Te dik of te dun en onbespierd is dat niet net zo erg?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shae

Re: Te dik of te dun en onbespierd is dat niet net zo erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 16:02

Het is de taak van de jury om te beoordelen wat je ze op dat moment laat zien. Ik vind niet dat het een jurytaak moet zijn om halve levensverhalen aan te horen. Dat doe je maar lekker bij je dierenarts ofzo. Je kiest een dier mee te nemen voor een jurysport, dus dan kan je opmerkingen krijgen.

Feit is wel dat er in Nederland veel te veel moddervette paarden rondlopen. Ik heb zelf wel meegemaakt dat een staleigenaar online een foto zag van mijn paard en n.a.v. daarvan zonder mijn inbreng de hoeveelheid voer had verdubbeld. Paardlief kon zich op de foto onmogelijk nog verder uitstrekken en toen zag je wat rib.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 19:49

Ik vind ook niet dat ze levensverhalen aan hoeven te horen, dat is het punt niet. Maar ik vind wel dat een ruiter een verweer mag geven als je als jury met een zelf getrokken conclusie komt over je paard die niet klopt.
(Ik vind trouwens ook gewoon dat je moet zorgen dat je paard toonbaar en fit is als je gaat beginnen met wedstrijdrijden, begrijp me niet verkeerd, maar blijkbaar verschillen meningen over wat toonbaar en fit is soms.)

De taak van de jury is om je proef te beoordelen, de combinatie van ruiter en paard, niet het gewicht van je paard. Of je moet het onder "verzorging van het geheel" willen schuiven, natuurlijk.
Gaat het om dingen die het paard belemmeren de proef goed uit te voeren, dus welzijn, dan kun je ze de ring uit sturen. Als je dat niet doet, ga dan niet achteraf nog even een veeg uit de pan geven, vind ik.

Oordelen verschillen ook nog eens. Wat ik al eerder zei, een slank paard is feitelijk gewoon gezond, maar kan door bepaalde mensen als zielig mager gezien worden en een voller paard hoeft niet meteen een ongezond overgewicht te hebben. (Bovendien hoeft de ruiter niet de eigenaar te zijn en er dus part nog deel aan hebben hoe het paard eruit ziet.)

Wat heeft het feitelijk voor nut om een dergelijk oordeel te geven als jury, en zeker als het op een onsympatieke manier gaat?
Dat we ons onderwerpen aan jurering, wil niet zeggen dat we ons willen laten beledigen!

Feitelijk zeg je als jury "je paard ziet er niet uit zoals ík dat zou willen" . Wie ben jij om te bepalen hoe mijn paard er uit zou moeten zien?
Ik vind dat alleen relevant als het werkelijk om welzijn op dat moment, in de ring, gaat.

Verder deel ik wel de mening dat er in Nederland veel te veel paarden te kampen hebben met overgewicht hoor, daar niet van.

martine0503 schreef:
Bij melding op protocol daar dan woest van worden vind ik wat overdreven. .

Ik zou jou wel eens willen zien als ze op een officieel papier zetten dat je paard kreupel gaat terwijl het niet zo is, of dat je paard wordt uitgemaakt voor scharminkel.
Als iemand dat zégt, leg ik het naast me neer. Maar als een jurylid dit op een officeel papier zet, krijgt het veel meer lading. Het is een beschuldiging die zwart op wit staat uit de pen van een persoon met gezag. En volkomen onterecht. Er is niets zo erg als onterecht ergens van beschuldigd te worden.

Terugnemen doen juries toch ooit iets dus verhaal halen heeft geen zin, dat wist ik toen ook wel, maar dan maakt het niet minder zuur.

Ik heb wel meer akkefietjes meegemaakt (zoals iemand die een winstpunt haalde ook al reed ze de hele proef in draf, ook waar ze moest stappen en galopperen, maar ja, ze moest snel door naar de L, want daar zat haar zus al in met hetzelfde paard...of een vader was bekend en dochter moest dan maar met de prijzen er vandoor gaan, ongeacht hoe ze reed), dus mijn onvrede naar jurering zat toen over het algemeen erg hoog... ;)

Maar goed, te dik of te dun (in de ogen van sommigen) ze krijgen allebei een uitbrander, het is niet zo dat dikke paarden speciaal gediscrimineerd worden in die zin...

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 19:53

Als ze erop zetten je paard is kreupel, maar je mag wel je proef uitrijden dan zit de jury al verkeerd. Ze had je dan gelijk moeten laten stoppen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 11:42

martine0503 schreef:
Als ze erop zetten je paard is kreupel, maar je mag wel je proef uitrijden dan zit de jury al verkeerd. Ze had je dan gelijk moeten laten stoppen.

Nou, dat vind ik dus ook.
Maar ga niet gewoon goede cijfers geven (had net geen winstpunt) en dan eronder schrijven dat je paard onregelmatig gaat op het been met een litteken.

Betreffende zogenaamde magere paard, daar heb ik helaas geen goede foto van, maar een paard met zoveel vlees aan de hals en spier op de schouder is niet mager of in slechte conditie. Geen rib te zien. Ze had als oud paard alleen niet meer zoveel bespiering op de rug. https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 14:49

Het probleem is, dat je als jury gelijk wordt afgeslacht, als je een combinatie diskwalificeert ivm onregelmatigheid. Heel veel meer dan op het protocol zetten kan ook niet.
Mijn vorige paard had ook een lidteken op de pijp van het achterbeen. Bij vermoeidheid kwam het iets minder goed mee dan het andere achterbeen. Het oogde dan iets onregelmatig, zonder dat ze er pijn aan had.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 15:02

bigone schreef:
Wanneer een paard echt onbespierd is kun je ook geen goede dressuurproef neerzetten.

Precies. Hierboven las ik “ sportpony” en “te mager” in een zin. Tja, dan is het dus geen sportpony, maar een mager ding wat op dat moment een proefje loopt. Nog nooit een “sportpaard” een ZZ-z proef zien neer zetten met een mager en onbespierd lijf. Kan gewoon niet.