Pension houder vastgeroest in oude voer gewoontes?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JOving

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 17:46

Je idee van een groot net dan moet je wel veel meer geven dan 12 kg.. weet niet of je dat er door krijgt?

Hier fijnmazig groot net pas zeker 12 kg in. Maar dat is genoeg voor een nacht. Niet voor 24 uur. Dan is het alsnog zo op.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 17:47

Brokken sowieso niet.
Dat verteerd te snel.

Eerlijk? Slowfeeder.
En wordt hij te dik? Ander rantsoen er bij aan bieden.

Paarden horen sowieso in mijn ogen niet langer dan vier uur zonder maag vulling te staan.

En maagvulling is meer dan alleen hooi...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 17:47

Zo snel mogelijk naar een ander stal? Paard is jong en staat een uur of 20 op stal met bijna geen ruwvoer? Zou op zoek gaan naar een plek waar hij een betere kwaliteit ruwvoer krijgt en ook meer.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 17:48

maralyn schreef:
Marion...

Je zit we echt niet naast hoor.
Voor een jong paard, is het zeker niet verkeerd om zelfs tussen de 12 en 14 kg hooi te krijgen!

Beetje vitaminen erbij en een mineralensteen, mits hij deze niet leeg likt wegens verveling.

Maar dan is de vraag, wat wil je naar haar toe bereiken? Naar de pensionhouder?

Dat is ook de hoeveelheid die ik graag wil. Vitamines zitten in het voer dat ik geef en hij heeft 2 likstenen hangen. Waar hij wel heel zuinig mee is.

Ik wil graag dat ze niet blijft door zeuren over de brokken en mijn mening respecteert. Om haar tegemoet te komen en ik dat ook heel graag zou willen, een hooinet in de stal. Dat net kan ik dan 1x per dag vullen en daar zou hij dan ruim 24 uur mee moeten kunnen doen. Scheelt haar extra werk en frustratie en mij vooral de frustratie dat mijn paard honger heeft

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 17:50

JOving schreef:
Je idee van een groot net dan moet je wel veel meer geven dan 12 kg.. weet niet of je dat er door krijgt?

Hier fijnmazig groot net pas zeker 12 kg in. Maar dat is genoeg voor een nacht. Niet voor 24 uur. Dan is het alsnog zo op.

Ik weet ook niet of ik dat erdoor krijg, vandaar dat ik aangaf dat ze dan daar mogelijk over gaat zeuren.

Ik kan het net in de middag vullen, mocht het in de ochtend op zijn, kan ze hem altijd nog een pluk naar haar standaard geven in de ochtend

JOving

Re: Pension houder vastgeroest in oude voer gewoontes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 17:52

Dan zou ik verhuizen.. in de ,middag kilo of 14 hooi geven is voor middernacht op. Dan staat die alsnog 8 uur zonder als pension houder in ochtend nog wat geeft en anders nog veel langer. Lijkt me niet wenselijk 1x per dag vullen is niet veel. Zou dan lekker een andere plek zoeken.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 17:53

@maralin, dat is ook wat ik nog 1x ga voorstellen een net ophangen

MarlindeRooz schreef:
Zo snel mogelijk naar een ander stal? Paard is jong en staat een uur of 20 op stal met bijna geen ruwvoer? Zou op zoek gaan naar een plek waar hij een betere kwaliteit ruwvoer krijgt en ook meer.

Hij komt van bijna helemaal geen beweging, naar nu dan die paar uur. 24/7 was te veel. Ik had liever gezien iets te hebben waar hij langer buiten staat en dan ook ruwvoer erbij, maar dat is hier niet te vinden. Of ver weg, maar de meeste zijn doe het zelf stallen en met grote afstanden is dat niet haalbaar

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 17:54

marion82 schreef:
maralyn schreef:
Marion...

Je zit we echt niet naast hoor.
Voor een jong paard, is het zeker niet verkeerd om zelfs tussen de 12 en 14 kg hooi te krijgen!

Beetje vitaminen erbij en een mineralensteen, mits hij deze niet leeg likt wegens verveling.

Maar dan is de vraag, wat wil je naar haar toe bereiken? Naar de pensionhouder?

