Voeding voor pony zonder hooi

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: Voeding voor pony zonder hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 00:05

Maagzweren ontstaan vooral als er onvoldoende speeksel in de maag is om het maagzuur te neutraliseren, dus gewoon kauwen helpt inderdaad al een pak.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 00:06

Speedibeet mengen met bijv wiesencobs of luzernebrokjes of beidde.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 00:06

Poekkie schreef:
lovecappie schreef:
Ik zou seniores priores van Subli aanraden. Laag in suiker en zetmeel en paard komt er duidelijk van aan.

Hier heb ik ook al van gehoord! Helaas heeft mijn fouragehandelaar dit niet (belgie), we hebben nu een slobber van equifyt. Ik denk dat dat ongeveer vergelijkbaar is? Maar dan nog is de hoeveelheid lastig?

Dit verkopen ze bij de Welkoop maar weet niet of die in België zi?
Het is echt geweldig voer

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 00:07

Onali schreef:
Poekkie schreef:
Seniores priores is bedoeld als volledige ruwvoervervanger. Dat kan je als enige voeding geven als het paard geen ruwvoer kan eten. Een pony van dit formaat zou daar zo'n 4 kg van moeten krijgen. Dat is 4 kg droog voer, geweekt in 12 liter water (3 liter per kg).

Dit lijkt op het eerste zicht online te koop te zijn aan 14.75 euro per 20 kg? Dan is dan ongeveer 15 euro per 5 dagen? Helaas is de eigenaresse niet in de mogelijkheid meer te betalen dan hetgeen nu in de stalprijs zit. Maar mijn vermoeden dat 2.5 kg droog voer per dag te weinig is klopt dus wel? Hmmm...

Dan moet ze eerlijk zijn naar het dier.

Als een paard geen gewoon ruwvoer meer kan eten dan zit je meerdere keren per dag vast aan ruwvoervervangers en ja dat gaat flink in het geld lopen.

Paard is gemaakt om 16 uur per dag te eten dat moet je dus in stukjes gaan hakken kwa voer.

Ik ben akkoord met je, maar heb daar geen bevoegdheid over.

Pony krijgt nu 3x daags zijn potje en daarnaast bijna onbeperkt hooi wat we 's avonds volledig stukgekauwd op de mesthoop kunnen gooien. Het gaat ons vooral om hoe wel het zo goed mogelijk kunnen mken met een beperkt budget. De staleigenaar heeft wel financieel wat ruimte gemaakt uit medelijden voor de pony maar kan (en wil) natuurlijk ook geen 90 euro pm aan voerkosten dragen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 00:10

Rivjenn schreef:
Poekkie schreef:
Ik zou seniores priores van Subli aanraden. Laag in suiker en zetmeel en paard komt er duidelijk van aan.

Hier heb ik ook al van gehoord! Helaas heeft mijn fouragehandelaar dit niet (belgie), we hebben nu een slobber van equifyt. Ik denk dat dat ongeveer vergelijkbaar is? Maar dan nog is de hoeveelheid lastig?

Dit verkopen ze bij de Welkoop maar weet niet of die in België zi?
Het is echt geweldig voer

Bij ons zit er helaas geen welkoop in de buurt. Wel heeft mijn fouragehandelaar de meeste producten van cavalor/pavo/hippostar/equifyt/mijten/havens en is er mogelijks ook nog het voer van aveve?

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 00:15

seniores priores is niet te vergelijken met gewone slobber of muesli. Dus aantal kilo of scheppen kan je ook niet vergelijken.
SP is speciaal voor oudere dieren of dieren met een gebitsprobleem die hooi niet weg krijgen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 00:16

Reken maar 1kg/100kg gewenst gewicht en die pony zal zo 400+kg moeten wegen.
Grasbrok + bietenpulp verhouding 50/50 werkt goed en kost ook niet zoveel.
Maar waar is de eigenaar en waarom worden er geen meer definitieve stappen gezet? Zo te lezen is dit al een tijdje gaande.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 00:19

Nickolay schreef:
seniores priores is niet te vergelijken met gewone slobber of muesli. Dus aantal kilo of scheppen kan je ook niet vergelijken.
SP is speciaal voor oudere dieren of dieren met een gebitsprobleem die hooi niet weg krijgen

Ok dat begrijp ik, maar dat zal dan online besteld moeten worden want ik kan er anders niet aan komen. Ivm fulltime werk en zware zakken is dat redelijk lastig. Niet onmogelijk, mar indien er een alternatief is dat in belgie wel makkelijk verkrijgbaar is, geniet dat zeker de voorkeur. Is zupa van Equifyt zodanig anders/slechter?

