Pavo InShape

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Re: Pavo InShape

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:39

Maar van eiwit worden ze ook dik toch?

Ik vind fijn dat het een graanvrij product is en laag in suiker en zetmeel. Ik ben in overweging.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:53

Interessant, mijn paard hoeft niet (meer) af te vallen, maar ik ben juist opzoek naar een voeding waarvan hij niet gelijk een bonk dynamiet van wordt en het zou mooi zijn als hij het ook zou willen eten (dat is nu namelijk het probleem, hij krijgt Vitalbix met een handje luzerne, dat gaat er maar mondjes maat in, vaak eet hij hooguit de helft op). Ik kan geen proefverpakking vinden, of kijk ik er overheen?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:57

Ik vind te veel eiwit maar ga het voer wel onthouden. Vooral straks m’n paard weer 3 uur op het gras gaat.

Ons ruwvoer is wel eiwitarm.

Maar dan nog geef ik geen kilo tot 1,5 aan krachtvoer hooguit een halve schep

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 12:04

Voor m’n jonge paard vind ik het wel intressant

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 12:15

Saaams schreef:

Ik vind fijn dat het een graanvrij product is en laag in suiker en zetmeel. Ik ben in overweging.

Ik vrees ook dat mijn dikkerdje nog dikker gaat worden hiermee :')
Enfin, voor mijn ouwetjes kan het in elk geval dienen. Dan moet ik geen FiberBeet meer bijgeven voor de eiwitten :P

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 12:47

Best wel bijzonder dat men opzoek gaat naar speciaal voer om af te vallen. Je kunt zelfde ook bereiken met minder voeren en eventueel handje vitaminen brok geven.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 12:49

Blussem schreef:
Best wel bijzonder dat men opzoek gaat naar speciaal voer om af te vallen. Je kunt zelfde ook bereiken met minder voeren en eventueel handje vitaminen brok geven.

Dat doe ik ook al jaren voor dikkerdje. :')

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 12:51

Je kan je bestelling ook bij een pavo punt laten bezorgen. Dat is gratis zag ik via de pavo website! Dus dat kan ik ook nog gaan doen. Momenteel doet de mijne het heel goed op de agrobs muesli dus ik wacht nog heel even. Hij besluit namelijk na een paar weken wel eens dat zijn muesli niet meer lekker is :')

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:01

Blussem schreef:

Ik denk niet dat men zoekt in voer wat daadwerkelijk zorgt voor gewichtsafname. Tenminste ik geloof er niet in. Maar meer naar het concept van de voeding.
Dus het eiwitgehalte, suiker/zetmeel, graanvrij en de vital complete zit erin werkt. Dat kan bij net als de active van vitalbix een reden zijn.
Als ze het natures best hadden genoemd had ik t ook geloofd.

Ik zelf vind voeding een lastig onderwerp.
Royaal dier, sobere pony, hooi ivm hoesten geen optie. Dus sowieso al voordroog. Dan gevoelig op de spieren. Dus bij voorkeur zo min mogelijk van alles, maar ik wil wel energie voor de basissport zonder dat ze te heet word.
Momenteel revaliderende, dus minder actief. Dus van de active+ werd ze een raket in de winter. Maar alleen vitaminebrok is niet voldoende ivm supplementen. Dus dan ga je een alternatieve goede middenweg zoeken. En dan hebben we het niet over 1kg per dag. Ze krijgt hier 500 gram :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:09

Saaams schreef:

Ja en nee.

Ja, op zich geeft eiwit kcal en kan je paard er dus dik van worden, maar niet meer dan van kcal uit vezels of vet of zetmeel of suiker.

Maar er spelen wel (minimaal) 2 dingen mee (bij eiwitten mag je eigenlijk essentiele aminozuren lezen).
1: een paard dat bij de juiste hoeveelheid kcal te weinig eiwitten binnen krijgt, wil meer eten (krijgt een grotere hongerprikkel) om dat eiwittekort weg te krijgen. Bij paarden die onbeperkt ruwvoer krijgen, zelfs als dit deels stro of takken is, eten ze meer. 3kg stro is ongeveer gelijk aan 1kg krachtvoer en aan 1.5kg hooi. (in het geval van InShape verwacht ik zelfs maar 2.5kg stro is gelijk aan 1kg InShape)
2: een paard dat absoluut (dus niet relatief aan kcal) te weinig eiwitten binnen krijgt, verliest spier en wordt minder actief. Spierverlies geeft over langere termijn heen een lagere caloriebehoefte, minder actief zijn is een lage caloriebehoefte op korte termijn.

