Bestaat dit: gewikkeld hooi?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

Re: Bestaat dit: gewikkeld hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 23:09

Maar volgens mij is het geen hooi meer eens het in plastic zit?
Doordat het luchtledig verpakt wordt, treedt er een proces op waardoor de samenstelling verandert.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 23:16

Hier heb ik gewoon aan de hooiboer gevraagd om het langer te laten drogen en dan pas in te pakken. Zijn van die grote vierkante balen. Als je die opendoet en er een klein pakje hooi naast legt, kan je echt het verschil niet zien of voelen :) (ok, afgezien van dat het type touwtje je zal verraden)

Blijft ook heel lang goed, net zo lang als gewoon hooi. En dan spreek ik over 1 baal die zelfs 4 maanden open is geweest en nog perfect.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 14:33

Louis Venhorst verkoopt verpakt Duits kruidenhooi. Dit is geen!! Voordroog. Ik heb hier thuis een heel pallet staan want vind het makkelijk om mee op wedstrijd te nemen.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 15:03

ja gewikkeld hooi bestaat. ik heb nu voor het 2e jaar prachtig droog , super mooi groen hooi in plastic.
stofvrij. nog nooit eerder zo'n mooi hooi gehad!! het is mooier dan hooi in losse pakjes.
het zit in ronde balen dus ook nog prima te verplaatsen met 2 mensen indien nodig.
ik heb zo'n 30 balen op jaarbasis nodig dus ideaal dat het buiten opgeslagen kan worden.
en met warm weer zonder problemen 3-4 weken ( zonodig langer) te bewaren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 15:51

tengeltje11 schreef:
Maar volgens mij is het geen hooi meer eens het in plastic zit?
Doordat het luchtledig verpakt wordt, treedt er een proces op waardoor de samenstelling verandert.

Ja en nee. Er treedt inderdaad wat fermentatie op, maar de binnenkant van een grote touwtjesbaal, of een grote stapel kleine baaltjes, heeft dat ook. Dat is de hooibroei die niet te ver op mag lopen. Tot 55 graden is er geen probleem, daarboven begin je het te ruiken. Als de hooibroei verder oploopt kan het uiteindelijk 100+ graden worden en spontaan ontbranden.

Oorzaken zijn een combinatie van onvoldoende ventilatie tussen balen en vochtigheid van de baal (droge-stofgehalte onder de 18%). Door het in plastic te wikkelen voorkom je zelfontbranding doordat er (in die periode) geen zuurstof bij komt. Maar minimaal 82% droge stof en niet te strak stapelen de eerste 6 weken werkt ook.

Overigens zijn dit ook de 6 weken die hooi moet afsterven, dat is datzelfde fermentatieproces. Bij plastic moet je daar 8 weken voor aanhouden.

Het fermenteert dus nauwelijks door het plastic, maar voordroog moet met plastic om problemen met het fermenteren te voorkomen.

Doordat er plastic omheen zit kan het hooi niet zweten, dus het nadrogen dat touwtjeshooi doet, gebeurt niet. Eigenlijk moeten verpakte hooibalen dus nog iets droger zijn dan touwtjeshooi voor hetzelfde effect.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 08:38

Wij hebben hooi van eigen land, wat we zelf gebruiken gaat niet in plastic (alleen in net, grote ronde balen) en de rest vanwege opslag in plastic. Verder precies hetzelfde hooi, zelfde land, zelfde dag gemaaid en zelfde dag ingepakt.

Op enkele pakken na is er totaal geen verschil te zien, hooguit dat het niet in plastic verpakte hooi na een paar maanden iets stoffiger is dan het hooi in plastic.

Analyse laat wel één verschil zien na ongeveer 3 maanden, droge stof in het niet verpakte hooi is 91%, droge stof in plastic is 87%. Verder geen verschil, ook zie je behalve kleur geen verschil (hooi blijft iets groener dan in plastic, dat wordt wat geler).

