Meedenken in voerschema? (Paarden aan huis!)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Re: Meedenken in voerschema? (Paarden aan huis!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 20:59

Mijn ervaring is dat als je ze snachts apart zet, de dikkie overdag heel erg gaat schranzen en al het eten van de dunne opeet.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 21:13

Mij klinkt het wel goed. Ik geef zelf onbeperkt hooi in hooinetten en dat gaat vooralsnog goed, ze eten ook echt niet de hele dag door. Ik vul de netten 2 a 3 keer per dag, net hoe het uitkomt en hoeveel ze eten. In de winter is het eerder 3 keer en in de zomer hoef ik soms de 2e keer amper aan te vullen. Sowieso eten ze in de zomer veel minder, ongeveer 70 kilo per week, en in de winter wel 120 kilo per week.
Hier krijgt de mini ook maar 3 keer een heel klein handje muesli, ik vul dat aan met hartog digest (luzerne mix) zodat hij net zo lang staat te eten als de 28 jarige KWPN-er.
Ik voer overigens niet heel erg op vaste tijden, doordeweeks meestal wel omdat het toch zo gaat met werk, maar in het weekend gaat de beurt rond etenstijd weleens al om 12 of 13.00 uur als we daarna lang weggaan. Als we op vakantie gaan komt er iemand 2 keer per dag, dus dan moeten ze het daar ook mee doen. Dat is wel het voordeel van hooinetten en onbeperkt, dan maakt het niet zo veel uit, ik kan ook in het weekend rustig wat langer blijven liggen.

Qua weidegang vind ik het altijd een beetje puzzelen. Er zitten nu alweer best veel mugjes en mijn KWPN'er heeft zo'n hekel aan steekbeestjes (en hij heeft niet eens eczeem oid) dat hij nu vaak 's avonds na een uurtje grazen lekker binnen in de schuilstal hooi gaat staan eten. Nu kan ik hem lekker overdag buiten zetten omdat ik toch thuis werk, maar vorig jaar was dat wel een dingetje, dan denk je lekker 's avonds nog een paar uur weidegang en dan staat je paard vooral binnen. De hele dag is hier ook te lang. In de ochtend van half 7 tot 8 oid ging dan nog wel, maar eigenlijk wil je na het binnen zetten nog een keer omkleden. Overigens hebben ze wel ook in de winter nog vaak 1-2 uurtjes buiten gelopen als het niet te nat was. Had ik niet verwacht maar het weer was zo zacht dat het gras iedere keer nog een klein beetje groeide.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 21:16

Ik zou de welsh geen krachtvoer geven, vitamine korrel is echt genoeg. En als ze de wei op gaan een graasmasker op doen.

Mijn ervaring is dat er met onbeperkt ruwvoer uiteindelijk minder geschransd wordt dan met beperkt ruwvoer maar hier zullen misschien wel uitzonderingen op zij.

Ik zou ze arm ruwvoer voeren en snachts uit elkaar halen waarbij de welsh alleen het arme ruwvoer (in een slowfeeder) krijgt en je andere paard rijk ruwvoer en dat zou ik niet in een slowfeeder doen.
Je kunt dan ook nog makkelijk iets bijvoeren aan het paard wat snel afvalt zonder dat je zelf staat te wachten tot het op is.