Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
maralyn schreef:rina schreef:Lady's sorry maar bietenpulp is in mijn ogen nog steeds geen paardenvoer. Afval van de suikerbiet, en percentage suiker erin is soms nog best hoog en veel pectine wat helemaal niet fijn is voor de paardendarm. Ik heb er 1, shet van 34, die helemaal geen hooi meer wegkrijgt. Die krijgt Wiesencobs. Dat wordt gemaakt van gras en kruiden, iets wat paarden normaal ook eten. Hij krijgt per dag iets meer dan 1 kg droog gewogen. Het is super snel klaar te maken, en ze eten het graag. Shet kreeg bij z'n eigenaresse ook speedybeet, maar was mager en zat niet lekker in zijn vel. Ik heb hem omgezet op wiesencobs met licht verteerbaar krachtvoer (Happy Summer Mix van Horsefood) die ook nog eens heel laag in suiker en zetmeel is. Je zag hem opknappen, en hij ziet er nu top uit, en voelt zich weer de grote hengst (laat gecastreerd en ik heb alleen maar merries)
Dat klopt niet.
Het afval, klopt, maar ontsuikerde afval.
Dus er zit maar weinig suiker en zetmeel in.
Daarnaast week je het op, en geef je het in delen, waardoor de "waarde" er van nog minder is.
Kan door zijn vezel gehalte prima gevoerd worden, maar er moet wel op gelet worden dat alle gehalten kloppen en het paard zijn mineralen en vitaminen behoeftes binnen krijgt.
rina schreef:maralyn schreef:[quote="rina"
Lady's sorry maar bietenpulp is in mijn ogen nog steeds geen paardenvoer. Afval van de suikerbiet, en percentage suiker erin is soms nog best hoog en veel pectine wat helemaal niet fijn is voor de paardendarm. Ik heb er 1, shet van 34, die helemaal geen hooi meer wegkrijgt. Die krijgt Wiesencobs. Dat wordt gemaakt van gras en kruiden, iets wat paarden normaal ook eten. Hij krijgt per dag iets meer dan 1 kg droog gewogen. Het is super snel klaar te maken, en ze eten het graag. Shet kreeg bij z'n eigenaresse ook speedybeet, maar was mager en zat niet lekker in zijn vel. Ik heb hem omgezet op wiesencobs met licht verteerbaar krachtvoer (Happy Summer Mix van Horsefood) die ook nog eens heel laag in suiker en zetmeel is. Je zag hem opknappen, en hij ziet er nu top uit, en voelt zich weer de grote hengst (laat gecastreerd en ik heb alleen maar merries)
[/quote
Dat klopt niet.
Het afval, klopt, maar ontsuikerde afval.
Dus er zit maar weinig suiker en zetmeel in.
Daarnaast week je het op, en geef je het in delen, waardoor de "waarde" er van nog minder is.
Kan door zijn vezel gehalte prima gevoerd worden, maar er moet wel op gelet worden dat alle gehalten kloppen en het paard zijn mineralen en vitaminen behoeftes binnen krijgt.
Says who?? Ik zou zeggen lees volgende link even. Daar wordt het wel duidelijk waarom het geen paardenvoer is. https://horseandfeel.nl/waarom-bietenpu ... 1I_kQ-tPpw
Citaat:Op het moment dat dit paard dan van het voorjaarsgras wilt gaan genieten, en de hele dag lekkere pectine sprietjes binnenkrijgt, dan hebben die MZB dik feest in die darmen!
Citaat:Pectine is een oplosbare vezel die een dik slijm in het maagdarmstelsel vormt, wat het maagslijmvlies beschermt.
rina schreef:Says who?? Ik zou zeggen lees volgende link even. Daar wordt het wel duidelijk waarom het geen paardenvoer is. https://horseandfeel.nl/waarom-bietenpu ... 1I_kQ-tPpw
maria500 schreef:maralyn
Ik kende het nog niet. Ik heb net even opgezocht. Wat ik fijn vind aan Speedibeet is dat er ook expliciet bijstaat dat het geschikt is voor paarden die gevoelig zijn voor HB. Bij Fibrenugget zie ik dit niet. Heb het zetmeel en suiker vergeleken en dit is bij Fibrenugget het dubbele van Speedibeet.
Daarnaast moet het minstens een uur weken. Dat is voor mij wat minder. Vaak poets ik mijn paard uitgebreid en wandel ik er wat mee of doe ik vrijheidsdressuur, maar er zijn ook dagen dat ik echt alleen op stal kom om bij te voeren, bijvoorbeeld als we naar een verjaardag gaan, even voor school/werk of iets dergelijks, dan moet het allemaal snel kunnen. Dan zet ik het voer klaar en dan ga ik haar uit de weide halen en dan is het voer al bijna geweekt.
