Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
LindyH schreef:Voor spieropbouw moet je eiwitten geven, of eigenlijk aminozuren, in combinatie met aangepaste training. Niet zo hard dat je paard zijn spieren 'opeet', maar wel zo dat het lichaam wordt aangespoord spierweefsel aan te maken.
Luzerne is relatief eiwitrijk. Er zijn ook (andere) grassoorten die eiwitrijk zijn en die je in brokvorm kunt kopen.
Omdat Lysine het eerst limiterende aminozuur is (het aminozuur dat vaak de opbouw van eiwitten beperkt omdat er te weinig van is), kun je dat ook bijvoeren. Je maakt daarmee het voeren van andere aminozuren (in eiwitten) effectiever.
Het tweede limiterende aminozuur is Methionine, maar dat is al een heel stuk minder tekort, dus een stuk minder belangrijk om bij te voeren.
Lysine is key wat mij betreft.
maralyn schreef:LindyH schreef:Voor spieropbouw moet je eiwitten geven, of eigenlijk aminozuren, in combinatie met aangepaste training. Niet zo hard dat je paard zijn spieren 'opeet', maar wel zo dat het lichaam wordt aangespoord spierweefsel aan te maken.
Luzerne is relatief eiwitrijk. Er zijn ook (andere) grassoorten die eiwitrijk zijn en die je in brokvorm kunt kopen.
Omdat Lysine het eerst limiterende aminozuur is (het aminozuur dat vaak de opbouw van eiwitten beperkt omdat er te weinig van is), kun je dat ook bijvoeren. Je maakt daarmee het voeren van andere aminozuren (in eiwitten) effectiever.
Het tweede limiterende aminozuur is Methionine, maar dat is al een heel stuk minder tekort, dus een stuk minder belangrijk om bij te voeren.
Lysine is key wat mij betreft.
Sorry ts. Te snel gelezen.
Maar mijn optiek blijft geheel hetzelfde.
Véél te veel suikers.
De quote, that's the answer!
Rosebud schreef:Ik zweer bij fiberbeets. Mn merrie was door het zogen van haar veulen teveel af gevallen. Dat terwijl ze 3-4 kg merriebrok en beide onbeperkt hooi kregen. Toen overgegaan op kuil, op advies van de DA omdat daar meer voedingstoffen in zitten. Vitaminespuit gaan geven en hier op bokt over fiberbeet gelezen. Dat is 2 maanden geleden en ze is weer prachtig! Ze glanst, hoeven zijn flink gegroeid (die groeiden ook niet meer) en zelf haar manen zijn langer dan ooit.
Lindsey_99 schreef:Waar leeft je paard? Of anders: hoeveel komt ze buiten, staat ze binnen, en wat is de bewegingsvrijheid?
Wat voer betreft: de darmflora van een paard is niet ingesteld op het verteren van veel suikers en zetmeel. Schrap die uit het menu, ga gezonde voeders geven zonder mais, granen, melasse etc en de darmflora herstelt zich en kan beter de voedingsstoffen opnemen.
Lindsey_99 schreef:Waar leeft je paard? Of anders: hoeveel komt ze buiten, staat ze binnen, en wat is de bewegingsvrijheid?
Wat voer betreft: de darmflora van een paard is niet ingesteld op het verteren van veel suikers en zetmeel. Schrap die uit het menu, ga gezonde voeders geven zonder mais, granen, melasse etc en de darmflora herstelt zich en kan beter de voedingsstoffen opnemen.
LiselotZorro schreef:De mais zou ik sowieso eerst al vervangen voor meer bietenpulp met een eiwitbron. Ik maak de pulp wat smakelijker door er tarwezemelen bij te geven. Bovendien is dat beter voor de Ca/P-verhouding. Als het echt om aankomen gaat zou normaliter grasbrok mijn voorkeur genieten tov luzernebrok, maar dit paard ziet er toch wel uit of het wat eiwitten kan gebruiken dus dan is luzerne wellicht toch beter.
Ik ben zelf momenteel sojaschroot aan het proberen, maar gebruik het nog niet lang genoeg om verslag uit te brengen.
Als olie gebruik ik zalmolie met zonnebloemolie. Omega 3 uit vis is beter opneembaar dan plantaardige omega 3, ook voor paarden. De zonnebloemolie houdt het wat prijsvriendelijker en zolang er genoeg omega 3 tegenover staat kan het geen kwaad. Als je olie rustig opbouwt kun je tot aan een halve liter per dag voeren.
BrittS schreef:Poeh wat voer je al veel, ook ik zie heel veel suikers en bijv. mais is geen voer voor paarden.