Zelfde hooi, zelfde jaar. Links niet in plastic, rechts wel.
Afbeelding

Dus ja, het bestaat en verschil is minimaal. :)

Wat trouwens super fijn werkt buiten op de wei om het hooi langer goed te houden (en mijn ervaring is dat het minder knoeit) is zo'n hooi stolp. Zet je een grote baal op een pellet en daarover de stolp. Misschien dat je met jouw paarden ze nog net iets hoger moet zetten, maar niet te hoog vanwege natuurlijke houding.
Mijn beesten doen 3/4 weken met één grote baal buiten op de wei, dus zo komt er geen regen in en bij hardere wind vliegt het niet gelijk het hele land over.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 09:06

@quir, interessant zeg, die verschillen! :)

@TS, ik denk dat je verpakt in winkel/verpakt op het land in dezelfde prijscategorie gaat zitten, maar ik weet niet of je de droge top hay al getest hebt? Dat is echt héél droog. Mijn paarden eten het zelfs niet tot amper, als ze echt staan te verhongeren staan ze er echt met het sipste gezicht aan te eten. Zelfs als ik het los op de grond gooi vinden ze het nog beter dienen als toilet :Y)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 09:12

He die stolp ken ik en heb ik helemaal niet aan gedacht.
Voor wie het wil volgen;
Ik ben gisteren gaan kijken bij die handelaar en heb 2 kleine pakken droog voordroog meegenomen om te testen wat t met Duke doet. We hebben gisteren de eerste open gemaakt en het is écht bijna hooi, en ik ben daar serieus heel kieskeurig in maar dit is echt echt heel droog. Beetje jammer weer dat mijn paarden er hun neus voor ophaalden :+

Nu had ik ze wel de nacht voordien op de wei gelaten dus die konden ook gewoon echt geen honger hebben. Vanavond eens kijken of ze het eten en ik ga ze dadelijk terug op de wei zetten en kijken of er nog wat over is gebleven. Heb in hun hele leven nog maar 1 keer een lading hooi gehad die ze met lange tanden aten maar dat ze iéts niet aten heb ik nooit meegemaakt haha

Die droge voordroog hebben ze nl ook in grote balen dus dat zou heel fijn zijn. De kleine pakjes verpakt hooi waren exact diezelfde als ik bij de dierenspeciaalzaak kocht en de prijs was ook hetzelfde dus daarvoor ga ik niet 30km rijden als ik ze bijna naast de deur kan halen (moest dat voordroog niet goed uitpakken voor Duke).

Ze hadden hele mooie grote balen hooi, niet verpakt en werd er bijna jaloers van haha. Zolang onze zaak dicht moet kan ik wel wat hooi droog leggen onder de fietsenstalling :') maar als er weer gasten komen moet dat echt weg zijn.

Edit: holy sh** die hooistolpen zijn duur :+

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 09:35

Dat voordroog bijna zo droog als hooi is zegt niets over de voeddingswaarde, en dat is nu juist wat het verschil maakt in de spijsvertering.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 09:36

Heb je geen plekje aan de wei waar je een pallet (of een paar) kan neerleggen, hooi erop, zeiltje erover.
Met 2 van die grote doe je waarschijnlijk maar iets van een week met een grote baal, dus zelfs als het wat water opneemt kan dit nog geen kwaad.
Ik haal telkens hooi voor 2 weken op mijn aanhangertje, het eerste deel gaat direct in de ruif, deel twee blijft op de aanhanger (liggen wel balkjes onder zodat er wat ruimte is tussen hooi en bodem, en aanhangertje wat scheef) met een zeiltje erover.
Een week later is de onderkant dan wel net iets vochtig, maar niet rot of beschimmeld oid, dus geen probleem.
Op een pallet werkt dat ook prima op die manier.

@Barbalala: Goh, ervaring is, hoe droger hoe beter toch hoor. Het nattere en vettigere voordroog is meer gefermenteerd en daar merk ik wel verschil in. Het superdroge voordroog dat ik nu zelf heb doen zelfs mijn trekpaarden het prima op. (basis is wel onbeperkt hooi, aangevuld met een portie voordroog.)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 09:46

Tuurlijk is voordroog beter dan kuil, maar alsnog is voordroog doorgaans rijker dan gewoon hooi.

su72

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 09:54

Maar ik vraag me af wat het verschil is tussen gewoon onverpakt hooi onder een zeil, waar ze na 5 dagen het draadje slopen om erbij te kunnen en een opengemaakt pak verpakt hooi?
Dan gaan ze toch evengoed het draadje slopen om erbij te kunnen?
Daarbij zie ik het dan ook nog wel gebeuren dat ze het plastic kapot bijten van je duur betaalde pakken.