Afbeelding
Dit legt uit waarom het eigenlijk gaat om essentiele aminozuren. Een spier heeft van alle aminozuren bepaalde hoeveelheden nodig. Sommige kan het lichaam zelf maken, anderen moeten via de voeding binnen komen. Deze laatste groep aminozuren zijn de essentiele aminozuren.

Op het moment dat een bepaald aminozuur opgebruikt is, houdt de spiervorming op. En aangezien spieren steeds (gedeeltelijk) vervangen worden en daarvoor ook deze aminozuren nodig zijn, kan het dus zelfs voor spierafbraak zorgen als de aminozuren te veel beperkt worden. En het meest beperkende aminozuur bepaalt de spieropbouw, de laagste plank van het vat. En dat is vaak Lysine, Methionine of Threonine. Een paard kan dus wel genoeg eiwitten in grammen binnen krijgen. Maar als er te weinig Lysine tussen de aminozuren zit, heeft hij er alsnog een tekort.

En nu komt de sojaschroot om de hoek kijken. Want sojaschroot bevat goed opneembare eiwitten, waarbij deze relatief veel bestaan uit deze 3 aminozuren. Het zorgt er dus voor dat de totale inzet van eiwit voor spieropbouw beter wordt. En wat ingezet wordt voor spieropbouw, wordt geen vet. En zorgt voor alle andere voordelen die ik eerder genoemd heb.

Hier zijn alle 4 de paarden minder hooi gaan eten sinds ze sojaschroot krijgen, terwijl ze dikker in de spieren zijn komen te zitten, zonder training (maar wel met minimaal 10/7 vrije beweging). Eerder waren ze ook al minder hooi gaan eten door een mineralenbrok te krijgen (marstall force in ons geval).

Helaas benoemd op het moment Pavo niet de ewpa (die schat ik rond de 0.75) en VREP (die schat ik rond de 160g of 16%).

Maar er zijn wel gegevens hoeveel ewpa en vrep een paard nodig heeft.
Eigenlijk wordt de eiwitbehoefte uitgerekend met het metabolische gewicht van het paard, dus gewicht^0.75. Ik zal even een lijstje van het CVB kopiëren (gezonde volwassen paarden op rust. Energie voor koudbloedruinen/merries):

100kg paard: 1.2 ewpa, 95g vrep
200kg paard: 2.1 ewpa, 160g vrep
400kg paard: 3.5 ewpa, 270g vrep
600kg paard: 4.7 ewpa, 365g vrep
800kg paard: 5.9 ewpa, 450g vrep

1 uur zware arbeid (klasse 4) per dag verdubbelt de behoefte ongeveer.
Afbeelding

Een paard van 500kg heeft ongeveer een energiebehoefte van 4.1ewpa en een vrep-behoefte van 320g. Met 1kg Pavo InShape is in ieder de helft van deze behoefte waarschijnlijk gedekt. Daardoor kan je er gemakkelijker armer hooi naast voeren.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:33

Interessant stuk!
Ik snap het dat eiwit niet altijd ‘slechter’ is. Ik wist niet beter dan eiwit maakt dik :=
Ik zal mijn staleigenaar eens vragen wat de waardes zijn van het voordroog.

Maar het voer is dus zeker interessant qua opstelling voor menig sober ras of vind je van niet?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:45

Jazeker. Hier zouden we het waarschijnlijk ook zijn gaan voeren als er niet 2 jeuk-klachten kregen op luzerne. We hebben hier 2 shetten, een groninger en een fries x haflinger, dus van zwaarder warmbloed tot uitermate sober.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:03

Die van mij krijgt ook jeuk klachten van Lucerne maar is afhankelijk van de hoeveelheid

De Lucerne wat in subli dieetmix zit (hij krijgt halve kilo) schuurt hij niet op. Maar ga ik bijv 2/3 handjes extra Lucerne bijvoegen (Daily plus van pavo) dan gaat hij wel schuren

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:41

Zo te lezen aan de uitgebreide studie van Mizora ( waarvoor dank ! :D ), zou het dus wel goed uitdraaien hier voor een dikkerdje en 2 cushies die weinig suiker en zetmeel mogen, maar wel veel eiwit kunnen gebruiken.
Dat zou fijn zijn, 1 voer voor alle 3 8-)

