Voeradvies gevraagd: meer energie en spieropbouw

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 14:27

Je vertelt dat je in juli van stal verhuisd bent, dit kan natuurlijk best een effect gehad hebben op je paard. Het gaat soms heel geleidelijk dat ze toch invallen wegens wennen of stress door de verhuizing, sommige paarden hebben dat nu eenmaal. Hij is 174 en hij werkt ook gewoon, dat betekent dat je hem ook goed kan voeren. In plaats van ditjes en datjes kun je misschien toch kijken naar een goede complete brok waar alles al in zit. In jouw geval zou ik dan zoeken naar een brok die beetje aan zet en eiwit en energie levert. Voldoende ruwvoer spreekt natuurlijk voor zich, maar ik ben geen fan van luzerne en houd het liever bij hooi en voordroog. Bij muesli's zie je nog wel eens dat de zaadjes en graantjes niet goed worden verteerd en zo weer met de mest mee komen. Leuk voor de vogeltjes, maar je paard heeft er dan dus weinig aan. Op voervergelijk kun je makkelijk zoeken naar verschillende soort voer en vergelijken. Je kan in je zoekscherm ook aangeven naar wat voor conditie je zoekt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 14:42

BrittOllie schreef:
@dayhio op zich sta ik wel open voor de combi vitamine brok en sportbrok of muesli alleen ik weet niet zo goed aan wat voor hoeveelheden ik dan moet denken? Niet dat dat paard een overvloed aan vitamines krijgt, beetje nutteloos. ;)

Wat betreft een vitaminebrok hangt de hoeveelheid af van de brok. Van Vitalbix voer je zo 250gr. Maar van Marstall Force maar 80-100gr. Dat is heel geconcentreerd. Het is even uitzoeken welke het beste bij je paard past. Dan is alles wat je erbij geeft extra en kun je dus heel gericht voeren naar behoefte.

Als jij bijvoorbeeld aangeeft dat je paard best wat meer energie mag hebben, maar geen bommetje, dan zoek je iets dat langzaam energie afgeeft. Suikers en zetmeel geven bijvoorbeeld snelle energie af. Maar bijvoorbeeld olie of bepaalde granen (zoals zwarte haver) geven verdeeld langzaam energie af.

Wil je meer spieropbouw, dan kun je gericht zoeken naar eiwitten, bijvoorbeeld luzerne (kijk wel uit met de scheve verhoudingen), lijnzaad (brok of olie), grasbrok (bijvoorbeeld Agrobs Fetura heeft een hoog eiwit aandeel) en zo zijn er nog wel meer soorten die goede eiwitten bevatten, maar daar heb ik dan weer geen ervaring mee.

Zo kun je passend bij je paard gericht voeren. Een brok of muesli is vaak een verzameling van ingrediënten die globaal aanvullen op behoeften. Daar kun je ook wel gerichter iets voor vinden. Als je paard het qua energie bijvoorbeeld goed doet op je sportbrok, dan kun je deze best bijgeven naast de vitamines. Dan geef je het echt alleen voor de extra energie en dat hoeft dan geen 2,5 kg meer te zijn.
Doordat je als basis ruwvoer + alle essentiële vitamines geeft, is dat goed geregeld en hoef je alleen de extra behoeften (zoals energie en spieropbouw omdat je traint) aan te vullen.

Maar dan ga je dus echt maatwerk zoeken en dat is best een puzzeltocht. Ik heb het een tijdje gedaan en ben nu ook weer naar een muesli en slobber voor erbij over gegaan omdat het gewoon wat makkelijker is. Ik heb overigens wel een heel ander type paard, maar wel 1 die ook eiwitten extra nodig heeft voor zijn spieren en herstel. Aan energie geen gebrek. Dus ik voer in de basis hooi + Marstall Force en heb lijnzaad gekozen als eiwitopbouw omdat hij van luzerne gaat schuren. Hij krijgt wat muesli met een lijnzaadbrokje daarin standaard elke dag en na een flinke rit (veel heuvels en km's) ruim 1 liter slobber met lijnzaad en daarbij zijn gebruikelijke voer. Bij hem is dat genoeg ter ondersteuning op dat moment. En mocht ik bijvoorbeeld in de zomer merken dat hij wat tammer is, dan is een handje zwarte haver weer genoeg voor de energie. Maar goed, nogmaals, ik heb een heel ander type paard dat alle energie dat in zijn voer zit ook vaak helemaal benut, itt de meeste paarden die het niet allemaal opnemen. En bij teveel energie erin heb ik dus een bommetje :+

