Graasmaskers en veels te groene weiden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 14:19

Sclimpre schreef:
josien_m_ schreef:
Een mogelijkheid is natuurlijk ook het weiland aanpassen en er paardenmengsel laten groeien. Wij hebben dat hier sinds 2 jaar. Met deze droogte doet vooral de weegbree het goed en gras staat er veel minder. En dan nog de grassen met minder groeikracht. Tot nu toe werkt het, ze staan een halve dag in gras en een halve dag op de track met paddock.

Dat lijkt me idd de beste oplossing. Graasmasker is dan al vele malen beter dan de hele dag op stal/paddock te staan, maar ik vind het gek dat zoveel mensen hun wei (over)bemesten en dan klagen dat het gras te rijk is voor de paarden. Wij hebben lang geleden gekozen dat de wei de 'speelplaats' is voor de paarden en dat de productie van gras op de 2de plaats komt.

En vervolgens heb je 2 weilanden, 1 met koeiengras en een deel dat je om hebt laten laat doen en inzaait met een speciaal suikerarm paarden mengsel.
Beide worden hetzelfde bemest en op hetzelfde tijdstip gemaaid voor hooiwinning.

Vervolgens pluk je op hetzelfde tijdstip gras uit de koeienwei en gras uit de paardenwei en stuur je op naar pavo.

Links koeiengras rechts paardengras.
Zie resultaat:
Afbeelding

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 14:22

Met mijn graasmaskers kunnen mijn paarden alles nog. Zelfs groomen :-)
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 14:27

Roos_h schreef:
Mijn pony (tinker) staat dag en nacht zonder graasmasker in een heel groene wei. Ik vind dat best wel spannend, aangezien hij gewoon eindeloos zich vol kan proppen en dat gaat natuurlijk niet altijd goed. Dus ik hou hem goed in de gaten, en als het echt niet meer gaat dan kan hij bijvoorbeeld op de paddock. Er zit alleen bij ons niet zoveel tussenin, of de paddock of 24/7 op het gras.

Gelukkig gaat het tot nu toe allemaal heel goed, ook zonder masker. Een masker zou voor mij echt een allerlaatste optie zijn... Wij hebben wel een paar paarden in de kudde die met een masker lopen, en inderdaad zie ik vooral problemen in het kriebelen met vriendjes en het spelen. Bovendien is het altijd 'gezeik' met die dingen, krijg elke dag wel appjes in onze groepsapp dat een paard weer zn masker heeft afgegooid en of iemand hem dan alsjeblieft weer wil omdoen :')

Eenmaal bevangen ben je te laat. Doe asjeblieft voorzichtig!

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 14:56

_Penotti schreef:
En vervolgens heb je 2 weilanden, 1 met koeiengras en een deel dat je om hebt laten laat doen en inzaait met een speciaal suikerarm paarden mengsel.
Beide worden hetzelfde bemest en op hetzelfde tijdstip gemaaid voor hooiwinning.

Vervolgens pluk je op hetzelfde tijdstip gras uit de koeienwei en gras uit de paardenwei en stuur je op naar pavo.

Zie resultaat:
[ Afbeelding ]

Suikerarm? :')

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 15:04

Kuggur schreef:
jesito schreef:
Zoals ik al zei, snap ik dat als het echt niet anders is het soms moet.
Kiezen uit kwaden. Maar ondertussen wordt alles maar te pas en te onpas de hele dag met een masker op gezet.
Soms zijn er ook andere oplossingen binnen handbereik.
En t feit dat veel graasmaskers over de neusgaten, vind ik best erg.

Je generaliseert wel heel enthousiast.

Ook in je OP, ik vind dat gebruik van "we" vrij bizar, zeker in combinatie met uitdrukkingen als "ben ik de enige die..."

Je schaart iedereen onder één hoed, stelt dan dat je zelf de uitzondering bent, om vervolgens te melden dat je zelf van graasmaskers gebruik maakt... :o?

Nou, het is inderdaad iets waar je soms toe gedwongen wordt, ik wil dat dan niet. Ik zie liever dan de paardjes op een paddock staan. Ik verbaas me er gewoon over dat het helemaal normaal is je paard wat om zijn neus te binden om af te vallen. Maar van de andere kant kan de wei niet mooi genoeg zijn. Ik heb een graasmasker geprobeerd inderdaad, maar nadat ik me dat eens goed bekeken had in overleg gegaan op stal. Ze staan nu op hun weitje met hooi en mogen een paar uur per dag op wei.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 15:07

_Penotti schreef:
Sclimpre schreef:
Dat lijkt me idd de beste oplossing. Graasmasker is dan al vele malen beter dan de hele dag op stal/paddock te staan, maar ik vind het gek dat zoveel mensen hun wei (over)bemesten en dan klagen dat het gras te rijk is voor de paarden. Wij hebben lang geleden gekozen dat de wei de 'speelplaats' is voor de paarden en dat de productie van gras op de 2de plaats komt.

