Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Joman schreef:Hebben jullie paarden allemaal een vitamine en mineralen tekort dan? Of waarom zou je in hemelsnaam zo’n emmer willen geven? Dit kan schadelijk zijn voor je paard namelijk.
Duhelo schreef:Joman schreef:Hebben jullie paarden allemaal een vitamine en mineralen tekort dan? Of waarom zou je in hemelsnaam zo’n emmer willen geven? Dit kan schadelijk zijn voor je paard namelijk.
Ga jij ervanuit dat in ons eenzijdige België en Nederland de paarden alles halen uit hooi dan?
Ik heb ooit eens berekeningen gezien, met van die speciale mineralenstenen, hoeveel een paard effectief per dag zou moeten likken om alles naar behoefte binnen te krijgen, het ging over 100 den grammen per dag en zelfs nog een stuk meer. Lijkt me niet dat een paard een halve kilo per dag gaat oplikken (mits het geen suikersteen is uiteraard.)
BrittS schreef:Het is ook meer voor de paarden die geen kilo's brok/muesli/slobber/troep krijgen. Bij mij krijgen ze bijvoorbeeld enkel een vitaminekorrel en onbeperkt (onverpakt) hooi wat redelijk arm is. Aangezien ze het goed doen heb ik nooit een bloedonderzoek naar tekorten laten doen, maar zo'n emmer vind ik dan wel interessant, mochten ze die binnen no time opvreten dan zou dat voor mij een reden zijn om mijn voerbeleid toch nog eens nader te bekijken.
Joman schreef:Duhelo schreef:Joman schreef:Hebben jullie paarden allemaal een vitamine en mineralen tekort dan? Of waarom zou je in hemelsnaam zo’n emmer willen geven? Dit kan schadelijk zijn voor je paard namelijk.
Ga jij ervanuit dat in ons eenzijdige België en Nederland de paarden alles halen uit hooi dan?
Ik heb ooit eens berekeningen gezien, met van die speciale mineralenstenen, hoeveel een paard effectief per dag zou moeten likken om alles naar behoefte binnen te krijgen, het ging over 100 den grammen per dag en zelfs nog een stuk meer. Lijkt me niet dat een paard een halve kilo per dag gaat oplikken (mits het geen suikersteen is uiteraard.)
Dan ga je er vanuit, dat paarden enkel hooi krijgen. Als ik soms zie welke hoeveelheden brok/muesli/slobber weet ik veel wat in hun paard gooien, dan heb je zo'n likemmer helemaal niet nodig.
Duhelo schreef:Joman schreef:
Dan ga je er vanuit, dat paarden enkel hooi krijgen. Als ik soms zie welke hoeveelheden brok/muesli/slobber weet ik veel wat in hun paard gooien, dan heb je zo'n likemmer helemaal niet nodig.
Aha, op die manier.
Ik ging er eigenlijk vanuit dat de insteek was voor paarden op de weide / paddock die verder geen krachtvoer kregen.
In de winter geef ik zelf bv wel beperkt krachtvoer en/of vitaminebrok, in de zomer enkel een vitaminebrokje. Als die vitaminebrok vervangen kan worden door een dergelijke emmer, is dat uiteraard nog simpeler.