Ik zou eerder een hufterproof oplossing verzinnen om ervoor te zorgen dat ze er niet meer bij kunnen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 09:57

BarbaLala schreef:
Tuurlijk is voordroog beter dan kuil, maar alsnog is voordroog doorgaans rijker dan gewoon hooi.

Ik noem nergens kuil? Ik heb het dus wel effectief over droger voordroog (zoals bijna als hooi) als het iets nattere (wat nog altijd geschikt is voor paarden, maar dus net iets natter.)

Daarnaast kan je van de voedingswaarde van voordroog nog altijd niks zeggen tov de voedingswaarde van hooi.

Voordroog van een tweede snee dat onbemest is zal een lagere voedingswaarde hebben dan hooi van een eerste snee dat wel bemest is. (alhoewel dat onbemest ansich dan weer hoger in suiker kan zitten door gestressed gras dan bemest).
Maar je zou het enkel kunnen vergelijken als je perfect hetzelfde gras hetzelfde moment gaat maaien, drogen, en het ene dan in hooi maakt en het andere in plastic, en van die twee de voedingswaarde gaat vergelijken.
En zoals je ziet deed iemand dat hierboven en is het verschil nihil...

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 10:05

Ik heb een tijd hooi op paletten onder een zeil gehad zelfs nog een stroomdraadje gespannen voor die hoek. Dat heeft 2 dagen gehouden en toen had Duke de draad kapot en lag het hooi óveral en de paletten in stukken uit elkaar...

Ik durf dit voordroog ook geen succes te noemen eigenlijk. De hele nacht nog geen hap van gegeten en vooral in gemest en uit elkaar gelopen. Lekker bedje moeten ze gedacht hebben.
Afbeelding

Ik heb een pak gewoon hooi meegepakt van bij mijn vriend om te testen en daarop werd dan weer gelijk aangevallen, zelfs al die lekkere grasjes laten ze links liggen :')

Afbeelding

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 10:09

su72 schreef:
Maar ik vraag me af wat het verschil is tussen gewoon onverpakt hooi onder een zeil, waar ze na 5 dagen het draadje slopen om erbij te kunnen en een opengemaakt pak verpakt hooi?
Daarbij zie ik het dan ook nog wel gebeuren dat ze het plastic kapot bijten van je duur betaalde pakken.

Ik zou eerder een hufterproof oplossing verzinnen om ervoor te zorgen dat ze er niet meer bij kunnen

Hm ja mijn theorie valt en staat natuurlijk wel met het feit dat ze die dichte pakken met rust laten :+

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 10:11

Zit je oplossing dan niet gewoon in een betere stroomvoorziening? Goed strak gespannen draden met een flinke pets stroom er op.

Daarnaast: Of je paard reageert op het ruwvoer is niet alleen afhankelijk van ingepakt of niet. Hoe nat zit het in het pak, wat was lengte en structuur en wat was de voedingswaarde maakt nogal wat uit.

Bij hooi heb je dat ook wel iets maar bij voordroog geldt al helemaal voordroog is niet gelijk aan voordroog. Je hebt hier heel veel variatie en is dus zal de ene partij een heel andere uitwerking op je paard kunnen hebben als de andere partij.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 03-04-20 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 10:13

Ja het bestaat. Maar denk ik niet vlug bij de reguliere boer.
Wij hooien ons eigen land.
Maar omdat gewone hooi pakjes teveel werk zijn om op te laden en binnen te leggen hebben wij ons gras ook verpakt.
Vaak doen we 100 gewone pakjes hooi en de rest in folie op dezelfde dag.

Dus ik denk dat je in die zin beter op zoek kunt gaan naar een paarden particulier die zelf hooit.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 10:13

Granoek schreef:
su72 schreef:

Hm ja mijn theorie valt en staat natuurlijk wel met het feit dat ze die dichte pakken met rust laten :+

Ik had inderdaad dezelfde gedachte als su72, die van mij eet ook zo door plastic heen als hij de kans krijgt :+ Ik denk dus niet dat het een oplossing zal zijn eerlijk gezegd...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 10:15

Granoek schreef:
su72 schreef:

Kun je geen oude sloop trailer op de kop tikken en daar je hooi in op slaan?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:05

Granoek schreef:
su72 schreef:

Shake it. Voordroog ruikt voor paarden erg lekker, en ze knagen zich ondanks stroomdraad echt een weg door het plastic heen.
Degelijk afgezet met een houten omheining heeft nog de beste kans.
Maar de voedingswaarde van voordroog is 1, de fermentatie, punt 2, geeft bij sommige paarden de klachten van slappe mest, verstoorde darmflora, opgeblazen buik en zo.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:13

Hier merk ik toch echt geen verschil tussen ingepakt hooi en hooibaaltjes voeren. Wel met vochtiger spul, dat geeft bij 1 of 2 idd wat sneller platte mest.