Ik begreep dat de seniores priores nog steeds op een 90 euro pm zal uitkomen. Dat zou voor de staleigenar in feite betekenen dat ze op het eind van de maand zou betalen om voor het dier te mogen zorgen, wat ook wel wat vreemd zou zijn :+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 00:23

Hooi zal toch ook ongeveer zoveel kosten per maand?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 00:23

tamary schreef:
Maar waar is de eigenaar en waarom worden er geen meer definitieve stappen gezet? Zo te lezen is dit al een tijdje gaande.

Dit is idd al een tijdje gaande.
Werd gehoopt dat in de zomer de pony zou bijkomen door op een volle wei gras te staan langs de anderen ipv gerantsoeneerd erbij. Helaas bleek dit niet te werken en vonden we een prachtige collectie proppen in de weide zelf. Pony ging dus al mager de winter in en blijft mager.

Eigenaar is aanwezig en wordt op de hoogte gehouden, maar heeft niet de financiele middelen om te reageren op voersuggesties, olie bijvoegen, supplementen, medische tests, medicatie, ... hier mag je zeker commentaar op hebben, maar kan ik zelf helaas niets aan veranderen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 00:25

Dan zou ik een stevig gesprek gaan voeren of anders de Belgische variant van de dierenpolitie erbij halen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 00:26

Maartje1990 schreef:
Hooi zal toch ook ongeveer zoveel kosten per maand?

Hooikosten zijn hier rond de 40 euro per maand om dit formaat pony onbeperkt te geven. Maar de pony krijgt nu dus ook nog hooi bij en zou dit extra voer ook in de zomer moeten kunnen krijgen want gras wort ook deels gepropt...

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 00:27

@poekkie wat bedoel je met dat de staleigenaar voor het paard zorgt. Waar is de verantwoording van de eigenaar. Pony moet bijgevoerd worden lijkt mij dat de eigenaar hier ook gewoon aan bijdraagt.

Ik zou toch proberen om bietenpulp te voeren. Het is even wennen want er zit niet echt smaak aan. Zelf gooi ik er ook altijd nog zemelen door. (Verschil in merk is er ook nog)
Basis van sp is ook pulp.
Grasbrok zou ook kunnen, moet je ook laten weken

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 00:29

Onali schreef:
Dan zou ik een stevig gesprek gaan voeren of anders de Belgische variant van de dierenpolitie erbij halen.

De dierenpolitie? Staleigenaar blijft de pony voorzien van voer, bijna onbeperkt hooi, gezelschap, droge plek en schone stal. En in de zomer een wei gras (wat dus maar weinig uithaalt). Hoeven ontworming zijn in orde. Wat kan de dierenpolitie dan betekenen? Dan kwel je alleen de staleigenaar warbij ze aan de deur staan ipv de eigenaar. Zou ik nu ook niet eerlijk vinden...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 00:29

Misschien nog eens een andere tandarts erbij halen . Wanneer er alleen proppen worden gemaakt en de pony heeft verder geen afwijking of ziekte zoals Eorht of hoe je dat noemt dan kan een echte goede tandarts de boel nog wel zodanig bijwerken dat er nog wat gegeten kan worden . Zo niet dan zou ik dit dier uit zijn lijden verlossen . Laat dit de baas ook maar lezen .

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 00:32

MaNdiii schreef:
@poekkie wat bedoel je met dat de staleigenaar voor het paard zorgt. Waar is de verantwoording van de eigenaar. Pony moet bijgevoerd worden lijkt mij dat de eigenaar hier ook gewoon aan bijdraagt.

