poets ik mijn paard uitgebreid en wandel ik er wat mee of doe ik vrijheidsdressuur, maar er zijn ook dagen dat ik echt alleen op stal kom om bij te voeren, bijvoorbeeld als we naar een verjaardag gaan, even voor school/werk of iets dergelijks, dan moet het allemaal snel kunnen. Dan zet ik het voer klaar en dan ga ik haar uit de weide halen en dan is het voer al bijna geweekt.

Ik voer fibre nuggets en die zijn met 10 a 15 minuten weken in koud water al klaar.

S'winters voer ik vaak pulp van eigen huismerk...veel goedkoper. Half uurtje weken in heet water en het is klaar. Maar meestal zet ik het een dag van te voren klaar. (de fibre nuggets nu ook maar dat is meer uit gemakszucht en routine). Soms een emmer vol zodat ik gelijk voor 2 dagen had.(ik had toen nog 2 paarden)

Mijn fjord is ook HB gevoelig en doet het hier prima op.
En bietenpulp geen voedingswaarde? Ik kreeg/krijg mijn paard daar gewoon vet mee in combi met een vit brok en goed hooi.

Verder voerde ik altijd op het oog. Te vet = minder dunner worden = meer. Ook als het ging vriezen voerde ik meer.

Mijn haflinger is er 28 op geworden en geen dag te mager geweest.
De overige 30 paarden van de pensioenstal kregen aangepast dieet, dat was vaak pulp, grasbrok, lucerne vorm. En welke leeftijd ze ook hadden geen een was te mager...eerder te vet. Basis voer is daar onbeperkt hooi/voordroog en was er 1x per dag een bijvoer moment. Uitgezonderd de paarden zonder tanden of die heel erg moeilijk konden eten.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 08:45

Brainless schreef:
Mijn oudje krijgt in de winter best wat speedibeet (heeft maar 5% suiker en geen zetmeel!) samen met seniorenvoer op aanraden van de DA en doet het daar super op.
Geen darm-/maagklachten meer en ook geen problemen met later weer op het gras.

Oh top! Bedankt voor de info. Hoeveel voer jij droog in 1 voerbeurt op aanraden van de DA?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 08:59

rina schreef:

Volgens mij klopt die hele link niet en word bietenpulp van voederbiet gemaakt,dat is heel wat anders dan suikerbiet.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 09:00

Liselotzorro
Veel voedingswaarde zitten er idd niet in. Daarom geef ik ernaast Pavo Vital en ze krijgt natuurlijk hooi.

Roodvos
Bedankt voor de tip voor zonnebloemolie. Daar ga ik ook wat mee doen. Ze is getest op cushing en heeft dit niet. Ze is al 3 jaar niet hoefbevangen geweest, maar wil dit niet opnieuw riskeren. Destijds was ze ook veel ste dik. Het afvallen is gekomen door een nieuwe stal. Ze was op haar vorige stal al wat magerder en door de nieuwe huisvesting veranderd. Ik voerde toen nog niks bij.

Cowgirl
Fijn om te horen dat het bij jou zo goed ging van Speedibeet. Hoop bij mij ook.

Ik ben erg voorzichtig. Ik wil gezien haar HB verleden geen risico’s nemen. Ik ga het proberen met Speedibeet en kan ik altijd kijken naar iets anders. Luzerne ben ik weer bang van de teveel eiwitten.
Laatst bijgewerkt door maria500 op 17-07-20 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:04

Ik heb een vergelijkbare situatie met die van jou ts, een 27 jarige met pensioen en gevoelig voor hb.
Ze krijgt onbeperkt arm hooi en daarnaast 1x per dag een combi van speedibeet en seniores priores (zet ik klaar voor de volgende dag). Daarnaast krijgt ze van cavalor iets fiberforce met een beetje grasbrok.
Eerder had ik de seniores priores niet en alleen de speedibeet maar dat schoot niet op.
Zie hier de verschillen:
Afbeelding
Met alleen de speedibeet

Afbeelding
2 maanden later met seniores priores toegevoegd.