Boedha_1981

Re: Voeradvies gevraagd: meer energie en spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 14:55

Kijk eens naar de booster mix van Equifirst. Wij hadden een echt scharminkeltje op stal gekregen welke wel zz zwaar zou lopen. Staat nu een poosje op dit voer naast de sportbrok, en het word echt een bodybuilder.

Overigens hebben ze nog meer soorten goed voer.

https://equifirst.eu/nl/productoverzicht

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 14:58

Boedha_1981 schreef:
Kijk eens naar de booster mix van Equifirst. Wij hadden een echt scharminkeltje op stal gekregen welke wel zz zwaar zou lopen. Staat nu een poosje op dit voer naast de sportbrok, en het word echt een bodybuilder.

Dit lijkt mij ook echt héél mooi voer. Ik heb de mijne nu naast haar vitaminekorrel op een paar honderd gram linamix staan - wilde eigenlijk de booster mix, maar die had de fourage niet op voorraad.

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-19 15:34

Pipodipo schreef:
Je vertelt dat je in juli van stal verhuisd bent, dit kan natuurlijk best een effect gehad hebben op je paard. Het gaat soms heel geleidelijk dat ze toch invallen wegens wennen of stress door de verhuizing, sommige paarden hebben dat nu eenmaal. Hij is 174 en hij werkt ook gewoon, dat betekent dat je hem ook goed kan voeren. In plaats van ditjes en datjes kun je misschien toch kijken naar een goede complete brok waar alles al in zit. In jouw geval zou ik dan zoeken naar een brok die beetje aan zet en eiwit en energie levert. Voldoende ruwvoer spreekt natuurlijk voor zich, maar ik ben geen fan van luzerne en houd het liever bij hooi en voordroog. Bij muesli's zie je nog wel eens dat de zaadjes en graantjes niet goed worden verteerd en zo weer met de mest mee komen. Leuk voor de vogeltjes, maar je paard heeft er dan dus weinig aan. Op voervergelijk kun je makkelijk zoeken naar verschillende soort voer en vergelijken. Je kan in je zoekscherm ook aangeven naar wat voor conditie je zoekt.

Het “invallen” is tussen januari 2018-maart 2019 gebeurt. Inmiddels is hij wel lichamelijk weer wat voller geworden sinds die tijd maar de bespiering is nog niet weer zoals het was.
Wat jij zegt heb ik eigenlijk altijd gedaan. Hij werkt veel dus krijgt ook veel. Voor mijn gevoel krijgt hij al een complete brok en muesli. Echter komt hij kennelijk toch tekort qua eiwitten en nu zoek ik naar een oplossing zonder er nog extra kilo’s in te hoeven gooien.

Momenteel heb ik hele excel tabellen vol getalletjes van alle voedingswaarden bij bepaalde combinaties. :')
Thans Daihyo! Lijkt me inderdaad een goed plan om misschien gewoon mijn huidige voer in wat mindere mate te geven en er een luzerne (brok of mix) aan toe te voegen. Ik zal nog even de lijnzaad en grasbrok hiermee vergelijken en kijken wat dan het beste past.
Ik wil vanaf 1 december starten met het nieuwe rantsoen.

Deze equifirst klinkt inderdaad heel mooi. Wel vergelijkbaar met pavo top sport trouwens qua specificaties.
Ik ga deze vanavond even meenemen in m’n berekeningen :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 15:38

Ik las er net toevallig over, maar geen ervaring mee. Wel interessant voor jou denk ik :j
Succes! Ik ben benieuwd waar je uiteindelijk op uit gaat komen. Altijd lastig dit soort dingen. Veel keuze en mogelijkheden enzo.

Siami

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 16:07

Als je alleen meer eiwitte wil geven is soya schroot mischien ook een idee.