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 07:19

Ik ben wel ook wel benieuwd. Mogelijk kan dit wel mijn eigen mengsel (dieet, omega 369, havens mix en pavo vital) vervangen.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:17

Het bevalt ons tot nu toe erg goed. Ze vindt het echt heerlijk en merk geen verschil in karakter qua bijv heet of schrikkerig worden.
Ze wordt er ook niet dikker van, geen jeuk o.i.d.
Helaas nog te weinig in training om verschil in spieren te merken.
Wel lijkt het of ze wat sterker wordt, gisteren met rijden bood ze ineens galop aan vanuit stilstand en stap :+ Terwijl ze voorheen vanuit draf naar galop al moeilijk vond.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:00

Gebruik jij het ook echt om af te vallen? Dat is namelijk niet mijn doel, het lijkt mij voer met een mooie samenstelling waar je eindelijk eens wel de aanbevolen hoeveelheid van kunt voeren.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:08

Faya__ schreef:
Gebruik jij het ook echt om af te vallen? Dat is namelijk niet mijn doel, het lijkt mij voer met een mooie samenstelling waar je eindelijk eens wel de aanbevolen hoeveelheid van kunt voeren.

Nee niet persé.
Ik ben ook blij met dat ik haar eindelijk eens echt wat kan voeren i.p.v alleen een handje vitaminekorrels.
En ik hoop dat de spieropbouw zo iets makkelijker gaat.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:46

Ja voor spieropbouw voer ik dus nu sindskort Subli Atleet opzich naar tevredenheid, maar ik als simpeler kan voeren zou dat fijn zijn

Carol10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 19:09

Ik heb me ook aangemeld voor dit programma, ik had wat twijfels over het voer maar als je gewone hoeveelheden kan voeren lijkt me dat goed. Verder heb ik ook nog moeite met de hoeveelheid hooi. Geef je teveel wordt ze dik, te weinig ben ik bang dat ze te veel zand binnenkrijgt door elk grassprietje uit het zand te krijgen.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 19:50

Ik begreep dat als je wil dat je paard afvalt, dat je dan ook het hele programma moet volgen en niet enkel dit voer moet gaan voeren

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 20:24

Heb mezelf/onze pony ;-) ook aangemeld, maar helaas geen reactie gekregen. Ik was erg benieuwd wat ze aanraden. We hebben een E pony die wel wat kilootjes mag verliezen, maar liever niet afnemen in energie. Het is een pony die dik lijkt te worden van de lucht, dus best lastig om te zorgen dat ze voldoende ruwvoer/gras eet maar niet tonnetje rond wordt :-(

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 23:59

Ik kom hier even meelezen. Heb het inshape programma voorbij zien komen maar niet echt naar gekeken nog omdat mijn paard eerder te dun als te dik is. Hij staat nu op Pavo Ease and excell en hier is hij echt mooi vol op geworden. Krijgt de aanbevolen hoeveelheid, 4 x 1 schep= 3200 gram per dag. Het is wel vrij prijzig en er zitten wellicht ingrediënten in die ik misschien niet continu wil voeren. Hij is wel wat gevoelig op de maag.
Staat onbeperkt onverpakt hooi. Rij dressuurmatig op z niveau.
Zijn er ook mensen die dit voeren aan paarden die niet te dik zijn?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 10:03

meiske1577 schreef:
Zijn er ook mensen die dit voeren aan paarden die niet te dik zijn?

Nog niet. De voerhandel had het niet in zijn gebruikelijke stock, dus ga even wachten om die mens lastig te vallen om te bestellen tot heel deze corona-ellende wat voorbij is :D

Maar ik ga het wel geven aan mijn zeker- niet-te-dikke-ouwe- merrie met cushing.
Omwille van het hoge eiwitgehalte en het graanvrije is dit ook ideaal voor haar denk ik.

De 2 andere zijn snel te dik, dus die krijgen dan ook wat :P

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 10:36

Wil het hier als mijn huidige voer op is ook gaan voeren ipv mijn nu combi van pavo vital en cavalor fibre force. mijn paard is eerder slank dan te dik maar nog volop in de groei. Vind dit voer interessant door laag suiker/zetmeel maar wel hoger in eiwitten en dat de pavo vital er al doorheen zit. Paard heeft energie genoeg van zichzelf en heeft niet veel extra troep nodig. Dus ben benieuwd naar dit voer.