Eventuele optie is ook nog vitalbix, ook weinig suiker en zetmeel.
Momenteel staat ze ook dagelijks een uur of 2 op de wei met paardengras, meestal met grasmasker en als fructaan gehalte laag en stabiel is zonder.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:04

Back to basics : zorgen dat je paard rustig zijn hooi kan eten zonder concurrentie van jongere en sterkere paarden. Als je voor hem een plekje kan verzinnen waar hij rustig en zonder stress zijn hooi kan eten, liefst samen met een ander vriendelijk oudje, dan zal hij wel bijkomen. Oudere paarden hebben minder eetlust en als hij dan altijd riskeert door een ander paard weggejaagd te worden bij het hooi houdt hij het op een bepaald moment voor bekeken en bestaat het risico dat hij te weinig voer binnenkrijgt.
Bietenpulp is enkel een aanvulling, hooi is de basis. Bietenpulp is meer voor het uiterlijk dan voor de gezondheid van het paard.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 09:05

Romy1234 schreef:
Ik heb een vergelijkbare situatie met die van jou ts, een 27 jarige met pensioen en gevoelig voor hb.
Ze krijgt onbeperkt arm hooi en daarnaast 1x per dag een combi van speedibeet en seniores priores (zet ik klaar voor de volgende dag). Daarnaast krijgt ze van cavalor iets fiberforce met een beetje grasbrok.
Eerder had ik de seniores priores niet en alleen de speedibeet maar dat schoot niet op.
Zie hier de verschillen:
[ [url=m/pag10u.jpg]Afbeelding[/url] ]
Met alleen de speedibeet

[ [url=m/f6Jbor.jpg]Afbeelding[/url] ]

Momenteel staat ze ook dagelijks een uur of 2 op de wei met paardengras, meestal met grasmasker en als fructaan gehalte laag en stabiel is zonder.

Wauw wat een verschil. Ik ga dit weekend even een goede foto maken en dan even een maand aankijken of de Speedibeet iets doet, mocht ik geen verschil zien ga ik iets anders proberen.

Hoeveel voerde jij droog in 1 voerbeurt?

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 09:07

Sclimpre schreef:
Back to basics : zorgen dat je paard rustig zijn hooi kan eten zonder concurrentie van jongere en sterkere paarden. Als je voor hem een plekje kan verzinnen waar hij rustig en zonder stress zijn hooi kan eten, liefst samen met een ander vriendelijk oudje, dan zal hij wel bijkomen. Oudere paarden hebben minder eetlust en als hij dan altijd riskeert door een ander paard weggejaagd te worden bij het hooi houdt hij het op een bepaald moment voor bekeken en bestaat het risico dat hij te weinig voer binnenkrijgt.
Bietenpulp is enkel een aanvulling, hooi is de basis. Bietenpulp is meer voor het uiterlijk dan voor de gezondheid van het paard.

Ik zie haar regelmatig eten, maar ook weggejaagd worden. Krijg gelukkig ook foto’s doorgestuurd dat ze hooi eet. Wanneer ik terugzet op dr paddock, zet ik haar altijd bij een eetpunt weg waar het rustig is of ik maak idd ergens een plekje voor haar vrij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:11

maria500 schreef:
Romy1234 schreef:
Zie hier de verschillen:
[ [url=m/pag10u.jpg]Afbeelding[/url] ]
Met alleen de speedibeet

[ [url=m/f6Jbor.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw wat een verschil. Ik ga dit weekend even een goede foto maken en dan even een maand aankijken of de Speedibeet iets doet, mocht ik geen verschil zien ga ik iets anders proberen.

Hoeveel voerde jij droog in 1 voerbeurt?

Poe zou ik even moeten kijken want weet ik eigenlijk niet precies, ik meende 500 gram speedibeet en 500 gram seniores priores en dat 2x per dag.
Momenteel krijgt ze ongeveer 400 gram van beide 1x per dag omdat ze nu goed op gewicht is en ook op gras staat.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:17

Ik lees zonnebloemolie?!

Niet doen!! De verhoudingen van de omega zit enorm scheef, veel te veel 6, wat ontsteking bevorderend is! Héle maal met hoefbevangen gevoeligheid zou ik het absoluut niet geven.

Dan is lijnzaadolie eigenlijk n must!

Die omega drie zit hoog, en is ontsteking remmend!

Wél bevat het veel fosfor en dat is niet zo erg, omdat het de scheefstand in pulp recht kan trekken

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 09:26

maralyn schreef:
Ik lees zonnebloemolie?!