Zie resultaat:
[ Afbeelding ]

Om echt te kunnen vergelijken zou je van een 'blanco' stuk grond moeten vertrekken, bv een perceel dat tevoren als akker gebruikt werd.
Want als ik je goed begrijp vergelijk je nu een oude koeienwei met een nieuwe paardenwei. het kan ook nog zijn dat het koeiengras er toch nog voor een deel doorkomt.
Wij hebben een oude koeienwei waar we de kale plekken bijzaaien. Zo hebben ze verschillend esoorten gras door elkaar. Paarden zijn er blij mee, dus ik ook.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 15:10

@jesito het is niet om af te vallen maar ook om op gewicht te blijven. De hoeveelheid eten gewoon te beperken maar ook het natuurlijke graasgedrag niet weg te nemen.

Mentaal levert op de weide staan echt wel een voordeel op bij mijn paarden. Die worden er veel vrolijker van dan enkel op de paddock.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 15:12

@sclimpre ook paardengras heeft een percentage Engels raaigras erin zitten. En dat is ook nog wel aanzienlijk.

As je net de verkeerde pluk pakt voor je monster klopt het al niet meer

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 15:17

belle_boef schreef:
@jesito het is niet om af te vallen maar ook om op gewicht te blijven. De hoeveelheid eten gewoon te beperken maar ook het natuurlijke graasgedrag niet weg te nemen.

Mentaal levert op de weide staan echt wel een voordeel op bij mijn paarden. Die worden er veel vrolijker van dan enkel op de paddock.

Natuurlijk graasgedrag vind ik het persoonlijk niet met een korf om. Ze staan op de wei.

Hier staat een pony die al langer met korf loopt en als je vooral de voortanden ziet, dan wil ik niet over een paar jaar nog eens kijken.

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 15:20

echt heel interessant die vergelijkende test! ik denk dat het voor een deel ook valt te verklaren doordat je hetzelfde onderhoud & bemesting toepast: het is nl. niet alleen maar het engelse raaigras dat probleem is, maar ook dat er teveel/verkeerd bemest wordt, als in: teveel gericht op snelle groei, waardoor meer suikerrijk gras resulteert.... je ziet ook in het overzicht dat er nutrienten missen, en ws. dezelfde als in het koeiengras: er zal dus ander onderhoud moeten komen om waarden meer richting suikerarm & nutrientenrijk te krijgen.

wat je idealiter zou willen is gras dat de breedte ingroeit, en snel overgaat op houterige stengelvorming. maar als je dan continue bijmest, schiet ook dat paardengras door....

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 15:20

Mijn paardje (fjord kruising) staat sinds deze zomer ook met masker. Vroeger kon hij veel makkelijker 24/7 op een vette groene weide staan zonder problemen (behalve beetje te dik, maar nooit ziek). Nu kon hij in de loop van de jaren steeds minder goed tegen het rijke koeiengras, wat wij in de randstad hebben, en staat hij halve dagen op de wei en nu dus ook met masker. De andere helft van de dag kan hij in de paddock (als er mensen op stal zijn...)
Mijn droom is al jaren om te verhuizen naar een mooie paddock paradijs, maar beetje lastig om daar realiteit van te maken. Dus dan maar op deze manier oplossen :j

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 15:27

@jesito, maar dan moet je je mening wat bijspijkeren want je lijkt vooral een probleem te hebben met bepaalde graasmaskers. De mijne kan gewoon 'natuurlijk' grazen, ze pakt alleen wat kleinere happen gras. Ze kroelt meer dan genoeg met haar vriendinnen, kan nog veelste goed andere paarden wegjagen en zichzelf kriebelen met jeuk. Ze heeft er geen probleem mee om hem om te hebben of om te krijgen, hij ligt er net zo weinig af als haar halster en ook haar tanden is niets aan te zien. Wat de tandarts al 2 jaar beaamt.

Waarom zou dat niet oké zijn voor een paard?

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 15:27

jesito schreef:
Kiezen uit kwaden. Maar ondertussen wordt alles maar te pas en te onpas de hele dag met een masker op gezet.

Aanhakend hierop, wat zijn andere oplossingen?

Ik heb een shetlander staan die gemakkelijk dik wordt en ik vind het lastig uitvinden wat de beste managementtechnieken zijn om hem zonder graasmasker door het leven te laten gaan. Ik probeer nu strookbegrazing waarbij ze om de dag een nieuwe kleine hoeveelheid 'vers' gras hebben. Dat lijkt iets beter te werken, maar nog niet helemaal ideaal (en vooral veel gedoe): ik doe het grasmasker nog steeds een uur of 6 om (van 24).