Dat is ook de hoeveelheid die ik graag wil. Vitamines zitten in het voer dat ik geef en hij heeft 2 likstenen hangen. Waar hij wel heel zuinig mee is.

Ik wil graag dat ze niet blijft door zeuren over de brokken en mijn mening respecteert. Om haar tegemoet te komen en ik dat ook heel graag zou willen, een hooinet in de stal. Dat net kan ik dan 1x per dag vullen en daar zou hij dan ruim 24 uur mee moeten kunnen doen. Scheelt haar extra werk en frustratie en mij vooral de frustratie dat mijn paard honger heeft

Ik ben bang, als ik dit zo lees, dat zo'n penning zestien niet te verbuigen is, en dan is het buigen of barsten.

Wat je ook doet, laten we even vooropstellen dat ik je nergens toe ga dwingen. Maar wel even een open en eerlijke visie geef.

Hoe meer krachtvoer in een veulen, hoe schever de verhoudingen.
Des te minder hooi/ruw rantsoen hij aangeboden krijgt, hoe eerder zijn maag aan gort gaat (beetje ruw gezegd. Maagzweren enz) en zijn darmen net zo.

Juist een jong paard, zou ik schraal qua krachtvoer houden, lekker vol ruw rantsoen met zoveel mogelijk diversiteit (gras, hooi, kruiden, takken, bladeren, rietsoorten enz enz) en daarnaast nog een beetje basis vitamine waarvan je weet dat hij onvoldoende binnen krijgt.

Een jong paard hoeft nog niks. Behalve paard zijn. Scharrelen, spelen, eten, drinken, dutten, sociaal zijn en groeien.

(Maar ik ben ook van harde mening dat het grootste gros van de paarden veel te eenzijdig voer krijgen met te veel krachtvoer. En dit wordt ondersteunt door vertegenwoordigers, omdat zij graag geld willen zien)

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 17:55

JOving schreef:
Dan zou ik verhuizen.. in de ,middag kilo of 14 hooi geven is voor middernacht op. Dan staat die alsnog 8 uur zonder als pension houder in ochtend nog wat geeft en anders nog veel langer. Lijkt me niet wenselijk 1x per dag vullen is niet veel. Zou dan lekker een andere plek zoeken.

De vraag is, waar kan ik naartoe....
Het is ten alle tijden dan meer als dat hij nu krijgt. Bij onbeperkt ruwvoer bleef hij ook niet eten, hij stopt wel met eten. Hij krijgt ook nog 3x per dag zijn bak met voer, waar ook ruwvoer in de vorm van luzerne en kruiden in zit

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 17:58

Ik ben het zeker met je eens Maralyn. Dat is ook hoe ik het zie, maar veel mensen ook niet.
Met inrijden net zo, maar dat is een andere discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 18:03

Dit is de reden waarom ik een plekje in eigenj beheer heb gezocht :D . Alles lekker zelf bepalen.
Ik ben zelf ook geen fan van kuil, dat kun je de meeste paarden niet onbeperkt voeren. Ik zou dan voor hooi gaan. Als je de keuze niet hebt, zou ik twee netten nemen en die dan voor je stalhoudster vullen. Eentje voor sochtends en een voor savonds bijvoorbeeld..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 18:05

Humpiedumpie schreef:
Dit is de reden waarom ik een plekje in eigenj beheer heb gezocht :D . Alles lekker zelf bepalen.
Ik ben zelf ook geen fan van kuil, dat kun je de meeste paarden niet onbeperkt voeren. Ik zou dan voor hooi gaan. Als je de keuze niet hebt, zou ik twee netten nemen en die dan voor je stalhoudster vullen. Eentje voor sochtends en een voor savonds bijvoorbeeld..

Hooi ook niet.
Voordroog ook niet.

Maar dat is een discussie appart die hier denk ik niet op zijn plek is.

Onbeperkt ruwvoer, ja! Dat wel.
Maar dat is veel meer dan alleen hooi...

