Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Carika schreef:Mizora schreef:Mochten mensen niet meer aan subli SP kunnen komen, of aan andere producten, dan zou ik zelf gaan mengen.
Als ruwvoervervanger kan je een mengsel van bietenpulp, zemelen en luzerne voeren. Dit kan in 2 gewichts!verhoudingen (echt wegen, niet scheppen! En droog gewogen, geweekt gevoerd). Normaal gesproken werk ik met luzernebrok, maar als het gaat om echt het ruwvoer vervangen zou ik gaan voor gehakselde luzerne of brok die in stengels uiteen valt als hij nat wordt in plaats van een papje wordt.
3:2:1. Dus 3 delen bietenpulp, 2 delen zemelen en 1 deel luzerne. Hierin zit meer energie, minder eiwit en minder lange vezel.
1:1:1 Dus 1 deel bietenpulp, 1 deel zemelen, 1 deel luzerne. Hierin zit iets minder energie, iets meer eiwit en meer lange vezel.
Een paard van 500kg zit met de 1:1:1-verhouding met 6kg voer op de normale energiebehoefte (in rust). Met de 3:2:1-verhouding zit hij daar 10% boven (4.6ewpa i.p.v. 4.1ewp).
Als je dit aanvult met 30g/100kg marstall force of pavo vital (dus 150g voor een paard van 500kg) heb je alsnog een compleet-voer.
In principe altijd iets hooi/gehakseld ruwvoerproduct bijvoeren (hartog compact gras, grasmix, pavo daily plus, havens mix, etc.).
Ik heb nog een aanvullende vraag. Kan het ook zinvol zijn de zemelen te vervangen door haver? En kan ik dan dezelfde verhouding aanhouden? Niet zo zeer als ruwvoervanger maar als aanvulling op het hooirantsoen(+pavo vital). Alleen hooi een pavo vital lijkt niet voldoende. Haver had ik in het verleden goede ervaringen mee.
ellepel schreef:nee hoor, dan nog niet.
ik heb er ook een die het hebben moet
die krijgt trouwens fibrebeet en fibrenuggets er bij.
er is echt wel wat anders aan voer te bedenken mocht het echt niet leverbaar zijn.
ik heb nog voor een paar dagen staan, ik ga er vanuit dat het wel in orde komt.
net als met de wc papier![]()
ik ga morgen maar even bellen met subli zelf om te vragen hoe het zit.
ellepel schreef:wat raar zeg.
zelfs subli zelf deelde op hun facebooksite nog een filmpje dat er gewoon geproduceerd word.
heb je bij die boerenbond winkels nog gevraagd waarom ze niks hebben?