Het realiseren van een kruidenweide informatie gezocht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 16:19

Kristy1998x schreef:
Nee het is zeker niet in slechte staat, verre van. Het is een goede vruchtbare weide waar al het e.a op groeit maar ik zou graag wat gerichtere kruiden op de weide willen zien en een wat fijner grasje met een net wat betere samenstelling en laag fructaangehalte.

Je krijgt alleen gras met een laag fructaangehalte als je je gras uit de stress kunt houden. Je kunt niet alle stress vermijden (zon en kou doe je weinig aan) maar je hebt wel invloed op andere stressfactoren: niet kort laten afgrazen, water geven bij droogte en je gras te eten geven: bemesten dus.
Het is een hardnekkig fabeltje dat je paardenland niet moet bemesten. Gras heeft mest nodig om te groeien, gras dat moeite heeft met groeien gaat fructanen aanmaken. Gras heeft moeite met groeien bij zonnig koud weer zoals bekend, maar net zo goed als er onvoldoende mest in de grond zit.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 16:20

Sclimpre schreef:
Als je de wei laat blotten wordt het vermalen en mag het blijven liggen. Zelfde principe als mulchen bij een gazon. Daarom best voordat het onkruid in het zaad is. Liefst je paard er wel een paar dagen af houden.
Netels en distels kan je zelf bijhouden met een zeis, dat mag zeker blijven liggen en je paard gaat dat wel opeten.
Ipv een loonwerker kan je in het oog houden of er in de buurt niemand met een minitractor met blotter aan het werk is en die aanspreken. Scheelt heel wat in de kosten.

Grasresten na bloten (niet blotten) / mulch is groenbemesting, volop stikstofbemesting zelfs. Als je wilt afvoeren om te verarmen moet je óók blootsel afvoeren.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 16:31

Ibbel schreef:
Sclimpre schreef:
Als je de wei laat blotten wordt het vermalen en mag het blijven liggen. Zelfde principe als mulchen bij een gazon. Daarom best voordat het onkruid in het zaad is. Liefst je paard er wel een paar dagen af houden.
Netels en distels kan je zelf bijhouden met een zeis, dat mag zeker blijven liggen en je paard gaat dat wel opeten.
Ipv een loonwerker kan je in het oog houden of er in de buurt niemand met een minitractor met blotter aan het werk is en die aanspreken. Scheelt heel wat in de kosten.

Grasresten na bloten (niet blotten) / mulch is groenbemesting, volop stikstofbemesting zelfs. Als je wilt afvoeren om te verarmen moet je óók blootsel afvoeren.

Hier zeggen ze blotten :)
Mulchen is niet bemesten en ook niet verarmen, maar neutraal. Je voegt niks toe en je haalt niks weg, je laat gewoon dezelfde voedingsstoffen hergebruiken.
Tenzij er heel veel klaver of een andere stikstofvanger bijzit.

superpony

Re: Het realiseren van een kruidenweide informatie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 16:43

Ik laat het nooit liggen. Als je hier en daar wat giftige plantjes hebt of bijv esdoorn zaailingen, wil ik het ook gemaaid niet op mn wei hebben. Vandaar een maaier met opvang bak.

Je hebt bemesten en bemesten. Daar zit zo enorm veel verschil in. En ook de combinatie met de rest van je onderhoud......

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 23:02

Sclimpre schreef:
Ibbel schreef:

Hier zeggen ze blotten :)
Mulchen is niet bemesten en ook niet verarmen, maar neutraal. Je voegt niks toe en je haalt niks weg, je laat gewoon dezelfde voedingsstoffen hergebruiken.
Tenzij er heel veel klaver of een andere stikstofvanger bijzit.