Maar ik ga mee met het feit dat een plastiek baal niet lang overleeft met een paard erbij :)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 12:18

Het probleem met het voordroog 2 jaar geleden (Jezus wat vliegt de tijd) was dat Duke aan zijn benen begon te bijten tot bloedens toe.

Sowieso denk ik echt niet dat deze voordroog iets gaat worden, ze hebben er écht niks van gegeten. Helemaal niks.
Ik ben dan ook wel softie genoeg om te zeggen 'ze hoeven het niet gaan eten omdat ze honger hebben en niks anders krijgen', dan zoek ik wel wat anders :')
Ships ja ik zou liefst gewoon weer hooi halen en onder dat zeil leggen maar ben bang dat het naar de vaantjes gaat.
Een slooptrailer opkopen vind ik ook weer zoiets.. ziet eigenlijk niet uit in de wei, en hier stond eerst een containerstal voor onze sletten, daar zijn ze met hun dikke reet in gaan staan en ze hebben er 2 wanden uit gesloopt. Ben dus een beetje huiverig om er een klaar-voor-de-sloop trailer in te zetten :') maar als het niet anders kan dan moet het zoiets worden ja.

Denken jullie dat houten omheining beter werkt dan stroom?
Dat de stroom niet meer is wat het geweest was is een punt dat zeker is. Ik zit echt heel ongelukkig gesitueerd hier, naast een beek en naast een fietsroutenetwerk etc... komt er op neer dat mijn stroomdraad over gemeenteterrein moet en zo al 3 keer is doorgesneden toen ze hier de berm kwamen maaien.

Tel daarbij dat mijn wei vorig jaar verkocht is aan een firma die omgevingswerken gaat doen en de afspraak is 'zolang onze vergunningen niet op orde zijn mag je de wei gewoon nog gebruiken'. We komen goed overeen met deze mensen maar waar ik normaal in januari de wei kwijt zou zijn, is dat nu mei geworden en misschien nog langer maar niet zeker. Heel fijn natuurlijk dat ze langer hier kunnen staan maar steeds wilde ik geen te grote uitgaven doen omdat ik dat zonde vond voor die paar maanden en nu zijn we dadelijk een jaar verder en denk ik 'ja gvd had net zo goed een nieuwe weideklok met accu gekocht, of een extra stuk schutting gezet' oid.

Dus het is een beetje soep en behelpen maar vind het zo leuk als ze thuis zijn.. stom dat het altijd zo een gedoe is.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:20

om die slooptrailer kun je natuurlijk ook een draadje zetten zodat ze er niet met hun dikke kont in gaan hangen :D

Hier ligt overigens wel voordroog in de wei.
Draadje 2 hoog en op 2 meter afstand. Daar blijven ze af.
Ik heb ook eens 1 draadje dichterbij gezet want die paarden zouden er toch wel afblijven...niet dus.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 12:23

Maar dan kan ik het net zo goed op die paletten leggen met een zeil er over :P
Ik ga het straks eens proberen, draadje spannen en daar het zeil achter leggen met het voordroog onder, blijft anders toch maar liggen. Kijken hoe dat gaat

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:34

Hier in de buurt zit een hooiboer die beweert verpakt hooi te kopen, en dat is inderdaad heel droog als het wordt ingewikkeld, maar toch ruik je duidelijk dat het gefermenteerd is. Hij is er zelfs zo zeker van dat hij de gewikkelde balen uit het plastic snijdt en als hooi verkoopt.. Helaas zijn mijn paarden het er niet mee eens dat het ‘echt’ hooi is, want de ene kreeg er dikke benen en wondjes van en de ander begon te pompen omdat hij een stof en schimmelallergie heeft en het ‘hooi’ na een maand toch bleek te schimmelen binnenin.
Ik durf het dus niet meer te geven, dat ingepakte hooi..

Ik heb jarenlang met kleine pakjes hooi achter in mijn auto gesleept :+ Maar dan moet je wel weer ergens anders een opslag hebben.