Oplossing tegen 'mestwater'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 08:21

Hier ook eentje die om het minste water bij de mest heeft. Hij heeft vermoedelijk beschadigde darmen opgelopen bij een bloedworm besmetting als jaarling. Het gaat nu al een jaar goed op gastro+ in combinatie met luzerne digest mix. Maar bij stress wordt zijn mest weer natter.

coline22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 08:42

Mijn oude pony had dit ook, dierenarts laten onderzoeken, en zelf van alles geprobeerd en uiteindelijk het perfecte middel gevonden: naf Thrive, probleem compleet opgelost!!

_Nelleke_

Re: Oplossing tegen 'mestwater'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 09:08

Ik zou sowieso dat halfje krachtvoer eraf halen en vervangen voor een goede vitaminekorrel. Er zijn zat goede mogelijkheden maar vitalbix en pavo Vital heb ik goede ervaring mee.

Verder zou je bij zo'n paard inderdaad met Moorbalans van de paardendrogist resultaat kunnen zien. Andere mogelijkheden zijn nog om bietenpulp te geven. De vitaminboost van Pavo bevat ook pro-biotica en extra vitaminen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 10:22

Bedankt voor al jullie reacties, ga rustig alles eens doorlezen en opzoeken!

De pony kan niet heel lang op gras staan omdat ik bang ben dat hij da hoefbevangen raakt. Hij gaat dus gedoseerd op de weide :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 10:32

Bij mijn ruin heb ik verschillende middelen gebruikt; allemaal deden ze wel iets, maar soms zette ik een eerder succesvol middel in en zag ik weinig verschil. Mijn gevoel zegt dat Yea Sacc (Dodson & Horrell) het meest succesvol was tot nu toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 10:39

Hooi met nog meer prik voeren?
Pak eens een handje hooi en knijp er een paar keer in. Wordt het direct een balletje of blijf je een tijdje prikkende stukjes houden?
Luzerne is misschien ook nog een optie? :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:05

Hier werkt biergist erg goed. Is goedkoop, simpel te voeren en ze eten het goed ook de moeilijke eters.
Ik geef het nu alleen nog als ik merk dat de mest wat slapper of teveel mest water mee komt weer enkele dagen en dat werkt altijd voldoende.

Bo yea sacc van Audevard werkt ook erg goed maar is wel een stuk duurder.

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:08

Diatomeeënaarde van Bio-Ron heb ik Yuri gegeven had ook lange tijd diaree en water bij z’n mest ook al was de mest weer goed
Alles uitgesloten zoals wormen en bloedonderzoek laten doen de da raade mij dit toen aan helpt tegen heel veel factoren geef het nu elke dag en merk dat het helpt :) af en toe eens keertje wat water bij de mest maar niet meer elke dag :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:18

Joscaa schreef:
Gastroscopie is niet gedaan en ga ik voorlopig ook niet doen mits het niet ernstiger word/hij aanzienlijk last krijgt. Pony is onwijs bang geweest voor alles en iedereen en is nu eindelijk opgeknapt, behalve dat de smid nog best een dingetje is keer op keer (maar met geduld en rust gaat het wel steeds beter), dus die "gekke" dingen wil ik nog even niet doen. Je doelt dan vooral op onderzoek naar maagzweren enzo denk ik toch, of denk je dat er nog iets anders uit zou kunnen komen?

Bedankt Jitske, ik ga er eens naar kijken. Fijn dat er ook bokkers met ervaring zijn, vind echte ervaringen altijd beter dan de mooie verkoop praatjes :D

Gastroscopie is niet meteen nodig, maar als er inderdaad maagzweren zijn, dan gaat dat zonder medicijnen niet oplossen en het kan sluimerend erger worden tot het goed mis gaat.
Kijken naar kuurtje omeprazol is zeker optie, al zijn er vaak meer symptomen dan enkel problemen met de mest.

Wat zal helpen qua vieze benen en billen is de staart vlechten, daar komt het grootste deel van dat vocht nl terecht en via de staart komen de benen onder te zitten. In een vlecht vangt de staart veel minder (kan ook makkelijker verder van de billen af met mesten) en dat helpt een heel stuk. Verder iets als psyllium om de mest/vocht wat in te dikken, 1eetlepel per dag is daar genoeg voor.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 11:25

Psyllium heeft hij gehad en dat helpt helaas niet. Zelf denk ik niet direct aan maagzweren, maar mocht het met andere probeer dingen niet overgaan, kan ik dat altijd nog proberen. Hij is verder fris en fruitig, voelt zich echt top en ziet er top uit, dus ga eerst andere dingen proberen. Bedankt voor het mee denken. :)

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:27

ik volg ook even, wat mijn paard iig al helpt is zacht hooi wat niet prikt, sowieso geen verpakt ruwvoer...

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:30

Klinkt misschien vreemd omdat Cas geen senior is, maar probeer eens of seniores priores bijvoeren 2x daags het probleem verhelpt. Een zak kost iets meer dan 10 euro en als het werkt weet je dat binnen een paar dagen. Als dat een oplossing biedt weet je ook waar je verder moet zoeken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:32

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 11:44

BarbaLala schreef:
Klinkt misschien vreemd omdat Cas geen senior is, maar probeer eens of seniores priores bijvoeren 2x daags het probleem verhelpt. Een zak kost iets meer dan 10 euro en als het werkt weet je dat binnen een paar dagen. Als dat een oplossing biedt weet je ook waar je verder moet zoeken.

Dat heeft hij inderdaad gehad toen ik hem gekocht had om hem op gezond gewicht te krijgen. Het is daarmee toen wel opgeknapt maar weet eigenlijk niet of het daar toen helemaal mee over is gegaan, maar dat is misschien wel de moeite om weer eens op terug te zetten om te kijken of het verbeterd! Thanks voor de tip!!

Dankjewel Senna21, ik zal die ook eens doorbladeren :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:49

Je kunt wel allerlei middeltjes gaan geven maar als de darmen kapot zijn kunnen ze dat niet (goed) opnemen en naar mijn idee heeft het dan niet zo veel zin.

Mijn shet heeft darmschade opgelopen door een wormbesmetting. Die is met een middel van de homeopaat weer goed opgeknapt. Darmen doen het nu veel beter, ze blijft beter op gewicht en als ik 'r nu wat voer kunnen de darmen het ook gewoon opnemen om voor haar lijf te gebruiken.