Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Mizora schreef:In hooi zitten ook kcal, alleen minder dan in brok. Dus in principe heeft ze geen brok nodig, naast de toegevoegde vitaminen en mineralen. Het enige aandachtspunt is eiwit. Of dat toegevoegd moet worden, hangt van hooi en paard af.
Voor het toevoegen van eiwit gebruik ik zelf bij voorkeur sojaschroot, omdat ze dan aan
(richtlijn) 200g (bij 600kg ideaalgewicht, bij 500kg ideaalgewicht 180g, bij 700kg ideaalgewicht 220g) voldoende hebben.
Def schreef:Die vitamine en mineralen brokjes zijn juist compleet voer. Dat is juist het fijne eraan. Je voert geen onzinnige dingen en toch krijgt je paard alles binnen wat hij nodig heeft.
Zeker voor een te dik paard ideaal.
Mijn pony is ook snel te dik en die heeft jarenlang flinke dressuur training en wedstrijden op Z niveau op enkel vitaminebrok en hooi gedaan.
Helemaal prima.
Def schreef:Ik schrijf ook nergens dat het altijd de oplossing is? Als je goed leest had je dat gezien.
Voor mijn paard was het fijn en de oplossing, dat staat ook in mijn bericht.
Misschien heeft de TS daar wat aan.
superpony schreef:Def schreef:Ik schrijf ook nergens dat het altijd de oplossing is? Als je goed leest had je dat gezien.
Voor mijn paard was het fijn en de oplossing, dat staat ook in mijn bericht.
Misschien heeft de TS daar wat aan.
Janny18 schreef:Ik zal het krachtvoer verder langzaam afbouwen en kijken hoever ik hierin kan gaan. De reden dat ze op deze brokken staat is omdat toen ze pas aan huis stond meer behoefte had naast het hooi. Ik heb haar toen brok voor sobere rassen bijgegeven maar dan bleef ze zo wat ingevallen en had ze tekorten. Ook met de Vitabar van de AVEVE daarbij. Toen ben ik overgestapt op de basiskorrel een halve schep per dag en de pavovital en daar staat ze al jaren goed op. Dus ik ben wat sceptisch over het volledig weglaten van de brokken aangezien dat meer kwaad als goed heeft gedaan. Eventueel zal ik het verminderen naar twee handjes, maar volledig afpakken lijkt me te risicovol, zeker voor haar gezondheid en dat is het allerbelangrijkste, dat is ook waarom te moet afvallen
Pandora2 schreef:Janny18 schreef:Ik zal het krachtvoer verder langzaam afbouwen en kijken hoever ik hierin kan gaan. De reden dat ze op deze brokken staat is omdat toen ze pas aan huis stond meer behoefte had naast het hooi. Ik heb haar toen brok voor sobere rassen bijgegeven maar dan bleef ze zo wat ingevallen en had ze tekorten. Ook met de Vitabar van de AVEVE daarbij. Toen ben ik overgestapt op de basiskorrel een halve schep per dag en de pavovital en daar staat ze al jaren goed op. Dus ik ben wat sceptisch over het volledig weglaten van de brokken aangezien dat meer kwaad als goed heeft gedaan. Eventueel zal ik het verminderen naar twee handjes, maar volledig afpakken lijkt me te risicovol, zeker voor haar gezondheid en dat is het allerbelangrijkste, dat is ook waarom te moet afvallen
2 handjes gaat het verschil niet maken, dus als je jezelf daar beter bij voelt, gewoon blijven doen !
Ze hebben bij aveve toch ook die Zero- mengelingen? Zit minder suiker en zetmeel in dacht ik.