Ik zou toch proberen om bietenpulp te voeren. Het is even wennen want er zit niet echt smaak aan. Zelf gooi ik er ook altijd nog zemelen door. (Verschil in merk is er ook nog)
Basis van sp is ook pulp.
Grasbrok zou ook kunnen, moet je ook laten weken

Ik bedoel dat het om een volpensionstalling gaat waarbij hooi en een bepaald budget voer in zit. Dit is al wt opgerokken op initiatief van de staleigenaar maar zit nu op de max. Ik vind een bijdrage van de eigenaar ook vanzelfsprekend, maar dit blijkt 'financieel niet mogelijk'. Gesprekken genoeg geweest, maar als het niet kan, houdt het op. En vragen om te verkassen is niet echt eerlijk naar de pony toe, welke staleigenaar wil zo'n zorgenkind op zijn stal?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 00:33

Poekkie schreef:
tamary schreef:

Dit is idd al een tijdje gaande.
Werd gehoopt dat in de zomer de pony zou bijkomen door op een volle wei gras te staan langs de anderen ipv gerantsoeneerd erbij. Helaas bleek dit niet te werken en vonden we een prachtige collectie proppen in de weide zelf. Pony ging dus al mager de winter in en blijft mager.

Eigenaar is aanwezig en wordt op de hoogte gehouden, maar heeft niet de financiele middelen om te reageren op voersuggesties, olie bijvoegen, supplementen, medische tests, medicatie, ... hier mag je zeker commentaar op hebben, maar kan ik zelf helaas niets aan veranderen.

Als onbeperkt goed gras ook al niet genoeg doet, dan is pony op en is geld niet de oplossing. Als het gebit echt op is, dan kan je er zeker met zo'n beeld er bij van uit gaan dat pony teveel ouderdomsslijtage heeft om nog lang door te leven. Ben bang dat serieus een einddatum gaan prikken samen met eigenaar en DA de eerlijkste keuze is.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 00:34

Wiesencobs (of FibreNuggets) weken inderdaad. Bietenpulp en SP zijn wel echt anders dan hooi, en het is met name het hooi dat je wilt vervangen begrijp ik.

Er bestaan ook Wiesenflakes. Dat zijn Wiesencobs maar dan kleiner gesneden. Misschien lukt dat nog wel. Is vooral makkelijk als je het voer moet klaarzetten voor later. Zeker bij warm weer bederft geweekt voer snel.
En sinds kort zijn er ook MyoFlakes. Dat zijn ook grasvlokken, maar met een hoger eiwitgehalte. Dat zou voor een oudje ook wel prettig kunnen zijn. Ik ben er zelf in ieder geval helemaal fan van.

EDIT: Maar helaas ook niet goedkoop.
Laatst bijgewerkt door LindyH op 24-02-20 00:35, in het totaal 1 keer bewerkt

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 00:35

Als hij zelfs gras niet wegkrijgt, weet ik niet hoe eerlijk dit nog is. Zeker als er geen financiën zijn voor ruwvoervervangers. Gras is namelijk vrij makkelijk weg te krijgen voor paarden. Dan valt idd grasmix, luzernemix, nieuwe voer van hartog senior complete en fibrenuggets van pavo etc. af. Dan kom je op seniores priores, fibre beet of speedibeet van pavo uit. Dat soort producten, alleen dat loopt flink op. Eventueel grasbrok weken.

Is er een tandarts bij geweest?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 00:36

bigone schreef:
Misschien nog eens een andere tandarts erbij halen . Wanneer er alleen proppen worden gemaakt en de pony heeft verder geen afwijking of ziekte zoals Eorht of hoe je dat noemt dan kan een echte goede tandarts de boel nog wel zodanig bijwerken dat er nog wat gegeten kan worden . Zo niet dan zou ik dit dier uit zijn lijden verlossen . Laat dit de baas ook maar lezen .

