Welk voer voor jong, energiek paard in groeispurt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 21:09

Zamba schreef:
hoi hoi, ik zou dan inderdaad voor bv een pavo grow kiezen!
eventueel aanvullen met luzerne, zet wat aan en maakt de tijd dat ze erover doet langer waardoor het nog beter word opgenomen. krijgt ze wel hooi bij binnen komen of helemaal niks? Dan zou ik inderdaad kijken of je een hooinet op kan hangen ivm de maag. verder is een vetrijk rantsoen ook goed om ze aan te laten komen (lijnzaad olie of zonnebloem olie)

en als laatste wanneer is ze voor het laatst ontwormd en met welk middel en wanneer is er voor het laatst mestonderzoek gedaan?

Enkel in de tussenseizoenen (lente en herfst) wordt er hooi op stal ook gegeven. Opgelet, ze is zeker niet TE mager dus ook geen reden voor paniek of om je zorgen over te maken. Ik heb haar nog maar net een maand, ze wordt deze week terug ontwormt, zou volgens de fokker altijd op tijd gedaan zijn geweest. Mestonderzoek doe ik zelf nooit, tenzij daar een reden voor is. Met die jonkies heb ik ook de indruk dat ze de ene dag magerder staan dan de andere. Even een fotootje van vorige week.

Afbeelding
Afbeelding

Zamba

Re: Welk voer voor jong, energiek paard in groeispurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 22:37

Werk zelf op de praktijk en zie veel van dit soort dingen voorbij komen. Zou toch eens in de zoveel tijd mestoz doen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 00:04

Ik vind de Vitalbix juist erg weinig toevoegen als je ze wat voller wil. Ik voer mijn sportpaarden nu Mijten BodyBuilder bij en ik ben echt onwijs tevreden. De 3 jarige krijgt een halve dosering en zit top in zijn vel, waar hij eerder wat te rank was (ondanks onbeperkt voordroog). Mijn andere paarden zijn ook duidelijk wat meer aangezet. Op de Vitalbix gebeurde dit echt niet.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 00:16

Zamba schreef:
Werk zelf op de praktijk en zie veel van dit soort dingen voorbij komen. Zou toch eens in de zoveel tijd mestoz doen.

Wat bedoel je met dit soort dingen? Want paard is wel gewoon top fijn gezond. Is ook uitgebreid gekeurd door de dierenarts en merk geen gezondheidsproblemen. Ik zou haar gewoon graag iets voller zien, zonder dat ze daarbij energieker wordt. Het is ook niet anders dan logisch dat een paard van die leeftijd, net uit de opfok wat stress heeft van de verhuis en daarom wat kilo's verliest lijkt me.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 08:27

Hoe laat gaat ze ‘s ochtends naar buiten? Als je uitgaat van 7 of 8 uur dan staat ze dus 12 uur zonder hooi. En je vindt het raar dat ze dun blijft?

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 08:46

Met dit soort dingen bedoel ik punt 1 paarden die invallen voornamelijk ri flank, maar ook paarden die stress heb en hebben een lagere weerstand en lopen makkelijker wormen maar ook andere dingen op. Het is een heel eenvoudig onderzoek waarvoor de dierenarts niet hoeft te komen oid

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:01

NinaCharlie schreef:
Hoe laat gaat ze ‘s ochtends naar buiten? Als je uitgaat van 7 of 8 uur dan staat ze dus 12 uur zonder hooi. En je vindt het raar dat ze dun blijft?

Nou inderdaad. Een beetje stro knabbelen 's nachts valt overdag niet tegen op te eten.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:25

Kom op, vrijwel alle 3 jarigen hebben een periode van scharminkel zijn. Ze krijgen een groeispurt en dan geen je echt niet genoeg aan alleen hooi. Bokt weer op zijn best!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:39

Utixo schreef:
Kom op, vrijwel alle 3 jarigen hebben een periode van scharminkel zijn. Ze krijgen een groeispurt en dan geen je echt niet genoeg aan alleen hooi. Bokt weer op zijn best!

