Paard met wisselende mest en moeilijke eter

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 09:50

geerke schreef:
Horzeleitjes zie je niet in mestonderzoek,lintwormen ook niet.Maar ieder moet voor zich weten welk risico hij neemt uiteraard

Mee eens. Mestonderzoek geeft ook geen garantie.
Mijn merrie had ook dunne mest. Na ontwormen enkele dode horzellarven gevonden en nu terug normale mest.
Ik ontworm in het najaar altijd. Moet vorig jaar iets te vroeg ontwormd hebben dat er toch horzellarven aanwezig waren, maar na het zomerseizoen is de belangrijkste ontworming.

riegje

Re: Paard met wisselende mest en moeilijke eter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 10:56

Waarom word er hier alleen over het voer gesproken? hoe wordt het paard gehuisvest? dat is onlosmaakbaar verbonden met voedselopname en darmfuncties.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 11:11

riegje schreef:
Waarom word er hier alleen over het voer gesproken? hoe wordt het paard gehuisvest? dat is onlosmaakbaar verbonden met voedselopname en darmfuncties.

Als je paar reacties terugleest van TS heeft ze al benoemd hoe haar paard zijn voer maar ook stal/weide/trainings management is.

fjordjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 23:30

Hierbij even een update:
Vanaf zaterdag krijgt hij naast z’n normale rantsoen van stal ook 500 gram pietenpulp, 500 gram vitalbix active +, biergist en de oerbalans.

Daarnaast krijgt hij vanaf maandag tm vrijdag 180 gram Psylliumzaad voor het zand in zijn mest.

Vanaf gisteren heeft de staleigenaar zijn basis/sportbrok vervangen door Gastro+, hij kwam hier zelf mee dus dat is wel echt heel fijn! Hij gaat 1,5 schep per dag voeren dus ik verwacht dat de vitalbix dan ook niet perse meer nodig is.

Hij eet alles keurig op gelukkig :)
En.. nu het beste nieuws, gisteren en vandaag had hij een stuk vastere mest en zag ik voor het eerst in lange tijd weer mestballen.

Ik hoop dat als z’n mest beter blijft hij zich snel weer fitter gaat voelen en ik ook verschil ga zien in vacht en activiteit. We wachten het even af :).

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 23:33

fjordjuhh schreef:
Hierbij even een update:
Vanaf zaterdag krijgt hij naast z’n normale rantsoen van stal ook 500 gram pietenpulp, 500 gram vitalbix active +, biergist en de oerbalans.

Daarnaast krijgt hij vanaf maandag tm vrijdag 180 gram Psylliumzaad voor het zand in zijn mest.

Vanaf gisteren heeft de staleigenaar zijn basis/sportbrok vervangen door Gastro+, hij kwam hier zelf mee dus dat is wel echt heel fijn! Hij gaat 1,5 schep per dag voeren dus ik verwacht dat de vitalbix dan ook niet perse meer nodig is.

En.. nu het beste nieuws, gisteren en vandaag had hij een stuk vastere mest en zag ik voor het eerst in lange tijd weer mestballen.

Ik hoop dat als z’n mest beter blijft hij zich snel weer fitter gaat voelen en ik ook verschil ga zien in vacht en activiteit. We wachten het even af :).

Laatste is dikke kans dat het inderdaad ook gaat helpen om fitter te worden.
Betere structuur en vezel en betere darmflora is betere opname, en... Ect ect.

Fantastisch. Houd je ons op de hoogte?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 08:31

fjordjuhh schreef:
Hierbij even een update:

Ow wat goed, fijn ook dat je staleigenaar meedenkt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 08:38

maar goed,met al die veranderingen weet je nou niet welke het is geweest.
wie weet toch door de wormenkuur..heb je nog wat in de mest gevonden?

Aelin

Re: Paard met wisselende mest en moeilijke eter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 08:40

Fijn dat het beter gaat!

Op welke bodembedekking staat je paard eigenlijk?

fjordjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-19 11:11

ellepel schreef:
maar goed,met al die veranderingen weet je nou niet welke het is geweest.
wie weet toch door de wormenkuur..heb je nog wat in de mest gevonden?

Dat klopt, maar we kunnen dit rantsoen aanhouden dus als het dan goed blijft is het niet zo erg als we niet weten waar het aan ligt :). Niks in de mest gevonden.

Kelly1992 schreef:
Fijn dat het beter gaat!

Op welke bodembedekking staat je paard eigenlijk?

Ja heel blij mee! Hij staat op stro.