Boedha_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 17:01

Skippy01 schreef:
Boedha_1981 schreef:

Dit lijkt mij ook echt héél mooi voer. Ik heb de mijne nu naast haar vitaminekorrel op een paar honderd gram linamix staan - wilde eigenlijk de booster mix, maar die had de fourage niet op voorraad.

Ik ben er echt enorm over te spreken! Paard is in een paar maanden zo enorm veranderd. Tuurlijk doet goed trainen ook wat maar je hebt daar wel een aanvulling en goed voer bij nodig. Een ander op stal geven we bijvoorbeeld omega mix, die was vaak wat “mat” tijdens de training (loopt lichte tour) maar die is nu echt mega fit en zelfs heet.

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-19 17:09

Boedha_1981 schreef:
Ik ben er echt enorm over te spreken! Paard is in een paar maanden zo enorm veranderd. Tuurlijk doet goed trainen ook wat maar je hebt daar wel een aanvulling en goed voer bij nodig. Een ander op stal geven we bijvoorbeeld omega mix, die was vaak wat “mat” tijdens de training (loopt lichte tour) maar die is nu echt mega fit en zelfs heet.

Omega is dus ook een optie als muesli.
Welke brok wordt daarnaast gegeven, weet jij dat? (En hoeveelheden toevallig ook? :P) :)

Ik heb eerder mij ook in deze omega van Besterly verdiept, zie nu pas dat die nu met hippostar is gefuseerd tot Equifirst.

Boedha_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 17:22

BrittOllie schreef:
Boedha_1981 schreef:

Omega is dus ook een optie als muesli.
Welke brok wordt daarnaast gegeven, weet jij dat? (En hoeveelheden toevallig ook? :P) :)

Ik heb eerder mij ook in deze omega van Besterly verdiept, zie nu pas dat die nu met hippostar is gefuseerd tot Equifirst.

Zo even uit mijn hoofd word er de vital cube gevoerd van equifirst. Het verschild heel erg per paard hoeveel ze krijgen. Degene die op de booster mix staat krijg daarnaast nog 3 kg brok, en degene die op de omega mix staat krijgt 2,5 kg brok. Zijn wel beide flinke paarden van 1.74/1.75m.
Wij voeren eigenlijk de aangegeven hoeveelheden per paard afgestemd samen met een vertegenwoordiger van equifirst.

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-19 17:28

Boedha_1981 schreef:
Zo even uit mijn hoofd word er de vital cube gevoerd van equifirst. Het verschild heel erg per paard hoeveel ze krijgen. Degene die op de booster mix staat krijg daarnaast nog 3 kg brok, en degene die op de omega mix staat krijgt 2,5 kg brok. Zijn wel beide flinke paarden van 1.74/1.75m.
Wij voeren eigenlijk de aangegeven hoeveelheden per paard afgestemd samen met een vertegenwoordiger van equifirst.

Dankjewel voor al je informatie! :)

Voer jij zelf ook deze combi?
Zie namelijk dat jij ook een Sandreo hebt op soortgelijk niveau, mogelijk ook soms wat behoefte aan meer pit? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 23:22

Is het dan niet zo dat er in kuil/voordroog al meer eiwit zit dan in hooi?

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 00:42

Ik heb fijne ervaringen met NAF M Power vind dat echt fijn spul, goed voor de spieropbouw en ze worden er wat energieker van.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 10:01

Ik blijf bij coolstance copra. Een mooi natuurlijk product, met makkelijk opneembare eiwitten

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 10:23

Jonnekee schreef:
Ik heb fijne ervaringen met NAF M Power vind dat echt fijn spul, goed voor de spieropbouw en ze worden er wat energieker van.

Dankje voor de suggestie, is me eerder ook weleens aangeraden maar dit vind ik per maand echt te duur... dan kom ik qua voer al gauw rond de 150€ pm en dat komt nog bovenop het vrij prijzige pensiongeld :o

Ik zal ook even naar de coolstance copra kijken :)

Paard gaat vandaag verhuizen en ik hou hem voorlopig nog even op de pavo om niet ineens z’n hele leven te veranderen. :P Wil daarna eerst een paar maanden de boostermix erbij proberen en tzt ook de omega mix en sport plus Cube van equifirst.
Vind dat mooie producten zo op papier, ben wel benieuwd of het gaat werken :) die mixen zijn wel aan de prijzige kant, dus als ik na 3 maand geen effect merk ga ik wel weer verder kijken ;)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 18:10

Hoeveel voeren jullie van die coolstance? Want ik kom uit op 2 kilo p en dat lijkt me best veel naast het brok wat ie al krijgt

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 18:37

Kan het zijn dat je paard maagzweren heeft of problemen in de darmen? Ik vind hem echt niet goed ogen op de foto.