De tandarts die er bij was geweest is een hele bekende die volledig elektrisch vijlt. Is ook de mijne en van velen in mijn omgeving. Alleen zeer positieve verhalen over gehoord en zelf ook erg enthousiast. Maar de tanden zouden allemaal los zitten en dit zorgt er voor dat hij niet meer kan malen of zoiets? (Ik ben ook niet helemaal mee met de uitleg, maar was wel bij het tandartsbezoek). Indien je een goede tandarts kent voor midden belgie is dat eventueel een optie als de eigenaresse hiervoor nog open staat.
Inslapen is al angebracht, evenals cushingtest maar de eigenaresse verkiest een natuurlijke dood.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 00:39

femke_harley schreef:
Als hij zelfs gras niet wegkrijgt, weet ik niet hoe eerlijk dit nog is. Zeker als er geen financiën zijn voor ruwvoervervangers. Gras is namelijk vrij makkelijk weg te krijgen voor paarden. Dan valt idd grasmix, luzernemix, nieuwe voer van hartog senior complete en fibrenuggets van pavo etc. af. Dan kom je op seniores priores, fibre beet of speedibeet van pavo uit. Dat soort producten, alleen dat loopt flink op. Eventueel grasbrok weken.

Is er een tandarts bij geweest?

Tandarts is geweest, ongeveer een dik jaar a 1.5 jaar geleden. Juist omwille van dit probleem.
Gras gaat half en half, enkele sprieten meer binnen dan hooi maar nog altijd 50% proppen en magere pony. De rest staat gerantsoeneerd want die waren veel te dik, dus daar ligt het niet aan.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 00:41

LindyH schreef:
Wiesencobs (of FibreNuggets) weken inderdaad. Bietenpulp en SP zijn wel echt anders dan hooi, en het is met name het hooi dat je wilt vervangen begrijp ik.

Er bestaan ook Wiesenflakes. Dat zijn Wiesencobs maar dan kleiner gesneden. Misschien lukt dat nog wel. Is vooral makkelijk als je het voer moet klaarzetten voor later. Zeker bij warm weer bederft geweekt voer snel.
En sinds kort zijn er ook MyoFlakes. Dat zijn ook grasvlokken, maar met een hoger eiwitgehalte. Dat zou voor een oudje ook wel prettig kunnen zijn. Ik ben er zelf in ieder geval helemaal fan van.

EDIT: Maar helaas ook niet goedkoop.

Deze zal ik zeker nakijken, dank je!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 00:41

Poekkie schreef:
bigone schreef:

De tandarts die er bij was geweest is een hele bekende die volledig elektrisch vijlt. Is ook de mijne en van velen in mijn omgeving. Alleen zeer positieve verhalen over gehoord en zelf ook erg enthousiast. Maar de tanden zouden allemaal los zitten en dit zorgt er voor dat hij niet meer kan malen of zoiets? (Ik ben ook niet helemaal mee met de uitleg, maar was wel bij het tandartsbezoek). Indien je een goede tandarts kent voor midden belgie is dat eventueel een optie als de eigenaresse hiervoor nog open staat.
Inslapen is al angebracht, evenals cushingtest maar de eigenaresse verkiest een natuurlijke dood.

Versterven zonder pijnbestrijding is dierenmishandeling en dat is wat de eigenaresse nu op aanstuurt. Alle kiezen los = gebit inderdaad versleten, onveranwoord om die lijdensweg door te laten hobbelen. Wat zegt de DA al dan niet samen met aangifte gezien de lijdensweg die zo doelbewust ingezet wordt?

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 00:43

Je geeft aan dat de kiezen allemaal los zitten. Dat is echt geen pretje voor een paard met ontstekingen en al van dien. Hier komt wisselend elk half jaar tot een jaar de tandarts langs voor mijn oudje. Heftig dat een eigenaar kiest voor een natuurlijke dood, maar geen geld heeft voor goed voer en ondersteuning. Paard zal dus van de honger moeten sterven.

Tionsdcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 00:45

Ts mag ik vragen wat jouw relatie tot de eigenaar of stalhouder is? Want als ik het goed begrijp heb je niks over het dier te zeggen. Vanwaar dan je vraag?

Maar om antwoord te geven op je vraag: ik heb een soortgelijk geval (maar dan paard) en die krijgt 6 kg over de dag verdeeld. (Seniores priores, grasbrok, luzernebrok) de huisige gevoerde kgs lijken mij dan ook erg weinig voor ee pony waar het over gaat.