Ik heb mijn jonge schrale paard goed (en snel) op gewicht gekregen met fibrebeet en merriebrok. Vooral de fibrebeet deed het hem bij mijn paard.
franteir schreef:BrittS schreef:Poeh wat voer je al veel, ook ik zie heel veel suikers en bijv. mais is geen voer voor paarden.
Ik heb mijn jonge schrale paard goed (en snel) op gewicht gekregen met fibrebeet en merriebrok. Vooral de fibrebeet deed het hem bij mijn paard.
Waar zit dan zo veel suiker in? Haar krachtvoer is er al met weinig suiker, ik weet dat er in bietenpulp veel zit maar die krijgt ze ook niet veel
mavantos schreef:[quote="franteir
Zetmeel is ook suiker, maar ik kijk persoonlijk niet naar de suikers. Kijk liever naar mijn paard hoe die het doet.
Ik zou persoonlijk gewoon één brok voeren en die naar advies wat er op de verpakking staat, zodat je paard daar genoeg voedingsstoffen en vitaminen uit haalt. Of dit nu alleen een vitaminebrok is of gewoon een standaard brok is mij om het even. Het is gewoon belangrijk dat ze sowieso alles binnen krijgen wat ze nodig hebben. Maïs is geen paardenvoer, dus daar zou ik direct mee stoppen.
Daarnaast zoveel mogelijk ruwvoer. Voor paarden die aan moeten komen vind ik een hooinet niet ideaal, omdat ze dan toch langzamer eten. Je kan natuurlijk ook een bergje op de grond gooien en dan nog een deel in het hooinet. Alles wat ze door de stal smeren eten ze vaak niet meer en dan hebben ze toch altijd wat.
Daarnaast zou ik iets bijgeven waar ze van aanzetten zoals bijvoorbeeld de fibrebeet of seniores priores. Ik vind persoonlijk de Mijten Bodybuilder ook fijn spul waar ze mooi van worden en daar zitten ook veel eiwitten in. Daarnaast zou ik een olie voeren, bijvoorbeeld lijnzaadolie.
Vind je paard op de foto niet echt heel mager, waardoor ik niet zou kiezen voor merriebrok of andere 'heftige' maatregelen. Lijkt mij het belangrijkste dat je paard stabieler blijft in het gewicht en meer spieren opbouwt. Een voerbeleid die ook op de lange termijn goed werkt. Je kan ze nu wel flink laten aanzetten met merriebrok, maar als je er dan weer mee stopt denk ik dat je op de lange termijn er weinig aan overhoudt.
mavantos schreef:Ik zeg ook niet dat je alleen krachtvoer moet voeren. Ik zeg een goede brok basis voor alle voedingsstoffen (dus je gewone brok of een vitaminebrok), daarbij ruim voldoende hooi (doe je al), een dikmaker zoals Fibrebeet of SP en daarbij zou ik een olie voeren. Eventueel nog een supplement voor spieropbouw en daarin vind ik Mijten Bodybuilder een hele fijne die ervoor zorgt dat je hele paard er mooi uit komt te zien.
Ik zou dan in de zomer de 'dikmaker' weghalen (en eventueel de olie als ze te dik zou worden). Voor de dikmaker zou de SP mijn voorkeur hebben en daar mag je ook vrij veel van voeren.
sporten schreef:De biks vervangen voor merrie brok en per voeding half kilo mais meel erbij ( weken in water ) en paardenkuil voeren daar zit meer in dan hooi
Met 3 maanden tot een half jaar heb je volledig een andere paard
Training gewoon rustig mee door gaan
superpony schreef:In theorie moet je suiker en zetmeel bij elkaar optellen en dan is die hoeveelheid mais het grote probleem bij je. Mais voeren om een paard te laten aankomen is echt heel ouderwets, dat deden we vroeger, maar inmiddels weten we echt beter.
Bietenpulp zoals speedibeet is helemaal niet hoog in suiker en zetmeel, dus die kan je behoorlijk bijvoeren.
Maar je moet kijken naar iets als nuggets/wiesencobs, ruwvoer mixen en dan wat ik al aanhaalde de coolstanca copra bijv.
Een merrie brok is eiwitrijk, maar ook vol rotzooi en denk dat het paard zijn darmflora echt tot rust moet komen als je zoveel voert nu.
Het zijn ook allemaal lapmiddelen. Paarden lijken het een tijd goed te doen, maar met veel hardvoer werk je ook negatief op de darmen en dat ga je tegenkomen vroeg of laat.
De rest kost gewoon tijd. 4 maanden in training is echt niet lang. Misschien train je wel te veel of te vaak of niet op de juiste manier. Een paard heeft daartussen echt tijd nodig om te herstellen.
En het ene paard is het andere paard niet. Ik heb moeder, zoon en dochter staan, lijken op elkaar maar ook totaal anders. Ik kan de dochter nooit zo breed voeren en trainen als moeder en zoon/broer.