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 18:53

zodiacje schreef:
Hoeveel voeren jullie van die coolstance? Want ik kom uit op 2 kilo p en dat lijkt me best veel naast het brok wat ie al krijgt

Ja, voor mij is dan het advies 3-4 kg dus voor mij valt deze af...

Rizette schreef:
Kan het zijn dat je paard maagzweren heeft of problemen in de darmen? Ik vind hem echt niet goed ogen op de foto.

Ben benieuwd wat je argumenten hiervoor zijn...
Voor zover ik weet geen maagzweren of darmproblemen en zie ook geen symptomen die reden geven dit te laten onderzoeken.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 19:17

BrittOllie schreef:
Bedankt voor jullie reacties! :)

Hij krijgt nu een halve baal hooi per dag, dat zou dus ongeveer 10-12 kg zijn. Hij krijgt dit in 4x waarvan 1x op de wei. Dit is erg fijn groen hooi. De kwaliteit is hiervan als goed beoordeeld.

Dankzij jullie opmerkingen over zetmeel/suiker ben ik er meer op gaan letten, gemiddeld hebben alle broksoorten die ik had uitgezocht rond de 30% aan zetmeel. Op zich is dit niet gek, gezien zetmeel nou eenmaal nodig is om het brokje aan elkaar te houden. Echter wil ik als basis wel een brok-brok, want mijn paard is een moeilijke eter en brok eet hij wel graag, waar hij muesli liever links gaat liggen. Wel zou ik om de hoeveelheid zetmeel laag te houden een lagere dosering brok kunnen geven en daarnaast een zetmeel armere optie die rijker is aan eiwitten.
@Tamary, als ik de max. 1g/kg/maaltijd bereken qua zetmeel zit ik met de huidige zetmeel op de helft van deze maximale hoeveelheid dus dat lijkt me wel in orde?

@linda_80: die metazoa hp23 die jij noemt klinkt interessant, al zie ik zo niet ervaringen op internet wat betreft de sport. Ook is hij qua samenstellingen vrij gelijk aan de luzernebrok, welke qua prijs de helft is en ook via mijn voerder te koop is. Deze zou dan mijn voorkeur hebben. Ga ik even naar kijken :D

Als ik luzernebrok geef, zou ik dan niet meer lucerne mix hoeven geven? Of is dat nog steeds wijs om te doen? :)
Mocht ik toch Lucerne mix gaan geven lijkt 3x een hele schep (+/- 0,9 kg) me idd beter :j

Ik zie meerdere keren de Pavo Fibrebeet genoemd worden, maar mijn paard heeft wel de neiging een dikke buik te krijgen dus hier ben ik niet zo weg van.

De Equifyt Greenpower die genoemd werd had ik bekeken en ziet er, ondanks de prijs, aantrekkelijk uit. Echter zijn hier geen verkooppunten van in mijn omgeving, dus dat houdt helaas op.

@meiske1577: Ease en excel ziet er in vergelijking met de huidige sportsfit ook wel netjes uit qua waarden en duidelijk minder zetmeel en suiker, hier ga ik me nog even in verdiepen, dankjewel! Is je paard er ook echt wat heter en energieker van geworden? :)
Idd wel veel duurder. Gezien mijn paard niet zo dol is op muesli kan ik het niet als volledig voer gaan geven helaas, dat gaat hij niet (volledig) opeten. Even kijken hoe ik daar qua kosten op uit kom per maand, moet wel leuk blijven.