Paardenmengsel klinkt niet gek, maar we hebben hier ook schapen lopen en in de toekomst wellicht varkens. Het land hebben we dus graag divers. Even uitzoeken dus of dit soort mengsels past bij verschillende dieren.

Anyway, lang verhaal. Ik hoor heel graag nieuwe ideeën hoe een grasmasker te voorkomen, want man dat is ingewikkeld als je dieren als functie grazen hebben!

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 15:28

Mijn merrie mag een paar uur per week op de wei wanneer het fructaan het toelaat (ik laat me informeren door de fructaan index)
tijdens deze uurtjes krijgt ze een graasmasker op.
(voor de rest staat ze op een paddock met een fijnmazige slowfeeder en verschillende takken om aan te knabbelen)
In het begin vond ze dit rot en liep ze vaak weg als ik hem om wou doen. Maar inmiddels heeft ze het masker aan gras gelinkt en komt ze met de oortjes naar voren aandraven als ik met het masken aan kom lopen en duwt ze zeld haar neus er in.

overigens ben ik het er mee eens dat mensen veel te veel aan gras hangen.
zelf zeg ik altijd "het hooi en boomtakken is het ontbijt, lunch en diner, en het gras is het bakje chips tussendoor"
Laatst bijgewerkt door Laurora op 23-06-20 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 15:28

jesito schreef:
belle_boef schreef:

Natuurlijk graasgedrag vind ik het persoonlijk niet met een korf om. Ze staan op de wei.

Hier staat een pony die al langer met korf loopt en als je vooral de voortanden ziet, dan wil ik niet over een paar jaar nog eens kijken.

Met de juiste kort kunnen ze grazen, ze kunnen drinken, Kroelen, rennen zonder benauwd te worden. Enige waar ze in beperkt worden in schransen en de bek vol gras stoppen. Ze kunnen continue kauwen en staan geen moment zonder eten.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 15:35

Eens. Daarom is een Paddock Paradise zo ideaal voor dit soort sobere of gevoelige paarden. Veel ruimte om te bewegen, lopen, spelen en rennen, met ruwvoer/hooi op de paddock . Grazen kan gecontroleerd door of in tijd of in ruimte (stripbegrazing) te beperken.
Als er geen PP in de buurt is, dan wordt het aanpassen aan wat de pensionstal biedt, en is een (goed passend/geschikt) graasmasker een goed alternatief en beter dan op stal of in een postzegel paddock staan.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 15:41

Mijn paard vreet zich letterlijk dood, rupsje nooit genoeg. (Of het nu gras, hooi, riet, modder of wat dan ook is, álles gaat naar binnen in een tempo waar je ú tegen zegt)
Het is nu al twee keer kantje boord geweest, de derde x is Rendac en daar ga ik niet op zitten wachten.

Op dringend advies van de dierenarts draagt ze nu wanneer ze op de wei staat een graaskorf.
Hoewelik het nog steeds niks vind, ben ik positief Verrast over hoe ze met dat ding om alles doet etc. ook het feit dat ze nu langzamer moet eten, doet haar goed.
De momenten dat ze niet op de wei staat, staat ze op een uitloop, waar ze hooi krijgtt

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 15:48

Laurora schreef:
overigens ben ik het er mee eens dat mensen veel te veel aan gras hangen.
zelf zeg ik altijd "het hooi en boomtakken is het ontbijt, lunch en diner, en het gras is het bakje chips tussendoor"

Hmm toch wel een vreemde vergelijking.
Hooi zou je beter kunnen vergelijken met een diepvriesmaaltijd.
De takken zijn eerder het bakje chips, ze mogen er van knabbelen maar het is niet de bedoeling er te veel van te eten.
Gras is een verse maaltijd waar nog alle vitamines inzitten. Uiteraard moet je ervoor zorgen dat je paard niet te dik wordt.
Maar het grootste voordeel van gras is dat de paarden zelf hun kostje bijeen moeten/mogen zoeken ipv gewoon opeten wat er voor hun neus gezet wordt. Als je er dan nog voor kan zorgen dat je een afwisselende grasmat hebt ipv een egaal groen veld, dan zijn ze de hele dag in beweging. Dat helpt dan op zijn beurt weer tegen het te dik worden.
En het allerbelangrijkste is dat de paarden het leuk vinden om voor hun eten te 'werken' :)

belle_boef

Re: Graasmaskers en veels te groene weiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 15:51

net als bij mensen is paarden en gras. Overdaad schaad.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 16:27

Sclimpre schreef:
Om echt te kunnen vergelijken zou je van een 'blanco' stuk grond moeten vertrekken, bv een perceel dat tevoren als akker gebruikt werd.
Want als ik je goed begrijp vergelijk je nu een oude koeienwei met een nieuwe paardenwei. het kan ook nog zijn dat het koeiengras er toch nog voor een deel doorkomt.
Wij hebben een oude koeienwei waar we de kale plekken bijzaaien. Zo hebben ze verschillend esoorten gras door elkaar. Paarden zijn er blij mee, dus ik ook.

