Voeradvies gevraagd voor jong paard die begint met trainen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

alice0cullen

Re: Voeradvies gevraagd voor jong paard die begint met trainen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 20:53

Ik snap dat je geen trainingsadvies wil maar toch vind ik 2 tot 3 longeren best veel voor een jong paard. Mijn merrie is nu 10 en die longeer ik max twee keer in de week zonder iets eraan voor 20 minuten. Als je toch met de lange lijnen bezig wil kun je misschien beter een bak opzoeken waar je dus ook de rechte stukken mee kan pakken dat scheelt al heel veel in de belasting.
Ik zou zelf met voer nog niet te veel bezig gaan met spiersupplementen en dergelijke, dit is gewoon nog niet nodig in mijn mening. Het is een jong dier die nog jaren voor zich heeft.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 13:32

Ik heb je gegevens even door mijn calculator heen gehaald. Nu is dat niet helemaal betrouwbaar (nooit 100% trouwens want je moet altijd eerst naar het paard zelf kijken) maar bij jou weet ik dus niet de exacte hoeveelheid hooi omdat het onbeperkt in een groep is dus je kan dat niet even wegen. En je zegt dat het goede kwaliteit is maar iedereen definieert dat weer anders en de werkelijkheid is nog weer anders. Als je dat echt wil weten moet je het ruwvoer laten testen maar dan weten we nog niet de exacte hoeveelheid. Dus wat ik nu heb gedaan is maar een grove schatting. Mocht je dit advies toevallig op gaan volgen moet je dus wel je paard in de gaten te houden of ze niet weer (te) dik wordt.

Jouw paard is nog in de groei, dus eerst zal het voer gaan naar onderhoud, dan naar groeien en dan pas naar het kweken van spieren. Begrijp ik het goed dat je paard nu op gewicht blijft en niet verder afvalt? Want dat betekent dat ze nu in principe de juiste hoeveelheid aan energie binnenkrijgt. Je kan dan wel 2 kilo brok erin gaan gooien om andere tekorten op te vangen maar dan gooi je ook 2 kilo aan best wel wat energie erin die ze nu niet nodig heeft. In het verleden is ze ook al eens dikker geweest dus die 2 kilo zal zich waarschijnlijk aardig snel om gaan zetten in vet.

Maar voer is meer dan energie alleen. Dus je bent opzich goed bezig door een vitaminen & mineralenbrok zoals pavo vital bij te voeren. Ik neem aan dat je 100 gram voert? Zo op het eerste gezicht worden dan (net) niet alle behoeftes gedekt of zit het er net aan. En het ligt echt aan de kwaliteit ruwvoer maar ik vermoed dat een beetje extra eiwitten haar ook geen kwaad zullen doen. Tekorten zie je trouwens niet gauw terug in het bloed, eigenlijk pas als het te laat is. Mocht je paard bijvoorbeeld altijd te weinig calcium binnenkrijgen via het voer, dan gaat zij calcium vrijmaken uit haar botten. Dus je zult in het bloed geen tekort zien, maar voor de botgezondheid is dat natuurlijk niet goed. Pas als ze nergens meer in het lijf calcium vrij kan maken ga je te korten zien in het bloed maar dan zie je ze waarschijnlijk zo ook wel aan je paard. Maar dat even ter zijde.

Ik zou je adviseren om gewoon de pavo vital te blijven voeren omdat dat nu goed bevalt. En dit aan te vullen met een (kleine) halve kilo luzerne op de dagen dat je haar niet aan het werkt zet. Luzerne bevat weinig energie maar veel eiwitten en calcium. Ook bevat het wat extra fosfor en de stof waar weer vitamine A uitgemaakt wordt. Dus dan vang je eigenlijk al je tekorten op zonder al te veel energie er aan toe te voegen. Op de dagen dat je haar beweging geeft zou ik haar (naast de luzerne) wat brok bijvoeren. De hoeveelheid hangt een beetje af van hoeveel je van haar vraagt in de training. Stel je longeert 20 minuten. Dan zou je haar 400 gram merriebrok of 600 gram basisbrok kunnen voeren. Mijn voorkeur gaat normaal gesproken uit naar merriebrok ipv basisbrok vanwege het hogere niveau aan eiwitten en de vitamine & mineralen die jouw paard net nodig heeft. Hierdoor kun je dus af met minder voeren en dus ook minder energie erin stoppen. Maar de hoeveelheid die jouw paard nu nodig heeft is zo weinig dat het denk ik weinig verschil gaat maken of je 400 gram merriebrok gaat voeren of 600 gram basisbrok in de praktijk. En de basisbrok is voor jou gratis dus ik kan snappen dat je die pakt. Het is trouwens waar dat er verschillende muesli's zijn met minder suikers EN zetmeel. Pavo care4life bevat bijvoorbeeld echt weinig (als je toch bij pavo wil blijven). Maar dit geldt lang niet voor alle muesli's. Muesli bevat van nature vaak wel wat minder suikers maar kunnen daar in tegen we weer een flink hoger gehalte aan zetmeel hebben (wat net als suiker een koolhydraat is). Dus dan maakt het nog weinig uit. En er zijn nu ook producenten die brok produceren met weinig suikers en zetmeel. Dus het gaat niet echt op dat muesli wat dat betreft altijd beter is dan brok. Sowieso hoef jij maar een kleine hoeveelheid brok of muesli te voeren dus je paard zal ook maar een kleine hoeveelheid suikers & zetmeel binnenkrijgt uit krachtvoer. Het verschil wat je daarin kan maken door voor een product te gaan dat laag in suikers & zetmeel zit of een product met 'normale' hoeveelheden zet totaal geen zode aan de dijk als je dat gaat vergelijken met de hoeveelheid koolhydraten dat ze binnenkrijgt uit het hooi. Maar goed wat je ook gaat kiezen je moet sowieso goed blijven kijken naar je paard, mocht ze teveel afvallen moet de brok/muesli omhoog, komt ze teveel aan moet de brok/muesli naar beneden en moet je wellicht kijken of ze dan geen tekorten binnenkrijgt en hoe je die dan eventueel op kan lossen. Plus zorgen dat je paard altijd toegang heeft tot een (zout)liksteen. En zodra ze het gras opgaat moet je weer opnieuw gaan kijken naar het rantsoen.

Lily_Fee

Re: Voeradvies gevraagd voor jong paard die begint met trainen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 00:59

Wouw Daantj_,

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord! Hier ben ik echt heel blij mee. Op dit moment valt ze nog steeds ligt af en begin ik langzaam aan een klein ribje te zien. Daarom denk ik dat het nu mooi is om iets bij te gaan voeren. Zeker als ze gewerkt heeft. Ik merk dat ze veel energie heeft en voor een jong paard helemaal niet snel leeg loopt. Ik heb dus niet veel energie nodig. Dus naar aanleiding van jouw advies ga ik beginnen met lucerne een halve voerschep en dan dit eens drie weken proberen. Eens kijken of haar gewicht stabiliseert, wanneer dit zo is ga ik met de basisbrok erbij beginnen. Pavo Vital hou ik zoiezo erbij. Bij ons gaan ze eind april ook weer het land op, dus ben zoiezo wel benieuwd wat dit gaat doen met haar gewicht en bespiering. Nogmaals dankjewel voor je uitgebreide advies. Echt heel erg fijn.