Is dat hetzelfde als klepelen?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 09:28

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 09:41

@herr_balou
Een klepelmaaier is meer voor het ruwe werk, maaien van bermen en zo. Als je die ter beschikking hebt zou je bv er 2 of 3x over kunnen gaan tot alles fijn verhakseld is.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 19:28

klepelen is echt slecht voor de insecten

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 20:23

Tja insecten, dit is weer een geheel ander discussiepunt. Heb nog geen foto kunnen maken van het "onkruid" dus zal dit morgen eventjes doen.

justkid schreef:

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 23:18

Kristy1998x schreef:
Tja insecten, dit is weer een geheel ander discussiepunt. Heb nog geen foto kunnen maken van het "onkruid" dus zal dit morgen eventjes doen.

justkid schreef:

Nee hoor, dat is 1 en hetzelfde onderwerp. Insecten in de grond en de lucht heb je nodig voor een gezonde bodem, kruiden, bloemen, planten etc. Of je moet alleen chemische middelen willen.....

Paard en plant is ook zeer informatief om te lezen en ze geven cursussen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 21:20

justkid schreef:

Je hebt natuurlijk wel een punt. Het is alleen de vraag wat de alternatieven zijn. Als je niets doet en een deel van je wei wordt overwoekerd door planten die de paarden niet willen eten, dan moet je, op jaarbasis gezien, meer hooi geven. En als klepelen al slecht is voor insecten is hooien nog veel slechter.
Tenzij je alles met de hand kan en wil verwijderen, wat waarschijnlijk niet haalbaar is, is 1 of 2 keer per jaar de slechte plekken maaien de vriendelijkste oplossing.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 02:53

Ja, je moet ook keuzes maken. We hebben zoveel ander groen voor de beestjes en zitten naast groen van de gemeente dat nooit gemaaid wordt. Dat ik voor mn paarden kies om de wei wel te maaien en ongewenste planten uit te steken.
Soms best rot, want zie er ook veel lieveheersbeestjes, vlinders etc, maar we hebben echt genoeg ander groen rond de bomen, tussen ons en de buren een brede strook en dus het bos en gemeente groen. Ja, sorry....

Waar ons hooi vandaan kwam normaal mag pas na 1 Juli maaien ivm broedende vogels en doen dat dan ook.

Wij gebruiken zelf nooit gif, dus je doet wat je kan, maar ik heb ook dieren en daar hou ik ook rekening mee.
Verder is onze wei om te snacken en worden ze niet kaal gevreten of hele jaar rond gebruikt.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-20 10:37

Er zijn genoeg insecten op de wereld dus in mijn ogen is dit een geheel ander discussiepunt. Ik gebruik mijn weide ook als "snack". Dagdeel weide en dagdeel paddock met een flinke bak hooi. Dus jaarrond hooi voeren doe ik hier sowieso al en vind ik ook de basis.
Bij flinke regenval staat ze 24/7 paddock, zo heeft de weide rust en kan het weer wat aangroeien. Echter wil ik dus een wat gevarieerder aanbod op de weide hebben. Zoals ik lees is omploegen e.d, zoals eerst mijn planning was, geen ideale keuze. Ik ben van plan van enkele kruiden en eetbare bloemen zaden te halen en deze in te zaaien. Wanneer ik dit het beste kan doen is afhankelijk van het soort kruid/bloem denk ik of niet? Jaar rond is er iig de mogelijkheid te groeien omdat pony niet de gehele dag op de weide staat en met flinke regen helemaal niet. Is dit realistisch?

Overigens eindelijk een foto gemaakt van
de plant wat mij onkruid lijkt:

Afbeelding

Afbeelding

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 11:36

Zo op eerste zicht lijkt mij dat melganzevoet?

PlantNet is een handige app om je telefoon te zetten. Dan kan je zelf op basis van een foto kijken wat het is! Ik loop daar regelmatig hier de wei mee door :D

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-20 12:10

Handige tip! Ga ik even naar kijken :o. Malganzevoet vormt geen risico op eventuele vergiftiging oid?

MarliesR schreef:

PlantNet is een handige app om je telefoon te zetten. Dan kan je zelf op basis van een foto kijken wat het is! Ik loop daar regelmatig hier de wei mee door :D

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 12:26

Kristy1998x schreef:
Handige tip! Ga ik even naar kijken :o. Malganzevoet vormt geen risico op eventuele vergiftiging oid?