Die paardenwei heeft 2 jaar mais opgestaan voordat het weer wei werd en was in de tijd van gras plukken alweer ongeveer 2 jaar weide.
Dus geen oud koeiengras. En ook geen net ingezaaid paardengras.

Daarnaast heb ik bij beide weides op verschillende stukjes geplukt, langer en korter gras.
Dus niet maar 1 keer geplukt en dat als monster opgestuurd, maar van meerdere pluksels 1 monster gemaakt.

Ik weet niet hoe ze dat daar in het lab dan gebruiken.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 16:45

Mijn paard wordt snel dik. Ze staat nu geblesseerd dus veel beweging lukt niet. Strookbegrazing en op de paddock pikt ze niet, ze rent dwars door de omheining. En stalhouder wil ook geen ander ander weide-en paddock management. Dus ja, ook hier een graasmasker. En het lijkt haar weinig te boeien.
Laatst bijgewerkt door MissyNr1 op 23-06-20 17:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 16:45

_Penotti schreef:

Zie resultaat:
[ Afbeelding ]

Nee joh, wat bizar!

Ik heb hooi van iemand uit de buurt met paardenmengsel gras en dat is heel laag in alles.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 17:33

vladimir1979 schreef:
echt heel interessant die vergelijkende test! ik denk dat het voor een deel ook valt te verklaren doordat je hetzelfde onderhoud & bemesting toepast: het is nl. niet alleen maar het engelse raaigras dat probleem is, maar ook dat er teveel/verkeerd bemest wordt, als in: teveel gericht op snelle groei, waardoor meer suikerrijk gras resulteert.... je ziet ook in het overzicht dat er nutrienten missen, en ws. dezelfde als in het koeiengras: er zal dus ander onderhoud moeten komen om waarden meer richting suikerarm & nutrientenrijk te krijgen.

wat je idealiter zou willen is gras dat de breedte ingroeit, en snel overgaat op houterige stengelvorming. maar als je dan continue bijmest, schiet ook dat paardengras door....

Dat is het inderdaad ook, de meesten willen zo snel mogelijk dikke volle weien, welk paard kan daarop zonder gevolgen??

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 17:35

Arcodavella schreef:
jesito schreef:

Aanhakend hierop, wat zijn andere oplossingen?

Ik heb een shetlander staan die gemakkelijk dik wordt en ik vind het lastig uitvinden wat de beste managementtechnieken zijn om hem zonder graasmasker door het leven te laten gaan. Ik probeer nu strookbegrazing waarbij ze om de dag een nieuwe kleine hoeveelheid 'vers' gras hebben. Dat lijkt iets beter te werken, maar nog niet helemaal ideaal (en vooral veel gedoe): ik doe het grasmasker nog steeds een uur of 6 om (van 24).

Paardenmengsel klinkt niet gek, maar we hebben hier ook schapen lopen en in de toekomst wellicht varkens. Het land hebben we dus graag divers. Even uitzoeken dus of dit soort mengsels past bij verschillende dieren.

Anyway, lang verhaal. Ik hoor heel graag nieuwe ideeën hoe een grasmasker te voorkomen, want man dat is ingewikkeld als je dieren als functie grazen hebben!

Denk dat het streven idd moet zijn om het masker als ondersteuning te gebruiken. Denk dat je verder goed opweg bent, even je balans in vinden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 17:38

roxiie schreef:
Mijn paard vreet zich letterlijk dood, rupsje nooit genoeg. (Of het nu gras, hooi, riet, modder of wat dan ook is, álles gaat naar binnen in een tempo waar je ú tegen zegt)
Het is nu al twee keer kantje boord geweest, de derde x is Rendac en daar ga ik niet op zitten wachten.

Op dringend advies van de dierenarts draagt ze nu wanneer ze op de wei staat een graaskorf.
Hoewelik het nog steeds niks vind, ben ik positief Verrast over hoe ze met dat ding om alles doet etc. ook het feit dat ze nu langzamer moet eten, doet haar goed.
De momenten dat ze niet op de wei staat, staat ze op een uitloop, waar ze hooi krijgtt

Kan het me idd voorstellen dat je dit dan doet, prima als het werkt.

Ik wil hier echt niemand aanvallen, iedereen doet en wil het beste voor zijn paard. Maar ik vind het moeilijk zo'n masker.
Vind het overigens wel een interessante discussie, ook over het gras.