Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
BrittOllie schreef:@dayhio op zich sta ik wel open voor de combi vitamine brok en sportbrok of muesli alleen ik weet niet zo goed aan wat voor hoeveelheden ik dan moet denken? Niet dat dat paard een overvloed aan vitamines krijgt, beetje nutteloos.
Boedha_1981 schreef:Kijk eens naar de booster mix van Equifirst. Wij hadden een echt scharminkeltje op stal gekregen welke wel zz zwaar zou lopen. Staat nu een poosje op dit voer naast de sportbrok, en het word echt een bodybuilder.
Overigens hebben ze nog meer soorten goed voer.
https://equifirst.eu/nl/productoverzicht
Pipodipo schreef:Je vertelt dat je in juli van stal verhuisd bent, dit kan natuurlijk best een effect gehad hebben op je paard. Het gaat soms heel geleidelijk dat ze toch invallen wegens wennen of stress door de verhuizing, sommige paarden hebben dat nu eenmaal. Hij is 174 en hij werkt ook gewoon, dat betekent dat je hem ook goed kan voeren. In plaats van ditjes en datjes kun je misschien toch kijken naar een goede complete brok waar alles al in zit. In jouw geval zou ik dan zoeken naar een brok die beetje aan zet en eiwit en energie levert. Voldoende ruwvoer spreekt natuurlijk voor zich, maar ik ben geen fan van luzerne en houd het liever bij hooi en voordroog. Bij muesli's zie je nog wel eens dat de zaadjes en graantjes niet goed worden verteerd en zo weer met de mest mee komen. Leuk voor de vogeltjes, maar je paard heeft er dan dus weinig aan. Op voervergelijk kun je makkelijk zoeken naar verschillende soort voer en vergelijken. Je kan in je zoekscherm ook aangeven naar wat voor conditie je zoekt.
Skippy01 schreef:Boedha_1981 schreef:Kijk eens naar de booster mix van Equifirst. Wij hadden een echt scharminkeltje op stal gekregen welke wel zz zwaar zou lopen. Staat nu een poosje op dit voer naast de sportbrok, en het word echt een bodybuilder.
Overigens hebben ze nog meer soorten goed voer.
https://equifirst.eu/nl/productoverzicht
Dit lijkt mij ook echt héél mooi voer. Ik heb de mijne nu naast haar vitaminekorrel op een paar honderd gram linamix staan - wilde eigenlijk de booster mix, maar die had de fourage niet op voorraad.
Boedha_1981 schreef:Ik ben er echt enorm over te spreken! Paard is in een paar maanden zo enorm veranderd. Tuurlijk doet goed trainen ook wat maar je hebt daar wel een aanvulling en goed voer bij nodig. Een ander op stal geven we bijvoorbeeld omega mix, die was vaak wat “mat” tijdens de training (loopt lichte tour) maar die is nu echt mega fit en zelfs heet.
BrittOllie schreef:Boedha_1981 schreef:Ik ben er echt enorm over te spreken! Paard is in een paar maanden zo enorm veranderd. Tuurlijk doet goed trainen ook wat maar je hebt daar wel een aanvulling en goed voer bij nodig. Een ander op stal geven we bijvoorbeeld omega mix, die was vaak wat “mat” tijdens de training (loopt lichte tour) maar die is nu echt mega fit en zelfs heet.
Omega is dus ook een optie als muesli.
Welke brok wordt daarnaast gegeven, weet jij dat? (En hoeveelheden toevallig ook?)
Ik heb eerder mij ook in deze omega van Besterly verdiept, zie nu pas dat die nu met hippostar is gefuseerd tot Equifirst.
Boedha_1981 schreef:Zo even uit mijn hoofd word er de vital cube gevoerd van equifirst. Het verschild heel erg per paard hoeveel ze krijgen. Degene die op de booster mix staat krijg daarnaast nog 3 kg brok, en degene die op de omega mix staat krijgt 2,5 kg brok. Zijn wel beide flinke paarden van 1.74/1.75m.
Wij voeren eigenlijk de aangegeven hoeveelheden per paard afgestemd samen met een vertegenwoordiger van equifirst.
Jonnekee schreef:Ik heb fijne ervaringen met NAF M Power vind dat echt fijn spul, goed voor de spieropbouw en ze worden er wat energieker van.
zodiacje schreef:Hoeveel voeren jullie van die coolstance? Want ik kom uit op 2 kilo p en dat lijkt me best veel naast het brok wat ie al krijgt
Rizette schreef:Kan het zijn dat je paard maagzweren heeft of problemen in de darmen? Ik vind hem echt niet goed ogen op de foto.
BrittOllie schreef:Bedankt voor jullie reacties!
Hij krijgt nu een halve baal hooi per dag, dat zou dus ongeveer 10-12 kg zijn. Hij krijgt dit in 4x waarvan 1x op de wei. Dit is erg fijn groen hooi. De kwaliteit is hiervan als goed beoordeeld.