Brainless schreef:Mijn oudje krijgt in de winter best wat speedibeet (heeft maar 5% suiker en geen zetmeel!) samen met seniorenvoer op aanraden van de DA en doet het daar super op.
Geen darm-/maagklachten meer en ook geen problemen met later weer op het gras.
rina schreef:Says who?? Ik zou zeggen lees volgende link even. Daar wordt het wel duidelijk waarom het geen paardenvoer is. https://horseandfeel.nl/waarom-bietenpu ... 1I_kQ-tPpw
Romy1234 schreef:Ik heb een vergelijkbare situatie met die van jou ts, een 27 jarige met pensioen en gevoelig voor hb.
Ze krijgt onbeperkt arm hooi en daarnaast 1x per dag een combi van speedibeet en seniores priores (zet ik klaar voor de volgende dag). Daarnaast krijgt ze van cavalor iets fiberforce met een beetje grasbrok.
Eerder had ik de seniores priores niet en alleen de speedibeet maar dat schoot niet op.
Zie hier de verschillen:
[ [url=m/pag10u.jpg]Afbeelding[/url] ]
Met alleen de speedibeet
[ [url=m/f6Jbor.jpg]Afbeelding[/url] ]
2 maanden later met seniores priores toegevoegd.
Eventuele optie is ook nog vitalbix, ook weinig suiker en zetmeel.
Momenteel staat ze ook dagelijks een uur of 2 op de wei met paardengras, meestal met grasmasker en als fructaan gehalte laag en stabiel is zonder.
Sclimpre schreef:Back to basics : zorgen dat je paard rustig zijn hooi kan eten zonder concurrentie van jongere en sterkere paarden. Als je voor hem een plekje kan verzinnen waar hij rustig en zonder stress zijn hooi kan eten, liefst samen met een ander vriendelijk oudje, dan zal hij wel bijkomen. Oudere paarden hebben minder eetlust en als hij dan altijd riskeert door een ander paard weggejaagd te worden bij het hooi houdt hij het op een bepaald moment voor bekeken en bestaat het risico dat hij te weinig voer binnenkrijgt.
Bietenpulp is enkel een aanvulling, hooi is de basis. Bietenpulp is meer voor het uiterlijk dan voor de gezondheid van het paard.
maria500 schreef:Romy1234 schreef:Ik heb een vergelijkbare situatie met die van jou ts, een 27 jarige met pensioen en gevoelig voor hb.
Ze krijgt onbeperkt arm hooi en daarnaast 1x per dag een combi van speedibeet en seniores priores (zet ik klaar voor de volgende dag). Daarnaast krijgt ze van cavalor iets fiberforce met een beetje grasbrok.
Eerder had ik de seniores priores niet en alleen de speedibeet maar dat schoot niet op.
Zie hier de verschillen:
[ [url=m/pag10u.jpg]Afbeelding[/url] ]
Met alleen de speedibeet
[ [url=m/f6Jbor.jpg]Afbeelding[/url] ]
2 maanden later met seniores priores toegevoegd.
Eventuele optie is ook nog vitalbix, ook weinig suiker en zetmeel.
Momenteel staat ze ook dagelijks een uur of 2 op de wei met paardengras, meestal met grasmasker en als fructaan gehalte laag en stabiel is zonder.
Wauw wat een verschil. Ik ga dit weekend even een goede foto maken en dan even een maand aankijken of de Speedibeet iets doet, mocht ik geen verschil zien ga ik iets anders proberen.
Hoeveel voerde jij droog in 1 voerbeurt?
maralyn schreef:Ik lees zonnebloemolie?!
Niet doen!! De verhoudingen van de omega zit enorm scheef, veel te veel 6, wat ontsteking bevorderend is! Héle maal met hoefbevangen gevoeligheid zou ik het absoluut niet geven.
Dan is lijnzaadolie eigenlijk n must!
Die omega drie zit hoog, en is ontsteking remmend!
Wél bevat het veel fosfor en dat is niet zo erg, omdat het de scheefstand in pulp recht kan trekken
pol013 schreef:De combi van speedibeet en 18plus. Echt!
https://www.pavo.nl/download/6947/downl ... al_BIT.pdf
Ik was betrokken bij Goofy in dit artikel. Lees maar even. De eigenaresse worstelde met exact dezelfde dilemma's als jij.
Neem anders even contact op met Pavo voor een goed opbouw schema.
Maar als je paard zo mager en onbespierd is (in de zomer nog wel) is het echt tijd voor actie.