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 18:07

Humpiedumpie schreef:

Eigen stal heb ik ook gehad toevallig, heerlijk om alles zelf te doen. Daar ben ik destijds mee gestopt.
Ik kan helaas niet kiezen voor hooi, die heeft ze niet en gaat ze ook niet voor mij kopen. Ik ben ook bereid mijn eigen hooi in te kopen, maar dan wil ik wel korting op de stalling. Ze zal de netten niet vullen, maar ook niet ophangen, dus dat is geen optie helaas

Maar idd het gaat niet om een discussie van hooi of kuil, al snap ik wel dat iedereen zijn eigen mening daarover heeft en deze deelt

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 18:20

Is De Lier te doen wat afstand betreft? Daar start binnenkort een Paddock paradise.
Staat in elk geval wel op FB bij 'Het nieuwe paardenhouden'. Even zoeken op 'De Lier'.
Iemand van die leeftijd zal 'het patroon' meestal niet meer kunnen veranderen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 18:27

Paris_ schreef:
Jouw paard, jouw keuzes. Simpel. :)
Je betaalt haar toch om je paard te verzorgen? Niet voor ongevraagd advies.

Al snap ik heel goed hoe lastig dit kan zijn hoor, het klinkt makkelijker dan gedaan.

Dat eerste is natuurlijk niet helemaal waar, je kunt als pensionstalhouder nooit iedereens paard precies verzorgen hoe hij/zij wil.

Maar wat wij wel proberen is in ieder geval mee te denken. Wij voeren 1 keer per dag onbeperkt( voordroog of hooi, wat de eigenaar wil) .

En dan heb je ook discussie over onbeperkt, als pensionstalhouder vind je het onbeperkt als hij ook nog wat plukken tussen het stro moet zoeken vlak voor de volgende voerbeurt en sommige klanten willen graag dat er nog heel veel ligt.

Wel eens lastig, want als je dat de volgende ochtend op de mesthoop staat te gooien baal je ook :)

Wij hebben nu dus inderdaad bij ongeveer 10 klanten een slowfeeder, die ze zelf vullen. Ik snap dan niet zo goed waarom je daar op tegen zou zijn als pensionstalhouder? Geeft ze ook aan waarom?

Scheelt denk ik wel bij ons dat mijn broer en ik ook in het bedrijf zitten, zo is de nieuwe loopstal ' mijn kindje' , als je 80 ben dan is de behoefte tot vernieuwen we minder. ( maar mijn vader van 65 zou jou paard dan weer nooit zo voeren als jouw pensionstalhouder, het klinkt mij in de oren als gewoon geen echt 'paardenmens' ? )

Overigens voldoen wij denk ik wel aan je eisen, zowel individuele boxen als per maart groepshuisvesting :) .

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 18:32

Bij stalgenoten met Spanjaarden zie ik dat die het vooral niet zo goed doen op veel brok. Het is imo een type paard dat het goed doet op sobere voeding. Dus veel ruwvoer en weinig poespas. (uitzonderingen uiteraard weer daargelaten)

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 18:45

Kan je niet voorstellen om extra te betalen voor onbeperkt ruwvoer? Misschien gaat het haar wel om het geld? Paard is zoals ik lees best heel veel verhuisd in korte tijd, hoop dat je eruit gaat komen

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 19:07

herkenbaar, dit soort struggels.
Helaas ook bekend met stallen waar werkelijk ALLE paarden stalgebreken hebben vanwege de pure verveling van op stal staan en niks te eten hebben. Ik kan er zo slecht tegen als paarden op stal moeten staan na zonsondergang en dan maar twee keer een klein plukje hooi krijgen. de rest van de tijd staan ze tegen wanden te trappen, de tralies te schrapen met hun tanden, luchtzuigen of weven.
of ze vreten inderdaad hun stro op.
en dan blijven ze toch volhouden dat de paarden voldoende hooi krijgen, terwijl ze slecht 3 of 4 keer per dag een plukje krijgen.
bietenpulp voor paarden die niet goed gaan op krachtvoer, wordt niet echt geaccepteerd.
ik geef daarom maar lucerne bij, aangezien mijn paard slechts 220 gram vitaminebrok nodig heeft.
ik kan niet wachten tot dat hele gedoe niet meer noodzakelijk is en hij gewoon kan genieten van onbeperkt goed hooi.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 19:10

Als je je hooi misschien in fijnmazige netten mag doen ben je al een heel eind denk ik.
Ietsje meer krachtvoer is voor een paard in de groei dat veel verhuisd is ook niet heel erg, dan kunnen ze dan vaak best gebruiken (tenzij ze er heel druk van worden).