Dankzij jullie opmerkingen over zetmeel/suiker ben ik er meer op gaan letten, gemiddeld hebben alle broksoorten die ik had uitgezocht rond de 30% aan zetmeel. Op zich is dit niet gek, gezien zetmeel nou eenmaal nodig is om het brokje aan elkaar te houden. Echter wil ik als basis wel een brok-brok, want mijn paard is een moeilijke eter en brok eet hij wel graag, waar hij muesli liever links gaat liggen. Wel zou ik om de hoeveelheid zetmeel laag te houden een lagere dosering brok kunnen geven en daarnaast een zetmeel armere optie die rijker is aan eiwitten.
@Tamary, als ik de max. 1g/kg/maaltijd bereken qua zetmeel zit ik met de huidige zetmeel op de helft van deze maximale hoeveelheid dus dat lijkt me wel in orde?
@linda_80: die metazoa hp23 die jij noemt klinkt interessant, al zie ik zo niet ervaringen op internet wat betreft de sport. Ook is hij qua samenstellingen vrij gelijk aan de luzernebrok, welke qua prijs de helft is en ook via mijn voerder te koop is. Deze zou dan mijn voorkeur hebben. Ga ik even naar kijken
Als ik luzernebrok geef, zou ik dan niet meer lucerne mix hoeven geven? Of is dat nog steeds wijs om te doen?
Mocht ik toch Lucerne mix gaan geven lijkt 3x een hele schep (+/- 0,9 kg) me idd beter![]()
Ik zie meerdere keren de Pavo Fibrebeet genoemd worden, maar mijn paard heeft wel de neiging een dikke buik te krijgen dus hier ben ik niet zo weg van.
De Equifyt Greenpower die genoemd werd had ik bekeken en ziet er, ondanks de prijs, aantrekkelijk uit. Echter zijn hier geen verkooppunten van in mijn omgeving, dus dat houdt helaas op.
@meiske1577: Ease en excel ziet er in vergelijking met de huidige sportsfit ook wel netjes uit qua waarden en duidelijk minder zetmeel en suiker, hier ga ik me nog even in verdiepen, dankjewel! Is je paard er ook echt wat heter en energieker van geworden?
Idd wel veel duurder. Gezien mijn paard niet zo dol is op muesli kan ik het niet als volledig voer gaan geven helaas, dat gaat hij niet (volledig) opeten. Even kijken hoe ik daar qua kosten op uit kom per maand, moet wel leuk blijven.
Waar ik nu een beetje naar toe neig is de Pavo EnergyControl als basis, stel bijv. 1-1,5 kg. En dan een hetere muesli erbij van bijv. 1kg (ik denk aan horsefood omega-3 power mix). Dan misschien nog aanvullend een luzernebrok of ander eiwitrijk product wat in een lage hoeveelheid gegeven kan worden (luzernebrok 0,5kg?).
Dit is een zetmeel armere maar eiwitrijkere combinatie. Zou dit voor meer energie zorgen?
Horseloverl schreef:Pavo kun je beter niet voeren. Pavo zit veel suiker en zetmeel in en lage vitaminisering in vergelijking met cavalor. Wat ik je zou kunnen aanraden is een mix van action mix van cavalor en perfomix. Perfomix is dan voor de energie en action mix zitten veel vitmines in. Ik zit in het veevoer dus mocht je info willen over een ander soort voer mag je me ook pben.
Pandora2 schreef:Horseloverl schreef:Pavo kun je beter niet voeren. Pavo zit veel suiker en zetmeel in en lage vitaminisering in vergelijking met cavalor. Wat ik je zou kunnen aanraden is een mix van action mix van cavalor en perfomix. Perfomix is dan voor de energie en action mix zitten veel vitmines in. Ik zit in het veevoer dus mocht je info willen over een ander soort voer mag je me ook pben.
![]()
Pavo heeft ook voeders met een laag suiker en zetmeelgehalte.
De pavo condition is onlangs nog verlaagd in zetmeel.
De care4life is ook laag in zetmeel en suiker.
Vit en min lopen relatief gelijk met de voeders van Cavalor als de gegevens van beide fabrikanten op de zakken kloppen.
Hilary schreef:Ik denk dat die tabellen even ge-update moeten worden:
- Pavo condition 19% s+z
- Cavalor Perfomix 31% s+z
- Cavalor Action Mix 34% s+z
Horseloverl schreef:Ja op de zakken! Wij hebben op de zaak een tabel waar we in kunnen voeren: bv een kilo pavo condition en een kilo cavalor action mix. Deze worden dan vergeleken. Dr is echt een heel duidelijk verschil dus vandaar dat ik het niet zou aanraden voor een paard in dit geval!