Niet doen!! De verhoudingen van de omega zit enorm scheef, veel te veel 6, wat ontsteking bevorderend is! Héle maal met hoefbevangen gevoeligheid zou ik het absoluut niet geven.

Dan is lijnzaadolie eigenlijk n must!

Die omega drie zit hoog, en is ontsteking remmend!

Wél bevat het veel fosfor en dat is niet zo erg, omdat het de scheefstand in pulp recht kan trekken

Ohh bedankt! Ik weet hier zo weinig van af. Kan iemand mij hiermee helpen? Moet ik iets rechttrekken als ik haar in 1 voerbeurt.
1 kilo droog bietenpulp geef met 5 liter water
Onbeperkt droog hooi
Handje Pavo Vital

En met wat moet ik dit rechttrekken en hoeveel?
Laatst bijgewerkt door maria500 op 17-07-20 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:28

dat is inderdaad niet heel goed als ze er veel van binnen krijgen.
ik ben geen voorstander van veel olie, werkt wat laxerend bij de mijne.

maria.
maar wat je nu net neerzet gaan geven,kan best en kijk even hoe het gaat :j

hoop alleen dat het gegeten wordt ,want hier lusten ze geen bietenpulp zonder wat lekkers er door :D

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 09:31

Ellepel
Het zal je verbazen, maar de mijne vindt het heerlijk. Ik deed er nooit wat doorheen, nu alleen de vitaminebrok, maar het gaat er met heeeel veel plezier in haha.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:47

De combi van speedibeet en 18plus. Echt!

https://www.pavo.nl/download/6947/downl ... al_BIT.pdf

Ik was betrokken bij Goofy in dit artikel. Lees maar even. De eigenaresse worstelde met exact dezelfde dilemma's als jij.
Neem anders even contact op met Pavo voor een goed opbouw schema.

Maar als je paard mager (en onbespierd?) is (in de zomer nog wel) is het echt tijd voor actie. Met 18PLus zit je ook meteen beter met je omega's

Met alleen bietenpulp of olie ga je dit vermoedelijk niet redden. Dit paard heeft zo te zien ook behoefte aan goed verteerbare eiwitten.

Ik voer het ook aan mijn 24 jarige overigens. Die is nog zo idioot goed in conditie: vet én spieren. Die kan gewoon nog 3 dagen per week volop aan het werk.

Om in te gaan op pareltjes: Scheve verhoudingen klopt wel iets. Daarom zit er voor de lange termijn wel een bovengrens aan hoeveel je kunt voeren. Behalve als het gebit ontbreekt want breekt nood wet en kun je er paarden nog heeeel lang goed op houden. Maar het is zeker geen 'afval product' qua voedingswaarde. Et zijn namelijk super gezonde vezels.
Maar daarom is de combi 18PLus en Speedibeet of fibrebeet ook goud. Dan heb je aandacht voor alle aspecten: mineralen balans, extra aandacht voor vit e, hoogwaardige eiwitten en hoog vet met omega verhoudingen op orde. En dat in combi met een verlaagd (maar niet te laag) S&Z
Laatst bijgewerkt door pol013 op 17-07-20 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 09:53

pol013 schreef:
De combi van speedibeet en 18plus. Echt!

https://www.pavo.nl/download/6947/downl ... al_BIT.pdf

Ik was betrokken bij Goofy in dit artikel. Lees maar even. De eigenaresse worstelde met exact dezelfde dilemma's als jij.
Neem anders even contact op met Pavo voor een goed opbouw schema.

Maar als je paard zo mager en onbespierd is (in de zomer nog wel) is het echt tijd voor actie.

Ik ga straks het artikel even doorlezen. Ben op het werk. Dat het tijd voor actie is, dat weet ik. Vandaar mijn vraag op bokt. Ik was ermee begonnen, maar veel ste weinig, omdat ik niet wist dat de 2kg alleen voor droog per voerbeurt was.

18plus ga ik straks even opzoeken voor de voedingswaarde of dat kan voor een paar met gevoeligheid voor hb. Bedankt. Voeradvies kan ik ook nog aanvragen idd.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:58

Ik bedoel het niet vervelend. Maar het is vooral omdat ik het paard in het artikel nog zo scherp op het netvlies heb staan en zei precies jouw worsteling had. Ik zat hier iedere dag met mijn neus bovenop en ben zo blij dat we dit paard nog die extra jaren hebben kunnen geven.