Anders op zoek naar een doe het zelf stal waar je meer werk hebt maar wel zelf kunt bepalen.
Blijft altijd lastig, een stal vinden waar alles naar je zin is...

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 19:24

Lindsey_99 schreef:
Is De Lier te doen wat afstand betreft? Daar start binnenkort een Paddock paradise.
Staat in elk geval wel op FB bij 'Het nieuwe paardenhouden'. Even zoeken op 'De Lier'.
Iemand van die leeftijd zal 'het patroon' meestal niet meer kunnen veranderen.

Dat is prima te doen, maar mijn paard vind 24/7 buiten dus niet geslaagd. Hij raakt in paniek en blijft rennen.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 19:28

ruitje schreef:
Paris_ schreef:
Jouw paard, jouw keuzes. Simpel. :)
Je betaalt haar toch om je paard te verzorgen? Niet voor ongevraagd advies.

Al snap ik heel goed hoe lastig dit kan zijn hoor, het klinkt makkelijker dan gedaan.

Dat eerste is natuurlijk niet helemaal waar, je kunt als pensionstalhouder nooit iedereens paard precies verzorgen hoe hij/zij wil.

Maar wat wij wel proberen is in ieder geval mee te denken. Wij voeren 1 keer per dag onbeperkt( voordroog of hooi, wat de eigenaar wil) .

En dan heb je ook discussie over onbeperkt, als pensionstalhouder vind je het onbeperkt als hij ook nog wat plukken tussen het stro moet zoeken vlak voor de volgende voerbeurt en sommige klanten willen graag dat er nog heel veel ligt.

Wel eens lastig, want als je dat de volgende ochtend op de mesthoop staat te gooien baal je ook :)

Wij hebben nu dus inderdaad bij ongeveer 10 klanten een slowfeeder, die ze zelf vullen. Ik snap dan niet zo goed waarom je daar op tegen zou zijn als pensionstalhouder? Geeft ze ook aan waarom?

Scheelt denk ik wel bij ons dat mijn broer en ik ook in het bedrijf zitten, zo is de nieuwe loopstal ' mijn kindje' , als je 80 ben dan is de behoefte tot vernieuwen we minder. ( maar mijn vader van 65 zou jou paard dan weer nooit zo voeren als jouw pensionstalhouder, het klinkt mij in de oren als gewoon geen echt 'paardenmens' ? )

Overigens voldoen wij denk ik wel aan je eisen, zowel individuele boxen als per maart groepshuisvesting :) .

Ik heb bij jullie ook gekeken naar de stallen. Spreekt me erg aan, maar is niet heel dichtbij. Ik kan dan niet zelf uitmesten of voer klaarzetten dagelijks. Alles laten doen, wordt dan een heel duur grapje. Ik heb ook niet veel nodig kwa faciliteiten natuurlijk. Ik vind onbeperkt als ze idd nog wat terug kunnen vinden in het stro, ook even zonder staan vind ik niet erg hoor, maar niet meer dan 4 uur het liefst. Ze vind netten gel*l. Net als al het andere voer, zij voert het beste voer wat bestaat. Ze zit al geloof ik 30 jaar niet meer in de racepaarden, maar ze is nooit overgestapt naar andere voer
Laatst bijgewerkt door marion82 op 16-02-20 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 19:30

paardjes123 schreef:
Kan je niet voorstellen om extra te betalen voor onbeperkt ruwvoer? Misschien gaat het haar wel om het geld? Paard is zoals ik lees best heel veel verhuisd in korte tijd, hoop dat je eruit gaat komen

Ze vond het niet erg om 3x te geven ipv 2x, dus dat vraag ik me af. Maar ik betaal al behoorlijk wat daar, voor wat ik ervoor terug krijg, dus ik ga liever niet nog meer uitgeven. Als dat de oplossing is, is daar ook iets over te zeggen natuurlijk