MarliesR schreef:

Geloof ook dat het melganzenvoet is. Is helemaal niet giftig, kun je zelfs eten! Is eigenlijk een soort spinazie. De zaadjes kun je gebruiken als quinoa! Vroeger werd het zelfs als groente verbouwd en was in sommige delen zelfs de hoofdzakelijke groente

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-20 12:28

Meenje! Wat interessant zeg.
Binnenkort maar eens een paar blaadjes verwerken in eten dan. Benieuwd naar de smaak.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 12:32

Melgazenvoet idd, een plant die je met duizenden gaat krijgen, gratis en voor niks, als je je wei omgeploegd hebt :D Pioniersplant van het eerste soort die op blote grond een feestje viert :)F

Kruidenmengsels inzaaien is leuk, en zou het ook gewoon tussen je gras gooien in het voorjaar en niet de boel omploegen, maar je moet de planten de kans geven om in zaad te komen en zorgen dat je meerjarig zaad koopt en geen éénjarig, anders is het baai baai plantjes. Maar zoals ik lees zal dat geen probleem zijn.
En uiteindelijk mag je zaaien wat je wilt, op termijn gaan enkel de planten zich vestigen voor wie jouw specifieke grond de ideale standplaats is (dus afh. van grondsoort, vochtgehalte, soorten mineralen etc...) dus bepaalde ingezaaide soorten gaan weggaan, en andere, aangewaaide soorten gaan blijven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 12:34

De info is wel erg wisselend. Wij hadden ook veel melde en heb ook veel verwijdert, omdat ik ook wel stukken had gelezen dat het juist niet goed was.

Maar paarden pension buitenkans een pp in Uddel had laatst een recept gedeeld op fb, dus kan je opzoeken :) Kan wel gezond zijn, maar ik had genoeg voor de hele straat zeg maar.

Ik laat de wei ook tussendoor veel rusten. Wij hebben een pp, dus ze kunnen overal hooi vinden en kantjes maaien etc. Ze staan ook niet standaard elke dag op de wei. Heb het opgebouwd en nu kunnen ze erop, maar als ze een dag iets te lang hebben gelopen of ik vind ze iets te opgeblazen, sla ik rustig een dag over. Zo gaan ze ook niet staan zeuren.

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 13:00

Melganzenvoet kan wel erg "invasive" zijn inderdaad... En zal ook nog veel meer terug komen als je wel gaat ploegen inderdaad! Is altijd het eerste wat opkomt in de moestuin

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 17:16

midori schreef:
Melganzenvoet kan wel erg "invasive" zijn inderdaad... En zal ook nog veel meer terug komen als je wel gaat ploegen inderdaad! Is altijd het eerste wat opkomt in de moestuin

Maar legt het af tegen de zuring. Wij zijn al bijna van de melde af. Zuring stond hier al en wij hebben gevreesd, grond verplaatst etc. Melde kwam even en is nu weg na 1x maaien. Zuring komt overal in grote getalen op.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-20 18:00

Hier gelukkig geen zuring of potentieel giftige planten dus dat scheelt. Eten paarden Melganzenvoet of kan ik dit beter van de weide verwijderen en hier in de plaats van enkele kruiden en eetbare bloempjes strooien/zaaien? Geen idee wat Melganzenvoet voor effect heeft op de bodem namelijk en er staat achter in de weide toch wel redelijk wat.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 09:36

Mijn paard en mini hebben ongeveer 2500m2 aan gras tot hun beschikking.
Daar staan ze ongeveer 1-2 uur per dag op.
De andere uren staan ze op de paddock, verhard stuk en de inloopstal met onbeperkt hooi.
Het is kleigrond waar jaren koeien op hebben gestaan en er tot 3 jaar geleden bemest werd met koeienstront.
Ik huur het, en mag het niet laten omgooien.
Dit jaar had ik heel veel last van zuring. Uitsteken is onbegonnen werk.
Ik zou er graag een meer kruidenwei van willen maken.
Zou een hoek afzetten en daar wat kruidenplanten planten een begin zijn?
Zodat die volgend jaar wat verder gaan woekeren de wei in?
Of ( waar) een kruidenmengsel kopen, en die van het najaar door het gras heen strooien?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 14:08

