2,5 jarige merrie blijft slappe mest houden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lindsey_99

Re: 2,5 jarige merrie blijft slappe mest houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 23:27

Ooh, voordroog is dan de oorzaak. Je hebt een sober typje wat daar niet tegen kan. De meeste sobere paarden doen het op gewoon hooi veel beter omdat ze die structuur nodig hebben voor de vertering. In voordroog is vezelstructuur door de fermentatie deels omgezet (wat eigenlijk in de darm van paarden moet gebeuren) en dan krijgen ze slappe mest. Probeer maar gewoon hooi, en dan zal het snel een stuk beter gaan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 23:42

MissJG schreef:
dan is het voor droog. Van die grote rollen in plastic.
Al staat het in de stal wel zonder plastic. (Zodra het in gebruik is)

Dat is niet goed voor Fjorden en Haflingers enzo. Plus dat er vaak veel meer eiwitten inzitten. En daar kunnen ze bevangen van raken.

Wel zonde dat je een vermogen uitgeeft aan allerlei supplementen terwijl het probleem -zoals ik al suggereerde- waarschijnlijk opgelost is met ander ruwvoer.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 00:05

Ik zou eerst nog eens ontwormen met panacur. Jonge paarden hebben vaak last van spoelwormen, en kuren die voor "alles" ontwormen zijn kuren op basis van ivermectine of moxidectine, al dan niet gecombineerd met praziquantel (tegen de lintworm, maar dit zijn kuren van 20-30 euro, was het 10-15 euro, zat dit er sowieso niet in).

Er bestaan geen kuren meer die tegen alles ontwormen, resistentie is al lang een probleem. Bloedwormen en veulenworm bestrijd je met ivermectine, spoelwormen met pyrantel (strongid p) en fenbendazol (panacur), aarsmaden ook met panacur. 5 dagen achter elkaar met een ruime dosis panacur bestrijd ook nog bloedwormen, een eendaagse kuur zeker niet.

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 00:42

Ik zal eens kijken waar hooi te krijgen is. Wie weet kan de staleigenaar daar bij helpen. Ik zal het dan sws zelf moeten bekostigen. En dan waarschijnlijk voor 4 paarden want op de wei krijgen ze ook voor droog.. Denk niet dat ze van plan is alle paarden om te zetten. :D
Ik geef nu geen extra supplementen alleen pavo vital.
De wormenkuur zal ik morgen eens voor bellen hopen dat de dierenarts mee werkt. Schijnt nogal een lastige man te zijn. Even kijken hoe ik dit ga oplossen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 09:14

Je kan ook starten met gewoon in de nacht eigen hooi te geven en overdag het voordroog te laten, misschien dat dat al voldoende is. Indien niet kan je nog altijd overschakelen op volledig hooi.

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 11:06

Dat is natuurlijk ook een idee! Ik ga even uitzoeken waar ik hooi vandaan kan halen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:33

Wat ook erg goed helpt om de balans in de darmen weer oke te krijgen is FIR carbonclay van van der Kroon. Darmproblemen kunnen ook komen doordat bep. bacterien de overhand hebben gekregen in de darmen of van mycotoxines in het voer. Met FIR zie je meestal met een een paar dagen al goed resultaat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 12:34

Het zou kunnen dat je paard ingekapselde bloedwormen heeft...daar werkt ivermectine niet tegen.Misschien een idee om eens pramox te geven.