Dreamybol schreef:
Bij stalgenoten met Spanjaarden zie ik dat die het vooral niet zo goed doen op veel brok. Het is imo een type paard dat het goed doet op sobere voeding. Dus veel ruwvoer en weinig poespas. (uitzonderingen uiteraard weer daargelaten)

Ben ik het mee eens

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 19:34

Nouvel schreef:
Als je je hooi misschien in fijnmazige netten mag doen ben je al een heel eind denk ik.
Ietsje meer krachtvoer is voor een paard in de groei dat veel verhuisd is ook niet heel erg, dan kunnen ze dan vaak best gebruiken (tenzij ze er heel druk van worden).

Anders op zoek naar een doe het zelf stal waar je meer werk hebt maar wel zelf kunt bepalen.
Blijft altijd lastig, een stal vinden waar alles naar je zin is...

Die stallen zijn niet in de buurt helaas, verder weg is alleen een optie als alles gedaan wordt, maar ik heb er geen 500 euro voor over. Hij wordt dus wel druk van krachtvoer

Hutcherson schreef:
herkenbaar, dit soort struggels.
Helaas ook bekend met stallen waar werkelijk ALLE paarden stalgebreken hebben vanwege de pure verveling van op stal staan en niks te eten hebben. Ik kan er zo slecht tegen als paarden op stal moeten staan na zonsondergang en dan maar twee keer een klein plukje hooi krijgen. de rest van de tijd staan ze tegen wanden te trappen, de tralies te schrapen met hun tanden, luchtzuigen of weven.
of ze vreten inderdaad hun stro op.
en dan blijven ze toch volhouden dat de paarden voldoende hooi krijgen, terwijl ze slecht 3 of 4 keer per dag een plukje krijgen.
bietenpulp voor paarden die niet goed gaan op krachtvoer, wordt niet echt geaccepteerd.
ik geef daarom maar lucerne bij, aangezien mijn paard slechts 220 gram vitaminebrok nodig heeft.
ik kan niet wachten tot dat hele gedoe niet meer noodzakelijk is en hij gewoon kan genieten van onbeperkt goed hooi.

Ik denk dat ik ook beter kan kijken naar iets anders, al wilde ik eigenlijk niet nogmaals gaan verhuizen. De andere paarden staan er al jaren en deze mensen vinden het blijkbaar oke, maar dat is op maneges ook zo. Daar is ook altijd een hele groep dat daar echt zit vastgeroest, waarbij de paarden van alles mankeren

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 19:34

Blijf het bijzonder vinden dat je geen keus hebt over je eigen paard over het voer. Ik hoor dat vaker bij stallen en blijf he toch raar vinden. Je koopt een paard maar wat hij krijgt te eten en hoeveel mag je niet bepalen.

Aangezien je al zegt het is een oude vrouw die het al jaren zo doet, denk ik niet dat zij zich gaat aanpassen. Die houdt wel vol dat het goed is om veel brok te voeren.

Als je het er echt niet mee eens bent en er veranderd niks en het voelt niet goed zou ik op zoek gaan naar een andere stal waar je wel zelf de keuze hebt qua voer.

Bij mij op stal mogen we het helemaal zelf bepalen. Ze krijgen nu wel onbeperkt kuil maar dat zijn ze zeker ook nodig. Bijvoeren met brok doe ik zelf omdat ze niet elke dag een kilo hoeft. Ze krijgt een handje na het rijden of als ik even tijd heb om na stage of school snel langs te rijden. Ze is ook best dik dus veel is ze ook zeker niet nodig. Ik vind het fijn dat ik zelf mag bepalen wat mijn paard te eten krijgt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 19:38

Dat snap ik wel :) . In onze regio is het gewoon best beroerd om wat te vinden wat past en alles is duur in de omgeving.

Ik ben het er mee eens trouwens dat Spanjaarden wel wat vragen van het management, qua voer, maar soms ook met het binnen/buiten zetten. Tenminste, die wij op stal hebben gehad waren vrij sensibel en daar moet je met je gehele management wel rekening mee houden. Kan mij voorstellen dat dat iets meer vraagt in het zoeken naar een andere stal dan een die zich overal thuis voelt.