Ruwvoer blijft toch het belangrijkste voer en dat moet aangevuld met een brok, niet ipv.
De hele nacht geen hooi is echt niet goed, voor geen enkel paard.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:43

Utixo schreef:

Huh? Tegen wie heb je het?

Ik zeg in ieder geval niet dat ze alleen hooi moet voeren. Wél dat zo'n gat van min 8-10u geen hooi voor geen enkel paard gezond is.
Dus 's nachts ook zorgen dat er hooi beschikbaar is.

Daarnaast sluit ik me aan bij eerder genoemde opfokbrokken, bietenpulp of merriebrok/seniores prio om (tijdelijk) wat van bij de voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 13:08

Onbeperkt hooi. Mijn jonkies krijgen echt maar minimaal brok, denk een halve schep per dag.
Heeft je paard geen wormen? Tanden nagekeken?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 14:22

Ik had het vooral tegen NinaCharlie, NinaCharlie al conclusies trok dat dit paard uren zonder hooi stond, terwijl je dit nergens op kunt baseren.

En alleen hooi is voor een jonkie in de groei echt niet genoeg, helemaal niet als er wellicht ook nog iets mee gedaan wordt. Die dieren hebben een groeispurt, er is zat mogelijkheid om ze daarbij te helpen, en dan moet het maar zo simpel mogelijk. Ik snap dat echt niet. Geef dat dier gewoon krachtvoer met een supplement dat ondersteund. Komen ze veel fijner van door de spurten heen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 14:28

Utixo schreef:
Ik had het vooral tegen NinaCharlie, NinaCharlie al conclusies trok dat dit paard uren zonder hooi stond, terwijl je dit nergens op kunt baseren.

En alleen hooi is voor een jonkie in de groei echt niet genoeg, helemaal niet als er wellicht ook nog iets mee gedaan wordt. Die dieren hebben een groeispurt, er is zat mogelijkheid om ze daarbij te helpen, en dan moet het maar zo simpel mogelijk. Ik snap dat echt niet. Geef dat dier gewoon krachtvoer met een supplement dat ondersteund. Komen ze veel fijner van door de spurten heen.

De ts zegt zelf dat ze 's avonds naar stal gaan en dan geen hooi krijgen totdat ze 's morgens weer op de wei gaan
Dus daar baseren we dat op.
En verder als aanvulling is een speciale brok voor paarden in de groei goed, maar bij mij worden ze echt beter dik van hooi dan van brok.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 14:38

Paard krijgt nu ongeveer een halve schep krachtvoer per dag dus het is zeker niet of dit of dat en dat heb ik ook al meerdere keren vernoemd, zou graag eens willen dat de mensen die hier reageren ook even alles goed lezen voor ze denken dat ik hooi ga vervangen door brok of omgekeerd. Is een beetje frustrerend zo en daar heb ik letterlijk niks aan. Hooi zal intussen ook voorzien worden voor in de nacht. Ook is paardlief zeker niet te mager en al helemaal niet ziek. Je ziet ook geen ribben. Neen ze heeft geen wormen, en ja haar tanden zijn nog geen maand geleden nagekeken door de dierenarts. Gebreken zijn er dus NIET, het is nu een kwestie van het voerbeleid voor haar aan te passen op een manier dat zij er genoeg aan heeft tijdens haar groeispurt, zonder al te veel suikers waardoor ze nog energieker wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 14:40

CalipsoLover schreef:
Paard krijgt nu ongeveer een halve schep krachtvoer per dag dus het is zeker niet of dit of dat en dat heb ik ook al meerdere keren vernoemd, zou graag eens willen dat de mensen die hier reageren ook even alles goed lezen voor ze denken dat ik hooi ga vervangen door brok of omgekeerd. Is een beetje frustrerend zo en daar heb ik letterlijk niks aan. Hooi zal intussen ook voorzien worden voor in de nacht. Ook is paardlief zeker niet te mager en al helemaal niet ziek. Je ziet ook geen ribben. Neen ze heeft geen wormen, en ja haar tanden zijn nog geen maand geleden nagekeken door de dierenarts. Gebreken zijn er dus NIET, het is nu een kwestie van het voerbeleid voor haar aan te passen op een manier dat zij er genoeg aan heeft tijdens haar groeispurt, zonder al te veel suikers waardoor ze nog energieker wordt.