Wat uiteindelijk gaat (en blijft) groeien en bloeien hangt heel erg af van je grondsoort, de toestand van de bodem en de bemesting. Het is dus niet zo dat zaaien leidt tot een wei met 'wat op het zakje staat'.
Veel kruiden zijn eenjarig of niet geschikt voor de paardenwei (omdat paarden alles zeer kort af eten). Soorten die een te hoog groeipunt hebben komen dus niet weer terug. Paarden rennen en je moet dus een stevige bodem hebben - want als het gras of je kruiden weg zijn, komt er meestal iets voor terug wat makkelijk aanslaat - vaak iets wat je niet wilt.
Ik zou dus eerder kiezen voor een goed paardenmengsel (waar is nagedacht over grassoorten en kruiden die 'paardproof' zijn) dan het maar een beetje laten gebeuren. Mellen en zuring kunnen heel snel je wei overwoekeren en dan hou je geen gras over. Bovendien vreten paarden ze niet en dus gaan ze zaden, wat de verspreiding weer enorm bevordert. Dus als je ze hebt is regelmatig maaien/bloten/klepelen wel handig.
Een kruidenwei klinkt erg mooi, maar in de praktijk wordt het vaak een bende. Je moet er echt heel veel tijd en energie in steken om het een beetje duurzaam aantrekkelijk te houden voor je paarden.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 14:39

Mijn weidemanagement is zo degelijk dat het gras bij mij zeker niet kort word gegeten. Het gras heeft hier vorig jaar wel kort gestaan, zo waa het al toen ik daar aankwam. Inmiddels is mijn merrie overleden en heeft de weide een maand lang ongebruikt gestaan. Ergens had ze wel een "goede" timing want in deze periode is flink wat regen gevallen wat de weide erg goed doet. De weide word enkele uren per dag gebruikt als snack. Voor de rest is het paddock en hooi. Bij regenachtige dagen word de weide niet gebruikt en krijgt het rust. Er staat 1 paard op, voordat ik heel bokt over mij heen krijg nee ze staat niet alleen ze heeft enkel haar eigen stuk weide. Ze rent niet veel, eigenlijk amper. Dus de bodem word hier vrijwel nooit kapot getrapt. Vrijwel alles wat hier groeit heeft een hoger groeipunt. Vrijwel amper echt kort gras te vinden. Er groeien ook al enkele kruiden van zichzelf maar ik wil graag wat specifieker zien op de weide. Ik ga mij even inlezen wat hierin allemaal mogelijk is qua zaden en wat voor mijn grond haalbaar is.

Kendra schreef:
Wat uiteindelijk gaat (en blijft) groeien en bloeien hangt heel erg af van je grondsoort, de toestand van de bodem en de bemesting. Het is dus niet zo dat zaaien leidt tot een wei met 'wat op het zakje staat'.
Veel kruiden zijn eenjarig of niet geschikt voor de paardenwei (omdat paarden alles zeer kort af eten). Soorten die een te hoog groeipunt hebben komen dus niet weer terug. Paarden rennen en je moet dus een stevige bodem hebben - want als het gras of je kruiden weg zijn, komt er meestal iets voor terug wat makkelijk aanslaat - vaak iets wat je niet wilt.
Ik zou dus eerder kiezen voor een goed paardenmengsel (waar is nagedacht over grassoorten en kruiden die 'paardproof' zijn) dan het maar een beetje laten gebeuren. Mellen en zuring kunnen heel snel je wei overwoekeren en dan hou je geen gras over. Bovendien vreten paarden ze niet en dus gaan ze zaden, wat de verspreiding weer enorm bevordert. Dus als je ze hebt is regelmatig maaien/bloten/klepelen wel handig.
Een kruidenwei klinkt erg mooi, maar in de praktijk wordt het vaak een bende. Je moet er echt heel veel tijd en energie in steken om het een beetje duurzaam aantrekkelijk te houden voor je paarden.