Waar ik nu een beetje naar toe neig is de Pavo EnergyControl als basis, stel bijv. 1-1,5 kg. En dan een hetere muesli erbij van bijv. 1kg (ik denk aan horsefood omega-3 power mix). Dan misschien nog aanvullend een luzernebrok of ander eiwitrijk product wat in een lage hoeveelheid gegeven kan worden (luzernebrok 0,5kg?).
Dit is een zetmeel armere maar eiwitrijkere combinatie. Zou dit voor meer energie zorgen?

Pavo kun je beter niet voeren. Pavo zit veel suiker en zetmeel in en lage vitaminisering in vergelijking met cavalor. Wat ik je zou kunnen aanraden is een mix van action mix van cavalor en perfomix. Perfomix is dan voor de energie en action mix zitten veel vitmines in. Ik zit in het veevoer dus mocht je info willen over een ander soort voer mag je me ook pben.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 19:22

Horseloverl schreef:
Pavo kun je beter niet voeren. Pavo zit veel suiker en zetmeel in en lage vitaminisering in vergelijking met cavalor. Wat ik je zou kunnen aanraden is een mix van action mix van cavalor en perfomix. Perfomix is dan voor de energie en action mix zitten veel vitmines in. Ik zit in het veevoer dus mocht je info willen over een ander soort voer mag je me ook pben.

:?
Pavo heeft ook voeders met een laag suiker en zetmeelgehalte.
De pavo condition is onlangs nog verlaagd in zetmeel.
De care4life is ook laag in zetmeel en suiker.

Vit en min lopen relatief gelijk met de voeders van Cavalor als de gegevens van beide fabrikanten op de zakken kloppen.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 19:26

Pandora2 schreef:
Horseloverl schreef:

:?
Pavo heeft ook voeders met een laag suiker en zetmeelgehalte.
De pavo condition is onlangs nog verlaagd in zetmeel.
De care4life is ook laag in zetmeel en suiker.

Vit en min lopen relatief gelijk met de voeders van Cavalor als de gegevens van beide fabrikanten op de zakken kloppen.

Ja op de zakken! Wij hebben op de zaak een tabel waar we in kunnen voeren: bv een kilo pavo condition en een kilo cavalor action mix. Deze worden dan vergeleken. Dr is echt een heel duidelijk verschil dus vandaar dat ik het niet zou aanraden voor een paard in dit geval!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 19:30

Ik denk dat die tabellen even ge-update moeten worden:
- Pavo condition 19% s+z
- Cavalor Perfomix 31% s+z
- Cavalor Action Mix 34% s+z

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 19:35

Hilary schreef:
Ik denk dat die tabellen even ge-update moeten worden:
- Pavo condition 19% s+z
- Cavalor Perfomix 31% s+z
- Cavalor Action Mix 34% s+z

Dr zit wel een verschil tussen suiker en langzame suikers. Cavalor is voornamelijk langzame suikers waardoor het paard niet ineens een suiker stoot krijgt. Maar goed! Geloof wat je wil geloven :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 19:37

Horseloverl schreef:
Ja op de zakken! Wij hebben op de zaak een tabel waar we in kunnen voeren: bv een kilo pavo condition en een kilo cavalor action mix. Deze worden dan vergeleken. Dr is echt een heel duidelijk verschil dus vandaar dat ik het niet zou aanraden voor een paard in dit geval!

Nog steeds snap ik het niet hoor :+
Op de zakken staan toch ook de gehaltes per kg.
Bijv. de vit E is in de pavo condition al 3x zoveel als in de cavalor action mix per kg voer ...

Ik heb trouwens geen voorkeur want ik voer ze allebei :P

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 19:40

Het gaat niet om geloven, maar om kennis van de voersoorten en hoe je dat overbrengt. Je roept nu wat (“Pavo zit ho(o)g(er) in suiker en zetmeel”), maar als ik naar de tabellen kijk (wat je zelf zegt ook te doen), zie ik iets heel anders.
Nu zeg je in je latere bericht dat Cavalor een andere samenstelling heeft, waardoor je eigenlijk niet naar de percentages zou moeten kijken.
Het zou handiger en vollediger zijn als je dat in je eerdere reactie er gelijk bij zou zetten. Nu zal iemand die niet weet dat Cavalor heel erg focust op de verteerbaarheid en welke voedingsstoffen op welke plek in de darm vrijkomen denken dat je niet weet waar je het over hebt. Das zonde.