Goh, opvallend dat je zo defensief reageert terwijl mensen gewoon met je mee proberen te denken. Succes ermee :+

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 14:42

Joman schreef:
CalipsoLover schreef:

Goh, opvallend dat je zo defensief reageert terwijl mensen gewoon met je mee proberen te denken. Succes ermee :+

Omg :') :roll: Ik ben helemaal niet defensief, maar sommige reacties vallen in herhaling gebaseerd op foutieve informatie en daar heb ik gewoon niks aan. Ik loop hier toch ook niks te ontkennen? Heb even in drukletters gezet met wat ik hier wil bereiken en wat ik zal gaan veranderen, op jullie advies. Jammer dat het weer op deze manier moet uitgedrukt worden, maar dat zegt denk ik meer over andere dan over mij.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 14:48

Utixo wil je mij geen woorden in de mond leggen? Ik ben het helemaal eens namelijk dat enkel hooi in veel gevallen voor jonge paarden lang niet genoeg is en ik heb ook nergens gezegd dat dat wel zo is.

Maar TS geeft zelf aan dat haar paard om 7/8 uur naar binnen gaat en daar geen hooi aangeboden krijgt de hele nacht. Tot het paard weer naar buiten kan en daar eten aangeboden krijgt.

Natuurlijk kun je allerlei dingen bijvoeren. Slobber, pulp, schroot, olie, merriebrok, meer krachtvoer. Alleen maar fijn als deze extra’s iets toevoegen maar de basis is toch ruwvoer, lijkt me?

Ik ben niet van een paard enkel op hooi rantsoen zetten en zeker geen jong paard maar ik verbaas me er over dat het een verrassing blijkt dat het paard niet genoeg heeft aan het huidige rantsoen wat eigenlijk inhoudt dat het dier maar 12(?) uur van de 24 kan eten, terwijl het, en dit hoop ik van harte, bij iedereen bekend is dat een paard liever niet langer dan 4 uur zonder staat vanwege maagproblemen die op de loer liggen.

Edit: tijdens het schrijven van deze post heeft TS inmiddels geschreven dat er hooi kan worden gegeven, top!

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 16:43

NinaCharlie schreef:
Utixo wil je mij geen woorden in de mond leggen? Ik ben het helemaal eens namelijk dat enkel hooi in veel gevallen voor jonge paarden lang niet genoeg is en ik heb ook nergens gezegd dat dat wel zo is.

Maar TS geeft zelf aan dat haar paard om 7/8 uur naar binnen gaat en daar geen hooi aangeboden krijgt de hele nacht. Tot het paard weer naar buiten kan en daar eten aangeboden krijgt.

Natuurlijk kun je allerlei dingen bijvoeren. Slobber, pulp, schroot, olie, merriebrok, meer krachtvoer. Alleen maar fijn als deze extra’s iets toevoegen maar de basis is toch ruwvoer, lijkt me?

Ik ben niet van een paard enkel op hooi rantsoen zetten en zeker geen jong paard maar ik verbaas me er over dat het een verrassing blijkt dat het paard niet genoeg heeft aan het huidige rantsoen wat eigenlijk inhoudt dat het dier maar 12(?) uur van de 24 kan eten, terwijl het, en dit hoop ik van harte, bij iedereen bekend is dat een paard liever niet langer dan 4 uur zonder staat vanwege maagproblemen die op de loer liggen.

Edit: tijdens het schrijven van deze post heeft TS inmiddels geschreven dat er hooi kan worden gegeven, top!

lijkt mij ook^
kleine oftoppic,het was toch 6u zonder eten is een gevaar?